Vezano za 53, Kosmaj nije kadar ni do Vidikovca da je pokruije, a Karaburma ni 23 kad je posekla i šta treba i šta ne treba uoči kašnjenja sa novim. Imaju sreće što je leto, ali ono brzo prolazi. Evo lišće opada uveliko. Biće veselo narednih meseci.
Današnji izveštaj:
Nepoznati Solaris na 23 (ne videh broj) greje na 5cm od otvora, da pocrka narod bez maske sa otvorenim kip "lufterčićima". Na 25C. Evo javiše 38, videćemo šta će da bude jer niko ne nosi masku a dosta njih kašlje.
190 ko zmaj na 38L. Dobar spolja, dobar iznutra, mečka prede, dobro vuče. Remontovan je kao standardni fabrički italijanski autobus do sredine 2000-ih. Tamnosive šipke, crne lajsne i siva sedišta. Tamne šipke su odlične (prave kontrast u odnosu na originalne svetlosive), ali mislim da bi lajsne trebalo da budu žute, a sedišta poželjno crvena. Naravno da ne menjaju sedišta jer bolidi "remontuju" pred kraj radnog veka umesto da ih šalju po serijama u predviđeno vreme. Vozio se i s Volvoom 8900 na 20 i mogu reći da sam se prijatno iznenadio. Jeste low entry, jesu vrata izbačajna okretna, jeste da ima i treća jednokrilna (koja se brže otvaraju od ikarbusovih dvokrilnih turskih, uz šta su i lepša) ali brate mili radi na slabije opterećenoj liniji, a ima slobodan prostor desno ispred vrata sa vertikalnom šipkom tako da možeš za par stanica da oslobodiš ulazište pored izbegavanja probijanja kolica, dovlačenja prtljaga na drugu stranu direktno na putnike koji izlaze. Fale vertikalne šipke na sredini. A sam autobus ič da zvecne kao Solarisi kad su bili novi iako je polovan. Kada uđeš u bilo šta novo to tandrče da ti probije bubnu opnu. Opasni Šveđani.
Takva vozila su pogodna za prigradske linije sa povremenim deljenim stajalištima (ne-peronskog longitudinalnog tipa poput Autokomande i Sajma) sa drugim linijama tako da se treća vrata koriste isključivo za izlaz. Isto je i sa zglobnim varijantama. Danas na autokomandi stala Temsa LD 12 SB na 465 i blokirala stajalište dok svi nisu izašli što znači da bi visokopodni autobusi sa konfiguracijom vrata 1-2-0 poput onih u Madridu (posebno duži troosovinci i zglobni) trebalo da imaju poseban peron na tako važnim čorištima. Čak i na izlaznom stajalištu naprave zastoj, a ni novo lastino ulazno ne pomaže jer većina autobusa i svi međugradski imaju prva vrata uska, a stajalište je postavljeno na nezgodnom mestu gde se oni isključuju na mestu gde se veliki broj vozila i pojedine frekventne gradske linije isključuju na rampu ka Autokomandi. Konkretno za Autokomandu i Mostar postoji rešenje u vidu rušenja i zamene novim petljama sa posebnim nivoom sa autobuskim peronima izdvojenim od glavnog pravca.
Ipak, mislim da LE nije za grad uopšteno (eventualno pojedine linije), a da su okretna izbačajna vrata primenjiva na dvo i trovratnim autobusima na slabijim linijama poput
Citara serije 2400 iz Barselone. Pošto postoje klizna, u slučaju trovrataša praktičnije bi bilo da oni imaju klizna a dvovrataši kako god. Kad sam pomenuo enterijer remontovanog 190 upravo sam mislio na taj Citaro iz Barselone samo sa sivim podom, belim bočnim pločama ispod prozora i šipkama u boji vrata/držačla vrata. Žute lajsne i crvena sedita ostaju, naravno u našem slučaju plastična. Upravo tako zamišljam remont Solarisa na kojim bi samo ofarbali šipke u crno, zamenili plavu plafonsku ploču belom i plave uloške na sedištima crvenim.
Pomenuo bih nešto što me nervira već neko vreme a to je pozicija identifikacionih brojeva vozila spolja, te izostanak unutrašnjih. Malo, malo pa ne vidim koji je garažni broj. Beč ima garažne brojeve iznad prvog ulazišta i iznad zadnjeg prozora, dok je logo Wiener Linien ispred drugih vrata gore iznad prozora. Pozadi je displej opkoljen malim logoom (levo) i garažnim/identifikacionim brojem bvozila (desno). Samo je na levoj strani vozila broj i jedan logo ispod vozačevog prozora.
Ovako izgleda eksterijer Citaro G u Beču gde se mogu videti navedene pozicije. Francuski grad
Ruan naručuje vozila u američkoj konfiguraciji zanjeg dela sa desnim malim displejom i dimnjakom tako da mislim da bi u toj konfiguraciji najboljoj za Beograd broj trebalo da bude na sredini. Displej se vidi kad drugi autobus stane iza, broj se vidi kada druga niža vozila stoje iza i ne zahteva obrezivanje niže reklame, a izduv ne guši narod u slučaju problema sa motorom.
Možda imamo manji broj prijava na rad prevoznika zbog toga jer narod ne može lako da identifikuje vozilo.