Šta je novo?

Gradski prevoz u svetu

Kizo, ovaj prvi ti nije Solaris, već Solbus, manje poznat domaći proizvođač.
Sol.jpg

😁
Nisam znao za taj SolBus, zanimljivo.

Inače, slažem se sa Tomom za Budimpeštu, odličan prevoz. A i saobraćaj, generalno. Dokaz da može da bude poveći grad a da ne kolabira u gužvama.
 
Pisao sam i ja svoje i više nego pozitivne utiske o javnom prevozu u Budimpešti. Nemaš utisak da igde bespotrebno gubiš vreme, a tramvaji su im žila kucavica, i sjajno funkcionišu. Brzi su, česti, razmak između stajališta se čini veći nego kod nas, dvosmerni su sa stajalištima nekad sa leve, a nekada sa desne strane. Sve deluje dosta logično najkraće rečeno. Nema nekih neverovatnih gužvi na ulicama, što će reći da se kroz grad glatko putuje i bez metroa. Glavni konkurenti Budimpešti su definitivno Beč i Prag. Ima u Evropi još dosta gradova sa jako dobrim prevozom, al ova tri se nekako ističu. Poljska je u svojim većim, pa i manjim gradovima, verovatno najviše napredovala po pitanju organizacije javnog prevoza u Evropi. A gde smo u svemu tome mi, i kad će se kod nas konačno krenuti sa realizacijom tih silnih ideja. Sve nešto na papiru, i kad krene da se radi, to traje u nedogled.
 
Чини ти се да нема гужви - горе су него у Београду доста. Посебно Хунгарија корут, прилази граду... Коришћење приватног аутомобила је доста веће него овде (било је догурало до 50% свих путовања, још мало па као у Немачкој, скоро се изједначило с јавним превозом). Десило се да се доста имућнијих и средње класе одселило ван града, а развој приградске железнице то није испратио, па ти људи у град путују махом колима. Сада то желе да исправе мегапројектом.

Нама та селидба становништва и активности, иначе, такође следи (и почела је увелико), па би било добро да пратимо шта се дешава у земљама које су временски испред нас. Они током изградње (прескупе и нашем пројекту врло сличне) 4. метро линије нису имали за нова возила и до средине прошле деценије су их превозиле крнтије, аутобуси у просеку стари 16,5 година, делом праисторијски трамваји и помало зарђали метро вагони (откад не граде метро даље, све су заменили). И то нам, дакле, следи с овом памећу.

Трамвај је у Пешти, генерално, одличан, ту је и "четворка" која превози путника као солидно оптерећене метро линије, одлично пројектовано све (баш то нама треба, али авај). Направили су, ипак, озбиљну грешку у прошлости тиме што су укинули доста трамвајских линија у другој половини прошлог века, па аутобус превезе највише путника и код њих.
 
Da da, pregledao sam malo tekst na linku. Ja sam poslednji put u Budimpešti bio pre dve godine. Vikend plus još neki radni dan. Išao i u jutarnjem špicu, i nisam doživeo neke velike gužve. Verovatno i zbog toga što je to sve u krugu sedam do deset kilometara oko centra. Išao sam kolima do Sent Andreje doduše. Na većim bulevarima 70km/h ograničenje. Pa, baš kako kažeš imali su dosta grešaka, i opet im tramvaj dobro funkcioniše. Za liniju 4 metroa znam, i verujem da ćemo i mi biti u teškom problemu zbog izgradnje istog. No, ajde da ne mračim. Za starudiju stoji. Radili su njima Ikarusi 260 i 280 do pre nekoliko godina, a sad ih ima samo sa trolnim motkama čini mi se. Dobar deo voznog parka su obnovili polovnjacima iz raznih evropskih gradova. Ta velika kretanja stanovništva ka perifernim naseljima izazov su za svaki veći grad. Al verujem da će Budimpešta sa tim problemom izlaziti na kraj kako tako s vremenom. Ne znam šta ovde više mogu da očekujem, pogotovu sa ovdašnjom urbanizacijom.
 
