Šta je novo?

Air Serbia

JohnnyLee

Professional
Učlanjen(a)
14.05.2009.
Poruke
12.941
Pohvaljen
11.009
Lokacija
Јерковић
nisam našao na search-u ništa o JAT-u, pa velim daj da je otvorim.
vaša mišljenja, mogućnosti na tržištu (pogotovo posle ratifikacije open skies), predlozi o njegovoj revitalizaciji, sećanja na lepša vremena, ma ukratko sve o JAT-u što vam padne na pamet
 
Mislim da Open skies nece toliko uticati na Jat dok Srbija ne udje na belu sengen listu. Takodje mislim da u ovo vreme krize nece pohrliti low-cost kompanije u Srbiju - em sto ima i bice u dogledno vreme manje putnika, em sto su se neke malo preagresivno sirile pa sada treba da se cuvaju i budu pazljive. Tako da ce efekat open skies sporazuma u svom pravom smislu doci tek za nekoliko godina.

Ono drugo sto koci jeftiniji avioprevoz u Srbiji i smeta ne samo potencijalnim Easyjetovima i Ryanairovima vec i samom Jatu da ponudi nize cene karata su izuzetno visoke takse na aerodromima koje opsluzuje. Primera radi nedavno sam dobio besplatnu kartu od Jata u okviru programa "Let vise" (ako imate 5 povratnih karata u jednoj godini 6. vam je besplatna), doduse "besplatnu" samo u smislu da mi Jat ne naplacuje nista - aerodromske takse sam morao da platim. I samo te takse su izasle oko 100 evra - doduse to nije samo BG aerodrom vec i ovaj drugi.

Ostalo su problemi Jata - previse zaposlenih, te stari avioni koji trose mnogo goriva i cije odrzavanje mnogo kosta. Onako odokativno, posto cesto letim Jatom, rekao bih da Jat ima mnogo "matorog" osoblja - zanima me koliko je prosecni zaposleni u Jatu (mislim prevashodno na pilote, stjuardese, tehnicare i ostalo neizostavno osoblje) daleko od penzije. Imajuci u vidu sta dolazi (open skies, low cost) mozda bi za Jat bilo pametno da se jednostavno "downsize"-uje. Da izracuna koliko ce ici u penziju uskoro i da veci deo tog osoblja ne zameni, da planira u buducnosti recimo upola manju flotu nego sto ima sada i da kupi nove avione u tom manjem broju (recimo 5 aviona u klasi B737 umesto dosadasnjih 10) i da izracuna najprofitabilnije relacije (uzimajuci u obzir i buducu low cost konkurenciju). Kada mnoge danasnje relacije dodju pod udar novih konkurenata, Jat moze jednostavno da penzionise i avione i osoblje, i tako se smanji na neku odrzivu, profitabilnu meru. Takodje treba da razmislja o prekookeanskom saobracaju - 2 relacije, npr. Beograd - Toronto i Beograd - NYC/Chicago bi sasvim lepo zaradjivale, a za to bi bio potreban samo 1 avion za duge linije (tipa B757). Ali to je vec pitanje politicke prirode.
 
^^ Tu u pricu ulazi Nis... Nadamo se! Takodje sam nesto nacuo da ce doci do smanjenja aerodromske takse u Beogradu.
 
Mislim da bi Nis mogao sasvim lepo da funkcionise kao "normalan" a ne samo low-cost aerodrom. Koliko je "gasterbajtera" sa juga Srbije, ili iz regiona zemlje odakle su na pola puta od BGa ili Nisa? A postoje samo letovi Nis - Cirih i to dva puta nedeljno.

Mozda bi bilo dobro da se niski aerodrom privatizuje. I naravno da mu drzava omoguci normalno poslovanje.
 
ja mislim da će od open skies najviše profitirati aerodrom u Nišu, dok će beogradski aerodrom ipak sačekati neke lepše dane.
a što se tiče dugoprugaških letova, bolji je 767 od 757
 
