Da mostovi spajaju obale i ljude svedoči i izgradnja novog mosta preko Dunava kod Beške na autoputu Novi Sad - Beograd, koji je na gradilištu pored velike reke okupio najljuće „neprijatelje“, konkurentske firme koje su se takmičile na međunarodnom tenderu za ovaj veliki projekat: austrijsko-nemački konzorcijum „Alpina - Dilinger“ koji je pobedio na tenderu i poraženu srpsku „Mostogradnju“ koja je predvodila domaći nacionalni konzorcijum. Na gradilištu 50 radnika iz „Mostogradnje“ i 10 svih ostalih.
Stamenković priča da neimari spadaju u onu grupu radnika koji izuzetno vole svoj posao i „svoje“ građevine. Većina radnika iz „Mostogradnje“ koje smo sreli na gradilištu sručila je na resornog ministra Velimira Ilića drvlje i kamenje, ne zato što je Evropska banka za obnovu i razvoj kredit za most uslovila izborom strane firme, već zato što je pristao da baci ljagu na domaće neimare, kao da nikada ništa nisu uradili kako valja. A da ne valjaju, kažu, ni sada ih ne bi pobednici angažovali. Tehnički direktor projekta Milorad Stevanović iz austrijske „Alpine“, takođe bivši radnik „Mostogradnje“, kaže da je ova domaća firma angažovana na izgradnji šipova i naglavnica (reč je o betonskim pločama dimenzija 9,60 metara sa 6,60 metara i debljine dva metra, koje pokrivaju šipove i nose stubove). Ko će graditi stubove, još se ne zna. Zna se da će kolovoznu konstrukciju mosta graditi „Alpina“.
Novi most će imati istu siluetu kao i postojeći, samo što će biti betonski. Udaljenost između ograda dva mosta iznosiće pet metara, a osovinski razmak mostova je 19,4 metra. Most će biti dug 2.205 metara, a imaće širinu autoputa od 15 metara sa tri trake, dve vozne i jednu zaustavnu. Izgradiće se 43 stuba, od kojih četiri u vodi sa srednjim rasponom od 210 metara i visinom iznad reke preko 50 metara, kako bi brodovi mogli slobodno da prolaze. Sa novosadske strane biće 33 stuba, a sa beogradske šest. Ukupno će biti postavljeno osam kilometara šipova koji se ukopavaju do 20 metara ispod zemlje, negde i dublje, jer svaki od 43 stuba ima najmanje osam šipova prečnika 1,2 metra. U izgradnji će se po prvi put na ovim prostorima primeniti nova tehnologija za izgradnju prilazne konstrukcije, takozvani sistem pomerajuće oplate, što će garantovati bolji kvalitet i bržu izgradnju.
U toku je izgradnja 1.200 metara puta od autoputa do gradilišta, za šta je angažovana novosadska firma „Karin komerc“. Do sada je skinut humus i navezeno oko 18.000 kubika dunavskog peska za nasipanje, urađena je nosiva konstrukcija od kamena iz obližnjeg kamenoloma, na koju će se postaviti strugani asfalt koji se skida sa lokalnih puteva. Saobraćajnica će se u potpunosti završiti do kraja ovog meseca. Postavljanju probnih šipova prethodilo je postavljanje geodetskih stubova na čeličnim šipovima, koji će služiti geodetima prilikom izgradnje mosta i kasnije za njegovo osmatranje, a koji će biti dostupni i u slučaju podizanja nivoa Dunava.
Zavod za arheologiju iz Novog Sada ispitao je teren na mestu svakog stuba na desnoj obali Dunava, iskopavanja su završena, a iskopine su na sigurnom, pa je sve spremno za izgradnju mosta. Čim državna reviziona komisija prihvati idejni projekat, što se očekuje svaki dan, počinje pobijanje šipova sa bačke strane prema reci, i u Dunavu uz desnu obalu. Šipovi će biti prečnika 1,20 metara, početni stubovi će imati šest šipova, a oni u reci čak 30. Zato se planira da posao u vodi odmakne pre porasta vodostaja Dunava.
Ranka Dautović