Šta je novo?

Autobusi

Od kog proizvđača autobusa bi grad trebao da kupi 100 novih zglobnih vozila na gas.

  • Solaris

    Glasovi: 238 95,2%
  • BMC

    Glasovi: 12 4,8%

  • Ukupno glasača
    250
^^^Ja vidim sve.

Pola pogona standardno otpad. :poop: Atina ima plac na periferiji koji je "groblje", a tu parkiraju i one koje posle mogu da vrate u slučaju da dođe do problema sa novim, kao što se desilo TEC-u u Belgiji. Obnovili ljudi dobar deo voznog parka, a onda su bili prinuđeni da redukuju pola mreže i ukinu dve linije zbog kvarova. Bilo je pomena ovde da ne treba niti uzimati male serije niti zanavljati ceo vozni park odjednom bez opsežnog testa više modela (čak ni to ne garantuje jer mogu stići falične serije). Sada je stanje toliko kritično da više 100 po 100 ni ne dolazi u obzir, zato moraju da obrate pažnju na iskustva drugih gradova, mada nije na odmet nabavka dobrih, proverenih polovnjaka.

San Francisko ima ceo asfaltiran parking za odlaganje viška vozila koja mogu da se pokrenu u slučaju nižde, a odakle otpremaju i vozila za prodaju. Parkinzi u krugu tehničke baze koriste se isključivo za aktivan vozni park, tako da se sve što nije aktivno sklanja na odlaganje, a oslobađa prostor za nova vozila. Nema prevrtanja kao ovde. Ja ovde new vidim garažu nego pravi pravcati otpad, kao što je slučaj sa Kosmajom do autoputa i Laste, odnosno NBG-om uoči dolaska Solarisa.

@Express

Mnogo se ovde pričalo o Ikarbusu, što uključuje i razne, a ujedno i brojne razloge propadanja nekoliko godina pre kraja proizvodnje. Branio sam njihov rad mnogo puta do sad, tamo gde se mogao odbraniti, a prema okolnostima i uslovima u kojima su radili. Nije on propao zbog proizvodnje autobusa, kao finalnog proizvoda, moje mišljenje, već prevashodno zbog konstantnog skakanja sa jedne prototipne serije na drugu, uz skoro nikada uspostavljenu pravu masovnu proizvodnju, sem kad su u pitanju serije 103 i 201/2/3, a mislim na period od sredine 90-tih na ovamo. Nije to samo njihova krivica. Malo tržište, izostanak kvalitetnih komponentaša na domaćem tržištu, što je posledica nedostatka upravo ustaljene serijske proizvodnje. Potreba za modernizacijom proizvodnog programa, pre svega prelazak na niskopodna vozila, a bez dovoljno novca za investicije u proizvodni proces, kadrove, i bez mogućnosti pravog testiranja gotovog proizvoda. Na sve to poslednjih desetak godina konkurencija naprosto divlja među manje zvučnim proizvođačima, pogotovu u Turskoj sa jako puno onih koji nude dosta korektne proizvode, a zahvaljujući ogromnom tržištu, i još većoj ponudi prateće industrije.

