Imate jako ambiciozne planove. Do juče bi svako bio presrećan da se do aerodroma dovuče bilo kakva pruga, a sada se pominje LRT i ukopavanje tramvaja, trase na stubovima itd.
Ako se ovo uradi na vreme ja ću biti šokiran, a onda i presrećan jer smo konačno malo prišli civilizaciji. Što se tiče oranica, sve do Dobanovačke petlje svakako ide u urbanizaciju pre ili kasnije, zar nije dobro da se uradi pravi teški šinski sistem na vreme?
Postoje različita mišljenja na ovom forumu, ali ovde vidim da se obraćate meni i ljudima koji slično misle. Moje školovanje i profesionalno opredeljenje je vezano upravo za ovakve projekte, i moje zvanje bi se precizno prevelo kao "Inžener za organizaciju i planiranje železničkog saobraćaja". Ja sam nisam znao šta to znači biti cenjen za svoje znanje i odnos prema poslu dok nisam napustio Srbiju. I prethodne vlasti su imale određene zloupotrebe i sisteme podređivanja struke politici, ali nikada pismenost/struka/racionalnost nije imala manju vrednost nego sa ovom vlašću. Ako makar na forumu i internetu imamo mogućnost da iznosimo drugačija potencijalno kvalitetnija rešenja, koja osim studija opravdanosti zahtevaju i javnu diskusiju. Evo, i u "diktaturi" Belorusiji gde sada živim, javne rasprave su stvarno javne, a politički vrh kaže u javnosti: "na osnovu velikog broja obrađenih primedbi, i na osnovu konsultacija sa tim i tim stručnim institucijama i tim i tim grupama građana, promenili smo planove na taj i taj način".
Vezano za LRT, evo varijante brzi tramvaj, koji bi imao srednju brzinu 35km/h, a od Aerodroma do Savskog trga i Prokopa stizao za 30 minuta. Ulaganja:
1) Dvokolosečna pruga od Aerodroma do Bloka 45 na balastnom zastoru za 90km/h, sa 9 km, oko 18 miliona evra.
2) Dvokolosečna pruga sa mešovitim kolosekom (uski i normalni) za do 70km/h, od Bloka 45 do početka Milutina Milankovića 20 miliona evra.
3) Stajališta od Aerodroma do kraja Milutina Milankovića 1,5 milion evra.
4) Denivelisena ukrštanja na 5 mesta po oko 5 miliona evra, 25 miliona evra.
5) Eksproprijacija u Surčinu na pravcu Ane Karenjine (neizbežno čak i ako se pravi napredni NacStadVoz), oko 20 miliona evra.
6) Kružni tokovi i ostala uređenja raskrsnica 5 miliona evra.
Dogurali smo već do 90 miliona evra, a da nismo kupili vozila niti napravili depo za široki kolosek. Ali, dok je ovo već nedaleko od Sava Centra, NacStadVoz se nije približio gradu bliže od Zemun Polja. Ako trpaš naselja i sadržaje na manje naseljenoj levoj obali, logično, paralelno svakako treba da planiraš most. Kako železnica zahteva blaže krivine, duže rampe, veće osovinsko opterećenje i širi pružni, pojas, pojas eksproprijacije oko Ane Karenjine u Surčinu bi sigurno bio skuplji, a za razliku od (brzog) tramvaja, za savladavanje 30m lesne zaravni potrebno je preko kilometar i objekti (duga estakada ili tunel) na tom mestu. Vrlo su mi sumnjivi tih 72 miliona evra procenjnih troškova napredne varijante, a za nešto za šta će kapacitet biti ograničen zbog dva koloseka od Zemun Polja do Prokopa.
Ali hajde o mostu, i o skupljoj i važnijoj gradskoj deonici. To je 3 kilometra od početka Milutina Milankovića do Autokomande i 1,5km od zone Sajma do Savskog trga.
1) Novi dvokolosečni most, čak i ako se napravi bez druma Milutina Milankovića - Vudrua Vilsona, koštao bi oko 50 miliona evra.
2) Oko 2 kilometra pruge bi bilo na estakadi i drugim mostovskim konstrukcijama. To je oko 30 miliona evra.
3) Sami koloseci oko 9 miliona evra.
4) Stajališta oko 7 miliona evra (neka stajališta na mostovskim konstrukcijama)
5) Oko 30 polovnih LRT vozila je oko 15 miliona evra i još 10 miliona evra za depo.
6) Grananje za "nacionalni stadion" bi dobavilo na projekat još nekih 20 miliona evra.
rojekat još nekih 20 miliona evra.
Dakle već idemo na oko 200 miliona evra, ali za projekat koji rešava i gradski saobraćaj, na nekim od najvažnijih pravaca, i mnogo bolje i lakše se duboko integriše u grad, ostvaruje vrlo ozbiljnu brzinu kretanja čak i van špica. Ni jedna druga varijanta koja bi stvarno ozbiljno zašla nf desnu obalu Save ne bi koštala jeftnije, samo skuplje. A kapacitet je mnogo veći od onoga što može da pruži NacStadVoz sa intervalom ne manjim od 20 minuta zbog problema sa kapacitetom istočno od Zemun Polja.