Šta je novo?

Gradski prevoz u svetu

Врло занимљив случај технократског приступа, трамвај у Мозиру, око 100.000 становника. Шта је занимљиво за тај тарамвај?

- Власник трамваја је највећи послодовац, Рафинерија нафте Мозир. Како је индустријска зона направљена далеко од града, а огромна ударна потражња за превозом, направили су га ради економичног превоза својих радника.
- Последично ред вожње је врло густ у вршним сатима, 3-7 минута, а ван шпица иде сваких 40 минута, па и ређе.
- Малтене потпуно је урађен на класичном колосеку са праговима, купљени су најјефтинији трамваји, КТМ-8 кантице из 1987/1988, али све се савршено одржава. Тек ове године је први пут стигао нови трамвај од Белкомунмаша из Минска.
- За време шпица већина полазака су експреси, који уместо 40 минута за 20 километара са стајањем на свим стајалиштима, стижу за 20 минута. Ти експресни поласци спадају у вероватно неке од најбржих трамваја на свету по комерцијалној брзини.

Недостатак је што је баш градска функција минимална. Али то је пример СССР приступа, од којег је Југославија имала боље ципеле и лепше излоге. Са СССР логиком, рафинерије Панчево и Нови Сад, али и неки слични велики послодавци би минимум имали своје фабричке поласке возова, као што би и ТЕНТ Обреновац (термоелектрана) имао на својој прузи превоз макар својих радника на том правцу где пруге има.
 
Evo jedan kratak video koji sam snimio na liniji 31 u Cirihu, karakterističnu po dvozglobnim trolejbusima. Na videu je čuveni double-bend na Hegibachplatzu spolja i iznutra, te stajalište Schlyfi koje se nalazi u šumi iznad centra grada.

Takođe zabavno na videu je i ukrštanje sa tramvajem 11 i tram-trainom ciriškog S-bahn-a na liniji S18 koji kroz grad deli tramvajski kolosek.

Ili u prevodu: ne može zglob na 50 i ne mogu tramvaj i trolejbus zajedno.

Trenutno su u toku radovi u ulicama oko Kreuzplatza, pa je linija izmenjena i jedan deo ide trasom tramvaja, bez korišćenja kontaktne mreže naravno, i uz audiovizuelna obaveštenja o izmeni trase, preskočenim stajalištima i presedanjima ka preskočenom delu. Dobar deo radova se prođe i redovnom trasom, tako što je omogućen koridor za prolaz javnog prevoza i pešaka u toku trajanja radova.

Ono što sam primetio već nekoliko puta u Cirihu je da se vozači trolejbusa često ne zanimaju skretnicama, već samo spuste motke i prođu određeni deo tako. Verovatno je brže i zgodnije.

 
Ovo je negde na Kubi, pre 20 godina ali morao sam da okačim jer je apsolutno neverovatno, ovo je najgora sklepotina iz sfere JGPa koju sam ikad video 🤣 Likovi zavarili starog Ikarusa na neku platformu na točkovima iz kućne radinosti i napravili šinobus 🤣 To je inače česta praksa u Centralnoj i Južnoj Americi, ali ovaj primer je baš natprosečno aljkavo odrađen.
Screenshot_20240714-163612~2.png
 
Jel ovaj retrovizor neka budževina? Čudno mi je što ima retrovizor samo sa jedne strane.
 
Fabricki je.
Tako je i u Bazelu, na starijim vozilima. Retovozor samo sa desne strane, no, nasi su na njihova vozila nabudzili i levi.
 
Odličan je.

Klima dobro hladi, a baš je toplo napolju.

Sedišta tapacirana, dovoljno mekana za najduže putovanje od 45 minuta, 2+2 i dovoljno prostora između, ali to je zbog koloseka; neka sedišta imaju USB utičnice, ne sva.

Ekran sa datumom, vremenom, stanicama, odredištem, presedanjima, jedino mi se ne sviđa što ima reklame ali su reklame turističke organizacije Sarajeva pa je podnošljivo.

Najava veoma jasna i na vreme; odmah po izlasku kaže koja je sledeća, a kada najavi trenutnu imate dovoljno vremena da ustanete i da se probijete do vrata ako je gužva.

Novi deo pruge je ravan kao pista, a ni stari nije loš kao npr. Karađorđeva.
Imaju neobične okretnice na sredini linije gde tramvaj koji se okreće seče liniju pod pravim uglom i taj prelaz se u starim tramvajima dobro oseti, a u novim je skoro neprimetan.
Nema lomljenih krivina.

Nisam se vozio tramvajem nigde drugo pa mogu da poredim samo sa beogradskim i ovaj je mnooogo je bolji.

A i dizajn spolja je lep, nekako je visok pa se ne primeti da je širok kao na starim tramvajima, oni su zdepasti.

Radi se produžetak pruge do naselja Hrasnica, skoro do međuentitetske linije.
 
Ne baš uspešne fotke slikane telefonom, ali šta je tu je. (Na telefonu OK izgleda, gledajte samo sa fona 😂)

St Galler Bus HESS Lightram 25 #131 ; Linija 4 Säntispark / Wittenbach Bahnhof

20240718_201551.jpg

St Galler Bus HESS Ligtram 19 #176 ; Linija Winkeln - Stephanshorn
20240711_180435.jpg

20240711_180451.jpg

St Galler Bus HESS Ligtram 25 #191 ; Linija 1 Stephanshorn - Winkeln
20240711_180650.jpg


St Galler Bus HESS LigTram 25 #190 ; Linija 1 Stephanshorn - Winkeln
20240718_201646 (1).jpg

St Galler Bus HESS LighTram 19 #112 ; Linija 8 Neudorf / R'str. - Wendeplatz Stocken
20240711_180911(0).jpg

20240711_180921.jpg


St Galler Bus HESS LighTram 19 #178 ; Linija Riethüsli - Rotmoten
20240711_180924.jpg

20240711_180927.jpg


St Galler Bus HESS LighTram 25 #131 ; Linija 3 Abtwill - Wittenbach Bahnhof
20240711_180938.jpg

20240711_180950.jpg

20240711_180953.jpg


St Galler Bus Man Lions City #213 ; Linija 9 Hölzi - Schuppis
20240711_181046.jpg


St Galler Bus MAN Lions City & HESS BusZug ; Linija 4 Wittenbach Bahnof - Säantispark
20240711_175623.jpg
 
Нека се и брод рачуна у јавни превоз.
IMG_20240727_154930_989.jpg

Загреб.
IMG_20240729_094029_884.jpg

Разглас се слабије чује него претходних година.
IMG_20240729_094054_533.jpg

Први пут сам иначе код њих видео да не ради клима у Кончаревом трамвају.
IMG_20240729_094108_020.jpg

Имају и систем информисања о преседању, екран се налази изнад улаза у возачку кабину. Мали дисплеји постоје у близини сваких врата и тамо се најављују станице, као и места где се могу купити карте.
IMG_20240729_094137_017.jpg

Нажалост, у старе нисам улазио.
 
Vrh