Šta je novo?

Privatni prevoznici

П40062 na 48
IMG_20220718_153142.jpg
 
Liaz P41635 na 35 pored standardno polomljenih sedišta, zamagljenih i naprslih stakala danas saobraća bez gornjeg dela jednog od prozora koji je predviđen za otvaranje na kip. 😅
 
Rukovodstvo Arive je uspelo da regrutuje i dovede 40 vozača iz Šri Lanke. U toku je njihova priprema i adaptacija, a obezbeđen im je smeštaj i ishrana kako čujem. Tako da time očekivano smanjuju broj penzionera sa ugovorom o delu.
 
Сјајно, субвенционишемо стране возаче аутобуса. Изједначити давања приватним превозницима са ГСПом.
 
Кад би снизили старосну границу на 18 лета, пружили адекватну обуку и понудили коректну зараду од минимум 100 000, одзив би био итекакав! Овако немам ништа против иностраних радника, осим што они на крају овде постају јефтина радна снага, баш као и Срби емигранти у земљама ЕУ.
 
Ti sto imaju 90 hiljada kod privatnika rade fazon 7 dana nedeljno ili voze smene od 12 sata. Pored toga ih prijave na minimalac, a ostalo na ruke. To im je ok dok ne odu na odmor, bolovanje ili penziju pa onda problem zbog slabog proseka...
 
Ja vala vidim ogroman problem u dovođenju vozača iz svetskih bestragija. Da prenesem svoj nedavni post sa teme Demografija, da ne pišem opet:

Nekontrolisani i neplanski uvozi radne snage i imigranata su u 90% slučajeva menjanje jedne vrste problema - drugim, još gorim vrstama problema.

Znam da je ovo nepopularno mišljenje, možda čak i jeres, ali meni su tvrdnje da u Srbiji nema ko da radi to i to pa nam zato trebaju tuđini da to reše... presmešne. Za svaki posao za koji se po srpskim medijima pisalo (čitaj - propagiralo) da ''neće Srbi da rade pa se zato uvoze tuđini'' ili ''nema ko pa moramo d' uvozimo'' viđao sam komentare brojnih Srba koji su radili upravo na tim pozicijama i koji bi objasnili zašto neko odlazi iz te branše ili iz datog preduzetništva.

Na tekstovima-stranama o manjku vozača u GSPu video sam komentare ljudi koji su lepo i jasno napisali - povećajte plate pa nećemo ići za Nemačku/vratićemo se.
Na tekstovima o deficitu varioca slično - kažu ljudi, znaju oni to da rade, ali znaju i koliko to troši telo i zato to mora da se naplati. Pa ako neko misli da dobije kvalitetan var u nezgodnim prilikama, neka plati koliko dolikuje. A ako neće, neka dovede azijata koji će to da otalja, a ovaj ode u Evropu.
Na tekstovima o dostavljačima hrane (koji su često teška propaganda) gde se priča kako ''Plata 1.500 evra a Srbi neće da rade pa moraju da se dovode Azijati'' se isto jave ljudi pa opišu kako je tih 1.500 evra moguće samo ako radiš 16 sati dnevno i trpiš sve i svašta, i ako se oprostiš od svega onoga što imaju drugi, stalni poslovi.

O problemima u Vojsci se isto piše već decenijama maltene. Vojni sindikat se više puta oglašavao i govorio, između redova - džaba kupuješ 10 helikoptera kada će 5 stajati neupotrebljeni jer nema ko da pilotira, niti da ih održava. Niti ima rezona i resursa da se svi stalno dižu i koriste. Pa isto tako govoriše po sto puta - VS i MO ljudi masovno napuštaju, jer ne žele da žive ko skotovi za siću. Povećajte plate pa će više ljudi ostajati u VS i MO.


