Još jedna stvar. Primetio sam u zadnje vreme čitajući stavove naših ljudi koji žive na istoku (ne samo Rusija, nego i druge zemlje ZNDa) ili su pro-istočno orijentisani, da kod mnogih ovakvih tema nastupaju ne samo pristrasno, nego sa nekim ubeđenjima da nešto MORA da se radi na određeni način odnosno da MORAJU da se poručuju proizvodi određenih proizvođača i zemalja pa to ti je.
Kad se priča o autobusima, MORA da se poruči nešto Rusko. Kad se priča o trolejbusima, MORA nešto Rusko (ili Belorusko). Kad se priča o nabavkama novih sredstava a vojsku, MORA nešto Rusko. Kad se priča o tramvajima ili vozovima, opet MORA nešto Rusko. Ne postavljaju se pitanja ''ok, šta nam treba?'' i ''šta bi bilo najpametnije?'' Nego odmah kreće blic - odlučivanje:
ma vama u Srbiji treba ovo i ovo Rusko i to je to, samo ostaje da vidite koju varijantu želite, pa da završavamo s time. Ne polazi se od toga šta nudi ova zemlja, šta nudi ona, šta je bolje, šta je kvalitetnije, šta je racionalnije...
Nego se stvara neka slika da Srbija postoji samo da bi (na dalje) bila konzument isključivo Ruskih proizvoda. I da Srbija kao duguje nešto Rusiji, pa kad već ne može da joj se oduži na drugi način, onda bar ima da pokaže svoju odanost time što će svaki put kada dođe vreme da se zameni: autobus, tramvaj, trolejbus, avion, tenk, voz... odmah da šutne sve druge proizvođače i zemlje i da se okrene Rusiji i ZNDu te biranju hoće li pravoslavni i slovenski Liaz, Nefaz, Maz ili Gaz. Hoće li Trolzu ili Admirala. Hoće li Miga ili Suhoja. Hoće li Vitjaza ili UKVZ. Ono, ništa drugo ne dolazi u obzir.
Nego Srbi i Srbija postoje da bi izdržavali Rusiju i njenu industriju i tu je šatro kraj priče. Tako ispada.
Epa ne, bojim se da to ne funkcioniše tako. Veći deo sveta počiva na slobodnom tržištu, i napreduje zato što postavlja industrije raznih zemalja da se takmiče i nadmeću, tako da uvek pobeđuju oni bolji, napredniji i povoljniji po kupca. Srbija nema nikakvu obavezu da bude izdržavalac Ruske industrije i tehnike. Ako smo bili odlučili da nećemo doveka da izdržavamo svoj ovdašnji Ikarbus, i još neke druge fabrike (da ne ulazimo sad u to jel to bilo ispravna odluka ili ne, samo kažem da je to okončano), zašto iko očekuje da to radimo sa Ruskim proizvodima??? Gde to piše da su Srbi u obavezi da kupuju i idržavaju Liaz i Maz, ako nisu želeli više da izdržavaju ni Ikarbus?
Na kraju krajeva, postavlja se niz pitanja na šta će uopšte ličiti Ruska vozila i ruska auto-industrija u narednim godinama. Na stranu što će jedna Srbija imati sve više teškoća da nabavlja delove za njih da ih održava... nego će same Ruske fabrike imati sve više teškoća da ih uopšte proizvode. Jer ta mehanika iz ZFa ili motor iz Cumminsa, moraju odnekud da dođu, izvan granica Rusije. A to više neće biti moguće. A ako neko misli da će bilo ko izvan ZNDa da poručuje mašine sa Jamz motorima, pa grdno se vara. Ne ulazeći u kvalitet i dijapazon tih motora, ali računam da neće niko zapadno od Belgoroda i Bresta da uzima bilo šta od toga kada ima XY Evropskih i Američkih pandana.
A koliko je Ruska auto-industrija u kanalu, svedoče i činjenice da
vraćaju Moskvič u proizvodnju jer ih je Reno napustio, i da srozavaju kriterijume za vozila samo tako, do te mere
da će dozvoljavati proizvodnju vozila bez pojaseva, bez ABS i bez vazdušnih jastuka. Sa takvim pristupom, samo će još više urušiti svoju auto industriju, a time i njen plasman na međunarodnom tržištu pa sve i da se sutra ukinu sankcije i sve vrati na isto političko stanje. Jednostavno kaskaju za zapadom u tome i dok ne ulože nadljudske napore da to promene (kao što su uložile neke druge zemlje), neće nikad izaći iz kategorije trećerazrednih proizvođača koje biraju samo socijale od prevoznika i država.