Zlo
@Zuma Koliko ce ovo uticati na bedeme tvrdjave?
Napraviće izuzetnu štetu ako se dozvoli. Kao što znate Beogradska tvrđava se uvek sastojalala od dva dela. Donjeg, uz reku, i gornjeg. Zbog problema sa podzemnim vodama koje je sa starom tehnologijom bilo veoma teško prevazići, donji deo je ostao bitno manje istražen, pa je uvek predviđano da će on kasnije istražiti, rekonstruisati i prikazati. U tom donjem delu bedemi su naravno najviše građeni pored vode, pošto je pre svega samu obalu reke trebalo obezbediti od napada, a za reku je uvek bila vezana i industrija i život grada. Tako je obala reke bila mesto za pristanište, magacine, kule za nadgledanje saobraćaja rekom, mlin, privatne zgrade i niz drugih konstrukcija. Upravo je ovde početak Beogarada koji je zasnovao Despot Stefan Lazarević. I to je, sem u ratu, bio civilni, važniji deo naselja, gde se stvarno odvijao život Beograda, a ne vojni deo, koji je na brdu. I sad ulica Vojvode Bojovića vodi upravo tuda, maltene kroz ili iznad upravo tih priobalnih bedema i obalskih objekata. Nije moguće proširiti ulicu da se ne uništi ili, u najmanju ruku, ne prekrije niz ostataka najvažnijeg dela prošlosti Beograda za puno sledećih decenija ili čak trajno. Kad se jednom trasiraju velike ulice, grad počinje da se razvija oko njih, a onda i da na mnogo načina zavisi od njih, zbog čega se one više nikada ne pomeraju i ne ukidaju. Trase ulica su najtrajnije tvorevine jednog grada. Mi imamo ulice koje su još Rimljani napravili i niko ih više nikada nije uspeo odatle pomeriti. Sve drugo se tokom stoleća pretvori u prah, sem uličnih trasa. Izrazito je opasno početi zavisiti od, bukvalno, nove saobraćajne magistrale uz samu obalu reke i kroz same bedeme tvrđava. Kako ćemo je prijaviti kao svetsku baštinu Uneska ako kroz nju vodi maltene auto put?
Opasnost je dakle i sama činjenica da se tako vredan prostor makar i samo prekrije, zato što onda više nije moguća predviđena rekonstrukcija i prikazivanje. Čak je i projekat Linijskog parka, uz sve svoje mane, predvideo obimna arheološka istraživanja, rekonstrukciju i prezentaciju svega što se nađe. Pri čemu je on već započet, pa onda i ta rekonstrukcija nije nešto iz daleke budućnosti, nego je zapravo već trebala da počne. A kako će se to sada izvesti ako Šapić kršeći sve zakone zabetonira i sve ono što je tik ispod površine?
Još gore je što će u praksi biti i sasvim bukvalnog uništavanja ostataka. Ulica Vojvode Bojovića je prosečena kroz bedeme koji su tad srušeni minimalno, tek koliko se baš moralo i po širini i po dubini. Odmah ispod kolovoza su i dalje očuvani ogromni delovi bedema koji su iznad tla srušeni, zato što je nivo tla ranije bio niži, pa je najveći deo tih bedema izrazito dubok. To znači da bi bilo veoma lako ponovo ih izgraditi naviše, i da to bude autentično, jer ćemo tačno videti kako su građeni u nižim, očuvanim nivoima. Sem ako neki neobrazovani prestupnik ne položi magistalu iznad njih. A to podrazumeva i instalacije. Vodovod, kanalizaciju, kišnicu, struju, telekomunikacije, instalacije semafora, optičke linkove, gasovod ... i ko zna šta još. Sve to mora da se
kopa ispod puta. Ali gde? U ostatke bedema, srednjevekovnog pristaništa? Kroz kule i bedeme Despota Stefana? Kroz stepenice na priobalni bedem (ispod ulice)? Ja sam lično slikao očuvane ostatke bastiona tik ispod trase pruge, u vreme kad je podignuta. Pogledajte ove poruke za slike.
Sa svakim novim danom napretka radova sve više se pokazuje besmislenost i primitivnost ovih radova... reč "projekat" nije adekvatna, pošto je ovde jedini motiv naplatiti grube radove i nabavke iz budžeta. Ova zelena humka ispod koje se nalaze ostaci bedema će nemonovno morati da bude uklonjena i...
forum.beobuild.rs
Pronalazak ugaonog kamena. To je crveni tup ugao ispod Despotove kule broj 6 na mom planu bedema. Dalje od njega se na slikama vidi da su radnici pre rata bastion očuvali odmah ispod sada podignutog tucanika bivše pruge. I on bi zato lako mogao da se rekonstruiše. Ili bi mogao, da Šapić ne namerava da upravo ovaj deo prvo kopa, a onda betonira.
Sa svakim novim danom napretka radova sve više se pokazuje besmislenost i primitivnost ovih radova... reč "projekat" nije adekvatna, pošto je ovde jedini motiv naplatiti grube radove i nabavke iz budžeta. Ova zelena humka ispod koje se nalaze ostaci bedema će nemonovno morati da bude uklonjena i...
forum.beobuild.rs
Zatim je problem ne samo kopanje u dubinu, pa i samo prekrivanje, nego i
proširivanje jer onda treba srušiti i neke delove bedema koji i dalje postoje pošto su preživeli stoleća samo da bi ih na kraju bagerom dočekao Šapić. Itd, itd, o ovome se može puno pričati je ceo projekat saobraćajne magistrale kroz "Svetsku kulturnu baštinu", našu nacionalnu istoriju i sam početak Beograda bukvalno bolestan u svakom pogledu.