Šta je novo?

Linijski park od Beton hale do Pančevačkog mosta

Sa svakim novim danom napretka radova sve više se pokazuje besmislenost i primitivnost ovih radova... reč "projekat" nije adekvatna, pošto je ovde jedini motiv naplatiti grube radove i nabavke iz budžeta.
Ova zelena humka ispod koje se nalaze ostaci bedema će nemonovno morati da bude uklonjena i ti bedemi iće morati da budu rekonstuisani.
A oni ih potpuno ignorišu, pa i bukvalno pri kopanju, zarad nekih prostih radova u niskogradnji.
 
Danas ima novih dešavanja, i to opet ne dobrih. Juče smo videli da je u nekom trenutku, ne znamo da li sada ili ranije, uništen ceo gornji deo spoljnjeg priobalnog bedema između Vodene kapije 1 i bastiona Svetog Jakova. Danas međutim postoje dobri izgledi da se tek spremaju, ili zabetoniraju ili da iskopaju, još jedan novootkriveni bedem koji još postoji u svom podzemnom delu.

Nastavljeno je iskopavanje duž dela zida ili bedema koji je bio na jučerašnjim slikama, dakle u nizvodnom smeru duž ovog zida.

IMG_8360r.JPG


IMG_8307r.JPG


I odmah su naleteli na nešto prilično impozantno.

IMG_8337r.JPG


IMG_8324.JPG


Dva masivna paralelna zida normalna na tok reke, sa dva ogromna obrađena kamena postavljena preko njih. Ovaj prvi bi slobodno mogao da se ugrađuje i u piramide jer ima dužinu čitav metar i visinu oko 23 ili 24 cm.

IMG_8332r.JPG


Drugi je samo nešto manji, mada mu još nije celo lice otkopano.

IMG_8312r.JPG


IMG_8328r.JPG


Zahvaljujući neobičnom kosom položaju novog bedema u odnosu na tok reke, najzad mi je sinulo gde sam to već video. Na planu pristanišnih gatova u onom ludom projektu pravljenja još jedne luke uzvodno od grada, kod Zemuna, gatovi su postavljeni pod oštrim uglom u odnosu na tok reke. Takođe, isto to imamo i na Beogradskoj tvrđavi, na Dunavskoj kapiji. Kanal kojim se sa reke ide ka kapiji je takođe postavljen pod veoma oštrim uglom u odnosu na tok reke. Ovo je i logično jer brod koji ulazi u uzak rečni kanal jednostavno ne sme da se okrene potpuno na bok, pošto će ga brza rečna struja odmah odneti nizvodno, pa bi "vremenski prozor" za ulazak u kanal bio izrazito mali, a čitav manevar za duži brod i uzak kanal u brzoj reci maltene nemoguć. Zbog toga se ti kanali postavljaju pod toliko oštrim uglom da brod ide maltene uz ili niz rečnu struju, pa nema potrebe da joj pri ulasku okreću bok. Zbog toga i ovde odmah izvan Dunavske kapije kanal naglo skreće u desno:

Beograd 1916. Kalemegdan 1 c.jpg


Dakle, sasvim je moguće da je sada otkopani bedem sastavni deo Vodene kapije 1 koja je ranije izgledala sasvim drugačije nego što su kasnije slike pokazivale, tj da je kanal za ulaz gledao zaista oštro nizvodno, pa je sve ovo sastavni deo Vodene kapije 1. Kad se pogleda precizni pravac pružanja tog dela bedema, on zaista gleda otprilike ka prolazu kroz unutrašnji priobalni bedem (koga su Nemci tom rata odsekli zbog pruge, pa je ranije završavao više u desno). To se ovde lepo vidi.

IMG_8330r.JPG


Pogled niz isti bedem u drugom smeru. Tačno u pravcu vrha bastiona.

