Šta je novo?

Air Serbia

Ovo je sad stvarno prevrsilo sve mere... 100x vec odlazu pocetak letova E195.
Najjace mi je kad se neke domace sluzbe prave jako pametne, pa se ceka njihovo "amin". Ipak su oni prestrucni za sve, sve sami genijalci.

Isto kao kad se kupi nov automobil, pa mora tehnicki da prodje.
EEEJ, Mercedes ga napravio, uvezen po svim propisima i postujuci sve pravilnike, ALIII NEEE, mora neki Srbin da ga natera na kanal, da pogleda da li su kocnice dobre i da li mu rade stop svetla.

Off topic, ali: ovo nije tačno. Nova vozila ne podležu tehničkom pregledu prve dve godine.
 
Ugovoren kadetski program za 10 pilota za 2024/2025. Jel ja tripujem ili je ta cifra smesna? To su dve posade(?), znaci nedovoljno da pokrije ni polovinu predvidjene ekspanzije, a gde je odliv?
 

[EKSKLUZIVNO] Intervju sa rukovodstvom Er Srbije: Razvoj i nastavak transformacije kompanije, kada dolaze Embraeri i rezultati ovogodišnje letnje sezone​


Dva dana pred let ka još jednoj novoj interkontinentalnoj destinaciji, kineskom gradu Gvangdžou, u susret skorom dolasku trećeg širokotrupnog Erbasa A330 na „Nikolu Teslu“ i nakon objave da nakon nekoliko decenija ponovo započinju sa kadet pilot programom, Tango Six je dobio ekskluzivnu priliku da intervjuiše tri člana tima koji vodi Er Srbiju. Generalnog direktora Jiržija Mareka, izvršnog direktora za saobraćaj Milana Malovića i Miroslava Musulina, novog direktora Er Srbija Tehnike.

Kada se očekuje definitivno uvođenje Embraera i trećeg A330 u flotu, koliko će se sastav flote menjati u narednim godinama, koliko na kompaniju utiče poremećaj u lancima snabdevanja i šta konkretno stoji iza najavljene nove etape u poslovanju kompanije? Tango Six je dobio retku priliku da o ovim, trenutno najaktuelnijim, temama priča sa tri čoveka koji su među najodgovornijima kada su kada su planiranje razvoja i operacije srpske nacionalne avio-kompanije u pitanju.

Er Srbija je kao prvi korak u korigovanju tih problema ušla u partnerstvo sa novom kompanijom koja se bavi opsluživanjem aviona i putnika, kako je Marek ranije kazao za Tango Six – da bi, pre svega, mogli da budu uključeni u njihove poslovne odluke.

Iza scene, kako kaže za naš portal, odmah nakon kraja prethodne letnje sezone doneli su više odluka kako da svaku sledeću sezonu dočekaju operativniji i stabilniji kao izuzetno kompleksan saobraćajni poslovni entitet. Entitet, koji je, na primer, u avgustu ove godine prevezao samo oko 2.000 putnika manje od Er Baltika. Kompanije koja je pre nekoliko godina bila nedostižni pojam za Er Srbiju.

– Ove letnje sezone nismo imali većih problema sa saobraćajem kao prošle sezone. Pored drugih, jedan od očiglednih pokazatelja je i to da je višestruko smanjen broj negativnih komentara u medijima i na društvenim mrežama i praktično sveden na minimum.

Nakon prošle letnje sezone počeli smo da preduzimamo konkretne korake, kao što je promena provajdera zemaljskog opsluživanja. Reč je o zajedničkom ulaganju sa kompanijom Menzis. Zadovoljni smo saradnjom sa njima. Oni su u martu preuzeli kompletne operacije od kompanije „Belgrade Airport“ i započeli sa ubrzanim unapređenjem procesa i upravljanja.

U ovoj sezoni smo imali dva velika događaja, Olimpijada i evropski Šampionat u fudbalu. Kao što sam Vam ranije pričao, počeli smo da pripremamo rezervne resurse kako bi predupredili eventualna iskakanja iz saobraćaja. Najviše neplanskih odlaganja ili neregularnosti u saobraćaju ove sezone imali smo zbog zagušenog evropskog vazdušnog prostora, štrajkova evropskih kontrola letenja i poteškoća zbog regulative koja propisuje bezbedno punjenje goriva tokom olujne aktivnosti blizu aerodroma, kao i drugih faktora koji su u vezi sa vremenskim uslovima.