Ikarbus naprosto nije imao šanse, kao ni ostali koji su pravili autobuse na ovim prostorima. Propali su i mnogo veći. A kod Ikarbusa sve je krenulo od te nesrećne N serije 2008 godine, koja se morala sklepati u rekordno kratkom roku, čak i za mnogo ozbiljnije proizvođače. Mnogo se toga radilo po prvi put. Taman se koliko toliko unapredi, i dovede do dosta upotrebljivog finalnog proizvoda u vidu serije 218, što su primerci iz 2012 pokazali, i odmah sledeće godine opet prototipi u vidu M serije. Nikad to nije samo kupi šasiju i jednostavno nadogradi svojom karoserijom. I opet su kasnije stizale bolje, al ponovo male serije. Nije tu moglo biti nikakvog značajnijeg pomaka. Previše se mešala i politika, standardno za ove prostore. Njima je naprosto trebala ogromna finansijska injekcija privatnog kapitala, kao u slučaju Solarisa, ili još boljeg primera turskog Otokara, koji je, ako se ne varam, gurnula dosta visoko grupa Koč. Bez para se malo šta može. No, sve je ovo već mnogo puta do sad ispričana priča.
Ne poričem da je to značajno doprinelo, ali ruku na srce suviše smo malo tržište za fabriku tolikog kapaciteta. Toliki pogon pravi ogromne rashode koje ne možeš pokriti obimom proizvodnje. Niskobudžetni proizvođači postižu marginu velikim obimom proizvodnje ili fragmentacijom proizvodnog programa a visokobudžetni cenom (propraćenom odgovarajućim kvalitetom), pa se stoga može reći da se Ikarbus nije prilagodio donošenjem strateške odluke kojim će poslom da se bavi u novonastaloj situaciji sa značajnom kontrakcijom i liberalizacijom tržišta nakon pada komunizma. Nisu imali bogzna kakvu zaštitu, osim nabavki na kašičicu, nisu podstaknuti na konkurentnost, i to je jedan od bitnih razloga zašto su nam padala preduzeća kao domine. Menadžment je bio užasno konzervativan i pored prototipskih inovacija sa novim-starim falinkama, a vlast preokupirana mnogim drugim problemima krajnje nezainteresovana. Mercedikarbus je bio politički performans i ništa više. Znamo kako se završilo. Kao što kažeš nisu imali ozbiljnog vlasnika pod kojim se ne bi igrali s "papirnim maketama".

Postojao je potencijal, to niko ne spori, ali to se množe reći i za Turke. Kod njih me iskreno najviše nervira tolika zasićenost tržišta sličnim nekompletnim vozilima, iako postoje Mercedes i M.A.N Turk, a koji ujedno i proizvode dobra jeftinija vozila.

Srbiji je trenutno ostala samo Zastava Kamioni koja je na istom neslavnom putu u zaborav, ukoliko ne dođe do ozbiljnog restruktuiranja. Iako je Jugoslavija bila nekoliko redova veličine manja od Turske, iako je Srbija posle njenog kraha još manja uvek je imala zasićenost tržišta marginalnim lokalnim proizvođačima sa nekonkurentnom robom. Nek ostane jedan malo sveobuhvatniji cenovno konkurentan i biće sve u redu.
 
Stoji sve što kažeš, al na kraju sve i da imaš dobre strategije razvoja, ništa ne možeš ostvariti bez zdravog kapitala, kojeg nije bilo ni za jednu od domaćih fabrika kamiona ili autobusa posle sankcija. Po ovome što pišeš vidim da pratiš neke stvari, a onda sigurno znaš i koliko se milona, pa i milijardi utuca u razvoj novih modela, pogonskih sklopova itd. To naše fabrike nisu imale, a i kvalitetan kadar je uvek koštao. U proizvodnji autobusa uspevaju i mali da nađu svoj deo kolača, ne uvek naravno, al nekako se može i uspeti, uz već pomenute finansijske injekcije. Primera imamo više.

Kod proizvodnje kamiona raznih namena, šanse da mali uspeju ravne su nuli. Tu odavno imamo sedam proizvođača, MAN, Mercedes, Volvo, Scania, Renault, DAF i IVECO. Sisu, Astra, Tatra, pa i turski Ford, imaju tek fragmente svetskih tržišta, i to često kroz specijalizovane namene. Pokušavaju proboj i drugi, poput BMC-a, al nema tu govora o nekom bitnijem drmanju svetskog tržišta. Zato mislim da ništa bolje Ikarbus ne bi prošao da je pokušao sa kamionima, pa sve i da su samo za strogo određenu namenu. Kamion proizvesti, a bez dobrog dela vlastitih komponenti, pokušaj je sa 99% šansi za neuspeh. Čak i ovi gore pobrojani se moraju udruživati u koncerne da bi opstali, a šta tek onda ostaje za ove male.

