Šta je novo?

Autobusi

Od kog proizvđača autobusa bi grad trebao da kupi 100 novih zglobnih vozila na gas.

  • Solaris

    Glasovi: 238 95,2%
  • BMC

    Glasovi: 12 4,8%

  • Ukupno glasača
    250
Prvi put da vidim #3250 (IK112m), u kvaru.
Ustanička trenutno.
IMG_20220802_141323.jpg
 
Danas tursko sokoćalo na 88, a rekao bih i na 56 (prošao na Mostaru ka Sajmu, od Kneza Miloša), u oba slučaja dupke puno.

Ovde struku niko živi ne pita, jer bi u suprotnom znali zašto ne smeju da skinu zglob s 56, ili da ne obezbede zglob na 37 (jedan Isuzu danas u low rider režimu) ili 83.

Čak i kada je zglob poluprazan na liniji sa visokim stepenom razmene putnika moraš obezbediti komotnije vozilo jer takva linija prevozi više putnika i kad vozila nisu preopterećena. Vozila treba da nude prostran enterijer, više vrata i više prostora oko vrata kako bi se što kraće zadržavala. Pun zglob će kašnjenjem remetiti red vožnje kada obavlja polazak umesto manje popunjenog zgloba. Znači prazan zglob na 56 ne ukazuje na potrebu za redukcijom takta ili upotrebom manjih vozila. Isto tako kada je opterećenje preveliko, poput 37-ice suludo je da vozila budu malog kapaciteta jer ta linija ima karakteristike ostalih sa zglobnim - dugačka je, ima veliku razmenu, visoko opterećenje i učestale poremećaje. Solo je na njoj, kao i na zglobnim linijama recept za katastrofu.
 
Njihova logika je da veći broj solo autobusa može da nadomesti zglobna vozila.
 
Више да мањи број соло возила може да надомести зглобна...
 
Њима је битно да кажу да су имали већу набавку аутобуса (240) од Ђиласа (200). А то да ли је соло или зглобни, људе који аутобус виде само за сликање на примопредаји није брига.
 
Истина, али су им Солариси као најбоља набавка за ГСП били трн у оку, па су хтели да их надмаше по квантитету да би имали цифру за прост народ који је олако заборавио тзв. лажни први српски мерцедес и тиху потпуну пропаст прве фабрике авиона и аутомобила у нашој земљи која је требала да прослави 100 година постојања следеће године.
 
Solaši jesu potrebni, za neke linije koje više nisu prohodne za zglobne pusher-e odnosno vozila bez upravljive zadnje osovine. Ali ne u ovolikom broju.

Ja ozbiljno mislim da pored toga što je mogao više da se ugradi sa BMCovima, jedan od razloga što Gremlin uporno i inatlijski nije hteo da uzme Solarise jeste i to što u njegovom opičenom umu, nije hteo da novi Solarisi i jednog Beograđanina podsete na njegovog smrtnog neprijatelja, Đitlera.

Da je na njegovom mestu bio jedan Šapić ili npr Selaković ili Stefanović ne bih to mislio. Ali Gremlin Vesić je težak kompleksaš i ljiga, optrećen politikom, tako da ne isključujem mogućnost da je odbijao Solaris i zbog svojih političkih kompleksa.
 
Проблем мањка соло возила који се у једном моменту јавио у ГСП су могли да реше једноставно давањем одређених линија приватницима, попут 67 и потеза 300.
70 соло возила је било довољно, боље да су узели 50 зглобова уместо 170 додатних соло возила.
 
Falila su mnogo i solo vozila. Nije da nam je trebalo baš 244, al Kosmaj je bio u rasulu. 70 ne bi bilo dovoljno svakako, al ni Karaburmi, a ni Novom Beogradu ovoliki solaći nisu trebali sigurno. 120 do 150 solo, ostalo je trebao biti zglob. Generalno, ni ukupan broj od kupljenih 244 autobusa nije mnogo. Trebalo ih je za ovoliko vreme biti i više.
 
