Šta je novo?

Tramvaji

Kaže lik da na metarskom koloseku ne može LRT, a ja mogu sad da krenem da mu nabrajam samo LRT sisteme na metarskom koloseku kojima sam se vozio i neće mi biti dosta prsti obe ruke. Verovatno ti isti rade i studije za trolejbuse, po dobrom starom dokazanom sovjetskom sistemu iz 60-ih jer ni za šta novije nisu čuli. Kakva nam je struka, dobro smo živi svi ovde.

Nesrećna izjava, još gore ispada, jer su karakteristike CAF Urbosa 3 u Beogradu praktično za LRT trasu.

Da bi se uspešno realizovalo ovo što kaže, nije dovoljno da druga vozila ne idu tramvajskom bašticom (kao što ne idu npr u ulici J. Gagarina i oko BAS-a, ali i na Bulevaru), već da tramvaj ne bude najsporiji vid prevoza (sa samo 11 km/h u Beogradu). Dovoljno je da se ode u Budimpeštu da se vidi kako tramvaji mogu da imaju prioritet na raskrsnicama i prosek od 30 km/h

Kod Jurija Gagarina treba u potpunosti denivelisati raskrsnice sa Gandijevom i Omladinskim brigadama, uopšteno ne zbog tramvajskog već i ostalog saobraćaja, te 2 raskrsnice su krivci za 90% čepova na tom pravcu. Čudi me da mentolcu sa Bežanije već nije bilo na pamet palo da ih pretvori u kružne raskrsnice, no možda bi trebalo da čutim.
 
Haos ceo dan sa tramvajima,Crkla je i jutros u Nemanjinoj 2403+2404 bas su posustali...godine ih stigle,Idalje ne znamo zašto nemaju kamion za vuče tramvaja kao u svakoj normalnoj zemlji a ne vozači da spajaju tramvaje.
Kamioni za vuču tramvaja se primenjuju u Zagrebu na primer, ali to ne znači da je to dobro rešenje.

Vrlo zanimljiv detalj vezan za Beograd je da ne pamtim da sam tokom turističkih poseta bilo kom gradu, pa i života van Srbije, desilo da sam uopšte video tramvaj u kvaru. U Holandiji su jedina vozila javnog prevoza koja sam ikada video u kvaru, elektrobusi (i to su se često kvarili).

U Belorusiji, gde nižerazredna ekonomska klasa domaćeg proizvođača ima monopol, i gde je mnogo autobusa i trolejbusa starih po 20 godina, dešavalo se da vidim vozilo u kvaru, ali mi se nikada nije desilo da zbog kvara stane vozilo u kojem se nalazim. Tipa dešava se, ali daleko ređe nego u Srbiji.

A vuča kuplovanjem šinskog vozila umesto drumske vuče ima sledeće prednosti:
1) Minimalan prostor za kretanje.
2) Veća realizovana vučna sila vezana za pogon na minimum 4 osovine
3) Mogućnost kretanja po svim tipovima koloseka, uključujući i one koji su pakao za drumska vozila, koja potencijalno u uslovima saobraćajne nekulture odvraćaju vozače kola od upada u tramvajsku bašticu
4) Brza dostupnost pomoćnog transportnog sredstva. Pokvareni tramvaj gura prvi sledeći.

Glavni nedostaci su:
1) Umesto jednog dva vozila se isključuju iz saobraćaja.
2) Vučni tramvaj je iza, a u uslovima mešovitog drumskog saobraćaja.

Postoje drugi oprativni problemi vezani za nepismenokratiju, koja je bila i pre SNS, a sa istim postala samo gora. Recimo, pokvari se Katica ispred Švajcarca, a prvi švajcarac nema prelaznu kulpu. Nema ni drugi, tek treći, i formira se zastoj sat vremena. Drugo, manjak servisnih koloseka. Na primer, linija 9 od Bloka 42 do Trošarine nema ni jedan servisni kolosek koji može da primi pokvarenu duplu Katicu ili Švajcarac sa prikolicom. Na Savskom trgu SNS ukinuo, a i do toga je bila nefunkcionalna. Na Slaviji nema posle rekonstrukcije. Na Autokomandi, štedelo se na 20 metara koloseka da se uključenje sa kruga pomoćnog terminala pomeri malo dalje ka Slaviji da stane ceo "duplak".
 
Ali ima veze sa kapacitetom, a jedna od karakteristika LRT je upravo viši kapacitet od tramvaja. LRT nije samo prosečna komercijalna brzina.
Generalno je granica između tramvaja i LRTa mutna.
Tačno. Kao što ima veze i sa tipom trase, ali metarski kolosek ne predstavlja problem za to. Jedan od odličnih primera za LRT na metarskom koloseku je Valencia. Metro u Bilbaou ima metarski kolosek, vozovi širine 2800 mm, dužine 72120 mm i max. brzine 80 km/h. Vozio sam se u gradsko-prigradskoj železnici Perta, B serije, trodelne kompozicije širine 2900 mm, dužine 60000 mm, nije na metrarskom koloseku, ali takođe uskom, širine 1067 mm. Odlična popunjenost i max. brzina 130 km/h.
Ako bi u Beogradu gradio potpuno novi LRT, nezavisno od postojeće tramvasjke mreže, koristio bi standardni kolosek. Ali ako bi postojeću tramvasjku mrežu pretvarao u LRT, zadržao bi metarski kolosek.
I naravno, apsolutno se slažem da je granica između tramvaja i LRT-a mutna. I rastezljiva. Ali i između LRT-a i metroa (Rotterdam, RandstadtRail), između LRT-a i prigradske železnice (gotovo svi tram-train modeli, posebno Saarbrücken), LRT-a i interurbana (Los Angeles metro line A).
 
Vrh