Radost zbog kupovine novih tramvaja, po svemu sudeci, nece dugo potrajati, posto ce izgleda stvari koje nemaju veze sa omiljnim nam sinskim prevozom 21 veka
P) baciti senku na tek zavrsen tender.
Naime, desnicarska stampa je vec krenula da se sluzi prizemnim, ulicarskim recnikom kako bi likovala nad neuspehom Koncara na beogradskom tenderu.
Tako "Glas javnosti" ima naslov (koji btw krupnim cirilicnim slovima apsolutno dominira naslovnom stranom)
I Beograd odbio hrvatske krseve http://www.glas-javnosti.rs/clanak/drustvo/glas-javnosti-15-08-2009/i-beograd-odbio-hrvatske-krseve
Dok, njihov brat blizanac "Kurir" ima naslovnu sa sve Draganom Djilasom i nesto umerenijim naslovom, parafraziram, "Djilas presekao: Necemo hrvatsko" (tekst jos nije onlajn, ali videcete vec sutra, dok se budete vozili starim tramvajima, dok penzos na sedistu ipred vaseg srice naslovni tekst)
Inace, oba teksta su napisana u sovinistickom tonu, sa sve pricama od "neimenovanih izvora" o prljavim hrvatski lobistima, korumpiranim hrvatskim politicarima, hrvatskim kriminalcima koji se izivljavaju nad srpskom privredom, o Tudjmanovim ministrima, o vetrobranu u obliku slova U (koji je namerno dizajniran samo da bi provocirao Srbe)... Da ne prenosim detalje, ko hoce da povrati svoj durucak, neka ode na sajt jednog od ova dva lista i nek uziva.
E sad, mozemo reci "sta nas briga sta pisu Kurir i Glas!?" No, u pitanju su izuzetno tirazne i citane novine, koje su vrlo uticajne u formiranju javnog mnjenja u Srbiji.
Ali dobro, hrvatsko preduzece jeste izgubilo na tenderu, sta je sad sporno - mozemo se zapitati?
Tu vec, dragi Beogradjani, dolazimo do dosta komplikovanije price.
Nedavno su se pojavile (opravdane) sumnje da je tender namesten kako bi Koncar odneo sigurnu pobedu. Medjutim, sada imamo kontra rezultat. To je ono sto sam se zapitao i u prvom postu, koje je objasnjenje zasto je CAF dobio tender, kada je ponudio visu cenu od Koncara (sto je bilastavka tendera koja je nosila najvise bodova, a dodajmo i odredbu favorizovanja proizvodjaca iz CEFTA regiona).
Cak i da idealisticki uzmemo ovu iznenadjujucu odluku kao jos jednu pobedu pritiska javnosti, ipak ostaje gorak utisak kontradiktornosti uslova tenderta i njegovog konacnog ishoda. Iako komplikovanije, ali ako je do toga "ups, zaj*** smo se, pa 'aj sad da ispravimo krivu Drinu", onda se to ne radi tako, vec se tender ponisti i raspise novi (znam, znam, skupo i komplikovano do zla boga, ali ko te tero da mutis vodu u prvom koraku).
S druge strane, nadam se, da ipak postoji racionalno objasnjenje zasto je CAF pobedio na tenderu (osim toga sto proizvodi bolje tramvaje, ali sto, nazalost, Grad Beograd kao raspisivac tendera nije trazio kao uslov).
U krajnjem, ako su tvrdnje pojedinih forumasa, pa i same redakcije Beobuilda, da je tender nezakonit, ili u najmanju ruku mutan, onda nije bitno ko je pobedio - ako je to istina, tender bi trebalo ponistiti.
Posebna osetljivost u ovom slucaju je to sto se radi o vrlo naelektrisanim srpsko-hrvatskim odnosima. Dakle, pitanje je kakva ce reakcija biti hrvatskih medija i javnosti na ovu odluku (a i oni imaju svoje "Glasove" i "Kurire"). A ova domace budalastine su samo dolivanje ulja na vec ovako rasplamsale strasti.
Hrvatska i Srbija su susedi. I imamo dva puta - ili da saradjujemo, ili da se mrzimo dok se ne poubijamo, pa onda dodju neki pametniji ljudi da zive u miru na ovim prostorima. Ne, to ne znaci da treba da kupimo Koncar tramvaje zarad mira u kuci., ali znaci da se poslovi moraju voditi casno, transparento, gde cemo se voditi ekonomskim interesima, a ne nekakvim prizemnim ideologijama i nacionalnim trzavicama.
Objektivno, Beograd je dobio bolji tramvaj i zaista sam srecan zbog toga. Koncaru vise srece drugi put. Ali, kazem, ostaje taj gorak utisak da od dana raspisivanja ovog tendera nesto nije u redu - Beograd je trazio najjeftiniji, a dobio je najbolji tramvaj (u konkurenciji prijavljenih na tender, razume se).
Znaci stvar smrdi, a novine samo doprinose da nas nozdrve jace stipaju. A da, i jedan detalj iz "Kurira" i "Glasa" - gradonacelnik je prelomio - e pa, uz svo duzno postovanje, Beograd nije Djilasova despotovina i ovde se odluke ne smeju donositi tako na "o ruk", vec postoji nesto sto se zove zakon i procedura.
I da ponovim, zadovoljan sam zbog CAF tramvaja, ali zeljno ocekujem zvanicno objasnjenje gradskih vlasti - cisto da bi mi savest bila mirna.