Autobusi su već velike slagalice, sa većim prostorom i za profit, al moraju se i tu pronaći prave komponente, uložiti u razvoj, odrediti gama proizvoda prema tržištu itd. Ovdašnja tržišta nude malo manevarskog prostora, a profit po jednom gotovom proizvodu je najčešće dosta skroman. Jesu pogoni Ikarbusa dosta glomazni, al rekao bih da je veći problem bio što se decenijama nisu tehnološki adekvatno opremili. Opet se vraćam na činjenicu da za sve trebaju pare, a na kraju i pomoć države u smislu plasmana na domaćem tržištu dobro dođe. Primer za to su Česi, gde jedan SOR ipak ima kakvu takvu proizvodnju, i to ne samo autobusa, već i trolejbusa, a od skoro i električnih autobusa. No, da ne razvodnjavam puno. Sad šta je tu je. Imali smo možda neke šanse da bar jednog proizvođača izguramo, i naravno da je šteta što su svi stradali, bez obzira na sve manjkavosti o kojima se toliko puta pričalo. Da ih bar menjamo nečim proverenim, nego godinama dajemo drugima priliku da se probiju kupujući nedokazane proizvode, a svoje smo svesno gurali u debelo blato.
 
Juče na 307 mercedesi iz 2003 149, 159 i 177, mercedes iz 2005 194 i ik 103 493, vratili smo se u 2018-tu lagano. Smatram da je nabavka polovnih vozila idealno rešenje u ovom trenutku od proverenih proizvođača, pun pogodak je napravila arriva sa onim Volvo busevima
 
Могли би и ЦНГ Манови из Норвешке каквих има доста по Србији.
 
CLS: Debakl posla oko gasnih autobusa

Centar za lokalnu samoupravu obaveštava javnost da je od predviđenih i plaćenih 100 gasnih autobusa za Grad Beograd, do sada dopremljeno samo 20, ali čak ni oni nisu u funkciji, već su parkirani u garaži zvaničnog uvoznika.

Izgradnja gasne stanice u pogonu GSP-a „Karaburma“ nije ni počela, što se pokušava premostiti dogovorom sa nekim privatnim puniocima – za sada neuspešno.

Gradske vlasti su najavljivale izlazak prvih 50 gasnih autobusa na ulice već krajem februara. Prvi rok za isporuku je bio 230 dana od potpisivanja ugovora, što je bilo 21. oktobra 2021.

Krajnji rok za isporuku svih autobusa iz Turske jeste 320 dana i ističe za mesec dana, nakon čega bi GSP morao da raskine ugovor, a svi koji su učestvovali u ovom poslu da snose adekvatnu odgovornost.

Grad Beograd se odlučio za gasne autobuse turske marke „BMC“, kojih nema nigde u Evropi osim u Srbiji, sa izuzetkom 60 komada u Bugarskoj.

„CLS je upozoravao na potencijalne štetne aspekte ovog posla od početka, od toga da Beograd nema infrastrukturu za gasne autobuse i da je bolje uzeti hibride, do toga da se radi o zastareloj tehnologiji i o pogonskom gorivu koje uvozimo i čija cena raste u nebesa“, izjavio je direktor organizacije Nikola Jovanović.

„Pratićemo dalji razvoj ove sage, uključujući i to da li se biti povrata od 3 miliona evra kako su prethodne gradske vlasti najavljivale. Naša preporuka novom gradonačelniku jeste da se ova nabavka poništi i otpočne nova, u dogovoru sa strukom i u skladu sa istinskim potrebama Beograđana“, zaključio je Jovanović.
 
Da se uzmu polovni MAN-ovi, Mercedesi ili Solarisi, opet će biti bolje rešenje nego BMC. Problem je što su pogoni masovno počeli da povlače starije zglobove iz saobraćaja, pa se sada nedostatak zglobova još više oseća. Bio sam ubeđen da će se BMC naći na ulicama najkasnije krajem juna. Daj Bože da raskinu ugovor i da nabave neke normalne autobuse, al teško, mislim da će nešto smuljati u zadnjem momentu.
 
Jovanović je jedini opozicioni političar koji priča o katastrofalnom stanju u Gsp-u prosto je postalo neverovatno koliko su bahati i bezobrazni, čekamo na zglobne autobuse već 4 godine i oni 4 godine nisu sposobni da kupe normalne zglobove, a za debakl sa kupovinom solo Higera i Bmca, što je i sam gradonačelnik priznao, bolje da ne govorim, kvare se češće nego vozila stara 15+ godina, ovaj 3433 sa 307 ne može da radi 3 dana u kontinuitetu i konstantno se menjaju busevi na tom polasku
 
Krajnji rok za isporuku svih autobusa iz Turske jeste 320 dana i ističe za mesec dana, nakon čega bi GSP morao da raskine ugovor, a svi koji su učestvovali u ovom poslu da snose adekvatnu odgovornost.

