Šta je novo?

Tramvaji

za sada se oglasila "politika"
SWScan00107.jpg
 
Ulogovao sam se s posla, samo da čestitam Beograđanima na novim tramvajima :)

Iako je španski CAF pouzdaniji proizvođač, sa bogatijom referens listom i, da se ne lažemo, lepšim tramvajima, pitanje kako su iz one papazjanije od tendera, sa sve CEFTA odredbom, uspeli da zaključe da su Španci pouzdaniji ponuđač :D
 
Bilo koje tramvaje da kupe biće odvratni ako ih unakaze sadašnjom kolor šemom.
Nešto najlepše što odgovorni za grad mogu da podare građanima jeste da ceo gradski prevoz izgleda ovako:

http://media.photobucket.com/image/tram lyon alstom/captain_cookie/T3_soielyontram.jpg

slika sa www.skyscrapercity.com

Običan hrom, tako jednostavno a tako haj tek. U BG samo treba da se stave fluorescentne trake koje svetle noću kao što japanci imaju plave ali da su ove malo deblje i da simbolizuju vrstu linije tj gradske zone po kojima idu. Na primer tramvaji "nula" i "dvojka" bi bili hrom zlatna dok bi ostali bili običan hrom. Jeste da košta ali nećemo uništavati grad promašenim ukusom i bojama. Kad se tome doda led high density color displej koji prikazuje pozadinu koda linije u boji trake na karoseriji vozila odnosno kojoj grupi linija pripada. Sve mora biti uniformisano.

Neko će reći da hrom smeta vozačima zato što se presijava na suncu ali se presijava isto onoliko koliko i staklena zgrada tako da opet ide u korist hroma. Ako vozila idu driverless onda je sve zaokruženo i ne može niko da kuka kako mu smeta. Mada Emiratima nikako ne smeta, a kao što vidite ni Lionu.

Eto odvojili smo se od Balkanskih "komšija" tako što kupujemo CAF, ali ajde sada da se odvojimo i od crvene, žute i narandžaste i da bude uvedeno više stila a ne videla žaba da se konji potkivaju pa bi i ona. Ja sam to spominjao odavno i sad su već neki krenuli pre Beograda. Pod hitno to uraditi.
 
ThinkAgain, think again.

Ti sivi tramvaji bi izgledali tako depresivno zimi u Beogradu da bi se procenant samoubistva udvostrucio.
 
Zvanicna boja tramvaja u BG-u bi trebalo da bude zelena, mada retko koji tramvaj je te boje.
 
Nenad":2d64hk9m je napisao(la):
Zvanicna boja tramvaja u BG-u bi trebalo da bude zelena, mada retko koji tramvaj je te boje.
Zar se nije krajem osamdesetih prešlo sa zelenih buseva, trolejbusa i tramvaja na crvene?

Mislim da je oko 40% tramvaja crveno sad, ostali su obojeni reklamama...
 
Ma Sawovsky you should think again ;)

Po tebi ja treba da se ubijem što moj iphone ima chrome ram.
Ono kao što vidiš nije siva, niti metalik nego chrome mirror. Ako bi se ljudi ubijali zbog ogledala onda stvarno nemam reči. Znači Hannover treba da se ubije i svi oni gradovi što imaju stainless steel metro. Ovo je bolje od sive, od sive metalik i od stainless steela. Znači po tebi svi treba da se poubijamo zimi kad vidimo crne gume na kolima ili još gore crna kola, a crna je mnogo depresivnija od sive ili ogledala koje se presijava i odaje šmek i stil kao i otmenost i diže cenu. Nije ni čudo što se sve najbolje hromira pa i najbolje felne. Znači svi su ludi samo smo mi pametni... Lepo bogami.

A što bi se ubijali zbog boje mirror zlatne? Koja se još bu**** ubila i pala u depresiju zbog lančića ili narukvice? Evo imam narukvicu takvu na desnoj ruci kojom kucam ovo i stvarno ne nameravam da izvršim samoubistvo zbog toga.

