Nova šinska vozila Beograđani mogu očekivati kroz nepune dve godine, a pre nego što „legnu” na prestoničke šine, „GSP Beograd” dobiće 83 nova trolejbusa i klima uređaje za 200 autobusa
Jedan od ukupno 30 niskopodnih tramvaja koje će španska kompanija za proizvodnju šinskih vozila KAF isporučiti Beogradu naći će se na ulicama za nepune dve godine. Zatim, još 11 vozila šinama će krenuti do kraja 2011. godine, a u poslednjih 18 tramvaja Beograđani će moći da se ukrcaju u toku 2012. godine. Krajnji rok je 1.035 dana od jučerašnjeg potpisivanja ugovora o nabavci novih vozila za „GSP Beograd” koji su u Skupštini grada ozvaničili Marko Blagojević, direktor Agencije za investicije, i predstavnici KAF-a. U prisustvu Dragana Đilasa, gradonačelnika, i Inigoa de Palasija Espanje, ambasadora Španije u Srbiji, gradski čelnici su istakli da je ovaj poduhvat deo projekta obnove Beograda koji podrazumeva rekonstrukciju tramvajskih pruga, kontaktne mreže, mostovskih konstrukcija i kolovoza, odnosno nabavku vozila i realizaciju sistema upravljanja saobraćajem.
Ugovor vredan 81 milion evra potpisan je po sprovedenoj javnoj nabavci i uz saglasnost Evropske investicione banke iz čijeg će kredita biti isplaćeno oko 20 miliona evra. Ostatak novca biće obezbeđen iz gradske kase, a prestonica će svoje obaveze namirivati sukcesivno, do 2014. godine. Podsetivši da prvi utisak o gradu posetioci formiraju na osnovu izgleda gradskog prevoza, Đilas je istakao da vozni park „GSP Beograd” naredne godine očekuju još neka „osveženja”.
– Za španske tramvaje opredelila se komisija stručnjaka sa Mašinskog fakulteta i iz GSP-a, koja je procenila da je ta ponuda bolja od one iz hrvatske fabrike „Končar električna vozila”. Kada stignu, tramvaji će se kretati novim šinama čiju smo obnovu pojačali u poslednjih godinu dana jer bi sadašnje pruge samo oštetile ova vozila. Iduće godine Beograd će dobiti i 83 nova trolejbusa, a istovremeno ćemo ugraditi klima uređaje u više od 200 autobusa koji se sada kreću ulicama i imaju mogućnost da se u njih postave rashladni sistemi – objasnio je Đilas.
Evropske banke su, kako je istakao, Beogradu dale saglasnost za kreditiranje projekta beogradske železnice koji uz poslove finansirane prestoničkim sredstvima obuhvata obnovu pruga, remont sadašnjih vozova i kupovinu 20 novih kompozicija.
– Konkurs za njihovu nabavku biće raspisan u prvoj polovini sledeće godine i kada sve te stvari objedinimo, moći ćemo da kažemo da građani Beograda imaju prevoz kakav zaslužuju, udoban koliko i prijatan za oko – naveo je gradonačelnik.
Ambasador De Palasio Espanja istakao je da mu je zadovoljstvo što je španska kompanija pobedila na tenderu i izrazio nadu da će KAF opravdati ukazano poverenje, te da će se saradnja nastaviti i proširiti na druge nivoe.
Predstavnici španskog proizvođača podsetili su na sopstvene reference iz poslova sa gradovima poput Malage, Bilbaoa, Sevilje, Antalije i Edinburga, istakavši da su tehnička rešenja primenjena za beogradski tramvaj u najvećoj meri isprobana na tržištima Evrope, Azije i Amerike.
Beogradski niskopodni tramvaji nalikovaće modelima koje je KAF isporučio španskom gradu Vitoriji. Oni će biti sastavljeni od pet putničkih segmenata odvojenih zglobovima, sa šest vrata, a sadržaće i klima uređaje, podne grejače, mostove za pristup osoba sa invaliditetom, odnosno prostor za dečja kolica.
U opticaju su tri slične alternative za spoljašnji i dve za unutrašnji izgled vozila. Cena jednog tramvaja je oko 2.100.000 evra ali ugovor sa KAF-om podrazumeva i nabavku rezervnih delova i specijalnih alata, kao i obuku osoblja, transport vozila do Srbije, odnosno troškove kontrole ispravnosti.