Na zalost bavljenje ovim pitanjima zahteva temeljniji pristup i sira objasnjenja, sto nismo uvek u mogucnosti da ucinimo.
Presedanje kod Beogradjanke ne bi bilo moguce, ako zelimo da ul. Kralja Milana bude pesacka, ali bi moglo zaita sa malo pesacenja Masarikovom do Kneza Milosa.
O pretvaranju Kralja Milana i Terazija u pesacke zone je bilo mnogo price i mnogo varijanti. Jedna je cak podrazumevala da se dozvoli saobracaj samo trolejbusima, a druga da se Terazijama vrati izgled od pre Drugog sv. rata i da se tramvaji vrate na Terazije. Takva resenja postoje u drugim gradovima (recimo, Ilica u Zagrebu, koja je delom od Trga Bana Jelacica tramvajsko-pesacka). Cak i ako se obustavi sav saobracaj kroz Kralja Milana i Terazije, presedanje s tramvaja je moguce kod Tasmajdana/crkve Sv. Marka (jos ako se linije 24 i 26 prebace na trolejbus!!!) ili jos zdravije, kratkom setnjom do Terazija.
Od kada je tramvaj presao na Novi Beograd nikada se nije stizalo brzo, 40 minuta od bloka 70 do Bulevara K.A. u proseku, dok je autobusimo do Zelenog v. trebalo od 15 do 25 minuta !
Mislim da poredjenje vremena putovanja od Bulevara do blokova s vremenom putovanja od Zelenog venca nije adekvatno. Ja zivim kod Vuka i znam da bi mi trebalo vise od 40 minuta kad bih isao na Zeleni venac i dalje ka blokovima. Kad bi se poredilo vreme putovanja autobusom od Zelenog venca do blokova s vremenom putovanja od autobuske stanice do blokova tramvajem, razlika ne bi bila tako drasticna. Na takvim pravcima (Bulevar - blokovi) upravo dolazi u obzir razmatranje uvodjenje metroa paralelno s tramvajem, gde bi se metroom stizalo do blokova s velikim razmakom izmedju stanica, a presedanjem na tramvaj do stanica izmedju stanica metroa.
Kada predlazemo izmene i nove trase, moramo da imamo u vidu i dalji razvoj, a on podrazumeva da ce most na Adi i obnova Gazele smanjiti opterecenost mosta u Brankovoj, a neophodno je i da ulaz u samo srediste grada licnim prevozom bude ograniceno, pa bi tako i ulice oko Terazija bile manje opterecene.
Tramvaj koji polako prolazi kroz deo grada koji je srce grada nije nedostatak, grad treba i da se gleda, dozivi i zivi, a ne samo da se prolazi i juri kroz njega.
Trasa bi isla ulicicom iza Poste tako da ne bi bio ostecen trg ispred crkve, a ne postoji u gradu nicije zemljiste sem javnog , za sada.
Ja sam uvek za uvodjenje tramvaja, gde je to moguce, ali ne po svaku cenu i svakako ne po cenu promene ritma grada. Pre Drugog svetskog rata tramvaj je Bulevarom prolazio ispred Skupstine i na sadasnjem Trgu N. Pasica se pruga racvala ka Terazijama i kroz Decansku, dajuci svojevrstan okvir toj raskrsnici (koliko znam, to nije bio trg u to vreme, vec su postojale zgrade na sadasnjem trgu). Tada je to imalo smisla. Sada bi tesko moglo da se nadje opravdanje za tako nesto iz vise razloga. Ukoliko bi se tramvaj presecanjem Terazija spustio u Prizrensku, pitanje je kuda bi dalje isao. Zagrebacka izlazi na Gavrila Principa izmedju Kamenicke i Jug Bogdanove, a obe ulice su izuzetno strme. Nastavak Brankovom prema mostu i dalje preko mosta (kao pre Dr. sv. rata) je takodje u domenu naucne fantastike i definitivno ne skracuje vreme putovanje od Bulevara do blokova.
Naveo sam i mogucnost prolaska ispod tla ispod Terazija i Pasicevog trga.
Varijanta s tunelom ispod Terazija i Pasicevog trg je slicna planu za BELAM. Gradnja samog tunela bi predstavljala problem, jer bi bila izuzetno skupa. Ne znam koliko se secas, kad je radjena rekonstrukcija Pozorista na Terazijama, pojavio se problem podzemnih voda, koje poticu od Mokroluskog potoka. Tunel bi imao smisla ukoliko bi se gradio metro, koji bi svojom brzinom i kapacitetom opravdao velike trosokove gradnje tunela.
Tramvaji su isli Prizrenskom pre pola veka. Trasa i ne bi isla Jug Bogdanovom, jer bi izlazila iz pravca Zagrebacke blizu Kamenicke.
Svojevremeno je bio planiran tunel od Savske padine (ulaz mu je bio na padini paralelnoj s Gavrila Principa negde u visini osnovne skole) do Dunavske padine (negde u Despota Stefana). Ulaz u tunel kod Gavrila Principa jos postoji (mislim da su tu neka skladista sada), ali ne znam ni koliko je iskopano ni zasto se od toga odustalo.
Hvala Lento, za temeljno razmatranje predloga, zato smo na forumu, da u raspravi trazimo zajedno odgovore, bez obzira na razlicite puteve.