Ono što bi bilo vrh to je dodavanje šljokica u mirror chrome/gold. Te šljokice mogu biti različitih boja ili jednobojne.

A sem toga tramvaj bi bio kao ogledalo i zgrade bi se ogledale, drveće cela okolina bi se ogledala i stapala i to bi bio potpuno novi doživljaj, stvaranje nove dimenzije u prostoru oko tramvaja. I rekao sam za fluorescentne trake tako da bi svetleli po tamnom danu u zavisnosti od jačine dnevne svetlosti. Noću isto. Ne vidim što bi neko izvrčio samoubistvo zbog toga sem "komšija" koji bi nam zavideli.

Ko se protivi ovome stvarno mu fali neka daska u glavi...-> http://www.regionurbainedelyon.fr/images/484-1-lyon-tram-t3.jpg

Pogledajte samo kako dolaze detalji i svetla do izražaja. Jedino im zameram što stakla nisu crna kao u Dubaiju.
 
Crvena boja je okay, samo ne ovako kako je sad, to moze dosta lepse. Oni photoshopirani crotramovi u crvenoj su bili okay...
 
A znaš i zašto? Pa zato što nema onaj debilozni "prljavo teget" deo ;) A i sama nijansa je svetlija ima određeni prijatni nivo osvetljenje. Ja ne kontam kako ljudi u Srbiji još ne znaju da se boja dobija nivoom svetlosti i da postoji gradacija koja je presudna u tome da li je nijansa prijatna na oko ili ne. Ja bi doneo zakon koji bi zabranjivao prljave boje na javnim objektima (u ovom slučaju tramvaj). Što ne bi bandere bile svetlije siva ali mat. Da se ne prlja a što zaprlja tj još gore ukalja sliku grada koja se šalje u svet to ih baš briga. U Vankuveru su autobuska stajališta ista kao u Beogradu ali su lepša jer su svetlo sive. A u Beogradu su od one tamne grozne sive i zimi je baš što kaže Sawovsky depresivno. Ali chrome mirror ili svetlo siva zimi nisu nikako depresivne jer daju veći nivo svetlosti. Ko ne zna da ljudsko oko gleda svetlost pa tako određuje gradaciju boja onda stvarno mora da se vrati u školu samo što se to kod nas u školi ne uči, ali na Discoveryju može da pogleda.

Sad su nam tramvaji prljava tamna crvena (75% tamna) dok je donja debela linija koja treba biti znatno tanja baš tamno prljavo teget. Najgora moguća boja. To je London uradio sa novom serijom Citara i posle mesec dana su svi išli na prefarbavanje! Stavili su tanku sivu traku boje kao što je to u Beču i Berlinu, inače ima ista boja kao u Beču čak i u Pragu. Ne, ovi nači su morali da zabodu tu teget umesto da su istu plavu kao japanci samo da je traka iste debljine dole a ne ispod prozora, mogli su čak i iznad prozora umesto dole, što da ne.

Mi nemamo odgovorne dizajnere za takve debilne i nedopustive propuste! Pa zaboga pogledajte onu prelepu zelenu Pariskog RATP-a. Nemoj da je neko rekao pa to je Pariz onda stvarno ne voli ovaj grad.
 
vucko":2xejfic0 je napisao(la):
Ima li neka fotka unutrasnjosti tih CAF-ovih?
Imas na sajtu koji sam postavio

Meni nije bitno kakve ce boje biti tramvaji, nego da to bude kvalitetan tramvaj i prevoz.
 
ACR":218hvcya je napisao(la):
Nenad":218hvcya je napisao(la):
Zvanicna boja tramvaja u BG-u bi trebalo da bude zelena, mada retko koji tramvaj je te boje.
Zar se nije krajem osamdesetih prešlo sa zelenih buseva, trolejbusa i tramvaja na crvene?

