14/10/2009 19:59 | Beograd | Na kupovinu od Boinga Jat primoran i zato što mehaničari i piloti nemaju sertifikate za rad na Erbasovim letelicama
DANAS SAZNAJE - Iza učestalih pregovora sa američkim proizvođačem aviona, a sada i Siti bankom, kriju se planovi o modernizaciji flote srpskog avioprevoznika
Jat ervejz nabavlja Boingove avione
Autor: A. Milošević
Beograd - Nacionalni avioprevoznik Jat ervejz ubrzano i u tajnosti radi na obnovi flote u narednoj godini, o čemu je, kako Danas saznaje, bilo reči na nedavno održanom sastanku sa predstavnicima Siti banke i sa američkim proizvođačem aviona Boingom, čija bi delegacija u narednih desetak dana ponovo trebalo da dođe u Beograd. Jat namerava da nove letelice nabavi na lizing, odnosno da ih iznajmi, pri čemu bi bila ostavljena i mogućnost njihovog otkupa. To znači da vlasnik aviona ne bi bio Jat, već finansijska grupa Siti, dok bi domaći prevoznik eventualno mogao da stekne svojinu nad njima tek po isplati poslednje rate, u slučaju zaključenja finansijskog lizinga.
Otvoreno je pitanje da li će u aranžman biti uključeni novi avioni ili neke od već postojećih letelica raspoloživih za lizing. U prilog tvrdnji da će se Jat ipak odlučiti za nabavku aviona govori i činjenica da se vode razgovori sa Siti bankom, koja na prostoru Srbije učestvuje u velikim poslovnim aranžmanima (poput odobravanja kredita Telekomu Srbije za kupovinu Telekoma Srpske) i sigurno se ne bi upuštala u finansiranje nabavke delova za avione ili slične manje poslovne operacije.
Obnova flote je jedan od prioriteta Jata, čiji su avioni stari u proseku više od 20 godina. Prema tvrdnjama upućenih u stanje Jatovog voznog parka, od ukupno 16 aviona, trenutno leti samo šest - četiri „boinga“ i dva manja aviona tipa „ATR“. Dva do četiri aviona bi, prema tvrdnjma našeg izvora, relativno brzo mogla da polete ako bi se kupili rezervni delovi, dok su za ostale letelice potrebna znatno veća ulaganja.
Nedavno su u poseti Jatu bili i predstavnici evropskog proizvođača aviona Erbas, sa kojim domaća aviokompanija ima ugovor o nabavci osam aviona tipa A319 iz 1998. godine, u nominalnoj vrednosti od 580 miliona dolara, koji nikada nije realizovan. Ovdašnji političari su često isticali ovaj sporazum kao prepreku za nabavku aviona drugih proizvođača, ali u samom ugovoru, u koji Danas ima uvid, nema nijedne odredbe koja bi sprečila Jat da nabavi Boingove ili bilo čije druge letelice. Osim veoma visoke cene, Erbasovi avioni Jatu ne odgovaraju ponajviše zbog toga što su domaći piloti obučeni za upravljanje Boingovim letelicama, a uz to ni Jat Tehnika, koja održava celokupnu flotu nacionalnog avioprevoznika, nema sertifikate za remont aviona evropskog proizvođača. U Tehnici nezvanično kažu da bi relativno brzo mogli da se edukuju za rad na ovim avionima, naročito ako bi bili novi, pošto su „komplikovaniji radovi uglavnom potrebni na starijim, a ne na novim avionima“.
Konačno, glavni Jatov problem za bilo kakvu nabavku su finansije. Kompanija će i ovu godinu završiti sa gubitkom, pa nema sumnje da će za obnovu flote biti neophodne državne garancije. Vlada je u februaru ove godine Jatu pozajmila 10 miliona evra za investicije i socijalni program i obećala da će mu u 2010. dati garancije za nabavku četiri aviona, ali samo pod uslovom da Jat uspe da pozajmljena sredstva vrati do kraja ove godine. U suprotnom, država će preuzeti deo imovine ove aviokompanije i prodati je da bi naplatila dug.
Vrednost ugovora sa Erbasom premašila 700 miliona dolara
Ugovor sa Erbasom već više od deceniju predstavlja trn u oku Jatu, između ostalog i zato što je kompanija dala avans od 23,5 miliona dolara, koji proizvođač iz Tuluza nema nameru da vrati. Pošto srpskom prevozniku ne odgovaraju ugovoreni avioni, jedno od rešenja koje predlažu u Jatu jeste da se uplaćeni avans iskoristi za kupovinu ATR-a, čiji proizvođač ima vlasničke veze sa Erbasom. Inače, ugovor iz 1998. je izuzetno nepovoljan po Jat. Njime je predviđeno da cena aviona može samo da raste, a ne i da pada i prema eskalacionoj formuli iz ugovora, cena je samo do novembra 2007. godine kao datuma za isporuku aviona sa kamatama premašila 700 miliona dolara. Zanimljivo je da ugovor nema, inače standardnu, klauzulu koja omogućava njegov raskid u slučaju promenjenih okolnosti, zbog čega se danas uglavnom smatra neraskidivim. Nepovoljno je i to što bi Jat postao vlasnik aviona tek po otplati poslednje rate za svih osam letelica, odnosno 2017. godine, da je ugovor realizovan prema predviđenim rokovima.
Sporazum o aviosaobraćaju sa Emiratima
Bilateralni Sporazum o vazdušnom saobraćaju između Srbije i Ujedinjenih Arapskih Emirata biće parafiran danas u Beogradu, saopštilo je Ministarstvo za infrastrukturu. Očekuje se da zahvaljujući tom sporazumu, aviokompanija Emirati počne da saobraća između Dubaija i Beograda, ali i da preko Beograda leti i ka drugim kontinentima.
Izvor
anas
http://www.danas.rs/vesti/ekonomija/jat_ervejz_nabavlja_boingove_avione.4.html?news_id=174275