зна се ко ту треба да сноси највећу одговорност, само је питање да ли ће. изгледа да је човек у земљу пропао
 
Ne mora tu ništa polovno da se uzima, nego da se poštuje tender kao nezavisna stvar i da se ne namešta kumovima i braćama. Da se tako radilo, ne bi BMC pobedio, nego Solaris, a Beograd bi sada uživao u njima. Manite se više polovnog, to što negde izgledaju održavano i odlično, kod nas će to brzo propasti.
 
Apsolutno se slažem. Zaobiđimo polovno. Nismo mi dovoljno bogati da bismo kupovali jeftino. Što se pre to shvati, ne samo na nivou GSPa nego na nivou svih javnih preduzeća, to će se pre neke stvari promeniti.

Naravno, ovo ''nismo mi dovoljno bogati da bismo kupovali jeftino'' se odnosi i na BMC i Higere. Ja nikad u životu i ni pod kojim okolnostima ne bih kupio vozila tih marki. Niti pojedinih drugih marki sa istoka.
 
Problem je, ako se poništi ova nabavka, što veći kontigent novih vozila nema da vidimo barem do sledećeg leta. Dok se raspiše tender ponovo, pa i kad prođe, onda se čeka zakonski rok za žalbe, i tek onda vreme isporuke koje teško da može biti ispod 200+ dana za prvi deo porudžbine, a važi za sve proizvođače zvučnog imena. Čekaju se svi uglavnom. Tek ćemo imati problem ako se tender obori. Znači, čekanje na sledeći još barem tri meseca. Nisu polovnjaci najbolje rešenje, al u našoj situaciji trenutno, možda i jesu, a ni tu nije reč o jeftinim vozilima, ako se pogledaju cene polovnih Citara iz Beča. Glavna prednost je brzina isporuke, a opet mogu da rade barem sedam godina. Obnavljali su svoje vozne parkove tako i mnogo bogatiji gradovi u Evropi. Kad je morao biti BMC, samo da su uzeti klasični dizelaši da mogu odmah da rade. Bolje i oni nego ništa još godinu i ko zna koliko dana još. Samo da napomenem da ovaj fijasko nikakve veze nema sa GSP-om. Odgovornost pomenutog u svemu tome ravna je nuli. Nekad imam osećaj da se gradski vlasti, pogotovu tokom smanjivanja zadnjica na foteljama, ponajviše kusuraju preko GSP-a, a time i preko leđa zaposlenih i svih korisnika javnog prevoza.
 
Šapić i Vidović su upali u ovaj debakl do guše. Videćemo kako će da isplivaju. Beč redom uklanja vozila stara 10 godina koja postepeno menja novim (a pogledajte tender, 53/199 solo ili 26% zbog razvijenih šinskih sistema koji diktiraju višak kapacitetne zamene u slučaju planiranih radova i poremećaja), tako da to ni u kom slučaju nisu loša vozila imajući u vidu tamošnje uslove eksploatacije (sigurno bolja od postojećih, čak i novijih). Donacije su u Beograd dolazile navodno izrabljene pa pregurale 20 godina ukupno u uslovima koji su prevazišli očekivanja proizvođača. Serije bile male pa preživele tolike godine. Dakle Beč otpisuje prvo 2012-ice, pa je nemoguće nabaviti potreban broj odjednom. Ne možemo se upustiti ni u nabavku na kašičicu, niti naveliko s mačkom u džaku. Da se ušlo u saradnju s gradovima sad bi neko dao ponudu za svoju seriju po povoljnoj ceni (i ukazao na istoriju problema), i ne bi se gubilo vreme čekanjem ili traženjem. Polovnjaci dolaze u obzir isključivo u serijama, proverenim serijama. Ako je potrebno više onda više sličnih serija sa određenim karakteristikama, poželjno istog modela što nije lako izvesti u kratkom roku bez planova i međunarodne saradnje.

Da se poništi ugovor čekalo bi se, ali ne treba zaboraviti da je situacija takva da je čekanje iako nepoželjno u svakom slučaju neizbežno. A zbog ovih masovnih rashoda pre stizanja novih usld nepostojanja placa za skladištenje viška neko već treba da odgovara. Tih 100 BMC bi kratkotrajno popunilo rupu, a za par godina bi bili gori nego polovni. S tim u vezi, ne znam koliko bi bilo racionalno iznajmiti 100 komada (novih ili polovnih) od lizing kuće na godinu dana dok se ne realizuje nabavka vozila prilagođenih našim potrebama? Ne bi bilo besplatno, ali bi na taj način izbegli i BMC i polovnjake, uz mogunost skidanja sa grbače nakon realizacije tendera.

Sreća u nesreći je zasigurno učenje na greškama. Grad se baš opekao i ne bi bilo dobro da ga zadesi isti problem. Da su bar izvršili promenu menadžmenta, pa ljudski održavali vozila koja su sada otišla u nepovrat ne bi toliko upali u živo blato. Ako ih išta dosad nije naučilo da uzimaju šta valja, ovo sigurno hoće, što je bitno jer se odnosi i na nabavke vozila drugih podsistema. Tek sada ne smeju da uprskaju, što kaže Jovanović imaju odlične blage hibride koji nisu problematični kao Solarisovi s četvorocilindričnim motorčićima (većina velikih proizvođača nudi standardne šestocilindrične).

Pored dobrog Solarisa, skupog Mercedesa i jeftinog Iveka imamo i M.A.N i Skaniju koji nude potpuno nove generacije. Low Entry CNG varijante CityWide Next Gen već su počele da izlaze iz fabrike. Taj model s niskopodnom platformom ispred druge osovine odličan je za Lastu i Kosmaj samo s prvim dvokrilnim vratima. Ulaz na prva, stajanje kod drugih, izlaz na druga i treća a sedenje sve ostalo ko ide od/do Begaljice, Ralje, Ripnja, Vranića, Barajeva ili Mladenovca recimo. Red vožje za solo, veći komfor. Za Pančevo isto, a umesto Solarisa i za Čentu. Nema šta da traže na gradskim linijama kao IK112LE, niti gradski na šrigradskim. Kosmaju ne treba više od 50 komada da bi udostojio poteze, a da bi u gradu za početak pokrio 17, 18, 31 i 50 sa rezervom za 29, to bi realizovao sa samo 100 komada CityWide LFA ili Lion's City 18. Solo dati privatnicima koji ni raspolažu drugačijim vozila. Za optimizaciju sistema neophodan je prilagođen postojeći pogon a za proširenje kapaciteta novi. Mali kr**** bacio pare u Kosmaj prolongiranjem postojećeg problem s tim pogonom (ne samo što je trebalo da bude obnovljen nego i rekonstruisan u fazama bez zatvaranja).

Cela ova drama je samo bolni podsetnik realnosti sa kakvim ljudima živimo. Krasi nas jedan od najgorih mentaliteta na planeti.
 
Upravo čujem od vozača da 25 Higera leži u garaži, a da je još 15 po servisima, znači da samo u Kosmaju fali verovali ili ne 40 od 97 Higera i sad me uopšte ne čudi zašto u sred subote radi ik 112N 210 na 307 i to na prvom polasku. Kakav će haos biti za jedno 2-3 godine to ne mogu ni da zamislim.
 
Prosto ne mogu da verujem da im je pouzdanost tako niska. Ova malerozna N serija jeste loša, al solaći i ne toliko koliko zglobni pripadnici pomenute serije. I takvi kakvi su, evo rade četrnaestu godinu. Od Higera sam mnogo više očekivao. Pa nije da je baš reč o totalnom anononimusu. Na kraju krajeva, i ovaj dole bus rade oni, a prisutan je širom Evrope.
white-scania-touring-bus-road-summer-salo-finland-august-coach-salo-tourist-coach-chinese-buil...jpg


Sa Scania-jom baš ne može da radi bilo ko. Na kraju krajeva nije da svoje gradske autobuse Higer prodao samo Beogradu. LE-i se na primer drže dosta dobro, a ni solo M-ovi nisu loši. Nisu sjajni svakako, al čine se bolji od jednog proizvođača sa dosta dostupnih resursa, i uopšte ne tako malom proizvodnjom.
 
