Naredne godine ulicama prestonice građane će prevoziti 30 novih tramvaja
Takmiče se španski „CAF“ i hrvatski „Končar“
Autor: B. Cvejić
Od sledeće godine na ulicama glavnog grada trebalo bi da saobraća 30 novih tramvaja, kako je najavljeno još početkom ove godine. Mada se očekivalo veće interesovanje evropskih proizvođača tramvaja, na tender za nabavku novih vozila javile su se samo dve kompanije: Španska kompanija CAF i hrvatska „Končar elektroindustrija“. Nezvanično, u Agenciji za investicije grada Beograda ne tako davno spominjalo se da se na tender prijavilo čak 17 proizvođača, pa ostaje nedorečeno šta se dogodilo sa ponudama ostalih proizvođača.
Vrednost ove nabavke je oko 60 miliona evra, a projekat zajednički finansiraju Evropska investiciona banka i grad Beograd. Rok za isporuku prvog tramvaja je godinu dana od potpisivanja ugovora. Mada je Agencije za investicije grada Beograda već trebalo da se odluči o tome od koje kompanije će biti naručeni tramvaji, tip novih tramvajskih vozila na gradskim prugama još nije poznat.
- Tramvaji obe kompanije odgovaraju uslovima koje smo raspisali na tenderu, i tenderska komisija trenutno procenjuje koja će ponuda biti prihvaćena. Mi ne želimo da se mešamo u taj posao. Nikakve nove informacije nismo dobili, ali očekujemo da će komisija doneti odluku u što kraćem roku - kaže za Danas Radoslav Nikolić, generalni direktor Gradskog saobraćajnog preduzeća Beograd.
Iz Agencije za investicije grada Beograda, međutim, nismo uspeli da dobijemo nikakve informacije na ovu temu, kao ni iz drugih gradskih institucija. Inače, tramvaji španskog CAF-a voze ulicama mnogih velikih gradova, kao što su Edinburg, Hjuston, Lisabon i Valensija. Sa druge strane, Hrvatski proizvođač do sada nije uspeo da plasira svoja vozila skoro ni na jedno evropsko tržište. Njihovi tramvaji saobraćaju samo ulicama Zagreba, a interesovanje pokazuju gradske vlasti u Helsinkiju, u Finskoj.
U svakom slučaju, neuobičajeno je što gradska vlast ne obaveštava svoje sugrađane o toku tako važnog konkursa, a još čudnije je da gradske službe nisu spremne da obelodane podatke koji su prema članu 12 Zakona o javnim nabavkama i Zakonu o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja javni, i koji kao takvi moraju biti dostupni javnosti.
GSP Beograd inače u ovom trenutku raspolaže sa 210 tramvajskih vozila, od kojih je spremno i saobraća po gradu 157, a 30 je u rezervi. Najstariji u tramvajskom voznom parku su takozvani „švajcarci“, koji datiraju iz 1967. godine, i ima ih ukupno 30. Prosečna starost ostalih vozila je oko 18 godina.
- Trenutno raspolažemo sa pouzdanim voznim parkom, odnosno imamo pun kapacitet predviđen za saobraćanje gradom. Svi tramvaji se, inače, redovno remontuju i to u kontinuitetu. Međutim, zamena jednog broja vozila bi bila poželjna - rekao je za naš list direktor GSP Radoslav Nikolić.
Izostala probna vožnja
Pre tri godine, najnoviji model hrvatskog tramvaja trebalo je da probno vozi Beograđane na relaciji Interkontinental - Depo. Još tada najavljivana je moguća ozbiljna saradnja Beograda i Zagreba. Međutim, najnoviji model tramvaja nije se ni pojavio na beogradskim ulicama, „iz nepoznatih razloga“. Ali, kako to već biva, krenule su spekulacije da tramvaj nije izveden na ulicu zbog prednjeg stakla koje je podsećalo na veliko slovo „U“. Hrvatski proizvođač odmah je predložio da redizajnira prednje staklo, ali posao je tada stao.
http://www.danas.rs/vesti/srbija/be..._caf_i_hrvatski_koncar.39.html?news_id=167876