Mislim da je oko 40% tramvaja crveno sad, ostali su obojeni reklamama...
Pa pre par godina je GSP doneo novi codex boja: autobusi - zuta, trole - narandzasta, a tramvaji zelena ili crvena (sad si me zbunio) :)
 
Nenad":adg2kzp2 je napisao(la):
Pa pre par godina je GSP doneo novi codex boja: autobusi - zuta, trole - narandzasta, a tramvaji zelena ili crvena (sad si me zbunio) :)
Ne raspolažem nikakvim zvaničnim informacijama, samo znam da je osamdesetih ceo javni prevoz bio zelen (tramvaji, trolejbusi i autobusi) a onda se prešlo na crvenu boju...

Danas su ČKD-ovi ili crveni (oko 40% njih) ili su prefarbani u neke reklamne boje, koje se razlikuju u zavisnosti od toga šta se reklamira. Švajcarski tramvaji iz donacije su svi zeleni, ako se ne varam.
 
Taj novi kodeks od pre neku godinu je:

autobusi-žuta(počelo je kada smo 2003.dobili žute autobuse od Japana, mada mi se čini da su i godinu, dve nakon toga kupili crvene Ikarbuse)

trole-narandžasta(opet počelo kupovinom narandžastih Trolzi)

tramvaji-crvena(Švajcarci su zeleni jer su zeleni oduvek i bili pa im nisu menjali boju pre slanja za Beograd a mi ih nismo farbali u crveno jer nije bilo potrebe)

Naravno da reklama na svakom vozilu narušava ove boje koje su po default-u.
Meni su tramvaji bili lepši ranije kada su bili jače crveni sa belom trakom umesto ove teget.
 
Radost zbog kupovine novih tramvaja, po svemu sudeci, nece dugo potrajati, posto ce izgleda stvari koje nemaju veze sa omiljnim nam sinskim prevozom 21 veka :)P) baciti senku na tek zavrsen tender.

Naime, desnicarska stampa je vec krenula da se sluzi prizemnim, ulicarskim recnikom kako bi likovala nad neuspehom Koncara na beogradskom tenderu.

Tako "Glas javnosti" ima naslov (koji btw krupnim cirilicnim slovima apsolutno dominira naslovnom stranom) I Beograd odbio hrvatske krseve http://www.glas-javnosti.rs/clanak/drustvo/glas-javnosti-15-08-2009/i-beograd-odbio-hrvatske-krseve

Dok, njihov brat blizanac "Kurir" ima naslovnu sa sve Draganom Djilasom i nesto umerenijim naslovom, parafraziram, "Djilas presekao: Necemo hrvatsko" (tekst jos nije onlajn, ali videcete vec sutra, dok se budete vozili starim tramvajima, dok penzos na sedistu ipred vaseg srice naslovni tekst)

Inace, oba teksta su napisana u sovinistickom tonu, sa sve pricama od "neimenovanih izvora" o prljavim hrvatski lobistima, korumpiranim hrvatskim politicarima, hrvatskim kriminalcima koji se izivljavaju nad srpskom privredom, o Tudjmanovim ministrima, o vetrobranu u obliku slova U (koji je namerno dizajniran samo da bi provocirao Srbe)... Da ne prenosim detalje, ko hoce da povrati svoj durucak, neka ode na sajt jednog od ova dva lista i nek uziva.

E sad, mozemo reci "sta nas briga sta pisu Kurir i Glas!?" No, u pitanju su izuzetno tirazne i citane novine, koje su vrlo uticajne u formiranju javnog mnjenja u Srbiji.

Ali dobro, hrvatsko preduzece jeste izgubilo na tenderu, sta je sad sporno - mozemo se zapitati?

Tu vec, dragi Beogradjani, dolazimo do dosta komplikovanije price.

Nedavno su se pojavile (opravdane) sumnje da je tender namesten kako bi Koncar odneo sigurnu pobedu. Medjutim, sada imamo kontra rezultat. To je ono sto sam se zapitao i u prvom postu, koje je objasnjenje zasto je CAF dobio tender, kada je ponudio visu cenu od Koncara (sto je bilastavka tendera koja je nosila najvise bodova, a dodajmo i odredbu favorizovanja proizvodjaca iz CEFTA regiona).

