[EKSKLUZIVNO] Intervju sa rukovodstvom Er Srbije: Razvoj i nastavak transformacije kompanije, kada dolaze Embraeri i rezultati ovogodišnje letnje sezone
Dva dana pred let ka
još jednoj novoj interkontinentalnoj destinaciji, kineskom gradu Gvangdžou, u susret skorom dolasku trećeg širokotrupnog Erbasa A330 na „Nikolu Teslu“ i nakon objave da nakon nekoliko decenija
ponovo započinju sa kadet pilot programom, Tango Six je dobio ekskluzivnu priliku da intervjuiše tri člana tima koji vodi Er Srbiju. Generalnog direktora
Jiržija Mareka, izvršnog direktora za saobraćaj
Milana Malovića i
Miroslava Musulina, novog direktora Er Srbija Tehnike.
Kada se očekuje definitivno uvođenje Embraera i trećeg A330 u flotu, koliko će se sastav flote menjati u narednim godinama, koliko na kompaniju utiče poremećaj u lancima snabdevanja i šta konkretno stoji iza najavljene nove etape u poslovanju kompanije? Tango Six je dobio retku priliku da o ovim, trenutno najaktuelnijim, temama priča sa tri čoveka koji su među najodgovornijima kada su kada su planiranje razvoja i operacije srpske nacionalne avio-kompanije u pitanju.
Er Srbija je kao prvi korak u korigovanju tih problema ušla u partnerstvo sa novom kompanijom koja se bavi opsluživanjem aviona i putnika,
kako je Marek ranije kazao za Tango Six – da bi, pre svega, mogli da budu uključeni u njihove poslovne odluke.
Iza scene, kako kaže za naš portal, odmah nakon kraja prethodne letnje sezone
doneli su više odluka kako da svaku sledeću sezonu dočekaju operativniji i stabilniji kao izuzetno kompleksan saobraćajni poslovni entitet. Entitet, koji je,
na primer, u avgustu ove godine prevezao samo oko 2.000 putnika manje od Er Baltika. Kompanije koja je pre nekoliko godina bila nedostižni pojam za Er Srbiju.
– Ove letnje sezone nismo imali većih problema sa saobraćajem kao prošle sezone. Pored drugih, jedan od očiglednih pokazatelja je i to da je višestruko smanjen broj negativnih komentara u medijima i na društvenim mrežama i praktično sveden na minimum.
Nakon prošle letnje sezone počeli smo da preduzimamo konkretne korake, kao što je
promena provajdera zemaljskog opsluživanja. Reč je o zajedničkom ulaganju sa kompanijom Menzis. Zadovoljni smo saradnjom sa njima. Oni su u martu preuzeli kompletne operacije od kompanije „Belgrade Airport“ i započeli sa ubrzanim unapređenjem procesa i upravljanja.
U ovoj sezoni smo imali dva velika događaja, Olimpijada i evropski Šampionat u fudbalu.
Kao što sam Vam ranije pričao, počeli smo da pripremamo rezervne resurse kako bi predupredili eventualna iskakanja iz saobraćaja. Najviše neplanskih odlaganja ili neregularnosti u saobraćaju ove sezone imali smo zbog zagušenog evropskog vazdušnog prostora, štrajkova evropskih kontrola letenja i poteškoća zbog regulative koja propisuje bezbedno punjenje goriva tokom olujne aktivnosti blizu aerodroma, kao i drugih faktora koji su u vezi sa vremenskim uslovima.
Kao rezultat promena na osnovu lekcija prošle sezone mogu reći da je ova letnja sezona prošla neuporedivo bolje. Svoje operacije smo stabilizovali, nastavićemo da ih poboljšavamo jer i dalje nismo tamo gde želimo da budemo u tom kontekstu. To, međutim, ne zavisi samo od nas, već i od eksternih faktora koje sam ranije pomenuo – kaže Marek.
Marek kaže da je broj putnika nastavio da raste i u 2024. godini i da je Er Srbija do sada u ovoj godini
prevezla 8% više putnika nego prošle godine. Iako
Olimpijada i evropsko prvenstvo u fudbalu nisu doneli dramatično povećanje broja putnika avio-kompanijama, Er Srbija je, po rečima Mareka, poslovala agilno, brzo reagovala po potrebi i preraspoređivala kapacitete na različite načine, tako da nije zabeležila pad saobraćaja, poput nekih većih evropskih avio-kompanija.
Kako potvrđuju naši sagovornici,
Er Srbija planira da dugoročno zameni avione Erbas A319 sa Embraerima 195.
– U narednih tri do pet godina, naši A319 avioni postupno će izlaziti iz saobraćaja i biće vraćani lesorima. Određen broj ovih aviona biće zamenjen sa većim A320, ostatak sa Embraerima.