A gde smo u svemu tome mi, i kad će se kod nas konačno krenuti sa realizacijom tih silnih ideja. Sve nešto na papiru, i kad krene da se radi, to traje u nedogled.
Jbg, druge stvari imaju prioritet.
Npr prenos fubala - 600 miliona evra. Ili Nacionalni stadion - 250 miliona. Ili aerodrom u Trebinju - 100 miliona...
 
Ljudi ja sam organizovanošću prevoza u Varšavi oduševljen.

Blizu su stanice, sve ide jako često i svako vozilo je klimatizovano (pojam za GSP).

Većina je Solaris naravno (zavidim im), Ima Solbus, Scania, Man I Merdža.

Danas sam se vozio zglobnim električnim Solarisom I jako je cool.
Tapacirano crvenim slojem, vidi se čisto.
Imaju sa desne strane displej sa mapom, (jedan između prvih I drugih vrata, drugi levo kod trećih). Klima odrađena da ne duva direkt, a vrata se zatvaraju ka unutra, onako uvlače samo.
Ima aparat za karte unutra, i to košta od 3,4 zlota do 4,4.1 zl =25 rsd.

IMG_20220714_175402.jpg
IMG_20220715_095620.jpg
IMG_20220715_120206.jpg
IMG_20220715_120510.jpg
 
Varšava je milion svetlosnih godina ispred Beograda po pitanju javnog prevoza. Provozaj se metroom - oduševio sam se koliko moderno izgleda, takođe se provozaj tramvajima - baš su doživljaj. Najbolje od svega je ta neverovatna unifikacija i postojanje identiteta javnog prevoza, a ne šarenilo, jedno vozile boje, drugo one boje, itd.
 
I Istanbul ne zaostaje po pitanju šarenolikosti voznog parka, što je donekle i očekivano, obzirom na veličinu grada i broj stanovnika.
Naravno, domaći proizvođači su najviše zastupljeni, BMC, Otokar, Cobra, Karsan u izvedbama svih mogućih verzija, zanimljivo tu su i Akia dabl-dekeri, do sada barem meni poznati su bili samo Cobra dekeri, naravno tu su i Mercedesi , u gradskom prevozu.
4efe6256d6e318f84d449c74275253e0.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Možda se već i pisalo o tvom "ulovu" Becks🙂 al ajde da kažem da je u pitanju Karsan po licenci Brede, koja valjda sad postoji pod nekim drugim imenom. U principu, to je po mnogim tehničkim karakteristikama istovetan bus našem Ikarbusu serije 218. Dizajn prednje i zadnje stene je naravno Bredin. Pa eto, na neki način Ikarbus živi kroz Karsan, ako i dalje rade taj konkretan model.
 
Pa baš htedoh da pitam za to, vidim ja da izgleda kao IK218, za koji znam da je dizajn pozajmljen od Brede.
 
Da, Breda je dala dizajn za tehničku dokumentaciju modela IK218 i 312 (Lander pod bredinim znakom). Uz to Ikarbus je zauzvrat trebao da pravi neke bredine modele, između ostalog i Vivacity M231
DSCN6993.JPG


Uglavnom, drago mi je da neko koristi i nešto što je projektovala neka od naših fabrika.
 
Da li bi ovakav midi bus mogao na 26L? Pitam zbog ulice Veljka Vlahovića?
 
Mislim da ne bi mogao. Išao sam par puta gore. Usko je i za kombi. Taj bredin midibus je širok oko 2.3m pretpostavljam.
 
I ja sam mislio da ne može ali sad videh na Street View ovo. Doduše ne tvrdim ništa, samo kažem šta je na snimku. Teško je proceniti za ostatak trase.


Inače, sad sam malo gledao taj kraj... Strašno je šta se dozvoljava. Stogodišnje slepilo građenja velikih i brojnih naselja do kojih će da vode sokaci i seoski putevi se ponovo nastavlja.
 
Moguće onda da bi i mogao. Meni je iz onih kombija delovalo baš tesno do gore.
 
@Bender Rodriguez
Problematična je samo ulica Vojvode Vlahovića. Ostatak trase je OK. Bio jedno dva puta u životu tamo. Mislim na trasu iza Vlahovića. A ako se obistini ono vezano za gradnju naselja između Kumodraža i Padine, tek tad će biti veselo, kada autobus bude iz Peka Dapčevića skretao u to novo naselje, pošto nikako drukčije neće moći da mu se pristupi, jer je i opcija sa 18 iz Vinogradske, koliko vidim, nemoguća.

Obzirom da smo konstatovali da je moguće ovako jedan midibus da saobraća, postavlja se samo pitanje šta koči situaciju da se to i ostvari (ponovo), bez obzira na to što saobraćaju privatnici na istoj, jer koliko me sećanje služi, od prvog dana su bili privatnici.
 
Pa koči to što niko od njih neće uzimati takve midibuse, u principu prave, samo manje autobuse. Furgoni su mnogo jeftiniji, i zbog činjenice da ih pokreću automobilski motori. Busevi kao taj Bredin gore pokreću ozbiljnije mašine, plus skuplji menjači, plus klasična konstrukcija gradskog autobusa sa kompleksnijim komponentama vešanja itd. Zato imaju komfor normalnog autobusa, znači bez skakanja i suvišnog ljuljanja (kod ovih furgona su uglavnom gibnjevi pozadi). Ima kod raznih proizvođača interesantnih midibuseva, kod italijana pogotovu. I Solaris ima svog pulena u vidu Urbina 8.9LE.
city-buses-urbino-89-le-solaris.jpg


Urbino 9 četvrte generacije mislim da se nudi samo sa pogonom na struju.
 
Poznanj (Poljska) - jedan od najboljih sistema javnog prevoza u Poljskoj, posebno zbog tramvajskog saobraćaja.

Što se tramvaja tiče, čine apsolutnu osnovu mreže linija. Postoje dve trase koje su skroz odvojene od ostatka saobraćaja, jedna je ukopana i ide od centra u veliko naselje iz socijalističkog perioda. Tramvaji se njom kreću brzinom 70km/h.
1658781977221.jpeg


Ovuda saobraća četiri linije koje imaju zajednički red vožnje, tako da se interval koleba od 2 minuta u špicu, do 5 minuta vikendom i kasno uveče. Najdominantiji tip tramvaja je Solaris Tramino.
1658782010885.jpeg


Na poslednjem stajalištu na trasi (Osiedle Sobieskiego) nalazi se terminal odakle polaze mnoge autobuske linije, u glavnom prigradske, ali i gradske koje dolaze do centra drugim putem.
1658782068312.jpeg

1658782084510.jpeg

1658782098422.jpeg


Druga “brza” tramvajska trasa nalazi se na drugom kraju grada u naselju Osiedle Czecha. Tramvaji saobraćaju tunelom, u kom se nalaze dva podzemna stajališta, u potpunosti prilagođena osobama sa invaliditetom.
1658782132177.jpeg


Tramvaji u ovom gradu su najbrži u Poljskoj. “Najbrža” linija ima srednju brzinu 27,6 km/h, što je otprilike duplo više od beogradskih tramvaja. Mimo odvojenih delova trase tramvaji takođe idu jako brzo, srednja brzina sistema je nešto više od 20 km/h. To je postignuto potpunim prilagođavanjem semafora tramvajskom saobraćaju, na mnogim raskrsnicama tramvaji imaju apsolutni prioritet. U koliko postoji semaforizovani pešački prelaz na tramvajskoj trasi, zeleno za pešake je uključeno uvek, do trenutka kada nailazi tramvaj, tada se menja i tramvaj odmah može da prođe.
1658782168427.jpeg


U socijalističkim naseljima, kao i generalno u mnogim zemljama, do nekih stajališta bilo je moguće doći samo podzemnim prolazom, zbog toga što se nalaze na sredini ulice.

Međutim, skoro sva stajališta u gradu prilagođena su i osobama sa ograničenom pokretljivošću, na stajalištima sa podzemnim prolazima uvedene su zebre i semafori (takođe prilagođeni tramvajima).
1658782199132.jpeg

Btw, slika je nastala u subotu u 9 ujutru, kada tramvaji ne idu toliko često. Posebno je zanimljivo što tramvaj sa slike uopšte ne ide ka centru, već do robne kuće IKEA, do koje apsolutna većina ljudi ide tramvajem.

Dopunu tramvajima u gradu predstavlja oko stotine gradskih i prigradskih autobuskih linija. S obzirom na to da se u blizini grada nalazi Solarisova fabrika, apsolutna većina autobusa te su marke. Osim standardnih Solaris Urbino 8, 12, 18 treće i četvrte generacije, radnim danima u špicu na nekim linijama rade stariji MAN Lion’s City solo autobusi.