Cak i da idealisticki uzmemo ovu iznenadjujucu odluku kao jos jednu pobedu pritiska javnosti, ipak ostaje gorak utisak kontradiktornosti uslova tenderta i njegovog konacnog ishoda. Iako komplikovanije, ali ako je do toga "ups, zaj*** smo se, pa 'aj sad da ispravimo krivu Drinu", onda se to ne radi tako, vec se tender ponisti i raspise novi (znam, znam, skupo i komplikovano do zla boga, ali ko te tero da mutis vodu u prvom koraku).

S druge strane, nadam se, da ipak postoji racionalno objasnjenje zasto je CAF pobedio na tenderu (osim toga sto proizvodi bolje tramvaje, ali sto, nazalost, Grad Beograd kao raspisivac tendera nije trazio kao uslov).

U krajnjem, ako su tvrdnje pojedinih forumasa, pa i same redakcije Beobuilda, da je tender nezakonit, ili u najmanju ruku mutan, onda nije bitno ko je pobedio - ako je to istina, tender bi trebalo ponistiti.

Posebna osetljivost u ovom slucaju je to sto se radi o vrlo naelektrisanim srpsko-hrvatskim odnosima. Dakle, pitanje je kakva ce reakcija biti hrvatskih medija i javnosti na ovu odluku (a i oni imaju svoje "Glasove" i "Kurire"). A ova domace budalastine su samo dolivanje ulja na vec ovako rasplamsale strasti.

Hrvatska i Srbija su susedi. I imamo dva puta - ili da saradjujemo, ili da se mrzimo dok se ne poubijamo, pa onda dodju neki pametniji ljudi da zive u miru na ovim prostorima. Ne, to ne znaci da treba da kupimo Koncar tramvaje zarad mira u kuci., ali znaci da se poslovi moraju voditi casno, transparento, gde cemo se voditi ekonomskim interesima, a ne nekakvim prizemnim ideologijama i nacionalnim trzavicama.

Objektivno, Beograd je dobio bolji tramvaj i zaista sam srecan zbog toga. Koncaru vise srece drugi put. Ali, kazem, ostaje taj gorak utisak da od dana raspisivanja ovog tendera nesto nije u redu - Beograd je trazio najjeftiniji, a dobio je najbolji tramvaj (u konkurenciji prijavljenih na tender, razume se).

Znaci stvar smrdi, a novine samo doprinose da nas nozdrve jace stipaju. A da, i jedan detalj iz "Kurira" i "Glasa" - gradonacelnik je prelomio - e pa, uz svo duzno postovanje, Beograd nije Djilasova despotovina i ovde se odluke ne smeju donositi tako na "o ruk", vec postoji nesto sto se zove zakon i procedura.

I da ponovim, zadovoljan sam zbog CAF tramvaja, ali zeljno ocekujem zvanicno objasnjenje gradskih vlasti - cisto da bi mi savest bila mirna.
 
Au, ala se neko raspisao.

Imam tri reci za tebe, Homere - Evropska Investiciona Banka (EIB)
Oni svojim kreditima finansiraju kupovinu tramvaja i najverovatnije, tamo negde iza zavese, diktiraju svoje uslove.

Da je Koncar pametno registrovao svoju firmu u recimo Ljubljani, prekrstio tramvaj u SLOTRAM, mozda bi danas imali sasvim drugaciji ishod na tenderu.

Sto se ponistenja tendera tice, to bi bilo samo bespotrebno gubljenje dragocenog vremena.
 
Hvala Bogu, izmedju evropskog i hrvatskog bolji izbor je evropsko:) Sa druge strane zna se da je Koncar sumnjiv po pitanju kvaliteta.
btw, sta mislite kad ce prvi da nam stigne:)
 
Nije ni cudo sto su svi digli buku protiv novog zakona o informisanju: kada bi se doneo, Kurir i slicni bi morali da stave katanac.

U svakom slucaju, CAF bolje izgleda, verovatno je kvalitetniji (iskustvo), a oni koji su ga izabrali verovatno znaju zbog cega.
 
Vrh