Do dolaska novih solo vozila na 300/400 linije, 2019., moglo se videti koliko je Kosmaj bio truo.
Toliko nerealizovanih polazaka svakog dana, čekaš po 30 min kao dobar dan, jer su pored par IK112LE radili Conectosi i oni muzejski primerci koji bi se pokvarili posle 2 kruga.

Jeste bolje od kada su tu, ne mogu da grešim dušu. To što su odličje nekvaliteta, to je do stručnjaka koji su radili nabavku.

Za budućnost (naredne nabavke i odabir) bi bilo super da to radi neko stručniji.
Svi mi ovde znamo kako će BMC da se "provede".
Na žalost, nije moglo da se utiče... Makar se nadam da će se za sledeću nabavku... Moći!
 
Њима је битно да кажу да су имали већу набавку аутобуса (240) од Ђиласа (200). А то да ли је соло или зглобни, људе који аутобус виде само за сликање на примопредаји није брига.

Ајмо само о бројевима! :)

Мене сећање добро служи... :) "Ђилас" је поред тих фантастичких Солариса куповао аутобусе од Икарбуса (50ак комада) ког су ови сахранили а који је без проблема могао и данас да "штуцне" 10-20-30 возила годишње да се попуне рупе каквог год да су квалитета, плус паре остају у земљи... затим је купио трамваје (30 ком), тролејбусе (84 ком, фактички заменио цео возни парк)... то се некако брзо заборавило...

Нема ту много политике - чиста математика :) Кад се све сасбере то је охохо више возила за ГСП и то у значајно краћем периоду...

Да не говорим да су возила тада заиста набављана плански на неки начин... а не сад стихијски... кад видимо да је све отишло дођавола...

И да ме не схватите погрешно - политика ме ич не занима - али не волим да ми неко вређа интелигенцију и прича да сам сенилан! Ја памтим! :)
 
Poslednja izmena:
A što se tiče tapaciranih...
Било је већ на форуму, али да поновимо

Дакле, може да буде и хигијенски, али погледајте колико треба времена треба за једно седиште.

Зато можда и од неке пенасте пластике, да буде мекано, да не буде превише хладно, а да може да се чисти
 
Ајмо само о бројевима! :)

Мене сећање добро служи... :) "Ђилас" је поред тих фантастичких Солариса куповао аутобусе од Икарбуса (50ак комада) ког су ови сахранили а који је без проблема могао и данас да "штуцне" 10-20-30 возила годишње да се попуне рупе каквог год да су квалитета, плус паре остају у земљи... затим је купио трамваје (30 ком), тролејбусе (84 ком, фактички заменио цео возни парк)... то се некако брзо заборавило...

Нема ту много политике - чиста математика :) Кад се све сасбере то је охохо више возила за ГСП и то у значајно краћем периоду...

Да не говорим да су возила тада заиста набављана плански на неки начин... а не сад стихијски... кад видимо да је све отишло дођавола...

И да ме не схватите погрешно - политика ме ич не занима - али не волим да ми неко вређа интелигенцију и прича да сам сенилан! Ја памтим! :)

Da da kupio je jedne od najvećih leševa u istoriji GSP-a, te čuvene 2008. godine. Kupio je 30 tramvaja sa gomilom nerešenih problema o kojima sam skoro pisao. Takođe nas je solidno ukanalio sa tih 83 solo trolejbusa odjednom, i opet je reč o takvim vozilima koja ne mogu da priđu ni nekim serijama Ikarbusa. I o kojim se to planskim nabavkama priča? Pa u njegovo vreme je napravljena najveća rupa u kupovini vozila za GSP. Ništa značajnije od autobusa nije najabavljeno od famozne N serije iz 2008, pa do Solarisa 2013 godine. Da, uzeto je 25 zglobnih Ikarbusa 2012, onih deset nesrećnika na gas 2011 i još 32 dosta problematična M-a malo pre Solarisa. I ranije sam govorio da su za kredit EBRD-a potegli tek kad je došlo stani pani. Ništa ni tadašnja vlast nije radila planski i smisleno. Ne volim ni ja da zalazim u politiku, al i mene pamćenje dobro služi, što znači da pamtim i sva ona nepotrebna maltretiranja sa usmeravanjem putnika i ulaskom na prva vrata itd. U principu, 200 Solarisa su jedina svetla tačka tadašnjih gradskih struktura, kad je u pitanju GSP.
 
