Šta je novo?

Rečni saobraćaj

Pendolino

Advanced
Učlanjen(a)
15.11.2012.
Poruke
2.957
Pohvaljen
5.001
Iako se ovaj podfurum zove "Autoputevi, magistrale, železnički, rečni i vazdušni saobraćaj" nisam našao ni jednu temu o naviganju, pa red je da otvorim.

Posle 60 godina: Uskoro obnova plovidbe kanalom Begej između Srbije i Rumunije
Srbija i Rumunija planiraju da rekonstruišu prevodnice na kanalu Begej u Srpskom Itebeju i Kleku, kroz projekat prekogranične saradnje koji finansira Evropska unija (EU), čime će nakon 60 godina ponovo biti uspostavljena nautička veza između dve zemlje, saopšio je danas EU info centar.

Projekat, koji se finansira sredstvima iz INTERREG IPA programa prekogranične saradnje Rumunija – Srbija, obuhvata sanaciju građevinskog dela objekta prevodnica i ustava, kao i postavljanje nove hidromašinske opreme, precizirano je u saopštenju.

Ukupna vrednost projekta je 13,9 miliona evra, od čega 85 odsto čine nepovratna sredstva EU u partnerstvu "Voda Banata" i Županijskog saveta Timiš sa rumunske i "Voda Vojvodine" i Pokrajinskog sekretarijata za regionalni razvoj, međuregionalnu saradnju i lokalnu samoupravu sa srpske strane.
više na
http://rs.n1info.com/Vesti/a635287/Kanal-Begej-plovidba-izmedju-Srbije-i-Rumunije-obnova.html
 
Zar nije Vesara najavio neki tip rečnog taksija kao u Čikagu?
 
Jeste al kolko znam obustavljen tender zbog korone
 
Немачки брод на мети смедеревских пирата
Смедерево – Сидриште и лука Смедерево и даље су центар речне пиратерије, јер пљачке бродова и баржи не јењавају. Само у последња два месеца у акваторијуму Смедерева забележена су четири упада лопова на пловила. Последњи се догодио пре три ноћи у овдашњој луци на 1.118. километру Дунава између четири и шест часова ујутру. Пирати су упали на немачки брод „Хилфрид” и украли 970 литара погонског горива. Из Удружења професионалних лађара Србије подсећају да је у фебруару на истом месту опљачкан други брод исте компаније „Јагуар” и том приликом украдено 2.600 литара горива, о чему је сачињен полицијски извештај.

više na:
http://www.politika.rs/scc/clanak/465420/Nemacki-brod-na-meti-smederevskih-pirata
 
Kamere zasjeda policije rasveta reflektori alarm nista ...sve spejs tehnologija....
 
Могу да ангажују речну полицију, речни одред жандармерије, па и речну флотилу војске.
 
Još jedna nesreća na vodi. Obzirom koliko malo ljudi u Srbiji koristi vodni saobraćaj ispada da je najopasniji vid prevoza.

СРЕДА, 13. ЈАН 2021, 12:44 -> 15:34 ИЗВОР: РТС
Преврнула се скела на Западној Морави, за једном особом се трага
Скела на којој је било пет особа преврнула се на Западној Морави у месту Селиште код Трстеника. Четири особе су испливале и добро су, док се за једном трага.

Како РТС сазнаје, мештани су покушали да ослободе скелу од балвана и грана, али један балван их је преврнуо.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=zf4WhgGSyJo[/youtube]
Итвештај Драгослава Гогића

За несталим лицем трагају мештани у својим чамцима, каои полиција.

Саша Милутиновић који је био на скели рекао је за РТС да су дебла подигла скелу и да су онда били потопљени. Каже да су пливали и да су и несталог мештанина видели како плива.

Скелу у Селишту корите становници Селишта и околних села који имају поседе са друге стране Мораве.

Итвештај RTS-a
https://www.rts.rs/page/stories/ci/story/134/hronika/4220469/skela-trstenik.html
 
Ovo nije baš saobraćaj, ali ajde ovde:

TONE BELA LAĐA: Meštani Ćuprije mole nadležne da nešto učine
SPLAV „Bela lađa“ na Velikoj Moravi počeo je da tone, prenose meštani Ćuprije na društvenim mrežama i pozivaju nadležne da reaguju.
Građani su o tome obavestili i policiju, a obavešteno je i JP „Srbijavode“, koje je nadležno za ovakve objekte.

