Баш се погодило да сам нешто истраживао на ову тему.Poruka u temi "Moravski koridor E-761 (Pojate - Preljina)" https://forum.beobuild.rs/threads/moravski-koridor-e-761-pojate-preljina.2589/post-1173896
Знам како се завршио покушај Томислава Николића и идеја прављења канала Дунав-Морава-Вардар.
Молио бих, за мене који ништа не зна о прављењу/продубљивању/проширивању/прокопавању канала, а воли реке и боравак на њима а све у вези са снимком са изградње аутопута Појате-Прељина и изградњи новог корита Мораве:
1. да ли Србија поседује стручни кадар који би могао да пројектује тако нешто (да ли је ово наш пројекат или су то пројектовали странци у склопу изградње аутопута)
2. колико би коштао или кошта израда 1км канала за пловидбу IV категорије бродова из табеле коју је објавио Vrlenija (лаички то је само копање ако не рачунамо бродске преводнице)
3. Докле би могло да се стигне( колико би могли да добијемо пловних км) само проширивањем/ продубљивањем без израде бродских преводница
4. да ли инжињеријске јединице ВС или они који полажу за руковаоце грађевинским машинама (средња школа и преобука) могу током обуке радити такве послове
5. да ли постоји нека студија/искуство наше или страно колико израда канала подиже (или не) квалитет живота (туризам, транспорт, риболов, наводњавање, заштита од поплава, индустрија...)
Хвала унапред
Овде можете наћи сажетак студија и везе ка њима. https://vreme.com/projekat/kineska-studija-kanal-morava-vardar/#Confidential а по мени главне одговоре можете наћи у студији https://www.grf.bg.ac.rs/~mjovanovic/papers-sr/MoravaBMJSistem.pdf
1. Да. Још постоји озбиљно знање из хидротехнике и хидроенергетике;
2. Не може цена само за део. Није трошак у радовима већ у експропријацији.
3. 20км. Преводнице нису проблем.
4. 200км канала би се радило другом технологијом, не тим малим машинама већ багерима дреглајнима, нпр. како је рађено измештање корита Колубаре
5. Студије су на горњем линку.
Укратко предности пловног канала поред Мораве до Ниша су:
1. Регулација високих вода Мораве;
2. Повећање нивоа подземних вода и олакшано водоснабдевање 3М људи;
3. 10х нижа цена транспорта робе у околини канала;
4. 180MW хидроелектрана (поменуте у новој Стратегији развоја енергетике, зато сам и истраживао).
Poslednja izmena: