Šta je novo?

Metro

jovanovm":2dcdj4kw je napisao(la):
@nbumbic

Izvinjavam se, govorio sam o budžetu Sofije kada je počeo da se (ponovo) gradi metro, posle pada komunizma. Moja greška - detaljne podatke o tome sam postavio ranije na ovoj temi, a o tome sam pisao iz sećanja. Moju računicu o kreditu ste vidim, nonšalantno zaobišli...
У твоју тезу да је Србија ниско задужена земља можда вјерују политичари на власти. Сви остали су свјесни да је Србија презадужена земља која без ММФ-а оде у банкрот.
 
Srbiji je potreban MMF ne zato sto je prezaduzena (u smislu spoljnog duga nije prezaduzena) vec zato sto ima prevelike unutrasnje rashode. Jednostavno, drzavna je administracija prevelika, zaposljava previse ljudi (na svim nivoima i u svim JP), i drzava finansira previse stvari. Nije problem u prezaduzenosti spoljasnjoj, nego u obimu drzave.
 
jovanovm":2dsh0mwl je napisao(la):
@nbumbic

Moju računicu o kreditu ste vidim, nonšalantno zaobišli...
Ne! Ja sam u dva-tri posta pre tebe stavio računicu o kreditu na 20 godina pa stoga nisam komentarisao tvoju. Prosto ne sporim ti da bi to tako izgledalo kad bi nam neko odobrio. Ovde ti ponavlnjam opet moju računicu za kredit i skrećem vam pažnju na stavku UKUPNA ODPLATA/KAMATA

mesečna rata: 6 059 803.29
Iznos kredita: 1000000000
Učešće: 0
Ukupno otplate: 1 454 352 790.32
Ukupno kamate: 454 352 790.32
Kamata: 4 %
Period otplate: 240 meseci

Rata Kamata Glavnica Ostatak
1 3 333 333.33 2 726 469.96 997 273 530.04 Evo opet te računice


To da nismo prezaduženi stoji samo ako se gleda učešće duga u GDP, ali pri ocenjivanju toga se gleda i odnos izvoza i spoljneg duga. E mi tu jako loše stojimo.
Priča da Hrvai stoje lošije od nas u tom pogledu isto ne soji jer imaju izvoz veću od našeg i priliv od 7 milijardi evra od turizma palakše mogu da podnesu dug. Inače to se vidi i po kamatama na Hvratske Euro obveznice.

Koliku ratu Beograd može da podnese treba gledati na osnovu tekućih prihoda koji su nešto preko 500, mil eur i kad uporedite to sa rashodima dobijete koliko Beograd može da se zaduži.

Jedini način je da ono što Nikola32 kaže skrešemo dotacije za socijalnougrožene vlasnike stanova od 100+ km2 u centru grada i još silne druge gluposti, a uvedemo neki poseban namet za metro.

Samo da ste vi političar da li bi ste to uradili?
Pri tome znajte da bi političari to uradili kad bi znali da će narod to podržati, ali ne mi želimo da neko drugi to plati jer bože moj nama kao Beograđinama pripada pravo da se vozimo metrom ali ne vidimo da je obaveza i da gla platimo, po može to EU ili neko drugi
 
Jedini razlog zbog koga se ne gradi metro je sto je taj posao u nadleznosti republike. Ionako se cela Srbija zali da se samo Beograd gradi, i jos ce republika da beogradski metro stavi ispred koridora 10, auto-puta Beograd- Bar, zeleznice, itd. Cuva se socijalni mir u Srbiji time sto se metro ne gradi, i ja to potpuno razumem. Cak bih rekao i da se slazem.
 
Inace republika tako dobro gradi obilaznicu, Koridor 10, autoput do bara i zeleznicu da bi metro procvetao da se ona time bavi...how yes no. U pravu si za cuvanje socijalnog mira ali zbog toga pate i koridor, i zeleznica, i sve ostalo. A to cuvanje mira je samo odlaganje neminovnog, jer u nekom trenutku para vise nece biti, i bice potrosene sve prakticno ninasta. Ali ko gleda dalje od sledecih izbora? Nesto za 4 godine je kao za 100. Koga to briga.
 
Pa to je tek ludlilo, da Republika gradi metro u Beogradu. Oni mučenici u Pirotu, Boru itd. treba i za metro da odvajaju. Svaki dinar koji se ulaže u javni prevoz nekog grada mora da bude iz budžeta tog grada.

Pogotovu što je Srbija apsolutno centralizovana zemlja. Skoro kao diktatorske zemlje. Sve državne institucije, javna preduzeća, agencije su smeštene u Beogradu. Beogradski univerzitet dobija verovatno više novca nego svi ostali zajedno. Domovi za studente i učenike takođe. Primera koliko hoćeš.

Što u prevodu znači da novac iz državnog budžeta većinom ide u Beograd. A time značajno jača potrošnju i privredu grada.

Jedini svetli primer je Vrhovni sud, koji je odlučio da izmesti sedište u Sremske Karlovce.
 
Nije Vrhovni nego Ustavni, i treba jos takvih institucija da se izmesti.

Mada mislim da gresis kada kazes da vecina drzavnog budzeta ide u Beograd. Mislim da zapravo Beograd dobija manje nego sto placa u porezu, mada se naravno slazem za preveliku centralizaciju. Beograd bi sasvim fino opstao pa taman i da se sve drzavne institucije iz njega isele.
 
hazard":cb1j2eup je napisao(la):
Nije Vrhovni nego Ustavni, i treba jos takvih institucija da se izmesti.

Mada mislim da gresis kada kazes da vecina drzavnog budzeta ide u Beograd. Mislim da zapravo Beograd dobija manje nego sto placa u porezu, mada se naravno slazem za preveliku centralizaciju. Beograd bi sasvim fino opstao pa taman i da se sve drzavne institucije iz njega isele.
Da, Ustavni sud.

Ne ide direktno novac, već kroz ministarstva i institucije koje sam gore nabrojao. Mislim da nisi svestan koliko ljudi u Beogradu prima platu direktno ili indirektno povezanu sa republičkim budžetom. Zamisli samo da se NBS premesti u Niš. To je 1000 zaposlenih manje sa odličnim platama.

A o Javnim preduzećima da ne pričam. Dovoljno je da se Telekom Srbije iseli iz grada i nekoliko hiljada ljudi bi ostalo bez posla. I još u firmama koje su vezane za Telekom. Tu su i posredni efekti na privredu grada zbog smanjene potrošnje (suma plata svih tih zaposlenih). Možda bi mogao da se napravi neki ek.mat.model.
 
Ma sve bi mi nešto novo izmišljali,u svetu svaka država ima svoj privredni finansijski i kulturni centar tj,metropolu a u nekim većim zemljama nekoliko i neko iseljavanje institucija i sl, je nebulozno to bi tek dupliralo troškove,jer mnoge stručnjake je nemoguće naći u manjim sredinama pa bi pored plata morali da im dajemo i stanove ili dodatak za iste,pre svega ovakve teme su više za skretanje pažnje od nesposobnosti lokalnih rukovodstava da u svojim opštinama naprave dobar ambijent za privredu,prvo zasednu a onda gledaju u Beograd da im sve donese na kašičicu dok sebi nakite enormne zarade, a za neravnomeran regionalni razvoj treba gledati u Vladu Srbije a ne u Beograd i zbog čega Srbija nije radila infrastrukturu od 2000,kao i zbog čega radnici privatizovanih preduzeća tek posle nekoliko god.štrajkuju,a i ekonomska svetska kriza je dobar izgovor za sve...
 
Pusti svet, pogledaj u bliži komšiluk. Proguglaj malo o Nemačkoj i Grčkoj.

Grci furaju ovaj "privredni finansijski i kulturni centar tj,metropola". Zato cela Grčka želi da živi u Atini.

U Nemačkoj je samo mali deo administracije u Berilnu. Da ne bude zabune. Tako je bilo i sa Bonom.
 
2012":21xy7bvi je napisao(la):
Ma sve bi mi nešto novo izmišljali,u svetu svaka država ima svoj privredni finansijski i kulturni centar tj,metropolu a u nekim većim zemljama nekoliko i neko iseljavanje institucija i sl, je nebulozno to bi tek dupliralo troškove,jer mnoge stručnjake je nemoguće naći u manjim sredinama pa bi pored plata morali da im dajemo i stanove ili dodatak za iste,pre svega ovakve teme su više za skretanje pažnje od nesposobnosti lokalnih rukovodstava da u svojim opštinama naprave dobar ambijent za privredu,prvo zasednu a onda gledaju u Beograd da im sve donese na kašičicu dok sebi nakite enormne zarade, a za neravnomeran regionalni razvoj treba gledati u Vladu Srbije a ne u Beograd i zbog čega Srbija nije radila infrastrukturu od 2000,kao i zbog čega radnici privatizovanih preduzeća tek posle nekoliko god.štrajkuju,a i ekonomska svetska kriza je dobar izgovor za sve...
Pažljivo sam pročitao ovo što si napisao. Nemoj da se vređaš, ali ovo je skup opštih, ničim argumentovanih poštapalica koje se provlače godinama u raznim diskusijama o decentralizaciji. Analogno ovome što si napisao ti ne živiš u Srbiji nego samo u Beogradu. A Beograđani su specijalna vrsta građana koji ne bi mogli da prodaju svoj stan i odsele se u Niš ili Užice kako bi npr. radili u ministarstvu finansijia ili Poreskoj upravi ako bi tamo bile centrale?
 
Hazard":281svyg7 je napisao(la):
Beograd bi sasvim fino opstao pa taman i da se sve drzavne institucije iz njega isele.
Bez oko 100.000 poslova!!!!! ?
(50.000 direktno (drž.admin+službe+zavodi+javna preduzeća+ poslovi koji zavise direktno od njih)
Pa koliko misliš da ima zaposlenih u Beogradu da se to ne bi osetilo?!
Inače samo RTS ima preko 4.000 zaposlenih

Ljudi molim vas budite malo realni, ne voli se Beograd tako što se utrkujemo u lokal patriotizmu, pričama o veličini i moći grada i totalnom nipodaštavanju svih koji nisu Beograđani, a žive u Srbiji.
Dajte malo poštovanja i drugima u Srbiji od kojih mi živimo i da nije njih nikada Beograd ne bi imao šanse da napreduje.

Inače da ne bude zabune ja sam rođeni Beograđanin (do duše pre jedno 15 godina sam i živeo i u okolini Kikinde)

2012":281svyg7 je napisao(la):
neko iseljavanje institucija i sl, je nebulozno to bi tek dupliralo troškove,jer mnoge stručnjake je nemoguće naći u manjim sredinama pa bi pored plata morali da im dajemo i stanove ili dodatak za iste,.
Ovako ne dajemo?
Preseljenjem u unutrašnjost bi se uštedelo na troškovima iznajmljivanja, na dodatku plate za povišene troškove života u Beogradu i jeftinijim zgradama za administraciju.
Iskreno, siguran sam da bi i ti mogao bez problema da nabrojiš pet država u kojima glavni grad nije i najveći. Pri tome u pitanju su napredne države.

Lako je biti Beograđanin u Beogradu i busati se ovde kako Beograd finasira ostatak države.
Što bi voleo da to objasnite nekom u Laskovcu.


U Beogradu ima nešto preko 50.000 zaposlenih u državnoj administraciji i službama bez vojske, njihove plate finansira cela Srbija, pa znači sve ono što oni potroše u Beogradu je bar 70% prelivanja sredstava iz ostatka Srbije u Beograd,pa i u Budžet grada.
Dodajte i ono što je Nikola32 pobrojao

Malo li je!?
Sad bi vi još da uzimate pare od nekog iz Pirota ili Babušnice da se gradi metro,

Da li ste bili u tim mestima, da li ste videli kako žive?
Ja iskreno ne znam kako neko može da se zalaže za to kad oni nemaju bukvalno ni najosnovnije.

Nije metro u Beogradu projekat od Republičkog značaja
i sramota je da mi kao građani najjačeg grada, koji i ovako već dobija sredstva iz ostatka zemlje tražimo još od bukvalno sirotinje.
To kaže osoba koja živi 500m od prediđene stanice metroa i ima itekako razloga da se zalaže za njegovu izgradnju!!!!
 
jovanovm":tsfkqxd8 je napisao(la):
Beograd vise uplacuje u republicki budzet nego sto iz njega povlaci.
Znam da je smor čitati duge postove, ali ajde malo pročitajte gde se šta troši. Najviše iz budžeta se dajte za plate, a najviše državnih službenika tj. solitare i minesweeper experata ima u Beogradu.

63% budžeta ode na plate državnih službenika
samo 4% na kapitalne investicije

Oko 100 milijardi ide na dotacije PIO
To kad Đilas lupeta da Beograd vise uplacuje u republicki budzet nego sto iz njega povlaci misi na PDV i slične stavke, a ne na ukupne iznose potrošnje po svim stavkama.

U Beogradu se potroši više budžeta nego što se uplati u njega

Pri tome opet zaboravlja da su najvći uvoznici u Beogradu i da je mesto prometa za svari koje se realno plasiraju po unutrašnjosti Beograd tj. da se zbog trgovine, Beograd ostvari i deo PDV koji bi trebao da pripadne gradovima u unutrašnjosti
 
NBUMBIC
A ti to vodiš kampanju protiv Beograda,tj.Metroa u istom pomisliću da si iz okruženja ;) jel ti to misliš da Srbi ne treba da imaju glavni grad ili si za to da neki drugi iz šireg okruženja preuzme titulu "Grad budućnost..." :D taj scenario smo videli još od Tita ako se ne pravi nešto u ostalih 365 gradova domovine onda ne treba ni u Beogradu ,a eto slučajno to je i bio glavni razlog zašto Beograd nije dobio Metro 70'tih, i to od klirinškog duga Beogradskoj privredi ,Rusi su vratili jedan deo ali ne u Beograd već isporukom turbina za Đerdap,tako da stvari nisu crno/bele kako ih ti želiš predstaviti ;)
 
To što neko živi u Beogradu ne znači da živi ZA Beograd, postoji razlika. Razmišljao sam o tome što si napisao, ali sam dobro razmisli o tome, i ne vidim zašto bi građani Beograda ispaštali zbog plata državnih službenika koji su se igrom slučaja odlučili naseliti baš tu.

Ako 63% ide na plate državnih službenika, mogu li se možda te plate smanjiti? Npr... visoko menadžmentskom kadru? :D
 
nbumbic":2smf5jww je napisao(la):
Evo dosta vas na forumu kaže da imamo novca, objasnite kako a ne sam da budu autoritativne izjave tipa IMA PARA, kao da je to aksiom i ne mora da se objasni, pa onda se raspravljamo kakve bi garniture kupili.
Ajmo redom.

- Beograd trenutno godišnje vraća oko 25 miliona evra.

- Najviši budžet je bio pre par godina kad je bio valjda nešto malo preko 800 miliona evra (ovo ne garantujem kao tačno, ali me mozak tako nešto pali).

- Na godišnjem nivou to mu dođe oko 3.5% budžeta, odnosno 4.5% prihoda budžeta.

- Zakonski limit o zaduženosti Grada je ako me sećanje dobro služi 15%.

- GDP PPP per capita, Sofije i Beograda je vrlo blizak i Sofija nam možda beži za nekih 7%-10%, a kada mi budemo dobili metro GDP PPP će biti sigurno viši od trenutnog GDP PPP Bugara tako da pitanje isplativosti metro sistema nije baš tako crno kao što ga drugi predstavljaju.


E sada za naredne stvari možete da mi verujete ili ne morate, ali neke od studija u koje sam imao uvid, a vezano za racionalizaciju gradske/opštinske administracije kao i zaposlenih u JKP govore da se tu samo na reorganizaciji struktura može ostvariti godišnja ušteda između 20 - 30 miliona evra. Negde se spominju čak i uštede od 50 miliona, ali moje je mišljenje da bi sa tolikim uštedama kvalitet već počeo da trpi.

Cena kvadrata građevinskog zemljišta će sigurno nakon prolaska krize opet početi da raste i mogu da potpišem da će biti oboren rekord koji drži blok 58, a to je 130.000 evra. Postoji još brdo lokacija koje će grad kad tad ponuditi tržištu, ali ajde recimo da kažemo da su dunavski amfiteatar i savski amfiteatar najveći zalog (doduše, savski amfiteatar uzeti sa rezervom jer niko ne želi da kaže ko je korisnik tog zemljišta, grad ili republika, dok je situacija sa dunavskim već donekle lakša jer se spore samo grad i delta i to samo za jedan deo te oblasti.

Zatim imamo deo o finansiranju uređenja građevinskog zemljišta gde bi se u okviru naknade za uređenje mogao uvesti deo izdvajanja za metro koji možda ne bi bio nešto specijalno veliki, ali opet svaka para dobro dođe, a sistem se može dodatno razraditi. Onda u odnosu na lokaciju nekog zemljišta prilikom prodaje/davanja u zakup zemljišta izmislit neki gradski porez od lupam 2%-5% koji bi investitor morao da doda na ukupnu sumu koju je izdvojio za kupovinu/uzimanje u zakup te lokacije.

Nakon reformisanja poreskog sistema i integrisanja naknade za korišćenje građevinskog zemljišta u porez na imovinu moguće je smisliti određenu formulu koja bi taj porez povećala neznatno (lupam, jedan do dva procenta, stvarno ne znam koji je red veličina) što možda pojedinačno ne deluje kao veliko, ali kada se sve sabere pristojne bi se pare tako skupile na godišnjem nivou.

Sve ove stvari i predloge bi trebalo dobro iskomunicirati sa zainteresovanim stranam i objasniti im da iako možda deluje kao namet to je ipak investiranje i u njihovo bolje poslovanje.

Da li treba govoriti o predpristupnim fondovima EU za koje bi Beograd kao regija mogao da aplicira u sledećoj turi razvoja tih fondova pošto su nam sada tamo dostupna ipak ograničena sredstva u odnosu na ono što bi nas čekalo da smo dobili status kandidata (ali verovatno bi neke pare mogle već sada da se povuku iz postojećih, ono makar za konačnu izradu celog projekta i tehničke dokumentacije).

Svakako da grad ne može samo da povlači sredstva za metro i da postoje i drugi razvnojni projekti koji su gradu neophodni, ali dobar deo tih projekata koje je nbumbic naveo može se rešiti private-public partnershipom i tako smanjiti gradsku potrošnju. Nažalost o PPP mi još uvek ništa ne doživesmo u gradu Beogradu, ali i ta prilika za uštedu postoji.

Da ne zaboravim, ne gajim iluzije prema učešću Republike i mislim da je ona lista prioriteta nacionalnog saveta za infrastrukturu postala smešna kada Mrka svaki drugi dan najavljuje neke nove puteve i autoputeve i svi su oni kao prioritet. No i bez obzira na to, samo se vodim tim njihovim zaključkom da će Republika pomoći. Iskreno, ne vidim kako bi to doprinelo ostatku Srbije, ali isto tako ne treba zaboraviti da u ovom gradu cirkuliše jedna četvrtina zemlje (kakva god Srbija bila, centralizovana ili decentralizovana, ta brojka od 1.5-2 miliona građana se neće menjati). Molim vas da ne uvlačim temu regionalizacije u celu priču jer samo razvodnajvamo raspravu.

Mislim da su gore pomenute brojke i ideje više nego lep pokazatelj da uz određene logične i racionalne poteze bi moglo da se nađe para za taj posao, koji svakako jeste skup, ali ipak ostvariv.
 
