Ne znam stvarno čemu ta i tolika veza sa Orlovačom. Možda da još nečim povežu deo Petlovog brda uz Ibarsku magistralu. Inače, 42-jka ide kao na 12 minuta radnim danom po zimskom redu vožnje, al ima velikih i čestih odstupanja, dok je 502-jka dosta pouzdana. Verovatno se mogu tu mnogo pametnije iskoristi postojeći kapaciteti, al nisam puno o tome razmišljao. Ono što vidim, na primer, jeste da je 94 slabo popunjen od Rakovice do Resnika. Nije da im ne treba nego, realno gledano, Kneževac nema baš neki prevoz, pogotovu vikendom, i još kad dođe letnji red vožnje. Pored 47-ice, Resnik ima i ne tako retku 504-rku, 503-jku, koja uvek može da se pojača, a od skoro i 507 do okretnice Kneževac. Tu je i BG-voz, mada ne tako blizu dobrom delu Resnika. Trebali su dati još jednu frekventniju liniju Kneževcu, umesto 502-jke.
Evo recimo mi s Brda imamo samo 533, dok 531 povremeno svraća za zadušnice (ako svraća normalno ujutru i uveče neka me neko ispravi, glavno nekad svraća), pri čemu na oba moramo da presedamo i to uz vožnju par stanica do njih. Verovatno žele da im omoguće direktnu vožnju kako bi sebi olakšali pravljenje redova vožnje u smislu da ne moraju da misle na presedanje s antibiotika na antibiotik (i kad nema poremećaja može da se čeka). To čini sistem neefikasnim jer redundancija na nepotrebnim mestima predstavlja traćenje ograničenih resursa (ljudstva i vozila) uz povećanje rashoda.
Resnik je odličan primer obodnog naselja čija mreža linija treba da bude prilagođena železnici radi oslanjanja stanovništva na istu. Prvo ne može voz da ide svake prestupne i da ima neujednačen takt, drugo ako ima više antibiotika onda ih kanališi istom trasom radi povećanja takta u lokalu (samo u tom slučaju je opravdana redundancija, opterećenje se rešava povećanjem kapaciteta vozila, fragmentacijom/paralelnim trasama u blizini ili promenom vida prevoza tipa autobus>tramvaj ili tramvaj>metro) i treće ukoliko nemaš vozila i osoblja, a naselje je razuđeno otvori više kratkih, ali frekventnih cirkulatora a u glavnoj ulici ostavi jednu-dve glavne frekventne linije. Dakle, ukoliko ne vrate 94 na Miljakovac mora dole do BG:Voza koji treba da ide češće i ujednačenije, a višak ostalih bi mogli da skrate i pojačaju bez dodatnih resursa. Samo transverzalna 503 može da ostane i da se uvede lupam 317 do Vinče, a bilo bi poželjno da postoje bulevari koji bi ih doveli preko Rušnja do Ibarske, eventualno do Lipovice i Sremčice.
I tu dolazimo do vozila kojih nema dovoljno, koja se kvare zbog preopterećenja i lošeg održavanja, iz napomenu da je ovo drugo posledica neefikasnosti, odnosno velikih rashoda. Ode novac u nepovrat umesto u održavanje. Čak štaviše broj vozila se povećava ukoliko se ista nabavljaju u nepraktičnim konfiguracijama (opstrukcija ulazišta, mali broj vrata, veliki broj sedišta, raspored, broj i položaj šipki, dakle ergonomija), kao i broj sklopova na održavanju (korišćenih na nepotrebnim mestima) pored manjka osoblja prinuđenog na rad pomoću štapa i kanapa što povećava rashod. Imamo pad kvaliteta održavanja, rapidno propadanje vozila, češće kapitalne investicije koje ispadnu skuplje nabavkom niskobudžetnih vozila koja ne mogu da izdrže takvu torturu i začarani ciklus razbacivanja se nastavlja.
Pa sad nek Šapić i Vidovićeva pokušaju da optuže samo švercere kao njihovi prethodnici.