Vraćam se sa posla mrtav umoran, ulazim u bus, krećemo i posle 3 stanice Higer kršina 3454 staje u kvaru, navodno popucali neki kaiševi, a sledeći bus nailazi Conecto 175 iz 2003 bez klime i stvarno nemam komentar, a ovo će biti sve češća pojava kako vreme bude odmicalo. Markicu za prevoz ću uzeti nikad.
 
Solaši jesu potrebni, za neke linije koje više nisu prohodne za zglobne pusher-e odnosno vozila bez upravljive zadnje osovine. Ali ne u ovolikom broju.
To je višegodišnji stav većine forumaša. Al džaba kad se stranka pita. Političari, kvalifikovani stručnjaci (posebno oni sa iskustvom, a koji su doprineli unapređenju drugih sistema) pri inostranim think tank organizacijama poznatim po know how rešenjima, bi trebalo da ostvaruju tesnu saradnju sa građanskim udruženjima. Ne treba isključiti ni proizvođače, a testiranje različitih rešenja je neophodno kako bi grad prilagodio raspoložive resurse lokalnim uslovima.
Проблем мањка соло возила који се у једном моменту јавио у ГСП су могли да реше једноставно давањем одређених линија приватницима, попут 67 и потеза 300.
70 соло возила је било довољно, боље да су узели 50 зглобова уместо 170 додатних соло возила.
To reflektuje višedecenijski strukturalni problem. Prvo nije bilo privatnika a odnos zglob/solo na gradskim linijama bio je 70/30 (grad+prigrad GSP-lasta 60/30 tj 400 zglobnih i 300 solo). Kad su uveli privatnike bilo je i zglobnih ali u obrnutom odnosu i bacalo se svašta na bilo koju liniju (sećam se Renoa PR100.2 i PR180.2 sa 88, ovaj drugi, zglobni se slupao kod Ade zbog kočnica), ali tek je obnovom voznog parka počelo masovno da se uvozi istočno solo đubre umesto ono malo zglobnih polovnjaka. Umesto da su organizacijom naplate za zglobne polaske povećali broj zglobnih da bi vratili pređapnje stanje sa isključivo GSP-om, oni su standardizovali privatnike na solo, s tim da obnavljanje ugovora u relativno kratkom roku uslovljava prevoznike na budžetno orijentisane nabavke. I sad smo tu gde smo sa 400 zglobnih GSP+400 solo GSP+30 privatnih zglobnih+400 privatnih solo odnosno 35/65 zglob/solo i ako računamo 511 kao prigradsku 45/55 za grad.