Jat obnavlja saobraćaj prema Dubrovniku
Na sastanku u Dubrovniku održanom 13. maja ove godine između predstavnika Jat Airwaysa i Zračne luke Dubrovnik izražena je namera Jata da sredinom juna uspostavi sezonski saobraćaj sa ovim gradom. Tokom razgovora obe strane su izrazile volju da se, čim se steknu neophodni uslovi, uspostavi sezonska aviolinija na relaciji Beograd-Dubrovnik-Beograd sa dva leta nedeljno, četvrtkom popodne i ponedeljkom ujutru. Jat bi za Dubrovnik leteo do kraja septembra ove godine.
Sastanku su prisustvovali Saša Vlaisavljević, vršilac dužnosti generalnog direktora Jata i Vladimir Ognjenović, komercijalni direktor Jata, a sa strane Hrvatske Tonči Peović, glavni direktor Zračne luke Dubrovnik i njegov zamenik Frano Luetić. Delegacije su se složile da Jat i Zračna luka Dubrovnik treba da unapređuju saradnju na regionalnom nivou, države neguju dobrosusedske odnose, a da pitanja prošlosti prepuste pravnim predstavnicima koji bi pronašli prihvatljivo rešenje u interesu građana obe zemlje.
Istog dana Vlaisavljević i Ognjenović razgovarali su sa Jelkom Tepšić, direktorkom Turističke zajednice grada Dubrovnika i svim najvažnijim hotelijerima na području Dubrovnika. Hrvatski partneri izrazili spremnost i dobrodošlicu za turiste iz Srbije.
Posle Pule, prema kojoj leti već drugu godinu, Dubrovnik bi bio druga destinacija Jatovog saobraćaja prema Hrvatskoj. Poslednji let iz Dubrovnika prema Beogradu obavljen je 6. avgusta 1991. godine.

izvor www.jat.com
 
Jat menja ime u Air Serbia

MENADŽMENT nacionalnog avio-prevoznika doneo je odluku da se istovremeno sa nabavkom nove flote, podmlađivanjem svih struktura zaposlenih, a posebno stjuardesa i stjuarda, promeni i naziv kompanije. Tako će „Jat ervejz“ najverovatnije biti zamenjen sa „Er Serbija“ ili „Serbija erlajns“, „Serbija ervejz“...
http://www.novosti.rs/code/navigate.php?Id=5&status=jedna&vest=146580


Hm, kontroverzna odluka, rekao bih. Sa jedne strane, meni je lično drago što će se raskrstiti sa još jednim anahronizmom, dok sa druge strane, ovim se ipak raskida sa višedecenijskom tradicijom, sigurno ima ljudi koji pamte JAT i po dobrome... Šteta što nisu razmislili u nazivu "Aeroput" kako se prevoznik zvao za vreme Kraljevine Jugoslavije.
 
Pravo da kažem, prvo mi je bilo žao i mislio sam da ne treba da menjaju.. Ali kad shvatiš kako se ophode prema floti i svemu shvatiš da tu nema ni J od starog pravog JAT-a, trebalo je onda lepo 92 da ga ukinu i prestanu da blate..
 
id***. Dok amablaža tuzlanske soli nije menjana bar 40 godina i baš zato je prepoznatljiva i sa deset metara, mi ćemo raskrstiti sa još jednim simbolom mrske nam države, u kojoj ništa nije valjalo. Hajde da prvo srušimo ovo što imamo jer je osrednje a onda ćemo da vidimo šta ćemo da gradimo što je dobro. Najčistiji primer komunističke logike. Veliki je pritisak javnosti i putnika? Koje javnosti? Ko je dao izjave da mu smeta ime i zašto? Koliki procenat putnika?



Mi ćemo sada da promenimo ime i onda će sve biti u redu i mi ćemo biti užasno profitabilni.
Još jedna grupna odluka iza zatvorenih vrata za koju niko nije kriv.
 
Ha ha ha, klasicno Jatovo zamajavanje, ajde da menjamo logo, pa da menjamo ime, a ono sto treba promeniti je dobar deo osoblja i naravno FLOTA...ali hajde da potrosimo jos 250k evra na farbanje...kreteni...i da, mnogo im je kreativno ime "Air Serbia"! Ubilo se....