IMG_8359.JPG


Nažalost ove bele linije koje seku bedem na dva mesta, kao i metalne šipke, skoro sigurno označavaju gde nameravaju da stave temelje za ono što sad rade (sigurno nisu oznake za arheološko istraživanje).

IMG_8366r.JPG


IMG_8360r.JPG


Dakle, ili će preseći ili zabetonirati upravo ovaj deo Vodene kapije za koji nismo ni znali da postoji :(
 
Ovo je sada već za krivičnu odgovornost. Prvo odgovornih u Zavodu za zaštitu spomenika, a zatim i izvođača. Upravo su uništili i deo glavnog, velikog bedema ("unutrašnji priobalni bedem").

A još sam za svaki slučaj, i to dosta pre početka radova, utrošio puno vremena da unapred sve mapiram na savremenu foto podlogu da bi se znalo gde je šta, pa onda čak i pozicije bedema ilustrujem kao neki strip, da bude pristupačno apsolutno svima, na svim nivoima razumevanja. I opet uzalud.

Ovo je link na tih pet poruka


pa onda uvećana mapa položaja bedema

jugozapadni-bedemi-tvrdjave-ver-2022-02-02-juzni-bedem-zapadnog-podgradja-jpg.126806


pa onda "strip" sa slikama, pozicijama, strelicama i velikim plavim tačkama koje označavaju važnija mesta sa slika, recimo gde su bedemi prekinuti u nadzemnom delu, ali verovatno ne i u podzemnom.

jugozapadni-bedemi-tvrdjave-ver-2022-02-02-markeri-pozicije-18-vek-jpg.126782


i na kraju velike slike ta dva mesta na kojima treba obratiti posebnu pažnju kod kopanja.

img_7062r-jpg.126779


img_7065r-jpg.126781


I opet ništa. Gledajte sad kako upravo te dve tačke velikog bedema izgledaju danas.

IMG_8399r.JPG


Uništeni deo je trebalo da posluži kao osnova za rekonstrukciju.

IMG_8404r.JPG


IMG_8407r.JPG


IMG_8466r.JPG


IMG_8467r.JPG


IMG_8468r.JPG


IMG_8469r.JPG


IMG_8470r.JPG


IMG_8473r.JPG


IMG_8474r.JPG


Na uzvodnom kraku ulicom presečenog dela bedema u obliku slova V, takođe se vidi da u osnovi postoje dobro očuvani ostaci, mada treba ukloniti više zemlje da bi se shvatilo šta je u pitanju. Međutim bedem koji ide ka isturenom trouglastom "redanu" spoljnog bedema prolazi upravo ovuda.

IMG_8458r.JPG


IMG_8451r.JPG


IMG_8459r.JPG


IMG_8460r.JPG


Apsurdno je kad čovek shvati da čak ni Nacisti u sred rata nisu porušili više nego je apsolutno bilo neophodno za novi pružni kolosek. Pa ni naši ljudi još davne 1899. kad su ovuda provlačili "klaničku prugu" iako je tada svest o zaštiti ovakvih objekata jedva postojala. Ovi ostaci su preživeli sve to, jedino danas ispada da više nisu potrebni. I od danas još jednog njihovog dela više nema. A eksperti iz institucija koji znaju šta se dešava, pa možda čak i čitaju Beobuild, mudro ćute.
 
Evo i ugaonog kamena bedema.

Jugozapadni bedemi tvrdjave, ver 2022.02.02, iskopano.jpg


IMG_8482r.JPG


IMG_8506r.JPG


IMG_8515r.JPG


IMG_8531r.JPG


IMG_8485r.JPG


IMG_8488r.JPG


Malo dalje se i na dnu očišćenog dela vide tragovi zaparanog ili isečenog belog krečnjačkog kamena, tako da i ovde sigurno postoje ostaci. Pitanje je koliki su deo bedema tu skinuli.

IMG_8496r.JPG


IMG_8494r.JPG


IMG_8492r.JPG


IMG_8493r.JPG
 
Poslednja izmena:
Ja sam prijavio Republičkom zavodu za zaštitu spomenika kulture Beograd preko njihove Fejsbuk stranice. Naravno, jedino sam dobio glasno ćutanje.

