Šta je novo?

Gradski prevoz u svetu

Врло занимљив случај технократског приступа, трамвај у Мозиру, око 100.000 становника. Шта је занимљиво за тај тарамвај?

- Власник трамваја је највећи послодовац, Рафинерија нафте Мозир. Како је индустријска зона направљена далеко од града, а огромна ударна потражња за превозом, направили су га ради економичног превоза својих радника.
- Последично ред вожње је врло густ у вршним сатима, 3-7 минута, а ван шпица иде сваких 40 минута, па и ређе.
- Малтене потпуно је урађен на класичном колосеку са праговима, купљени су најјефтинији трамваји, КТМ-8 кантице из 1987/1988, али све се савршено одржава. Тек ове године је први пут стигао нови трамвај од Белкомунмаша из Минска.
- За време шпица већина полазака су експреси, који уместо 40 минута за 20 километара са стајањем на свим стајалиштима, стижу за 20 минута. Ти експресни поласци спадају у вероватно неке од најбржих трамваја на свету по комерцијалној брзини.

Недостатак је што је баш градска функција минимална. Али то је пример СССР приступа, од којег је Југославија имала боље ципеле и лепше излоге. Са СССР логиком, рафинерије Панчево и Нови Сад, али и неки слични велики послодавци би минимум имали своје фабричке поласке возова, као што би и ТЕНТ Обреновац (термоелектрана) имао на својој прузи превоз макар својих радника на том правцу где пруге има.
 
Evo jedan kratak video koji sam snimio na liniji 31 u Cirihu, karakterističnu po dvozglobnim trolejbusima. Na videu je čuveni double-bend na Hegibachplatzu spolja i iznutra, te stajalište Schlyfi koje se nalazi u šumi iznad centra grada.

Takođe zabavno na videu je i ukrštanje sa tramvajem 11 i tram-trainom ciriškog S-bahn-a na liniji S18 koji kroz grad deli tramvajski kolosek.

Ili u prevodu: ne može zglob na 50 i ne mogu tramvaj i trolejbus zajedno.

Trenutno su u toku radovi u ulicama oko Kreuzplatza, pa je linija izmenjena i jedan deo ide trasom tramvaja, bez korišćenja kontaktne mreže naravno, i uz audiovizuelna obaveštenja o izmeni trase, preskočenim stajalištima i presedanjima ka preskočenom delu. Dobar deo radova se prođe i redovnom trasom, tako što je omogućen koridor za prolaz javnog prevoza i pešaka u toku trajanja radova.

Ono što sam primetio već nekoliko puta u Cirihu je da se vozači trolejbusa često ne zanimaju skretnicama, već samo spuste motke i prođu određeni deo tako. Verovatno je brže i zgodnije.

 
Ovo je negde na Kubi, pre 20 godina ali morao sam da okačim jer je apsolutno neverovatno, ovo je najgora sklepotina iz sfere JGPa koju sam ikad video 🤣 Likovi zavarili starog Ikarusa na neku platformu na točkovima iz kućne radinosti i napravili šinobus 🤣 To je inače česta praksa u Centralnoj i Južnoj Americi, ali ovaj primer je baš natprosečno aljkavo odrađen.
Screenshot_20240714-163612~2.png
 
Vrh