Pitanje je da li splav ima upotrebnu dozvolu Lučke kapetanije u Smederevu, ali je izvesno da nekoliko godna nije radio.
https://www.novosti.rs/srbija/vesti/954287/tone-bela-ladja-mestani-cuprije-mole-nadlezne-nesto-ucine

ТОНЕ СПЛАВ “БЕЛА ЛАЂА”
12. јануара 2021. Ј. М.
Услед повећања водостаја Велике Мораве и нагомилавања отпада дошло је до продирања воде у сплав “Бела лађа”. Према речима власника, до овакве ситуације довео је вишегодишњи немар закупца објекта, а поновно усправљање “Беле лађе” додатно отежава велико дебло које се заглавило испод сплава.

По пријави грађана на лице места изашли су припадници МУП-а како би се спречило евентуално откачињање сплава, али и оштећење Моравског моста у који би сплав у том случају највероватније ударио. О овом догађају обавештено је надлежно ЈП “Србијаводе” и очекује се њихова реакција.
https://www.rtp.rs/tone-splav-bela-ladja/

Kako prolazi drugi splav u Ćupriji (koji je po konstrukciji zapravo brod)
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=--_izRH4ET0[/youtube]
 
Власник нека решава! Ако је по спором онда суд, па трошкове власнику или наследницима
 
U BLIZINI ušća Velike Morave u Dunav kod Smedereva potonula je barža prilikom utovara na bageru “BP-7 Beli”. Lakše je povređen je mornar sa plovnog bagera koji je hospitalizovan.
U saopštenju Udruženja profesionalnih lađara Srbije se navodi da se barža, koja se bukvalno prepolovila, kao i plovni bager, nalaze se u vlasništvu firme DMB „Šiping“ iz Rume.

- Na plovni bager “BP-7 Beli” je do sada podnošeno nekoliko predstavki nadležnoj inspekciji plovidbe, na žalost bez ikakvih promena po prijavama. Napominjemo da tehnički ispravan objekat ne može da se prelomi niti da potone, što bi pod lupu trebalo da stavi sistem pregleda i nadzora brodova kao i rad Uprave za utvrđivanje sposobnosti brodova za plovidbu, navodi Branislav Vajda iz ovog Udruženja.

Iz Udruženja tvrde da bager već više od godinu dana nije propisno obeležen, da ime na oplati se ne podudara sa imenom na transponderu, ali i da je broj i kvalifikacija posade upitna.
https://www.novosti.rs/hronika/nesr...ovila-potonula-barza-dunavu-blizini-smedereva

Na RTS-u ima i video. Bukvalno za par sekundi je potonula.
https://www.rts.rs/page/stories/ci/story/124/drustvo/4326739/barza-potonula-kod-smedereva.html
 
Језиво. Онај морнар што је скочио са барже на багер је баш имао срећу што је у доброј форми.
 
Jeli ima neko ideju što je zatvoren prolaz između Velikog i Malog ratnog ostrva? Vojska nešto petlja već neko vreme, vezali su par brodova za VRO, a sad su i sajlom zaprečili prolaz. Šta god da rade, ova ideja mi je potpuno suluda, pošto se jedva vidi, a i kače se balvani i đubre
 
Evo slika iz Srpskog Itebeja - Rade predvodnicu, a kako kažu meštani verovatno će nastaviti i sa ostatkom Begeja ka Zrenjaninu.
 