Možda bi šanse bile veće ako neko opremljen slikama i dokazima lično ode do njih? Onda bukvalno moraju ili da ga izbace ili da ga prime i kažu mu bar nešto. U zavisnosti od toga šta se tačno kod njih događa, u nekim situacijama je korisno kod portira biti relativno neodređen i uopšten oko teme posete. Inače, ako su krivi, odmah izmisle izgovor zašto nikoga ne možete videti.
 
Mozda prijaviti na jos adresa ukljucujuci i Vesica.

Ovu ulicu treba da sklone.
 
Ja sam poslao jednoj novinarki Beogradske hronike, a sada ću i Vesiću na Tviter

edit: Sićve ne prima direktne poruke na Tviter, a ne bih javno ga blamiram da mi ne bi Beokom blokirao nalog.

Mogao bi njegov ortak @Posejdon da mu prosledi link https://t.co/khm8pwtTJa jer ipak je on tu da rešava naše probleme.
 
Odgovor republičkog Zavoda:

Поштовани,



Наведени радови на изградњи Линијског парка одвијају се према Условима Чувања, одржавања и коришћења културних добара које је утврдио Републички завод за заштиту споменика културе за План детаљне регулације за линијски парк – Београд, градске општине Стари град и Палилула, за део парка који пролази кроз Београдску тврђаву, непокретно културно добро од изузетног значаја, које је у надлежности Републичког завода.

Радови који се тренутно изводе реализују се под сталним конзерваторским надзором Републичког завода – археолошким и архитектонским. Током наведених радова неће доћи до рушења приобалног бедема, већ се планира његова адекватна заштита и конзервација. У једном делу трасе обављен је машински ископ земље, која представља рецентни насип, настао у тренутку изградње железничког колосека, тако да није дошло до девастације археолошких слојева. Такође, обавља се машинско уклањање насипа од камена туцаника, на коме је била постављена железничка пруга.

Сви даљи радови вршиће се под сталним надзором овог Завода.



С поштовањем,

Републички завод за заштиту споменика културе
 
Možda bi šanse bile veće ako neko opremljen slikama i dokazima lično ode do njih? Onda bukvalno moraju ili da ga izbace ili da ga prime i kažu mu bar nešto. U zavisnosti od toga šta se tačno kod njih događa, u nekim situacijama je korisno kod portira biti relativno neodređen i uopšten oko teme posete. Inače, ako su krivi, odmah izmisle izgovor zašto nikoga ne možete videti.
Takođe poslati i fotografije i skice relevantnim političkim strankama i koalicijama koje učestvuju na izborima, ipak će nešto u kampanji imati mnogo više odjeka nego nekim redovnim putem.
 
Previše je se ovo kompleksno za prosečnog aktivistu ili glasača. Dovoljno je samo reći da uništava bedem, pokazati par slika, a ostalo je samo za one koje to zaista zanima.
 
Odgovor republičkog Zavoda:

Поштовани,



Наведени радови на изградњи Линијског парка одвијају се према Условима Чувања, одржавања и коришћења културних добара које је утврдио Републички завод за заштиту споменика културе за План детаљне регулације за линијски парк – Београд, градске општине Стари град и Палилула, за део парка који пролази кроз Београдску тврђаву, непокретно културно добро од изузетног значаја, које је у надлежности Републичког завода.

Радови који се тренутно изводе реализују се под сталним конзерваторским надзором Републичког завода – археолошким и архитектонским. Током наведених радова неће доћи до рушења приобалног бедема, већ се планира његова адекватна заштита и конзервација. У једном делу трасе обављен је машински ископ земље, која представља рецентни насип, настао у тренутку изградње железничког колосека, тако да није дошло до девастације археолошких слојева. Такође, обавља се машинско уклањање насипа од камена туцаника, на коме је била постављена железничка пруга.