^^^Menadžment je u pitanju. Ukoliko su ugovorom sa stranim proizvođačom (u ovom slučaju Skanijom) obavezani da održe nivo kvaliteta doslednošću kontrole oni će top i uraditi. Kada im se ukaže prilika van ugovora kao što je to u slučaju in-house proizvoda koji su isporučeni nepromišljenom i brzopletom Beogradu, jednostavno neće. Ne žele da trože resurse. Naši političari ne shjvataju koliko su Kinezi prepredeni. Kao lopovi gledaju najslabiju kariku kako da te pređu, u svoju korist naravno. To rade na više frontova, od politike preko ekonomije sve do tehnologije i proizvodnje. Toliko oslanjanje na njih tek će se osetiti u decenijama koje dolaze.

Kad smo već kod Skanije, ne znam zašto je kod nas toliko izbegavaju kada je taj proizvođač kao sinonim kvaliteta prisutan u celom svetu, negde tradicionalno?

Što se M.A.N-a tiče, ako niste znali on nudi MAN Bus Designer online alatku za konfigurisanje autobusa. Dosta toga fali pa bi se reklo da je u pitanju neka beta verzija. Model odabirate klikom na enterijer ili eksterijer. Opcije odabira boje eksterijera ne nude odabir farbe individualnih panela, pa se ne može obojiti u beogradsku šemu. Sa druge strane opcije uređenja enterijera su obilnije, ali i tu ima propusta. Nemoguće je promeniti boju plafona i stubova karoserije, tip i raspored sedišta, varijante šipki i vrata, a plastična standardna sedišta su ponuđena u samo tri boje. Sa druge strane nudi odabir dezena poda, ali i boju različitih delova lajsni, držača sedišta i stop dugmadi. Kada se odabere enterijer morate prvo odabrati tip standardnih sedišta.

Ova varijanta izgleda odlično:

Boja poda/Fußbodenfarbe: O84CW
Lajsna/Kantenschutz: 082RT
Lajsna upozorenja/Warnkanteschutz: 082PV
Držač sedišta/Sitzgestelle: 700AA
STOP dugme/Haltewinschtaster: 65CBG
Dezen štofa sedišta/Fahrgastsitzbeyugsstoff: 791IL
Šipke/Haltestange: 080CB

Dakle pod je približne boje stubova čiju boju ne mogu da promenim, lateralne ploče u boji plafona, lajsne crno-žute, nosači sedišta crni (Antracit), STOP dugmad crvena, šipke crne jer ne je nemoguće odabrati brušeni metal. Ako su šipke žute (singnal ili prevoz žuta) biće šaren, a ukoliko su crvene onda je previše crven uz neusklađenost nijanse sa sedišima (nedoslednost). Ako su sive kao što su nekad bile onda je previše monoton/sterilan, tako da mislim da u nedostatku mogućnosti promene boje plafona (radi akcent boje) najbolje da su šipke u kontrast boji. Crna sedišta se mogu kombinovati samo sa drečavim šipkama i akcentnom bojom plafona. Naši Solarisi imaju kombinaciju plavih sedišta prpraćenih aakcentom plavog plafona. Ostalo je standardno, kao i žute šipke koje idu uz plavu. Plastična sedišta imaju samo tri boje koje ne odgovaraju (crna je ustvari plavkasto-siva dok je crvena trula višnja) ostatku enterijera, a ukoliko se ne obeleže svetlosiva se uklapaju uz crne, žute, narandžaste i zelene šipke. Takav autobus izgleda kao stari standardni italijanski. Ako su šipke brušene, onda sedišta i plafon moraju biti druge boje.