Prilozi

  • IMG_20210530_192138_copy_1206x1612.jpg
    IMG_20210530_192138_copy_1206x1612.jpg
    560,4 KB · Pregleda: 5.514
  • IMG_20210530_192205_copy_1206x1612.jpg
    IMG_20210530_192205_copy_1206x1612.jpg
    665,6 KB · Pregleda: 5.537
  • IMG_20210530_192641_copy_1206x1612.jpg
    IMG_20210530_192641_copy_1206x1612.jpg
    484,8 KB · Pregleda: 5.514
  • IMG_20210530_192058_copy_1206x1612.jpg
    IMG_20210530_192058_copy_1206x1612.jpg
    552 KB · Pregleda: 5.507
  • IMG_20210530_192116_copy_1612x1206.jpg
    IMG_20210530_192116_copy_1612x1206.jpg
    482,4 KB · Pregleda: 5.516
  • IMG_20210530_192126_copy_1206x1612.jpg
    IMG_20210530_192126_copy_1206x1612.jpg
    464,7 KB · Pregleda: 5.509
  • IMG_20210530_191939_copy_1612x1206.jpg
    IMG_20210530_191939_copy_1612x1206.jpg
    576,4 KB · Pregleda: 5.510
  • IMG_20210530_192048_copy_1206x1612.jpg
    IMG_20210530_192048_copy_1206x1612.jpg
    538,9 KB · Pregleda: 5.498
  • IMG_20210530_191825_copy_1206x1612.jpg
    IMG_20210530_191825_copy_1206x1612.jpg
    586,7 KB · Pregleda: 5.515
Evo par slika iz 2014 godine, čisto da vidite kako je to ranije izgledalo.
 

Prilozi

  • _DSC0051_copy_1715x1139.jpg
    _DSC0051_copy_1715x1139.jpg
    354,5 KB · Pregleda: 5.493
  • _DSC0029_copy_1715x1139.jpg
    _DSC0029_copy_1715x1139.jpg
    827,3 KB · Pregleda: 5.486
  • _DSC0052_copy_1715x1139.jpg
    _DSC0052_copy_1715x1139.jpg
    684,7 KB · Pregleda: 5.474
  • _DSC0047_copy_1715x1139.jpg
    _DSC0047_copy_1715x1139.jpg
    636,1 KB · Pregleda: 5.491
  • _DSC0050_copy_1715x1139.jpg
    _DSC0050_copy_1715x1139.jpg
    416,3 KB · Pregleda: 5.469
Споменуто је на теми о рекама чини ми се.
 
Odličan snimak sa ovogodišnje regate Vode Vojvodine.
Snimci sa Tise, Dunava i Kanala DTD.

Inače stavljam ovaj snimak prvenstveno zbog odličnih snimaka sa Kanala Dunav -Tisa - Dunav, verovatno najvećeg i najznačajnijeg investicionog poduhvata u Srbiji.

Daću mali uvod o značaju kanalske mreže o činjenicama koje su malo poznate. Osnovni značaj hidrosistema i to vitalni za državu je odvodnjavanje vode iz Bačke i Banata. Bez ovog odvodnjavanja bi se najveći deo Bačke i Banata vratio u svoje prirodno stanje - močvaru koja bi se prirodno isušila tek krajem leta. Iz ovog razloga je istorijski gledano, ovo bio skoro pust, nenaseljeni prostor sve do kraja 18. veka kada Austrija počinje da gradi prve kanale u cilju isušivanja zemljišta. Dobijena je plodna zemlja, ali bez stanovnika zbog čega počinje naseljavanje stanovništva sa svih prostora tadašnje carevine (Srba, Hrvata, Mađara, Ukrajinaca, Čeha, Slovaka, Rumuna, Rusina, Nemaca) kao i Srba iz Osmanskog carstva.

Sve ostale uloge kanala: plovidba, navodnjavanje, vodosnabdevanje, turizam su sekundarne namene. Raduje što je poslednjih godina, a nakon niza godina neulaganja, počelo sa ozbiljnijim radovima na održavanju kanala koji uključuju izmuljavanje, uređenje nasipa i obala, remont prevodnica.

Preporučujem da se pogleda snimak, daje odličan uvid u stanje kanala i ogromne potencijale koji se ne koriste ni u deliću svog kapaciteta.

 

Najavljuje se za sledecu godinu nabavka 10 barzi za JRB (Jugoslovensko recno brodarstvo).

Nije navedeno o kakvim se barzama radi, pretpostavljm da je rec o potisnicama, bez sopstvenog pogona.
Inace, pod pojmom barza moze svasta da se podrazumeva, zavisno ko je i u kom kontekstu pomene.

Najavljuje se i pomoc pri nabavci ledolomca za JRB.

