Pisao sam bezbroj puta na temama o metrou, BG:Vozu i Prokopu o važnosti lakog direktnog presedanja na intermodalnim terminalima. Madrid bi mogao da nam posluži kao dobar primer.
Presedačko intermodalno čvorište Plaza de Castilla omogućava presedanje između metro linija, i gradskih i prigradskih autobuskih:
Terminus gradskih autobuskih linija je površinski i to
natkriven velikom nadstrešnicom. Ulazni peroni su
u obliku velike testere dok su izlazni
ravni.
Prigradski/Međugradski autobuski terminus smešten je na podzemnom nivou kompleksa kao što se može videti na drugom primeru
čvorišta Moncloa:
Uključenje iz tunela u Paseo de la Castellana
izgleda ovako, dok ono kod stanice Moncloa
dvosmerno.
Pogledajte samo koliko i kakvih autobusa ima, i kako polaze u kratkom vremenskom intervalu (uglavnom oko xx:00 svakog sata):
Interurbane linije, kako ih Španci zovu (prigradske do satelitskih gradova poput naših 493, 560 ili 860) na drugom kraju ukoliko voze do manjih mesta bez okretnica mogu koristiti i improvizovana okretišta što se može videti na primeru linije 191 u selu
Somosierra udaljenom oko 90km severno od Plaza de Kastilje:
Interesantna stvar vezana za Madrid jeste obrnuta situacija sa izborom prevoznika u odnosu na Beograd, pri čemu se razlikuje i od Novog Sada. Gradski prevoz je gotovo isključivo pod jurisdikcijom EMT (njihovog GSP), a prigradski saobraćaj se objedinjen u sistem sačinjen od različitih prevoznika čiji je vozni park tipiziran (duži solo dvoosovinci, troosovinci i zglobni u istim konfiguracijama, nabavljeni od nekoliko proizvođača bez prevelike raznovrsnosti, sa pozamašnim udelom troosovinskih autobusa što kod nas nije slučaj). I Novi Sad ima šta da nauči, obzirom na to da do Hrvatske tera gradske autobuse neudobne za duža putovanja.
Što se Beograda tiče želeo bih da ukažem na važnost dovođenja prigradskih i daljih gradskih linija do Prokopa i Bloka 42, ali i bolje integracije perifernih terminusa poput Šumica sa metroom. Postoji mogućnost odvajanja kraka druge linije ka Šumicama što bi omogućilo izbeglavanje "zavlačenja" prigradskih linija u grad van autoputa, mada bi u najgorem slučaju bilo moguće provući deo linija poput najduže i najfrekventnije do Gospodara Vučića, a deo preusmeriti na Prokop i Blok 42 sa stajanjem na Autokomandi i Mostaru za linije koje prelaze Gazelu.
Nekada se nije davalo dovoljno pažnje na lakoći presedanja pa sada imamo situaciju da na sekundarnoj železničkoj stanici imamo glavnu autobusku pored a ne ispod u sklopu istog objekta (između stubova prigradski a pored samo međugradski peroni), dok na glavnoj pored toga što nemamo autobusku, imamo samo prolazna iprovizovana autobuska stajališta, bez metroa, bez prolaznih trola i tramvajam ali sa planiranim poslovnim prostorom. O tome se nije ranije razmišljalo pri projektovanju zdanja (greška komunističkog režima iz 70-ih godina prošlog veka, mada su ovi sada samo dolili ulje na vatru spucavši toliki novac u nefunkcionalan objekat), ali bilo bi najbolje da je prigradsko-međugradski i međunarodni autobuski terminal na nivou 1 sa direktnim pristupom sa autoputa (ispod ili pored stanice), metro na drugom, železnička stanica na trećem i biletarnica, gradski autobuski terminus, prolazne trole, parkinzi i dodatni sadržaj poput hotela na četvrtom nivou gde je sada ploča. A poslovne i stambene zgrade, tržni centri okolo gde je BIP kod petlje dalje od naselja u Stjepana Filipovića.