Da su samo posekli matore solo, nabavili zglobne i povećali broj privatnika posle bi lako bilo isključivanje istih nakon isteka ugovora, kada bi bilo moguće proširiti kapacitete GSP puštanjem novih pogona u rad. Ali oni drže status quo GSP-a bez pipanja promenjenog odnosa kod privatnika, što rezultira naopakim odnosnom solo-zglob sada u većem gradu koji kuburi od daleko većih problema sa linijama. Istovremeno su uvodili i solo i minibuse kozjim stazicama, a prethodno nisu rušili bespravna naselja koja je trebalo da zamene planskim sa sve okretnicama i prihvatljivim radijusima - horizontalnim i vertikalnim.
Falila su mnogo i solo vozila. Nije da nam je trebalo baš 244, al Kosmaj je bio u rasulu. 70 ne bi bilo dovoljno svakako, al ni Karaburmi, a ni Novom Beogradu ovoliki solaći nisu trebali sigurno. 120 do 150 solo, ostalo je trebao biti zglob. Generalno, ni ukupan broj od kupljenih 244 autobusa nije mnogo. Trebalo ih je za ovoliko vreme biti i više.
Trebalo ih je zameniti novim tamo gde je bilo tehnički neophodno, ili racionalno njihovo korišćenje, ali i voditi računa o odnosu cena/kvalitet, kao i o konfiguraciji i opremi. I Nedopustivo je da Kosmaj u 21. veku još održava samo solo, odnosno da njegova rekonstrukcija nije obuhvatala gradnju makar montažne hale s prolaznim kanalima, uz reorganizaciju parkinga. Mislim da je i pre bilo oko 300 solo, a ne 400. Sada od većeg broja koji čini sistem neefikasnim i nepraktičnim (zbog manjka osoblja i velikih gužvi, posebno za vreme pandemije) ispadaju i stari i novi, troši se više a nije se dobilo što se očekivalo. Pouzdanosat je poboljšana, ali je niža nego što bi trebalo da budse imajući u vidu prosečnu starost voznog parka. To je zabrinjavajuć podatak.
Za budućnost (naredne nabavke i odabir) bi bilo super da to radi neko stručniji.
Svi mi ovde znamo kako će BMC da se "provede".
Na žalost, nije moglo da se utiče... Makar se nadam da će se za sledeću nabavku... Moći!
I ja se iskreno nadam da će Šapić-Vidović dvojac makar dovesti sistem na neki prihvatljiv nivo, imajući u vidu globalnu krizu. Ne možemo očekivati ne znam kakav preporod, ali bi to trebalo da bude neko primetno poboljšanje.
Ајмо само о бројевима! :)

Мене сећање добро служи... :) "Ђилас" је поред тих фантастичких Солариса куповао аутобусе од Икарбуса (50ак комада) ког су ови сахранили а који је без проблема могао и данас да "штуцне" 10-20-30 возила годишње да се попуне рупе каквог год да су квалитета, плус паре остају у земљи... затим је купио трамваје (30 ком), тролејбусе (84 ком, фактички заменио цео возни парк)... то се некако брзо заборавило...

Нема ту много политике - чиста математика :) Кад се све сасбере то је охохо више возила за ГСП и то у значајно краћем периоду...

Да не говорим да су возила тада заиста набављана плански на неки начин... а не сад стихијски... кад видимо да је све отишло дођавола...

И да ме не схватите погрешно - политика ме ич не занима - али не волим да ми неко вређа интелигенцију и прича да сам сенилан! Ја памтим! :)
Ja sam bio jedan od najvećih kritičara Ikarkrša ovde, ali sam ujedno bio i zagovornik namenske proizvodnje u tom preduzeću. Prvo i prvo zbog problema sa kvalitetom nije trebalo uopšte da se fokusiraju na zglobna vozila koja su nosioc osnove mreže linija JGP već na dvovratna solo vozila i skraćene 10,5m verzije istih za slabije linije, gde bi ista duže i trajala, i drugo ali ništa manje važno, to je diverzifikacija portfolija/radnog programa. Ikarbus zvanično nije bio proizvođač autobusa već autobusa i specijalnih vozila, što je lako moglo obuhvatati i Low Entry Cab/gradske kamione i njihove nadgradnje.

Ne znam da li grad uopšte može Ikarbus da reanimira, ali u tom slučaju više ne bi podržavao ni solo autobuse, već samo specijalne kamione koje karakteriše visoka cena i malo tržište. Imali bi manje konkurenata, a ponudili bi svoj program mnogo većem broju opština, čak i onim bez lokalnog javnog prevoza. Posmatrajući cenu, bili bi praktično bez konkurencije na domaćem i regionalnom tržištu. Taj fokus na autobuse je i uništio Ikarbus, a FAP fokus na autobuse i volumenska/velikoserijska rešenja kamiona čije je globalno tržište prezasićeno. IMR se zeznuo što nije prešao na statična rešenja za agregate i mini elektrane - dizel i gasne.
 