Što se konfiguracije tiče, ako su druga vrata okretna, onda bi sa desne strane bila kolona single sedišta, a pregrada sa šipkom bi bila povučena skroz do sedišta, odnosno ivice otvorenih vrata kao kod onog francuskog Citara što sam pominjao. Ako su klizna onda može biti dodatni prostor za kolica/stajanje. Inače, vezano za vrata pogledajte ovaj Turbocity iz Torina sa četvora vrata. Šta primećujete? Nema kosih šipki, a postoje vertikalne na sredini vrata i razdelne na samom ulazištu, a ima samo jedan stepenik kao stari Conecto. Standardne šipke kod M.A.N-a su u obliku rogova muflona. Ako znamo da bi ponudio i sa tri ravne kose, onda nije teško zamisliti da bi mogao da unificira i okretna vrata ukoliko su druga klizna, tako da ni ona nemaju vidljive pšipke spolja, a da pritom unaprede i ergonomiju. Naslanjanje bi odvratili kako nepostojanjem više kosih šipki tako i većim prostorom za stajanje, dok bi ergonomija bila poboljšanja vertikalnim razdelnim, osim kod drugih vrata sa platformom.

Dat je primer novog M.A.N-a ali sve to mogu ponuditi i drugi proizvođači. Recimo pored kozmetike Solaris tehnički može da uradi i Urbino 12 IV sa četvora vrata za 25 i 26 jer nudi dve pozicije drugih vrata, na sredini i ispred druge osovine, što se poklapa sa italijanskim primerom. Noviji modeli poput CityClassa i Avancityja su zbog rezervoara ispred pogonske imali dvoja vrata između prve osovine i rezervoara, tako da su treća bila na mestu drugih, a druga odmah iza prve osovine. Varijanta sa vratima pozadi je bolja jer izbegava naginjanje prednjeg dela pri velikom opterećenju. GSP bi trebalo da nudi solo autobuse koje nemaju provatnici - namenske, te da drži eksluzivno pravo na deo linija. 38 ne zahteva ni treća vrata (višak pokretnih sklopova na održavanju), 501 ni 12m dužine (višak delova, veća kapitalna ulaganja), dok 25, 26 i 49 koče saobraćaj po sokacima. Tamo gde treba nek dodaju, gde ne treba nek skinu. Ne, oni umesto zglobnih ili odgovarajućih solo kupuju neproverene solo sa troja vrata i gomilom sedišta, koji uz to ostvaruju izlaznost od bednih 58% već u prvim godinama rada.
 
Upravo čujem od vozača da 25 Higera leži u garaži, a da je još 15 po servisima, znači da samo u Kosmaju fali verovali ili ne 40 od 97 Higera i sad me uopšte ne čudi zašto u sred subote radi ik 112N 210 na 307 i to na prvom polasku. Kakav će haos biti za jedno 2-3 godine to ne mogu ni da zamislim.
Imaćemo manjak vozila, a višak vozača... :D
 
To je i bila situacija u Kosmaju pre dolaska Higera kad je bilo više vozača nego vozila i onda su se polasci preskakali samo tako jer nije imalo šta da izađe na ulicu, izađe ti fap 127 i posle jednog kruga ostane da čeka vuču.
 
^^^Menadžment je u pitanju. Ukoliko su ugovorom sa stranim proizvođačom (u ovom slučaju Skanijom) obavezani da održe nivo kvaliteta doslednošću kontrole oni će top i uraditi. Kada im se ukaže prilika van ugovora kao što je to u slučaju in-house proizvoda koji su isporučeni nepromišljenom i brzopletom Beogradu, jednostavno neće. Ne žele da trože resurse. Naši političari ne shjvataju koliko su Kinezi prepredeni. Kao lopovi gledaju najslabiju kariku kako da te pređu, u svoju korist naravno. To rade na više frontova, od politike preko ekonomije sve do tehnologije i proizvodnje. Toliko oslanjanje na njih tek će se osetiti u decenijama koje dolaze.
michael-scott-the-office.gif

To ja govorim ljudima već duže vreme ali deo njih neće da čuje jer dolazi od mene pa misle da je to moja šovinistička izmišljotina. U Kineskoj kulturi, kada jedna osoba prevari drugu, oni smatraju da tehnički nije ova prevarila, nego je nadmudrila tu drugu. I opet ću da ponovim da to nisu moje reči nego sami Kinezi su to govorili u jednoj od reportaža koje sam gledao. Pored toga što su prepredeni i često podmukli, oni često osećaju distancu i odbojnost prema dalekim kulturama, a pogotovu prema kulturama poput naše (i Evropskih) gde se relativno brzo ljudi otvaraju i zbližavaju. Oni imaju svoju Coconut kulturu (Kokosov orah kultura) kojom ne dopuštaju sebi da se previše vežu i otvore prema bilo kome ko im nije najbliži, a pogotovu ne prema dalekim strancima koji su za njih samo ovce za šišanje.