Сви даљи радови вршиће се под сталним надзором овог Завода.



С поштовањем,

Републички завод за заштиту споменика културе

Možda narednih dana posetim gradilište i popričam sa osobom iz Zavoda, jer kao što kažu, vrše "stalni konzervatorski nadzor", tako da neko njihov mora biti tamo. Moj odgovor Zavodu (hvala @Zuma za slike):

Poštovani,

Pre svega, hvala Vam na izuzetno brzom odgovoru!

Raduje me planirana zaštita i konzervacija bedema, međutim slike sa terena potvrđuju da to neće biti moguće. Naime, betonska greda za novu ogradu je izlivena na same ostatke zida, kao što se vidi na priloženim fotografijama (1, 2 i 3).

Što se tiče recentnog železničkog nasipa, imajući u vidu da je deo utvrđenja srušen prilikom njegove izgradnje, kao i malu arheološku-kulturološku svest tog doba, i sam nasip predstavlja arheološki sloj. Sem što može sadržati materijale ranijih perioda, slojeva poremećenih prilikom izgradnje, on sadrži i materijale srušenih zidova.

Na kraju, u priloženim slikama (4, 5 i 6) se vide ostaci struktura od opeke koje su oštećene mašinskim otkopavanjem. Imajući u vidu da je, prema pomenutim Uslovima čuvanja, predviđeno arheološko istraživanje, kako je moguće da je do došlo do ovih oštećenja?

Pozdrav,
 

Prilozi

  • Slika1.JPG
    Slika1.JPG
    244,4 KB · Pregleda: 160
  • Slika2.JPG
    Slika2.JPG
    281,3 KB · Pregleda: 161
  • Slika3.JPG
    Slika3.JPG
    204,2 KB · Pregleda: 162
  • Slika4.JPG
    Slika4.JPG
    287,6 KB · Pregleda: 158
  • Slika5.JPG
    Slika5.JPG
    158,5 KB · Pregleda: 156
  • Slika6.JPG
    Slika6.JPG
    334,4 KB · Pregleda: 156
Poslednja izmena:
Odgovor republičkog Zavoda:

Поштовани,

Наведени радови на изградњи Линијског парка одвијају се према Условима Чувања, одржавања и коришћења културних добара које је утврдио Републички завод за заштиту споменика културе за План детаљне регулације за линијски парк – Београд, градске општине Стари град и Палилула, за део парка који пролази кроз Београдску тврђаву, непокретно културно добро од изузетног значаја, које је у надлежности Републичког завода.

Радови који се тренутно изводе реализују се под сталним конзерваторским надзором Републичког завода – археолошким и архитектонским. Током наведених радова неће доћи до рушења приобалног бедема, већ се планира његова адекватна заштита и конзервација. У једном делу трасе обављен је машински ископ земље, која представља рецентни насип, настао у тренутку изградње железничког колосека, тако да није дошло до девастације археолошких слојева. Такође, обавља се машинско уклањање насипа од камена туцаника, на коме је била постављена железничка пруга.

Сви даљи радови вршиће се под сталним надзором овог Завода.

С поштовањем,

Републички завод за заштиту споменика културе

Ovaj odgovor ima nekoliko problema.

Prvo, nije tačno da se radovi odvijaju u skladu sa "Условима Чувања, одржавања и коришћења културних добара које је утврдио Републички завод за заштиту споменика културе". Tamo sasvim ispravno piše da je prvo potrebno arheološko istraživanje, pa onda može da se radi. To je i koren ovih problema, jer se prvo mora znati šta tamo postoji da bi se uopšte mogao napraviti plan, pa onda po njemu raditi. A oni su tamo sami napisali da probalni bedem nije istražen sem malog dela oko Nebojšine kule. Normalno je da im se onda dešavaju iznenađenja.

uslovi-rzzsk-m-07-jpg.125382


Zatim, nisu uklonili samo "recentni nasip" i "nasip od tucanika" nego i sloj zemlje ispod njih. To se lepo vidi ovde:

img_8469r-jpg.129620


Nasip od tucanika je nekih pola metra visine, a oni su uklonili i njega i JOŠ pola metra ispod toga. Te cigle ispod tucanika, dakle nešto što je ISPOD osnove pruge, su deo Bastiona Mračne kapije koji se upravo ovde nastavlja, pa je dakle deo tog bastiona VEĆ oštećen.