Sadašnje destinacije, kada pričamo u kontekstu potražnje i „load factora“, koje su bile opsluživane avionima A319 biće zamenjene Embraerima.
Vidim da u stručnoj javnosti ima dosta nedoumica, pa ću pokušati to što jednostavnije da pojasnim. Naša strategija flote je veoma jasna, ako direktni operativni trošak nekog aviona zaista jeste jeftiniji od nekog trenutnog tipa koji koristimo, odlučićemo se za taj novi avion. Nemamo, trenutno, nikakvu računicu da starije Erbase zamenjujemo NEO verzijama, budući da smanjeni trošak potrošnje goriva nije dovoljan da pokrije visoke troškove posedovanja novog aviona. Putnici svakako neće platiti skuplju kartu samo zbog toga što lete u NEO Erbasu.
Kada flota A319 letelica bude na odlasku, njih trenutno imamo 10, stvoriće se jaz između 72 i 180 sedišta. Tako da smo uvek bili u potrazi za regionalnim mlaznjakom koji može da se uklopi u tu jednačinu. Počeli smo još pre Korone da testiramo različite tipove regionalnih mlaznjaka, kao što su CRJ i Embraer. – objašnjava Marek.
Er Srbija je pomogla Embraeru u
organizovanju promocije svog novog E195-E2 prošle nedelje. Marek kaže da je
E2 na papiru mnogo jeftiniji od A319 i, čini se, mogao bi biti jeftiniji i od E1:
– Ako budemo rasli sa Embraerom, ako se E2 u praksi pokaže jeftiniji od E1, zašto bismo čekali? – zaključuje generalni Er Srbije.
Kompanija trenutno
očekuje dolazak svog trećeg Erbas A330-200 u Beograd, završila je transformaciju i uvećanje ATR flote, uvodi novi tip aviona Embraer 195 koji će
iznajmljivati po „dry lease“ principu. Školovanje sopstvenih posada za novi tip, potvrđuju nam, je gotovo.
Međutim, Er Srbija je u stručnoj javnosti počela da trpi kritike kako je
uvođenje Embraera previše puta odlagano, neki komentari su za to, iz nekog razloga, čak optuživali i Direktorat civilnog vazduhoplovstva.
Marek kaže da ništa od glasina nije tačno i da je dinamika uvođenja aviona u saobraćaj, u ovim uslovima globalnog tržišta i poremećenih lanaca snabdevanja izuzetno kompleksna. Ali da rokovi i nisu toliko prekoračeni kada se pojasne interni planovi kompanije:
– Trenutno, ukoliko ne bude novih nepredviđenih okolnosti,
očekujemo da sa redovnim operacijama našeg prvog „dry lease“ Embraera počinjemo u prvoj polovini oktobra.
Drugi bi trebalo da mu se pridruži tokom novembra.
Tehnička ispravnost oba aviona je savršena. Poznato je da u našoj industriji važi uverenje da je savršena dokumentacija jedan od glavnih preduslova da bi avion mogao da leti. Kada je uvođenje Embraera u našu flotu u pitanju, radi se upravo o tome. Reč je o novom tipu aviona koji uvodimo u flotu i želeli smo da to uradimo postupno i na ozbiljan način.
Tačno je, ciljali smo da prvi Embraer bude uveden na početku jula. Pre nego što objasnim zašto taj rok nije ostvaren, naglasiću da dva aviona, iako su parkirana na „Nikoli Tesli“, nisu naš trošak budući da njihovo iznajmljivanje tek plaćamo od trenutka kada letelice prođu naš tehnički prihvat.
Naša želja i cilj su bili da ih uvedemo u flotu u letnjoj sezoni. Međutim, imali smo i plan da ako dođe do bilo kakvog potencijalnog odlaganja ili ako uočimo snažan rast tražnje, pripremili smo dovoljno kapaciteta u okviru Erbas flote da odgovorimo na promene na tržištu, kao što smo uradili u prošlosti više puta. Kada smo utvrdili da imamo veći rast broja putnika u odnosu na kapacitet, odlučili smo da angažujemo dodatne kapacitete.
Dakle svakako ni na jedan način nismo finansijski bili oštećeni njihovim planiranim neulaskom u saobraćaj, štaviše, zaradili smo više zbog velike potražnje i zamene sa Erbasovima koji imaju veći kapacitet. – objašnjava Marek.
Dva su opšta razloga zbog kojih uvođenje Embraera još uvek traje: jedan je naša želja da izuzetno temeljno proverimo tehničku istoriju letelica a druga su poteškoće u lancu snabdevanja i izuzetno nepovoljna situacija na tržištu avio-delova............................................
Srpska nacionalna avio-kompanija je po završetku prošle letnje sezone započela mini-revoluciju u svojim redovima. Nekoliko puta su u raznim medijskim...
tangosix.rs