Zabranjen saobraćaj za vozila teža od tri tone preko Dunava
Most ne može da izdrži kamione
Autor: Ana Lalić i Radivoj Vujanović | 10.08.2007 - 11:49
Prelazak vozilima težim od tri tone preko privremenog Drumsko-železničkog mosta juče je i zvanično zabranjeno rešenjem Ministarstva za infrastrukturu i sav teretni saobraćaj preusmeren je na most u Beški. Odluka o zatvaranju mosta za teretnjake zbog oštećenja mosta doneta je još pre 25 dana, ali je tek juče ozvaničena jer su, kako tvrde u „Putevima Srbije“, gradske vlasti uprkos upozorenjima tražile da se zabrana prolongira.
Pred mostom će danas osvanuti i znaci zabrane i ograničenja, a juče do kasno popodne su i dalje preko Dunava tutnjali teški kamioni. Prema rešenju Ministarstva, železničke i inspekcije za puteve, sva drumska vozila nosivosti preko tri tone moraće da budu preusmerene na Beščanski most, a brzina vozova na mostu ograničena je na 20 kilometara na sat.
- Dobila sam izveštaj da most nije bezbedan i pre 25 dana donela rešenje da se obustavi teretni saobraćaj - kaže Mila Bezmarević, nečelnica inspekcije za železnički saobraćaj u Ministarstvu za infrastrukturu. Ona ističe da je od Instituta CIP, projektanta montažno-demontažnog mosta, zatražila proveru statike i bezbednosti mosta. Most je izgrađen „pre roka“ na mestu bombardovanog Žeželjevog mosta, za njega je bilo predviđeno da traje četiri godine, a od čega je prošlo još toliko.
- Svi izveštaji su potvrdili da most nije bezbedan za saobraćaj i zato smo doneli odluku o obustavi teretnog saobraćaja - zaključuje Mila Bezmarević.
U JP „Železnicama Srbije“ objašnjavaju da je došlo do deformacije čeličnih ploča preko kojih je presvučen asfalt na kojem su postavljene i šine. Železnica je juče redukovala saobraćaj, a automobili mogu nesmetano da prolaze. Stručnjaci iz „Mostogradnje“, kojima je poverena sanacija, ističu da česti sudari barži sa stubovima nisu uzrok ozbiljnijih oštećenja mosta, ni razlog njegovog lošeg stanja.
- Ovu odluku je trebalo i ranije doneti. To što transportna preduzeća ne žele da koriste autoput, ne znači da Novosađani treba da ostanu bez mosta. Šta više, tražili smo da se i brzina duž celog mosta ograniči na 40 kilometara - rečeno je „Blicu“ u „Putevima Srbije“.
Za oklevanje sa zabranom u ovom preduzeću optužuju gradske vlasti, jer su se, kako nam je rečeno, umesto sprovođenja odluke ministarstva, „upustile u prepisku sa ‘Putevima Srbije’“.
- Tražili su od nas da ne zatvaramo most. Nismo pristali i formirali smo eksportsku grupu profesora sa beogradskog Saobraćajnog fakulteta i stručnjaka CIP-a. Oni su bili istog mišljenja da most nije bezbedan. Izdato je i rešenje da se uradi detaljna statička provera, a posle toga će se znati da li uopšte ima osnove da se most sanira, a u suprotnom odluka je trajna - kaže Bezmarevićeva.
S obzirom na to da su Most slobode i Varadinski most, prema odluci grada, zatvoreni za teretni saobraćaj, kamioni će ubuduće biti preusmereni na jedini mogući pravac, odnosno autoput Beograd - Subotica. Kamiondžije negoduju.
- Meni Beščanski most nije nikakvo rešenje, jer većinu poslova obavljam u Petrovaradinu. Zar da prelazim 80 kilometara više da bih iz Novog Sada stigao u Petrovaradin? - kaže autoprevoznik Radovan Prica. Njegove kolege se takođe protive odluci Ministarstva, i traže alternativno rešenje.
- Ako je ova odluka konačna, grad će nam morati dozvoliti da koristimo jedan od dva preostala, Varadinski ili Most slobode - kaže prevoznik Novak Lukić.
U slučaju da se dozvoli teretni saobraćaj preko Mosta slobode, teški kamioni bi vozili direktno preko Bulevara oslobođenja ili preko Limana.
Grad od inspektora tražio da „zažmure“
Nakon donošenja rešenja o zabrani saobraćaja, prema saznanjima „Blica“, inspektorima je stigao i iznenadni poziv na razgovor iz Gradske kuće. Razgovoru je, prema tvrdnjama iz „Železnica Srbije“, prisustvovao i član gradskog veća zadužen za saobraćaj Vučeta Tošković. Pod izgovorom da će posle zatvaranja mosta za kamione doći do totalnog saobraćajnog kolapsa u gradu, gradske vlasti su navodno pokušale da ubede inspektore da „zaborave“ na izdato rešenje, iako most nije bezbedan. Tošković juče nije bio dostupan za komentar.
Vozovima do Petrovaradina
„Železnice Srbije“ saopštile će od danas do 14. avgusta, zbog radova na mostu, privremeno prekinuti saobraćaj putničkih vozova između Petrovaradina i Novog Sada. Voz koji iz Beograda za Novi Sad polazi u 11 sati saobraćaće samo do Petrovaradina, a polazak za Suboticu iz Beograda u 13.15 saobraćaće na relacijama Beograd-Petrovaradin i Novi Sad-Subotica. Voz iz Subotice za Beograd u 10.39 saobraćaće do Novog Sada i iz Petrovaradina do Beograda, dok će voz iz Novog Sada za Batajnicu u 15.12 saobaraćati od Petrovaradina u 15.21. Polazak iz Novog Sada sa redom vožnje u 23.05, pomeren je za 00.25.
- Promenićemo 10 srednjih čeličnih ploča i četiri ivične ploče, kao i zavrtnje. Ovo je prva ozbiljnija intervencija nakon 2004. godine, kada je most kompletno obnovljen - kaže Sead Buljubašić, direktor „Mostogradnje“, ističući da radovi nemaju veze sa rešenjem inspekcije.
Gradnja novog prelaza počeće tek 2009. godine
Montažno-demontažni most izgrađen je nedugo posle rušenja Žeželjevog mosta u NATO bombardovanju 1999. godine. Trebalo je, kao privremeno rešenje, da služi četiri godine. Prema informacijama iz Evropske agencije za rekonstrukciju, projektna dokumentacija i dizajn novog železničko-drumskog mosta je pri kraju, ali za sada nema naznaka da se uskoro planira i njegova izgradnja. Prema procenama stručnjaka iz EAR, izgradnja neće početi pre 2009. godine. Ostaje, međutim, i dalje nejasno ko će finansirati gradnju mosta, za šta je potrebno više od 10 miliona evra, s obzirom da je EU izdvojila novac samo za izradu projekta. Nadležnost nad mostom dele „Železnice Srbije“, Republika i grad Novi Sad u odnosu 40, 50 i 10 odsto.