ACR":3tfcls43 je napisao(la):
Šteta što nisu razmislili u nazivu "Aeroput" kako se prevoznik zvao za vreme Kraljevine Jugoslavije.
Trebalo je valjda da ga preimenuju u Aeroput 1992. ali se od toga odustalo.
 
btw ako hoce da prave novu kompaniju...nek drzava prestane sa subvencionisanjem Jata, pa nek Jat uleti u stecaj - onda moze da se osnuje nova kompanija Air Serbia ili kako vec koja ce otkupiti ono Jatovo sto vredi (ATRove, slotove na svetskim aerodromima, i sl.) i koja ce moci da bira koliko osoblja da preuzme i da zaposli. Toj kompaniji onda pomoci da kupi nove avione (kao zamenu za B737) a ostatak Jata nek se likvidira...tako cemo bar imati novu, modernu aviokompaniju bez dugova, i nize cene aerotransporta.
 
Meni nije toliko žao što menjaju ime (toliki ex-jugoslovenski nazivi su promenjeni, zašto ne bi i ovaj), koliko što će da izaberu jedno totalno generičko anglicizirano ime, kao da mi nemamo nikakvu svoju tradiciju letenja. Ako su toliki trgovi i ulice dobili nazad predratna imena, logično je da se isto vrati i Jatu - mada svakako "Aeroput" nema taj neki nacionalni naboj koji je sada IN, pa pretpostavljam da ni ne razmišljaju o tome. :|
 
Ne smeta meni da li oni menjaju ime ili ne, nego sto javnost zamajavaju takvim glupostima umesto da rade nesto konkretno. Manji mi je bitno da li ce se firma zvati Jat, Air Serbia, Munze Airways, Kravatrans ili Nasa Krila nego to da li ce biti tacni, ljubazni, bezbedni, moderniji i jeftiniji...
 
pa ne znam, meni ipak je malo žao ako će to da urade, ne zato što ja ne želim da naša nac kompanija ima nacionalno obeležje, ali mi se to Serbia Airlines baš ne sviđa.... nekako me asocira na nešto malo... ovo (koliko god da nije ostalo veliko) mi barem ima neku asocijaciju na veliku kompaniju.. ovako bi mi bilo slično kao Kosova airlines.. :notok: :notok:
 
hazard":2qepa3od je napisao(la):
btw ako hoce da prave novu kompaniju...nek drzava prestane sa subvencionisanjem Jata, pa nek Jat uleti u stecaj - onda moze da se osnuje nova kompanija Air Serbia ili kako vec koja ce otkupiti ono Jatovo sto vredi (ATRove, slotove na svetskim aerodromima, i sl.) i koja ce moci da bira koliko osoblja da preuzme i da zaposli. Toj kompaniji onda pomoci da kupi nove avione (kao zamenu za B737) a ostatak Jata nek se likvidira...tako cemo bar imati novu, modernu aviokompaniju bez dugova, i nize cene aerotransporta.
to je i moja misao isto bila. samo ne znam da li bi se time anuliaro ugovor sa Airbus-om iz 90tih godina.

praguc":2qepa3od je napisao(la):
pa ne znam, meni ipak je malo žao ako će to da urade, ne zato što ja ne želim da naša nac kompanija ima nacionalno obeležje, ali mi se to Serbia Airlines baš ne sviđa.... nekako me asocira na nešto malo... ovo (koliko god da nije ostalo veliko) mi barem ima neku asocijaciju na veliku kompaniju.. ovako bi mi bilo slično kao Kosova airlines.. notok notok
kompanije koje imaju Airlines u sebi (vredne pomena, naravno):
[ol]Austrian Airlines
Brussels Airlines
B&H Airlines
TAM Airlines (Brazil, jedna od najvećih na južnoj hemisferi)
Croatia Airlines
Czech Airlines
Scandinavian Airlines System
Ethiopian Airlines (četvrta najveća u Africi)
Japan Airlines
Asiana Airlines (Južna Koreja, jedna od šest aviokompanija koja ima 5 zvrezdica na Skytrax)
Malaysia Airlines (jedna od šest aviokompanija koja ima 5 zvrezdica na Skytrax)
Montenegro Airlines
Royal Dutch Airlines (KLM na engleskom)
Pakistan International Airlines
LOT Polish Airlines
China Airlines (Tajvan)
Singapore Airlines (jedna od šest aviokompanija koja ima 5 zvrezdica na Skytrax)
SriLankan Airlines
Swiss International Air Lines
Turkish Airlines[/ol]

tako da nije bitno da li je Airlines ili nešto drugo, bitno je samo da više ne bude JAT Airways! Airways!!! Jugoslovenski AeroTransport Airways? ko je tu lud?
 