Kao rezultat promena na osnovu lekcija prošle sezone mogu reći da je ova letnja sezona prošla neuporedivo bolje. Svoje operacije smo stabilizovali, nastavićemo da ih poboljšavamo jer i dalje nismo tamo gde želimo da budemo u tom kontekstu. To, međutim, ne zavisi samo od nas, već i od eksternih faktora koje sam ranije pomenuo – kaže Marek.

Marek kaže da je broj putnika nastavio da raste i u 2024. godini i da je Er Srbija do sada u ovoj godini prevezla 8% više putnika nego prošle godine. Iako Olimpijada i evropsko prvenstvo u fudbalu nisu doneli dramatično povećanje broja putnika avio-kompanijama, Er Srbija je, po rečima Mareka, poslovala agilno, brzo reagovala po potrebi i preraspoređivala kapacitete na različite načine, tako da nije zabeležila pad saobraćaja, poput nekih većih evropskih avio-kompanija.

Kako potvrđuju naši sagovornici, Er Srbija planira da dugoročno zameni avione Erbas A319 sa Embraerima 195.

– U narednih tri do pet godina, naši A319 avioni postupno će izlaziti iz saobraćaja i biće vraćani lesorima. Određen broj ovih aviona biće zamenjen sa većim A320, ostatak sa Embraerima.

Sadašnje destinacije, kada pričamo u kontekstu potražnje i „load factora“, koje su bile opsluživane avionima A319 biće zamenjene Embraerima.

Vidim da u stručnoj javnosti ima dosta nedoumica, pa ću pokušati to što jednostavnije da pojasnim. Naša strategija flote je veoma jasna, ako direktni operativni trošak nekog aviona zaista jeste jeftiniji od nekog trenutnog tipa koji koristimo, odlučićemo se za taj novi avion. Nemamo, trenutno, nikakvu računicu da starije Erbase zamenjujemo NEO verzijama, budući da smanjeni trošak potrošnje goriva nije dovoljan da pokrije visoke troškove posedovanja novog aviona. Putnici svakako neće platiti skuplju kartu samo zbog toga što lete u NEO Erbasu.

Kada flota A319 letelica bude na odlasku, njih trenutno imamo 10, stvoriće se jaz između 72 i 180 sedišta. Tako da smo uvek bili u potrazi za regionalnim mlaznjakom koji može da se uklopi u tu jednačinu. Počeli smo još pre Korone da testiramo različite tipove regionalnih mlaznjaka, kao što su CRJ i Embraer. – objašnjava Marek.

Er Srbija je pomogla Embraeru u organizovanju promocije svog novog E195-E2 prošle nedelje. Marek kaže da je E2 na papiru mnogo jeftiniji od A319 i, čini se, mogao bi biti jeftiniji i od E1:

– Ako budemo rasli sa Embraerom, ako se E2 u praksi pokaže jeftiniji od E1, zašto bismo čekali? – zaključuje generalni Er Srbije.

Kompanija trenutno očekuje dolazak svog trećeg Erbas A330-200 u Beograd, završila je transformaciju i uvećanje ATR flote, uvodi novi tip aviona Embraer 195 koji će iznajmljivati po „dry lease“ principu. Školovanje sopstvenih posada za novi tip, potvrđuju nam, je gotovo.

Međutim, Er Srbija je u stručnoj javnosti počela da trpi kritike kako je uvođenje Embraera previše puta odlagano, neki komentari su za to, iz nekog razloga, čak optuživali i Direktorat civilnog vazduhoplovstva.

Marek kaže da ništa od glasina nije tačno i da je dinamika uvođenja aviona u saobraćaj, u ovim uslovima globalnog tržišta i poremećenih lanaca snabdevanja izuzetno kompleksna. Ali da rokovi i nisu toliko prekoračeni kada se pojasne interni planovi kompanije:

– Trenutno, ukoliko ne bude novih nepredviđenih okolnosti, očekujemo da sa redovnim operacijama našeg prvog „dry lease“ Embraera počinjemo u prvoj polovini oktobra. Drugi bi trebalo da mu se pridruži tokom novembra.

Tehnička ispravnost oba aviona je savršena. Poznato je da u našoj industriji važi uverenje da je savršena dokumentacija jedan od glavnih preduslova da bi avion mogao da leti. Kada je uvođenje Embraera u našu flotu u pitanju, radi se upravo o tome. Reč je o novom tipu aviona koji uvodimo u flotu i želeli smo da to uradimo postupno i na ozbiljan način.