Prica o nabavci ledolomca je vec saga koja predugo traje. Bila je intenzivno pokrenuta nakon zime 2016/2017. godine kada je zbog ledenih cepova na Dunavu pretilo da dodje do poplava. Tada su Madjari intervenisali sa svojim ledolomcima. Od obecavanih ledolomaca od tada ni traga ni glasa, a bila su data ,,cvrsta obecanja" da se krece u njihovu hitnu nabavku i da ,,Srbiju i srpske reke zima vise nece zateci nespremne".

Srbija je ostala bez ledolomaca nakon sto su ledolomci Vucevo i Cakor prepusteni da propadnu uz propast njihovog vlasnika Heroj Pinki, Novi Sad (inace su bili istog tipa kao i Madjarski koji su redovno odrzavani i remontovani).
Postoji ledolomac Greben koji je u funkciji i mislim da je sada u vlasnistvu EPS-a, a zadatak mu je da brani branu i HE Djerdap od leda, pa se na njega ne moze racunati na drugim mestima.
Inace, da bi se ledolomci uspesno koristili, taktika njhove upotrebe je da rade dva u paru.

Rad pomenutih madjarskih ledolomaca na Dunavu kod Dalja (daljska krvina). Madjari su tada radili na ovoj deonici prvenstveno da bi razbili ledeni cep i sprecili poplave uzvodno u Madjarskoj, pri tome koliko znam, su dobili lep novac od Drbije i Hrvatske. Odatle pokrenuti led je daljke nizvodno u Srbiji pravio probleme, gomilao se, a srbija nije imala cime da uspesno intervenise i obezbedi protok ploveceg leda.


Snimak gde se vide Cakor i Vucevo na vezu, dok su jos licili na nesto. Vide se i kadrovi Grebena.
Inace ledolomci imaju svrhu i van odbrane od leda, uglavnom se projektuju da mogu da rade i kao brodovi tegljaci barzi - tegljanica.

 
Poslednja izmena:
Snimak sa pramca mađarskog ledolomca 2017. god.
Ovde se vidi lepo kako se brod ljulja jer radi ,,klatno" kojim je ledolomac opremljen i koje pomaže pri razbijanju leda.
Iz ovakvog snimka se tek može steći utisak o kojom masi leda je reč.



Iz vazduha:


Sve prethodno je bilo tokom zime 2016/17. u januaru/februaru


Ranije zime 2011/2012 u Beogradu je bilo ovako, srećom nije bilo poginulih:



Inače, zime 2016/17 novembar, decembar i početak januara su bili vrlo topli, a onada je naišao period hladnog vremena.
Koliko se sećam i zime 2011/12 je bilo slično vreme, toplo do januara, a onda hladan period.

Faktor koji pogoduje pojavi leda na Dunavu je nizak vodostaj.

Iako je u prethodnom periodu kod nas bilo dosta padavina, vodostaj Dunava nizvodno od Novog Sada raste na račun velikog dotoka vode Drinom, Savom, Tisom... Na ulazu u Srbiju je dotok Dunava mali.
Protok Dunava na ulasku u srbiju je nekim danima bio manji od protoka Drine ili Tise na ušću. Dvostruko je niži od protoka Save.
Vodostaji Dunava uzvodno od Novog Sada su niski.
 
Poslednja izmena:
Не бих желео да затрпавам тему, али ћу се надовезати на причу о ледоломцима и појави леда на рекама.

Када о овоме писати ако не сада, када је крај децембра месеца, водостаји Дунава на критичним местима (гранични ток Хрватска/Србија) су ниски, чак су близу апсолутног минимума. Низак водостај реке значи додатни ризик за појаву озбиљнијег леда уз друге предуслове ако се испуне. Критични месеци су јануар и фебруар.
Дотоци Дунава из горњег тока у зимским месецима су по правилу ниски јер су тада падавине у горњем сливу Дунава у виду снега који се задржава на површини, односно као лед у земљишту. Тиме су изгледи пораста водостаја у критичном сектору Дунава ниски.

Још једна зима у коју улазимо као коцкари по принципу ,,неће ваљда ове зиме".

Највећу опасност прави појава ледених санти које се зими покрену након чега може да дође до њиховог заглавњивања на критичним секторима. Тада се лед гомила, лед почиње да прави ледену брану, а узводно долази до пораста водостаја све до појаве тзв. ледених поплава. Ледоломци имају за основни задатак да омогуће проток ледених санти и спрече стварање ледених брана, односно да управњају протоком леда.