U poslednje vreme grad je primarno orijentisan ka kupovini električnih autobusa (Urbino 12 i 18 Electric), koji su na mnogim linijama u potpunosti zamenili starija vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.

Primer - linija 174, najduža i jedna od najpopularnijih linija u gradu (njihova devedespetica, mada apsolutno ne može da se poredi sa važnošću tramvaja).
1658782316543.jpeg

1658782326277.jpeg


Što se tiče informacija i dizajn koda, grad koristi isti font za sve oznake. Svaka tramvajska linija ima svoju boju, dnevne autobuske su “bele” a noćne “crne”. U mnogim autobusima postoje displeji sa detaljnim spiskom stajališta i mnogim drugim informacijama: redni broj stajališta na liniji (kasnije o tome zašto je to bitno), lokacija na mapi, zone, minuti vožnje, službeni broj vozača… Tu su i druge informacije, o kartama, izmenama…
1658782356820.jpeg


Što se tiče naplate, postoje razne vrste karata (vremenske, dnevne, mesečne, godišnje).

Od zanimljivosti bih izdvojio gradsku karticu PEKA, koja naplaćuje vožnju po dužini trajanja, tj cena karte će se razlikovati ako se putnik vozi nekoliko stajališta ili celom trasom linije. Osnovna cena je oko 0,20 centi, i na nju se dodaje po nekoliko centi (prevodim sa zlotih radi boljeg razumevanja) za svako pređeno stajalište. Takođe, dnevna karta (koja inače važi 24 sata, ako je otkucana u bilo kom trenutku posle petka u 20:00, važi ceo vikend, tj do ponedeljka ujutru.

Mnoga stajališta imaju displeje koji u realnom vremenu prikazuju vreme dolaska tramvaja i autobusa. Evo jednog sa nedavno otvorene nove tramvajske trase do naselja Naramowice, naziv stajališta je posebno simpatičan.
1658782408500.jpeg


Osim “klasičnog” prevoza, tu su i retro linije tramvaja i autobusa koje vikendom prevoze putnike do glavnih turističkih atrakcija u centru grada, i zoološkog vrta na periferiji.
1658782435801.jpeg


Sve u svemu, gradski prevoz u Poznanju je ispunio sva moja očekivanja i čak ih je i prevazišao. Zaslužena prestonica solarisa i tramvaja!
 

Prilozi

  • 1658782043480.jpeg
    1658782043480.jpeg
    228 KB · Pregleda: 90
  • 1658782389017.jpeg
    1658782389017.jpeg
    219,4 KB · Pregleda: 94
Kakva reportaža @filipcukovic , uživao sam.

Mislim šta reći, amateri su Poljaci, još ipak nisu stigli taj nivo da koriste ekološke info displeje koji maltene ni ne troše struju u vidu odštampanog A4 lista nalepljenog na šoferšajbnu.
 
Овај аутобус 13А, има сличну шему као београдски ГСП, али креативније. Такође и плаво црвена боја логотипа која мнго раздражава овде је саздаје врло хармоничну средину...
 
@Steva
Drago mi je da ti se svidelo! Mislim da je mnogo važno da svi, pa i ja, vidimo kako stvari funkcionišu u uređenijim i boljim gradovima i budemo svesni ka čemu treba da težimo. Problem je samo što konkretno oni koji bi mogli da promene nešto ne gledaju tako…

@Прле
Beč je odličan primer kako kombinacija proste crvene i bele može da izgleda dobro uz detalje i pravila!
 
Овај аутобус 13А, има сличну шему као београдски ГСП, али креативније. Такође и плаво црвена боја логотипа која мнго раздражава овде је саздаје врло хармоничну средину...
Zato sto boje prate konture samog vozila (maska, far, poklopac...) i zato sto postoji strafta bele ispod prozora. Kod GSPa to nije praksa jer oni ne vole da prilagodjavaju kolor seme za svaki model vozila i ne vole da se bave detaljima. Samo prave linije i tek ponekad nesto pod uglom.

Samo konstatujem.
 
Vrh