Tačno je, ciljali smo da prvi Embraer bude uveden na početku jula. Pre nego što objasnim zašto taj rok nije ostvaren, naglasiću da dva aviona, iako su parkirana na „Nikoli Tesli“, nisu naš trošak budući da njihovo iznajmljivanje tek plaćamo od trenutka kada letelice prođu naš tehnički prihvat.

Naša želja i cilj su bili da ih uvedemo u flotu u letnjoj sezoni. Međutim, imali smo i plan da ako dođe do bilo kakvog potencijalnog odlaganja ili ako uočimo snažan rast tražnje, pripremili smo dovoljno kapaciteta u okviru Erbas flote da odgovorimo na promene na tržištu, kao što smo uradili u prošlosti više puta. Kada smo utvrdili da imamo veći rast broja putnika u odnosu na kapacitet, odlučili smo da angažujemo dodatne kapacitete.

Dakle svakako ni na jedan način nismo finansijski bili oštećeni njihovim planiranim neulaskom u saobraćaj, štaviše, zaradili smo više zbog velike potražnje i zamene sa Erbasovima koji imaju veći kapacitet. – objašnjava Marek.

Dva su opšta razloga zbog kojih uvođenje Embraera još uvek traje: jedan je naša želja da izuzetno temeljno proverimo tehničku istoriju letelica a druga su poteškoće u lancu snabdevanja i izuzetno nepovoljna situacija na tržištu avio-delova............................................

 
Ugovoren kadetski program za 10 pilota za 2024/2025. Jel ja tripujem ili je ta cifra smesna? To su dve posade(?), znaci nedovoljno da pokrije ni polovinu predvidjene ekspanzije, a gde je odliv?
Ja koliko znam u modernom vazduhoplovstvu postoje dve osobe koje upravljaju avionom.. tako da mu to dodje 5 posada, ili 10 ako vec postoji dovoljno kapetana (trenutni kopiloti dobiju promo)?
 
Ja koliko znam u modernom vazduhoplovstvu postoje dve osobe koje upravljaju avionom.. tako da mu to dodje 5 posada, ili 10 ako vec postoji dovoljno kapetana (trenutni kopiloti dobiju promo)?
Da, u jednom trenutku, ali ne može samo jedna posada biti zadužena za avion, koji mora da radi što je više moguće vremena. Ispraviće me neko ako grešim, ali mislim da je neki prosek 4-5 posada po jednon avionu
 
Da, u jednom trenutku, ali ne može samo jedna posada biti zadužena za avion, koji mora da radi što je više moguće vremena. Ispraviće me neko ako grešim, ali mislim da je neki prosek 4-5 posada po jednon avionu
Naravno, ali to je nominalno 10 posada, sto dalje znaci da ce avion(i) leteti vise.
 
Sta mislite dal je pametno doci samo sat ranije (ili cak manje) ako sam odradio cek in online i imam samo rucni? Sad nisu valjda guzve kao preko leta. Pitam jer svaki put bezveze idem dva-dva ipo sata ranije pa cekam kao debil+uglavnom kasne sa ukrcavanjem
 
Sta mislite dal je pametno doci samo sat ranije (ili cak manje) ako sam odradio cek in online i imam samo rucni? Sad nisu valjda guzve kao preko leta. Pitam jer svaki put bezveze idem dva-dva ipo sata ranije pa cekam kao debil+uglavnom kasne sa ukrcavanjem
Mislim da je sat i po sasvim dovoljno. Ako ti je let u jutranjem ili popodnevnom talasu, tada se uvek stvore kolone na pasoškoj i na bezbednosnoj bez obzira na period godine. Za tih 1:30 stižes sve da obaviš i laganim hodom stigneš do gejta taman na ukrcavanje. To je naravno sve ukoliko let ne kasni, jedino pre polaska na put da blagovremeno pratiš sajt aerodroma da li je došlo do nekog kašnjenja.
 