Verujem da jedan od faktora koji su doprineli tome da se Higeri pokažu ovako loše jeste i taj njihov mentalitet sklon muljanju odnosno ''nadmudrivanju'' druge strane u svakoj mogućoj prilici i na svaki mogući način.

I slažem se da će i ostali vidovi saradanje i preteranog političkog ''zbližavanja'' sa njima (čitaj - pretvaranje Srbije u njihovu koloniju) tek da nam se obije o glavu u narednom periodu. Rezultate i plodove šurovanja sa njihovim gigantima smo već mogli da vidimo u nekoliko prilika. Zastrašivanje novinara, blokiranje automobilima, detoniranje planina iznad naseljenih mesa bez ikakvih priprema i mera opreza, zagađenje i nemar, tretiranje radnika kao da su robovi i tako dalje... A beše tu i lizanje sa Huawei u nameri da se cela Srbija stavi pod kamere i nadzor, po uzoru na control freak-ove iz Pekinga. Srećom pa se Evropa tu umešala pa im malo omela taj plan.

Da se vratim na autobuse - Srbija u dvorištu Evrope i njenih brojnih pouzdanih i proverenih proizvođača i pionira automobilske industrije, nema šta uopšte ni da gleda proizvode sa istoka, pogotovu sa dalekog istoka. To je apsurdno.


Ovo ostalo mi tek ostaje da pročitam, ali mogu odmah da kažem da što se tiče MANovog softvera za dizajn autobusa, već mogu da zamislim šta bi GSP i DJP nacrtali i tražili da im se da taj softver na korišćenje pri odabiru vozila za Beograd :ROFLMAO:
drawing-red-school-bus-happy-children-inside-colorful-87398921.jpg
 
Poslednja izmena:
Slažem se što se Kineza tiče. Ja sam očekivao, doduše, da će Higer plasman 174 autobusa iskoristiti kao priliku za dokaz kvaliteta, ne bi li nastavio plasman na evropskom tržištu, pa makar i u manjim serijama. Nisu oni zeznuli samo nas, nego i sebe same rekao bih. Mada kolika su im matična tržišta, možda se mnogo i ne potresaju za evropsko, s tim što bi svakom u interesu trebalo biti da se širi na sva dostupna tržišta, ako je to naravno profitabilno.

@Express

Činjenica je da se kod nas nije nikada poklanjala pažnja broju vrata na vozilima, što solo, što zglobnim, a prema potrebama različitih linija. Primera radi, na mnogim prigradskim lastinim linijama zglobu su apsolutno četvrta vrata višak. Naravno da postoje i gradske linije manjeg opterećunja. No, nema ko u Gradu da razmišlja o tome. Inače, na 501-ici radi kombi od prvog dana. Manje od toga ne može🙂 Od svih velikih imena autobuske industrije, MAN bi za mene lično bio uvek prvi izbor za Beograd. Naravno, to ne znači da i drugi nisu dobrodošli, ako spadaju u red proverenih i dokazanih.
 
Upravo čujem od vozača da 25 Higera leži u garaži, a da je još 15 po servisima, znači da samo u Kosmaju fali verovali ili ne 40 od 97 Higera i sad me uopšte ne čudi zašto u sred subote radi ik 112N 210 na 307 i to na prvom polasku. Kakav će haos biti za jedno 2-3 godine to ne mogu ni da zamislim.
Video sam... A kod mene slična konzerva #755.
Hteo sam da umrem od vrućine.
Na najtopliji dan stavljaju njega.
Nemam reči zaista, koliko je ovaj pogon moćan 😎
 
Vrh