Šta je novo?

Rečni saobraćaj

Poruka u temi "Moravski koridor E-761 (Pojate - Preljina)" https://forum.beobuild.rs/threads/moravski-koridor-e-761-pojate-preljina.2589/post-1173896

Знам како се завршио покушај Томислава Николића и идеја прављења канала Дунав-Морава-Вардар.
Молио бих, за мене који ништа не зна о прављењу/продубљивању/проширивању/прокопавању канала, а воли реке и боравак на њима а све у вези са снимком са изградње аутопута Појате-Прељина и изградњи новог корита Мораве:
1. да ли Србија поседује стручни кадар који би могао да пројектује тако нешто (да ли је ово наш пројекат или су то пројектовали странци у склопу изградње аутопута)
2. колико би коштао или кошта израда 1км канала за пловидбу IV категорије бродова из табеле коју је објавио Vrlenija (лаички то је само копање ако не рачунамо бродске преводнице)
3. Докле би могло да се стигне( колико би могли да добијемо пловних км) само проширивањем/ продубљивањем без израде бродских преводница
4. да ли инжињеријске јединице ВС или они који полажу за руковаоце грађевинским машинама (средња школа и преобука) могу током обуке радити такве послове
5. да ли постоји нека студија/искуство наше или страно колико израда канала подиже (или не) квалитет живота (туризам, транспорт, риболов, наводњавање, заштита од поплава, индустрија...)
Хвала унапред
Баш се погодило да сам нешто истраживао на ову тему.
Овде можете наћи сажетак студија и везе ка њима. https://vreme.com/projekat/kineska-studija-kanal-morava-vardar/#Confidential а по мени главне одговоре можете наћи у студији https://www.grf.bg.ac.rs/~mjovanovic/papers-sr/MoravaBMJSistem.pdf

1. Да. Још постоји озбиљно знање из хидротехнике и хидроенергетике;
2. Не може цена само за део. Није трошак у радовима већ у експропријацији.

1721802121592.png


1721802585896.png


3. 20км. Преводнице нису проблем.
4. 200км канала би се радило другом технологијом, не тим малим машинама већ багерима дреглајнима, нпр. како је рађено измештање корита Колубаре
5. Студије су на горњем линку.

Укратко предности пловног канала поред Мораве до Ниша су:
1. Регулација високих вода Мораве;
2. Повећање нивоа подземних вода и олакшано водоснабдевање 3М људи;
3. 10х нижа цена транспорта робе у околини канала;
4. 180MW хидроелектрана (поменуте у новој Стратегији развоја енергетике, зато сам и истраживао).
 
Poslednja izmena:
16 ?
Malo je to.

Šta kad se izvade ?

Sobzorom da zub vremena je učino svoje, naj verovatnoje od cele flote za restaueiranje ce biti svega par komada.
Ali i to će biti dovoljno za otpremanje istih upravo investitoru.
Cena restauriranja tih par komada nije bitna jer vrednost uloženog se u desetostručuje
Vrednost takvih eksponata je dvojaka. Upravo kao naše muzej-topovnjace usidrene kod Brankovog mosta.
Jedna vrednost je merljiva u evrima a druga je ne procenjiva za samog investitora koj takvim eksponatima jača nacionalni duh i stanje svojih gradjana.

Nije slučajno da se pokretanje takavog poduhvata poklapa sa jačanjem nekih njihovih pokreta i stranaka , kojima je veoma bitno sečanje na svoje ,,heroje,, . A da li je je ondašnji taktički potez i samožrtvovanje bio genijalan i grandiozan ,to jeste bez sumlje.
Kakva crna restauracija? Imaš li ti predstavu na šta liči korito posle toliko godina u Dunavu? Biće dobro ako mogu da skinu bar deo naslaga, iseku i pretope kao staro gvožđe!
 
Vrh