To je naravno sve ukoliko let ne kasni, jedino pre polaska na put da blagovremeno pratiš sajt aerodroma da li je došlo do nekog kašnjenja.
Moje iskustvo sa ovakvom situacijom. Ja sam došao na aerodrom na vreme otprilike dva ipo sata ranije i tek sam onda video najavljeno kašnjenje od sat ipo. Tad sam sam sebi rekao koja si bu**** kad nisi gledao sajt. Pola sata pred prvobitno vreme leta povukli kašnjenje i vratili let na prvobitno vreme. Vi niste svesni koliko ljudi je trčalo ka gejtu kad su skontali šta se desilo, a verujem da je dobar deo zakasnio na let. Tako da ipak je dobro doći na vreme :D
 
Mislim da je sat i po sasvim dovoljno. Ako ti je let u jutranjem ili popodnevnom talasu, tada se uvek stvore kolone na pasoškoj i na bezbednosnoj bez obzira na period godine. Za tih 1:30 stižes sve da obaviš i laganim hodom stigneš do gejta taman na ukrcavanje. To je naravno sve ukoliko let ne kasni, jedino pre polaska na put da blagovremeno pratiš sajt aerodroma da li je došlo do nekog kašnjenja.
Hvala, let je u 6 popodne tako da cu lagano da uklizam oko pola pet tamo
 
Sta mislite dal je pametno doci samo sat ranije (ili cak manje) ako sam odradio cek in online i imam samo rucni? Sad nisu valjda guzve kao preko leta. Pitam jer svaki put bezveze idem dva-dva ipo sata ranije pa cekam kao debil+uglavnom kasne sa ukrcavanjem

Napeto je samo sat vremena, kao što kaže "don" 1.5h je sigurnije... Ja isto putujem sa ručnim, pa tako dođem. Bolje i da odsedim 10-20min na gejtu, nego da se nerviram u redu...
 
Nekad trebaš i 20 minuta do gejta. Sat i po je taman. 1h je baš za trčanje

Ne zaboravi da se gejt zatvara 20-30 minuta pre leta.
 
Лепа прича о ЈАТ-у

Био једном један ЈАТ

У књизи „Био један ЈАТ” Јово Симишић је, с много детаља и животних прича, описао рађање нашег некада моћног авио-превозника, а потом његов суноврат и одлазак у историју

https://magazin.politika.rs//scc/clanak/505841/istorija/bio-jednom-jedan-jat
 

Prvi let Er Srbije za Guangdžou iz Beograda poleće noćas u 00.20 časova​


 
Screenshot 2024-09-30 at 10.07.17.png
 
Јел то никоме више не смета што Кинези увек иду са десне стране или горе и крупнијим фонтом?
 
A npr u Nemackoj nov auto ne ide na tehnicki. A kod nas je do skoro isao, izvinjavam se ,ne kupujem nove automobile :D
Ali poenta jeste da su nam sluzbe mnogo spore.

Šta je do skoro? Ja sam pre par godina kupio nov BMW 5, nisam imao tehnički te dve godine... Isto je i sada, žena mi je imala prvo produženje registracije i nema tehničkog.

Što se tiče teme, imao sam neki super glupi problem sa check-in procesom na AS. Poslušao sam savete sa foruma i instalirao AS aplikaciju. Sve OK, radi online check-in do Atine. Međutim, za sina nisam mogao da odaberem godinu rođenja posle 2019. Odem na sajt, sve isto, radi online prijava, ali tu može da se bira bilo koja godina rođenja.

Ono što je pohvalno da AS trenutno ima bolju politiku prtljaga nego neke kompanije. Očito je trend da se dodatno smanji količina dozvoljneog prtljaga sa jeftinijim kartama, tako da neke Grčke kompanije polako dodatno naplaćuju ranac ili ručni prtljag (čak i Aegean, ne samo low-costeri koji lete na ostrva), ali su uveli neke dodatne LIGHT tarife za to. U principu ta LIGHT tarifa, je cenovno kao ranije ECONOMY... Vidim da je uveden i BUSINESS Light i to sve ide u neku užasnu komplikaciju.

EU uvodi novu regulativu po kojoj će veličina i težina kofera biti regulisana za sve avio kompanije koje lete u EU i biće obavezno da u cenu karte bude uključen makar ručni prtljag. Zato su verovatno pokrenuli ove naplate ranca i sl.
 
Poslednja izmena:
Јел то никоме више не смета што Кинези увек иду са десне стране или горе и крупнијим фонтом?

Ne znamo šta piše tamo - možda je nešto tipa dobrodošli u Kinu. Bitan je kontekst.

EDIT, setih se da na drugom telefonu imam Ej-Aj... Kako bez toga danas...


1000023603.png
 
Poslednja izmena:
  • Sviđa mi se
Reagovanja: bit
Vrh