To se isto vidi ovde

IMG_8308r.JPG


Zid je i desno, u rovu, i pravo napred (sledeća slika). Takođe, desno od tog zida je skoro sigurno čitav spoljni priobalni bedem, tj deo Vodene kapije 1 (zid od cigli i sve desno od njih). Presečen? Da li se nastavljao dalje, u bar donekle sličnom nivou kao bedem uzvodno, jer je ovde iskopano jako puno zemlje (novi nivo se vidi na slici gore)?

IMG_8240r.JPG


i pogotovo ovde (pruga je bila na sasvim drugom, višem nivou)

IMG_8331r.JPG


Pa zaitim, ako i nisu uklonili bedem, zato su njegove delove zabetonirali ili će to tek učiniti.

img_8173-jpg.129305


Plus što je ogromno pitanje šta će uraditi sa ovim rovovima oko iskopanih delova Vodene kapije 1. Čemu služi rov i oznake kredom? Mesto za temelje za kaskadno postavljene klupe sa rendera?

img_8324-jpg.129497


img_8366r-jpg.129504
 
Poslednja izmena:
Svega sam ja toga svestan, ali mislim da nema vajde od ulaženja (mene, jednog) u konflikt sa Zavodom. Njihov odgovor ima dovoljno problema i ovako. Sa naučnog aspekta, železnički nasip jeste arheološki sloj. Sa pravnog aspekta, ako oni ne lažu, te je izvršeno istraživanje, nastalo oštećenje je krivično delo i oni moraju da pokrenu postupak po Zakonu o kulturnim dobrima. Ako lažu, onda su saučesnici i tužilaštvo mora da pokrene postupak.

Na kraju, sve može da se opravda neznanjem i neinformisanošću, ali od ovog trenutka Zavod je potpuno informisan o stanju na terenu, tako šta god da se desi sledeće je sa njihovim direktnim pristankom.
 
Poslednja izmena:
Istraživanje nije urađeno jer bi se videle rupe od kopanja za istražne sonde. Nema ni jedne. Istraživanje nije kad bager prvo iskopa rov, pa onda neko dođe da pogleda šta je sve uništeno.
 
Ima tu još jedna stvar koja se ne spominje. Sem bedema, u iskopanom delu je bila i izuzetno važna ugaona, i sa svih strana zatvorena kula broj 6, sa eskarpom oko nje. To je davni 15. vek. A jedno jedino istraživanje koje je u ovoj zoni rađeno daje kote potencijalnih ostatatka iz 15. veka koje su IZNAD osnove pruge, dakle u zemljištu koje je do ovog bagera Gradskog Zelenila bilo nedirnuto, pa je sasvim moguće da su i tako dragoceni ostaci bili na samoj površini zemlje PRE nego je ona iskopana JOŠ pola metra DUBLJE od osnove tucanika za prugu. I šta su onda ti eksperti iz Republičkog Zavoda kontrolisali? Da li na kamenu koji je bager izbacio piše iz koje je godine zid gde je bio sve do tada?

jugozapadni-bedemi-tvrdjave-ver-2022-02-02-iskopano-jpg.129659


Deo Severnog bedema Podgradja unutar priobalnog bedema, 2022.03.07.jpg
 
Još malo o otkriću novih bedema kod Vodene kapije 1

U međuvremenu sam pronašao jednu od retkih mapa koje nešto detaljnije prikazuju bedem kod Vodene kapije. Mapa je iz 1810. godine. Dakle bedemi kod Vodene kapije su bili malo drugačiji nego što se obično prikazuju i različiti od načina na koji je obala rekonstruisana sedamdesetih godina. Glavni, podužni deo nizvodnog bedema je jednim svojim delom više uvučen u kopno od uzvodnog, i nalazi se pod bitno oštrijim uglom u odosu na tok reke od uobičajenog prikazivanja na mapama male rezolucije.