Пре него што је продужена 94, 47 је сасвим коректно радила свој посао, па није постојала потреба ни за појачањем 47 а камоли продужавањем 94. Опет, 94 није упропашћена и солидно функционише. Пре постоји потреба да се тај потез око Ресника повеже са Смедеревским путем. Или да се 306 продужи до Ресника или 504 да буде продужена до Винче, као и крајње решење планирана линија 300 која би ишла Миљаковац-Винча. Може да дође у обзир када се заврши ауто-пут.
Док са друге стране, имам предлог да 70 и 94 замене трасе, с' тим што 94 да иде од Блока 38 до Новог Бежанијског гробља као 65, а 70 као 94 од Блока 24 до Блока 45. Свакако је планиран трамвај који би ишао од Кнежевца до Блока 45, а и веза према Савским блоковима се може остварити преко многобројних линија.
94 bi bolje funkcionisala skraćenjem ne do Miljakovca I već do stanice Rakovica, uz pojačanje 504. Kad se udostoji BG:Voz i otvori metro trebalo bi da bude zglobna, uz 37, 48 i 59, eventualno skraćenu 47.
Podržavam ideju uvođenja poprečne linije do Smederevca, ali trebalo bi je nekako dovući do Ibarske. Biće super ako počnu da grade planska američka naselja između Petlovog, Orlovače, Rušnja i Resnika, te obezbede bulevar od železničke stanice (i terminusa u sklopu iste), i Ibarske na drugom kraju sa dodatnim sadržajima oko vidikovačkog kraka metroa. I tu bi onda mogao neki frekventniji zglob da se dotera, tipa 47, dok bi ove solo bile sekundarnog karaktera.
Ja mislim da 70 treba da se izvuče autoputem do aerodroma kako bi se povećala srednja brzina i oborio takt. Sada prelazi 28km za 55min (sa 6 solo vozila na 20min), a mogla bi 35km za 45min (7 zglobnih vozila na 15min uz povećanje kapaciteta za 100%). Znači jedno vozilo više, 25% kraći interval i duplo veći kapacitet uz brzu vezu sa aerodromom koja omogućava veliki broj presedanja. Ne treba nam 10 ekspres linija, dovoljna je jedna-dve. A zašto zglob? Iz Ikee nemaju gde da stave kesurdače, a iz/sa aerodroma prtljag. Velike, lake i kabaste stvari iz Ikee ne opravdavaju dostavu ili taksi, a putnici sa aerodroma treba da imaju pravo da izbegnu pohlepne taksiste. Ti autobusi bi trebalo da imaju nosače za kabast prtljag i prostor za kofere, mada ukoliko ne žele da se bakću sa tenderima nek jednostavno obezbede 30 više standardnih s manjim brojem sedišta kako bi ostalo više prostora za prtljag i stvari iz Ikee. Kad stave IK112LE na prepun 70 ne znaš gde ćeš da gurneš onu plavu torbu. Imajući u vidu moguće preopterećenje i pored ponuđene rezerve kapaciteta usled ozbiljnijih poremećaja, ne bi bilo loše da se takt spusti na 10 minuta jer bi takva linija bila višenamenska - aerodromska, maloprodajna i dopunska, uz to i koridorskog karaktera.
Umesto 72 možda bi bilo bolje da se istom serijom zglobnih vozila pokrije 71 produžena da Aerodroma, odnosno Vukovog Spomenika ili Pančevačkog Mosta. Tačno je da bi iziskivala još više takvih vozila od 72, ali na taj način bi bila opravdana veća serija uz jaču ulogu rasterećenja ostalih linija. Redukcijom stajališta bi broj potrebnih vozila bio smanjen, putovanje bi bilo ubrzano, a na ključnim presedačkim stajalištima bi bila obezbeđena veza sa drugim linijama. Umesto da bespotrebno staje na sva stajališta na deljenom delu trase sa drugim linijama, bolje bi bilo da ima samo predviđena koja bi obeležena simbolom aviona.
Ovaj se stav nikada promeniti neće jer je postojeće stanje neprilagođeno potrebama.