Како то изгледа на снимку испод:
Ледене поплаве 1956. године у Мађарској.

Током ових поплава ледоломаца у Мађарској није било. Против леда се борило минирањем, минобацачима и бомбардовањем авионима из ваздуха (почетак снимка), али су поплаве ипак биле фаталне (други део снимка)


Након ових поплава 1956. године Мађари су изградили јаку флоту ледоломаца која је и даље у употреби, ремонтована и поуздана уз чврсту одлуку да им се исти сценарио не понови.

Немци са својим бродовима 1956.


За нас критични сектор на граници са Хрватском није толики проблем из разлога што је то истовремено проблем и за Мађаре, који по међудржавном споразуму (који је ваљда и даље на снази) могу да ангажују своје ледоломце, а све у циљу одбране Мађарске, која је узводно, од ледених поплава уколико би дошло до стварања ледених баријера (нпр. ,,Даљска кривина").

Јако квалитетан снимак ангажовања мађарских ледоломаца у Србији у јануару/фебруару 2017. године. Тада су ледоломци ишли и низводно до Београда што им је било и плаћено.


За нас проблем настаје ако се лед са наведеног критичног сектора покрене (нпр. радом мађарских ледоломаца или спонтаним топљењем, пуцањем и покретањем леда). Тада би се лед гомилао низводно, а критично је у Новом Саду (кривина и сужење тока), Белегиш (,,Белегишке аде", Дунав плитак, широк промењивог корита), Београд.

Не поседујемо ни један ледоломац који би омогућио проток леда и превенцију стварања брана. Уколико би дошло до формирања ледене бране Србија нема чиме да одреагује осим употребом војске (минирање леда).


Србија је остала само са једним ледоломцом ,,Гребен" и у власништву је ЕПС-а, а који има витални задатак да брани ХЕ Ђердап и бране од гомилања леда тј. да обезбеди плутајућем леду проток без застоја.

На снимку испод је Ледоломац ,,Гребен“, ангажован у Београду на ушћу Саве у Дунав.


Претило је да настане ледена брана. Колико је ситуација била озбиљна говори чињеница да је Гребен био повучен из Ђердапа и при томе је оставио брану незаштићену. О дебљини леда говори и додатно ангажовање потискивача ,,Топола", како би се додатним потиском омогућило наседање брода на лед како би пукао. Гребен не поседује вибрациони уређај, односно клатно, лед разбија ломњељем ојачаним прамцем и наседањем на лед.

Потискивач ,,Бор“ је раније био ангажован у Ђердапу са истом улогом као ,,Гребен“. Разбијање леда се вршило баржом потисницом која је поседовала и ,,клатно“. Није ми познато шта је са Бором и овом баржом – ледоломном потисницом.


Е сада закључак целе приче.

Извршити набавку ледоломаца! Доста је коцкања!

Новца очигледно има. За цену само једног хеликоптера Х145, може да се набави цела флота недостајућих ледоломаца, најмање 2 већа брода, а можда и два додатна мања који би радили у пару са већим.

Приче о цени одржавања је смешна.

Речни бродови за разлику од морских захтевају много мање одржавања.

Животни век им је много дужи преко 50 година (многи европски речни бродови су стари и по 100 година, наравно уз редовне ремонте и модернизацију).

Ледоломци се тако пројектују да имају и додатну улогу, по правилу служе као тегљачи баржи.

Могу се дати на коришћење државним органима који већ имају посаде и одржавање бродова као што су ,,Пловпут“ и Речна флотила Војске Србије па суштински не би постојао трошак за ангажовање додатног кадра.

,,Пловпут“ (предузеће за одржавање пловних путева), који већ има своје бродове и посаде би их могао користити као брод тегњач, за радове на постављању пловидбене сигнализације, патролирање, пресретање самопокренутих баржи,...

Речна флотила има на располагању посаде бродова које би се могле ангажовати на овим бродовима по потреби. Могао би им служити додатно за тегљење баржи и стамбених лађи, као брод ватрогасац, командни брод, брод база за рониоце на терену,...... Одржавање би било олакшано јер поседују своју радионицу, логистику.....
 
Vrh