1810. Vodena kapija, Belgrad  - AT-OeStA_KA_KPS_KS_G_I_b,_50.jpg


iako je nejasno, isto to se izgleda vidi i na čuvenoj mapi "kanalizacionog odseka" Beograda, iz 1903.

1903. Vodena Kapija, deo Plana varosi, kanalizacioni odsek - IMG_2442.jpg


Ovo se savršeno slaže sa zakošenim pravcem pružanja otkopanog zida.

img_8359-jpg.129502


To znači da su iskopani zidovi još važniji jer ovo što je otkriveno jeste ostatak PRAVOG spoljnog priobalnog bedema. Dakle trasa nizvodnog dela rekonstruisanog bedema iz sedamdesetih godina u početku uopšte uopšte NE IDE trasom gde je ranije zaista bio nizvodni deo spoljnjeg bedema (ili obaloutvrde, kako ga još zovu, mada je to istovremeno bila i prva odbrambena linija tvrđave još na Gumpovim planu, pa nadalje, dakle takođe bedem). I još je sastavni deo čitavog kompleksa Vodene kapije 1. Pa se definitivno ne sme zabetonirati, zatrpati, ili šta već sada nameravaju da izgrade upravo na tom zidu.

img_8240ra-jpg.129437


Da bi bilo jasnije kako je sudeći po otkopanim zidovima ustvari izgledao ulaz u Vodenu kapiju 1, ucrtao sam pravac pružanja i poziciju otkrivenog dela bedema i otprilike skicirao ostatak onako kako je to možda moglo da izgleda u delu koji još čeka otkopavanje. Recimo još nije jasno šta je onaj "pokriveni kanal" ili osnova nekog objekta sudeći po masivnosti (plavo).

Vodena kapija 1 rekonstrukcija trase, bedemi, 2022.03.08.jpg


Ovakav asimetrični raspored bedema, tj ulaza u Vodenu kapiju, em što bogatije i lepše izgleda, pruža i razne mogućnosti za uređenje. Ucrtao sam moju staru ideju sa betonskim klupama na novoj "plaži". Jednog dana ćemo možda stvarno ponovo moći da se kupamo u neprečišćenoj Savi, a u međuvremenu može da posluži za sunčanje, druženje, hranjenje ptica, pecanje i uopšte odmaranje od buke i grada. Prolaskom kroz kapiju se dolazi do stepenica koje između bedema (koje je onda moguće i izbliza videti) vode na nešto malo nasutu "plažu" (svega oko pola metra višu). Iznad je mostić kao i danas. A kasnije će moći da se hoda i po vrhu rekonstruisanog unutrašnjeg bedema.

Vodena kapija 1 rekonstrukcija trase, uredjenje obale, 2022.03.08.jpg
 
Poslednja izmena:
Какав идиотизам са том несрећном оградом, буквално блокира поглед на реку, то ће морати да се скине кад неко са бар мало мозга буде одлучивао о томе.
 
Ako se ne varam, do sada je jedini deo obala reka u Beogradu (i Save i Dunava) koji je imao ogradu ove visine je bio deo od Brankovog mosta do kraja Beton hale... što je donekle i bilo logično obzirom da je to zona pristaništa. I to je ozbiljna ograda.
Svugde su bile - klupe za sedenje, zidići... ili - ništa.
Ovde je trebalo prodati ogradu, prodati kamene ploče, materijal, naplatiti radove... i to je cela priča iza "linijskog parka".
Još jedna od mnogih krađa budžeta.
 
Vrh