Slažem se sa shmeksijem,jedino oko zemljišta nisam siguran jer su posle milionskih iznosa počeli da ga poklanjaju,za neki porez jesam ali od onih koji zarađaju na Beograđanima kao Parking servis i sl.a za samodoprinos da ali ne da nam grade Tramvaj umesto Metroa,čak i neka taksa za Metro od onih koji prijavljuju boravak tj.novodošle uostaom najbolje je uzeti od atomobila za svaku registraciju odbiti od takse puteva Srbije u korist Metroa to bi bilo najracionalnije ...jer ako recimo građani Subotice ili Niša ne žele da se izdvaja iz budžeta za kredit za Metro onda i Beograđani mogu reći ne želimo da se izdvaja za auto put do Subotice ili Dimitrovgrada jer evo recimo Vojvodina put se javila da sa Hrvatskim Konstruktorom ima pravo da traži da gradi put kroz Vojvodinu dok se u Beogradu mnogo firmi sa tog područija angažuje na rekonstrukciji Bulevara,pruga,objekata svaki uloženi dinar u Beogradu dobar deo ide firmama iz cele Srbije koje su trenutno angažovane na svim većim gradilištima u Beogradu,iz Šabca,Novog sada,Užica,Niša,Kragujevca itd e sad izgradjom Metroa u Beogradu najveći deo novca bi otišao cementarama u Vojvodini,Kosjeriću.Železari Smederevo,industriji kablova,mašina isl.i desetinama podizvođača iz cele Srbije bez obzira što je glavni izvođač strana firma evo primer rekonstrukcije Bulevara ni jedna firma od desteak podizvođača nije iz Beograda,prema tome zaista ako potpuno stanu velike investicije u Beogradu svi iz untrašnjosti mogu samo da kukaju
 
Све је то лијепо тако написано али је факат да Београд и поред тако "мале" задужености не може без кредита финансирати реконструкцију једног моста као што је Газела већ пристаје на уцјене. Ова ме читава прича подсјети на ону : статистика наша дика што пожелиш то наслика. Него јел зна неко колики је рачун за струју Жељезница..
 
@shmeksi

Ovo već ima smisla. Pravi argumenti za metro. S tim što bih otpisao Republiku sasvim, sem kao garanta za neki kredit Beogradu

@jovanovm

Nisu se ti državni službenici baš igrom slučaja doselili u Beograd ;)

@2012

Svakim svojim postom postaješ ikona LRT-a. Ako slučajno LRT zaživi, medju zaslužnim lobistima biće i tvoje ime
 
berekin":303hq60p je napisao(la):
Све је то лијепо тако написано али је факат да Београд и поред тако "мале" задужености не може без кредита финансирати реконструкцију једног моста као што је Газела већ пристаје на уцјене. Ова ме читава прича подсјети на ону : статистика наша дика што пожелиш то наслика. Него јел зна неко колики је рачун за струју Жељезница..
Druže, Gazela je u nadležnosti Republike i kao takva Grad uz svu dobru volju ne može da je dira. Jedina dva mosta u gradu koja su pod nadležnosti Grada su Brankov i stari savski most (+ možda ostružnički), koji su btw i jedini rekonstruisani, dok su Gazela, Pančevac i stari železnički u nadležnosti Republike tj. Železnica Srbije, respektivno.
 
Često se pominje Sofija i njihov metro. Na SSC je pre par dana neko postovao njihove nove conecto autobuse. I krenula je zezancija, šta će im conecto kad su im ulice jadne i pune rupa. I stvarno na slikama ono izgleda kao Beograd devedesetih. Ali to je cena metroa. Jednostavno ne mogu u budžetu da podmire sve potrebe.

Meni nije bilo smešno. Ne bih imao problema da se žrtvuju neke stvari a da se uloži novac u metro.
 
Nisam bio u Sofiji, ali znam dosta ljudi koji su je posetili u poslednjih 6 meseci i njihov utisak nikako nije bio da liči na Beograd 90.-tih već da je grad mnogo bolje za funkcionisanje i život od današnjeg Beograda. Ajde da mi je to rekla jedna osoba, ali mi je to ispričalo više od 10 totalno nepovezanih ljudi sasvim različitih profila.
 
Verujem ti. Pričam kako izgledaju ulice na slikama. Na SSC postoji tema javni prevoz. Pogledaj
 
Vrh