Poznanj (Poljska) - jedan od najboljih sistema javnog prevoza u Poljskoj, posebno zbog tramvajskog saobraćaja.
Što se
tramvaja tiče, čine apsolutnu osnovu mreže linija. Postoje dve trase koje su skroz odvojene od ostatka saobraćaja, jedna je ukopana i ide od centra u veliko naselje iz socijalističkog perioda. Tramvaji se njom kreću brzinom 70km/h.
Ovuda saobraća četiri linije koje imaju zajednički red vožnje, tako da se interval koleba od 2 minuta u špicu, do 5 minuta vikendom i kasno uveče. Najdominantiji tip tramvaja je Solaris Tramino.
Na poslednjem stajalištu na trasi (Osiedle Sobieskiego) nalazi se terminal odakle polaze mnoge autobuske linije, u glavnom prigradske, ali i gradske koje dolaze do centra drugim putem.
Druga “brza” tramvajska trasa nalazi se na drugom kraju grada u naselju Osiedle Czecha. Tramvaji saobraćaju tunelom, u kom se nalaze dva podzemna stajališta, u potpunosti prilagođena osobama sa invaliditetom.
Tramvaji u ovom gradu su najbrži u Poljskoj. “Najbrža” linija ima srednju brzinu 27,6 km/h, što je otprilike duplo više od beogradskih tramvaja. Mimo odvojenih delova trase tramvaji takođe idu jako brzo, srednja brzina sistema je nešto više od 20 km/h. To je postignuto potpunim prilagođavanjem semafora tramvajskom saobraćaju, na mnogim raskrsnicama tramvaji imaju apsolutni prioritet. U koliko postoji semaforizovani pešački prelaz na tramvajskoj trasi, zeleno za pešake je uključeno uvek, do trenutka kada nailazi tramvaj, tada se menja i tramvaj odmah može da prođe.
U socijalističkim naseljima, kao i generalno u mnogim zemljama, do nekih stajališta bilo je moguće doći samo podzemnim prolazom, zbog toga što se nalaze na sredini ulice.
Međutim, skoro sva stajališta u gradu prilagođena su i osobama sa ograničenom pokretljivošću, na stajalištima sa podzemnim prolazima uvedene su zebre i semafori (takođe prilagođeni tramvajima).
Btw, slika je nastala u subotu u 9 ujutru, kada tramvaji ne idu toliko često. Posebno je zanimljivo što tramvaj sa slike uopšte ne ide ka centru, već do robne kuće IKEA, do koje apsolutna većina ljudi ide tramvajem.
Dopunu tramvajima u gradu predstavlja oko
stotine gradskih i prigradskih autobuskih linija. S obzirom na to da se u blizini grada nalazi Solarisova fabrika, apsolutna većina autobusa te su marke. Osim standardnih Solaris Urbino 8, 12, 18 treće i četvrte generacije, radnim danima u špicu na nekim linijama rade stariji MAN Lion’s City solo autobusi.
U poslednje vreme grad je primarno orijentisan ka kupovini električnih autobusa (Urbino 12 i 18 Electric), koji su na mnogim linijama u potpunosti zamenili starija vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.
Primer - linija 174, najduža i jedna od najpopularnijih linija u gradu (njihova devedespetica, mada apsolutno ne može da se poredi sa važnošću tramvaja).
Što se tiče informacija i dizajn koda, grad koristi isti font za sve oznake. Svaka tramvajska linija ima svoju boju, dnevne autobuske su “bele” a noćne “crne”. U mnogim autobusima postoje displeji sa detaljnim spiskom stajališta i mnogim drugim informacijama: redni broj stajališta na liniji (kasnije o tome zašto je to bitno), lokacija na mapi, zone, minuti vožnje, službeni broj vozača… Tu su i druge informacije, o kartama, izmenama…
Što se tiče naplate, postoje razne vrste karata (vremenske, dnevne, mesečne, godišnje).
Od zanimljivosti bih izdvojio gradsku karticu
PEKA, koja naplaćuje vožnju po dužini trajanja, tj cena karte će se razlikovati ako se putnik vozi nekoliko stajališta ili celom trasom linije. Osnovna cena je oko 0,20 centi, i na nju se dodaje po nekoliko centi (prevodim sa zlotih radi boljeg razumevanja) za svako pređeno stajalište. Takođe, dnevna karta (koja inače važi 24 sata, ako je otkucana u bilo kom trenutku posle petka u 20:00, važi ceo vikend, tj do ponedeljka ujutru.
Mnoga stajališta imaju
displeje koji u realnom vremenu prikazuju vreme dolaska tramvaja i autobusa. Evo jednog sa nedavno otvorene nove tramvajske trase do naselja Naramowice, naziv stajališta je posebno simpatičan.
Osim “klasičnog” prevoza, tu su i
retro linije tramvaja i autobusa koje vikendom prevoze putnike do glavnih turističkih atrakcija u centru grada, i zoološkog vrta na periferiji.
Sve u svemu, gradski prevoz u Poznanju je ispunio sva moja očekivanja i čak ih je i prevazišao. Zaslužena prestonica solarisa i tramvaja!