Vraćam se sa posla mrtav umoran, ulazim u bus, krećemo i posle 3 stanice Higer kršina 3454 staje u kvaru, navodno popucali neki kaiševi, a sledeći bus nailazi Conecto 175 iz 2003 bez klime i stvarno nemam komentar, a ovo će biti sve češća pojava kako vreme bude odmicalo. Markicu za prevoz ću uzeti nikad.
To je jedan od najlošijih Conecto modela.
Sećam se da ranije nije mogao da prebaci u višu brzinu i da se umalo nije zapalio, trebalo mi je od Boleča 40 min do Ustaničke 😭

Ne znam zaista kako će pokriti sve polaske od septembra.
 
Verovao ili ne, sad super ide i gura bolje od skoro svakog starijeg Mercedesa na 307 uz Miloša Obrenovića i vozač ga uzima već više dana na 307
 
@Express

Mnogo se ovde pričalo o Ikarbusu, što uključuje i razne, a ujedno i brojne razloge propadanja nekoliko godina pre kraja proizvodnje. Branio sam njihov rad mnogo puta do sad, tamo gde se mogao odbraniti, a prema okolnostima i uslovima u kojima su radili. Nije on propao zbog proizvodnje autobusa, kao finalnog proizvoda, moje mišljenje, već prevashodno zbog konstantnog skakanja sa jedne prototipne serije na drugu, uz skoro nikada uspostavljenu pravu masovnu proizvodnju, sem kad su u pitanju serije 103 i 201/2/3, a mislim na period od sredine 90-tih na ovamo. Nije to samo njihova krivica. Malo tržište, izostanak kvalitetnih komponentaša na domaćem tržištu, što je posledica nedostatka upravo ustaljene serijske proizvodnje. Potreba za modernizacijom proizvodnog programa, pre svega prelazak na niskopodna vozila, a bez dovoljno novca za investicije u proizvodni proces, kadrove, i bez mogućnosti pravog testiranja gotovog proizvoda. Na sve to poslednjih desetak godina konkurencija naprosto divlja među manje zvučnim proizvođačima, pogotovu u Turskoj sa jako puno onih koji nude dosta korektne proizvode, a zahvaljujući ogromnom tržištu, i još većoj ponudi prateće industrije.

Ikarbus naprosto nije imao šanse, kao ni ostali koji su pravili autobuse na ovim prostorima. Propali su i mnogo veći. A kod Ikarbusa sve je krenulo od te nesrećne N serije 2008 godine, koja se morala sklepati u rekordno kratkom roku, čak i za mnogo ozbiljnije proizvođače. Mnogo se toga radilo po prvi put. Taman se koliko toliko unapredi, i dovede do dosta upotrebljivog finalnog proizvoda u vidu serije 218, što su primerci iz 2012 pokazali, i odmah sledeće godine opet prototipi u vidu M serije. Nikad to nije samo kupi šasiju i jednostavno nadogradi svojom karoserijom. I opet su kasnije stizale bolje, al ponovo male serije. Nije tu moglo biti nikakvog značajnijeg pomaka. Previše se mešala i politika, standardno za ove prostore. Njima je naprosto trebala ogromna finansijska injekcija privatnog kapitala, kao u slučaju Solarisa, ili još boljeg primera turskog Otokara, koji je, ako se ne varam, gurnula dosta visoko grupa Koč. Bez para se malo šta može. No, sve je ovo već mnogo puta do sad ispričana priča.
 
Da da vozi u Arrivi. Skoro sam sam i vozio u njemu na 48-ici. Iznenadila me je utegnustost, iako je Arriva poznata po ne baš sjajnom održavanju.
 
Vrh