Gomila naših problema se može rešiti boljom kadrovskom i obrazovnom politikom. Ali ne. J'š bre to. Prvo, ko će da se drnda sa reformom obrazovanja, to bre traži decenije rada i promena a svaki političMar gleda samo svoj sledeći mandat a za sve dalje ga zabole. I Drugo, pompeznije zvuči za glupu SNS glasačku masu kada čuje ''kupili smo 10 helikoptera'' nego ''kupili smo 5 i obezbedili pilote i održavanje''. Pompeznije zvuči kada Gremlin kaže ''Kupio sam 100 Turskih krš... ovaj, autobusa!'' Nego kada bi rekao ''Kupili smo 50 autobusa ali podigli plate vozačima i uspostavili ceo lanac održavanja i snabdevanja''. I tu je naravno uvek i sveprisutno ''ako ti nećeš da robuješ za siću, ima ko hoće'', što je mentalitet u mnogih Srbalja, i u državi i u privatnom sektoru. I onda se tako dovodi sve i svašta, a posle ćemo da se čudimo kada sve to počne da daje svoje posledice i cene. A sve se to može rešiti i na drugi način, samo što nikad nema volje, strpljenja i napora da se u tome istraje. Svi bi sve odmah, instant. I po mogućstvu uz što veću apanažu i kajmak.
 
Ovo me podseti na ono što sam jednom prilikom slušao na TV - u, gde je jedan sajt za zapošljavanje radio neku analizu - anketu i došao do zaključka da su poslodavci u većini slučajeva nezadovoljni sa ljudima koji im se prijavljuju na konkurse, jer imaju sve više onih koji ne ispunjavaju uslove konkursa, nemaju radno iskustvo, kažu da imaju nerealna očekivanja što se tiče plata i / ili radnog vremena... A ono oglasi su tipa: do 26 godina starosti, 5 godina iskustva u struci, fakultetska diploma, da govori tečno engleski i po mogućstvu nemački, perfektno poznavanje rada na računaru, vredan, komunikativan, spreman na rad u smenama, poseduje sopstvena kola i aktivan je vozač i sl.​
 
Ima i toga što pišete, al pojedina zanimanja realno neće nikada imati više interesenata, kao pre nekoliko decenija. Pisao već da to jednostavno nije toliko do plata. Cela Evropa kuburi sa svim kategorijama vozača, a i kod nas, recimo, vozači kamiona nisu tako loše plaćeni, pa što ih opet nema. Uvoze ih svi, jer generalno se Evropa odvikava odavno od napornih, teških i vezujućih poslova. Nekada je 30% ljudi znalo da koristi računar, a danas zna jedno 80%. Svi gledaju da dođu do novca na što lakši način.

A D kategorija već obavezuje. Ko će da se cima da dolazi do nje, ako mu nije namera da stvarno to i radi narednih xy godina, pa sve i da se obuka pojednostavi, i učini dostupnijom. Može to i preko vojnog roka, kao što pisah ranije. Evropa uvozi sa Balkana, mi ćemo još dalje sa Istoka, i ne vidim tu nešto nenormalno. Ne znam dal negde u Evropi vozači preskaču primarijuse, inženjere itd, mislim u zaradama. Teško sigurno. Zato se i uvoze kao radna snaga. Vozači u gradskom saobraćaju, u većini, jesu na budžetu lokalnih samouprava. Ne mogu zaraditi novac prosto. Lako je programeru da čak i ovde uzme i po 3000 evra. To što on radi, proda se lako, bar za sad. Ne znam koja bi to plata ovde zaustavila odliv. 120000 sigurno da ne bi. Većina ljudi neće da vozi autobus ni za 200000, a i šta ćemo sa kadrovima koji bi to radili samo zbog neke nenormalno visoke zarade, na primer 300000. Lupam sad. Dobili bi gomilu vozača koji bi satirali vozila, a verovatno i naše bubrege stilom vožnje. To nešto treba da se radi, jer se i želi, a ne samo zbog para. Naravno da su plate svima prioritet, al treba valjda makar malo i voleti taj nimalo naivan posao.

Rešenje problema teško da može ležati u dizanju plata, a u međuvremenu ljudi se sve više školuju, uče da rade opet profitabilne, a ipak lakše poslove u smislu manjeg stresa, manje odgovornosti itd. Na sreću ili nesreću, tu je Istok kao nepresušan izvor radne snage, što zbog nataliteta, što zbog kadrovske strukture stanovništva. E sad, koje i kakve posledice to može imati, samo vreme može da pokaže. Nas, i ne samo nas, razvoj šinskih sistema može da spase u bližoj i daljoj budućnosti. Oni se već sad mogu samostalno kretati, i na kraju krajeva, mogu se odvojiti od ostatka saobraćaja. Neki gradovi u Evropi su odavno dočekali da im stranci po broju debelo preskoče domaće vozače D kategorije u gradskom prevozu. To će, plašim se, jednog dana zadesiti i nas.
 