Sta znam, meni se Air Serbia bas dopada. Podseca me na Air America :lol:
 
hazard":mnrhhass je napisao(la):
Ne smeta meni da li oni menjaju ime ili ne, nego sto javnost zamajavaju takvim glupostima umesto da rade nesto konkretno. Manji mi je bitno da li ce se firma zvati Jat, Air Serbia, Munze Airways, Kravatrans ili Nasa Krila nego to da li ce biti tacni, ljubazni, bezbedni, moderniji i jeftiniji...
100% si u pravu, potpisujem :kk:
 
Pa kad vec respisuju konkurs za novi vizuelni identitet, mogli bi i da raspisu konkurs za ime. Predlog koji sam ranije cuo (nije moj izum) i koji mi se svidja je RAS.

U originalu je to trebalo da bude kao "Royal Airlines of Serbia" ali posto ocigledno nismo ponovo postali kraljevina, moze i

RAS - Republicki avioprevoznik Srbije / Republic(an) Airlines of Serbia (zvuci rogobatno na engleskom, ne svidja mi se)
ili moze jednostavno da se zove RAS Serbian Airways ili tako nesto...uostalom to RAS i ne mora da bude skracenica (dakle moze i Ras), kratko je, jednostavno se izgovara, na svim jezicima manje-visto isto, lako se pamti, a i ima simbolicku vrednost vezanu za Srbiju (Stari Ras, Raska i tako to).

Ako hoce neko fensi ima moze "Rasciana" (kao Rascia = Raska na latinskom), eto mog malog razmisljanja...siguran sam da neko ima i boljih ideja...

btw kompanija trenutno nije JAT Airways nego Jat Airways. Ono "Jat" (malim slovima) vise nije nikakva skracenica.
 
E, jbga. Normalno da je svima to bitnije. Problem je u tome sto to zahteva daleko vise truda, para i (politicke) volje od proste promene vizuelnog identiteta. Do tada, ostaje nam da se zanimamo "sminkom"
 
Jat ce uskoro svetlim stopama Zastave, koja je 25 godina proizvodila isti auto (Jugo) pod jedno 7 razlicitih imena.
 
čoveče, ovo se samo smanjuje ;).... bedak... Inače uopšte mi nije jasan razlog ukidanja linije za Tiranu, baš sam hteo ove godine opet da idem u Albaniju da bi skontao da više ne postoji linija, a kako sam čuo (baš doduše mislim svojevremeno na bb, mislim da je ambassador to govorio) da je Jat Airwaysu najprofitabilnija linija bila tada Tirana....
Sve mi to smrdi na politiku opet.
 
To sto se smanjuje ne treba da brine, Jat je i sad preveliki, i mora da smanji na neku odrzivu meru ukoliko misli da prezivi konkurenciju koja ce doci ratifikacijom open skies sporazuma. To je bila kompanija koja je prakticno drzala monopol u SFRJ, ciji su gradjani mogli da putuju sirom sveta - i mnogi su i imali para da to sebi priuste, a i dolazilo je mnogo turista na jadransku obalu. Od tada trziste se smanjilo (smanjila se zemlja), narod osiromasio, turisti izostali (njih sad prevoze neki drugi prevoznici u nekim drugim zemljama), drzava (glavni JATov sponzor) propala, a da bi maknuo dalje od 500 km od Beograda treba ti viza. Jedino sto je Jatu u svemu tome dobro doslo je povecanje dijaspore usred egzodusa iz zemlje 90ih, sto je stvorilo neke nove redovne musterije.

Problem je u tome sto Jat nije odmah (tamo negde '95. ili bar 2000.) skresan na pravu meru, nego je to smanjivanje agonija koja traje godinama da ne bi doslo do prevelikih otpustanja, da bi politicari mogli kompaniju da muzu (u onim godinama kada je dobro poslovala, a bilo je od 2000. i takvih) i da muljaju, itd.

Sto se tice Tirane, ne vidim zasto bi je ukidali ako je bila profitabilna? I na koju foru je bila profitabilna? Ko to uopste leti na relaciji Tirana - Beograd, i zasto?
 
Vrh