Zbog pojedinačnih krađa goriva GSP “Beograd”, prema gruboj računici, godišnje izgubi oko 500.000 evra. Kradljivci su najčešće vozači starijih autobusa, i to na prigradskim linijama, s tim što se malverzacije s gorivom rade i u dosluhu sa kontrolorima zaduženim u preduzeću za točenje nafte u vozilo, saznaje „Blic”.
Nova uprava gradskog prevoznika sa v.d. direktorom Nebojšom Ćeranom na čelu navela je kao jedan od najvažnijih ciljeva smanjenje gubitaka koji su u 2011. iznosili 15 miliona evra. U GSP-u procenjuju da je 30. deo tog minusa nastao zbog krađe goriva.
- Rastur pri manipulaciji gorivom se dešava. Zbog nesavesnog rada i postupanja protivno odredbama zakona kada je u pitanju gorivo, otkaz su dobila dvojica radnika ove godine, a trojica prošle. Jedan od njih uhvaćen je u krađi svega šest litara nafte. Trenutno se po tom osnovu ne vodi nijedan postupak - kaže Milan Sofronić, tehnički direktor u GSP. On ističe da je jako teško dokazati krađu goriva u preduzeću.
Kako „Blic” saznaje, dvojica radnika unutrašnje kontrole GSP-a su proletos fotografisala vozača autobusa na liniji 202 sa nekoliko kantica goriva u rukama na okretnici u Velikom Selu.
Taj vozač je dobio otkaz, ali je potom tužio GSP, a sud nije uvažio fotografije kao dokaz jer ih nisu snimile ovlašćene osobe. GSP je morao vozača da vrati na posao i isplati mu sve zarade koje do okončanja procesa nije dobio.
Organizovane krađe goriva nema, tvrde u preduzeću, ali se tačno se zna u kojim se situacijama može zakinuti nafta.
- Reč je o izolovanim krađama koje rade pre svih vozači starijih autobusa na neosvetljenim prigradskim okretnicama, gde nema vozila ni ljudi kasno noću ili pred jutarnju smenu. Stari autobusi za razliku od novijih nemaju računar koji tačno pokazuje kolika je potrošnja goriva u odnosu na pređene kilometre. Vozači najčešće kradu od 20 do 30 litara dnevno i to gorivo koriste ili za svoje poljoprivredne mašine ili ga preprodaju komšijama. Postoje i slučajevi kada u krađi učestvuju i radnici zaduženi za točenje nafte u autobuse koji u izveštajima upisuju veću litražu od natankane u vozilima - objašnjava izvor “Blica” koji je želeo da ostane anoniman.
On dodaje da trenutno u sva četiri pogona GSP ima 300 starijih vozila.
Krađe goriva u GSP su tokom devedesetih godina bile znatno rasprostranjenije, pa su na stotine vozača izlivali naftu iz vozila u kante, saznaje „Blic”. Procenjuje se da danas to radi između 20 i 30 radnika. Da toga ima, potvrđuju i u sindikatu vozača.
- Lopovi među vozačima mogu da ukradu najviše 50 litara nafte dnevno jer će biti kažnjeni ako ostanu bez goriva na ulici pre nego što dođu do garaže. Velike organizovane krađe goriva se rade pomoću cisterna i papira. Recimo, 2001. godine imao sam dokaz da je cisterna proknjižena dva puta, ali niko nije odgovarao zbog toga - tvrdi Nebojša Mitrović, predsednik Sindikata vozača GSP “Beograd”.
TEKST PREUZET IZ DANASNJEG ''BLICA''