A kako možemo da budemo sigurni da ti arapi, indusi i ostali nebelci, rade to iz ljubavi i da zato dolaze kod nas, a ne zbog polje plate nego kod njih?
 
Pa istim razlozima se vode kao i naši kad idu na Zapad. Ne moraju da rade baš iz ljubavi, ako su spremni da rade u datim uslovima za raspoloživ, ili ponuđeni novac kako god. Ja sam hteo istaći da visokim platama možemo dobiti dosta kadrova, al verovatno prilično lošeg kvaliteta. Ništa boljeg od ovog jeftinijeg što bi dobili sa Istoka. Naravno da bi bilo više ljudi, koji bi radili posao vozača kod nas za 2000 evra, al to jednostavno nije realno, kao ni to da u Nemačkoj ima 4000 na primer. Svuda se vozači broje u desetinama hiljada. Treba navući tolika sredstva za neprofitabilnu delatnost. Transport robe može da se naplati, pa s toga i plate vozača kamiona su obično dosta više, al i one ne mogu u nedogled. To naravno vuče i veće cene transporta robe. Njih stalno pominjem kao primer, jer su skoro pa u celoj Evropi u dobrom deficitu, i pored solidne zarade, obično dosta dobrog vozila itd. Al džaba, sam posao je dosta težak, i mnogo utiče na porodični i socijalni život.
 
Ко нама гарантује да ови возачи увежени из Шри Ланке или Киргистана неће сутра да оду у Немачку? Ако су плате које се нуде овде мале за наше возаче, како ће мигранти возачи да буду задовољни истима?
 
Али ће им животни трошкови у Србији бити исти као и нашим људима.
 
Па неће, немају породице овде, могу да деле смештај, итд.
Горка је кора гастарбајтерског хлеба.
 
Upravo, nije baš lako biti ni gastarbajter. Dosta naših vozača, koji odu put Zapada, neretko je bez stana, sa nezaposlenim supružnikom itd. Te ljude ni plata od 1200 evra ovde ne spasava, pogotovu ako imaju dvoje i više dece. I u Nemačkoj teško da se može sa jednom platom kao podstanar, sem ako nije reč o visoko plaćenim zanimanjima. I tamo su naši ljudi po kolektivnim smeštajima.
 
Zbog čega jedino privatne E minibus linije već dobrih 15 godina ne ulaze u ITS naplate prevoza, u koji ulaze neke privatne minibus linije po predgrađima, pa čak i neke autobuske linije koje drže privatnici, kao što su 37 i 48?
 
Ne postoje privatne minibus linije u Beogradu. Date su putem tendera privatnicima, kao opetaterima. Ne poseduju ih, samo ih održavaju pod određenim uslovima. Za to dobijaju unapred predviđenu cenu po kilometru, i to ti je to. Niti se petljaju oko naplate karata, niti ih to interesuje, a nemaju ni pravo na to, isto kao ni GSP. E linije su nešto drugo. Koliko mi je poznato, davane su na koncesiju. Izdržavaju se isključivo od prodaje karata, i ne bi imale nikakav smisao da rade u tarifnom sistemu sa ostalim linijama. Zašto? Pa mnogo jednostavno. Ne bi bili dovoljni ovi mališani onda. Bile bi iste kao i sve druge linije. Ovo E ne bi imalo svrhu, jer treba da znači da omogućavaju nešto brže i komfornije putovanje, koje mora i zasebno da se plati. Mesto za sedenje bi trebalo da se podrazumeva, al to nije slučaj uvek. Opstale su samo one, koje su bile profitabilne. Pre nekoliko godina su ponovo neki potezi nuđeni na koncesiju, al nije bilo interesenata.
 
@Kesha
Džabe pišeš. Pre neki dan smo mu objasnili, a on opet postavlja isto pitanje. Isto i za metro. I u budućnosti će biti tako, jer on očigledno ne želi da prihvati odgovore, iz samo njemu znanonog razloga.

A kad smo se već dotakli minibus linija, opstalo je ovih par linija, iz prostog razloga što je maltene sve nuđeno isto kao i pre, a od novina smo imali neku varijantu stare linije 59 kao i skraćenu varijantu 38L do Slavije. Te zato i nije ni čudo što su takve linije dobile 0% interesovanja.​
 
A to da, video sam predlog tih nekih novih linija. Ni meni nisu izgledale kao nešto što bi privuklo prevoznike.
 
Vrh