Šta je novo?

Air Serbia

@Lucifer
bow-004.gif
 
Ja stvarno ne razumem ovolike napade na Jat, a naročito od ljudi koji pričaju da toliko lete. Ja letim možda 5-7 puta godišnje, i to sa raznima. Ako poredite Singapure Airlines sa nekim evropskim - ne ide. Ako poredite Jat sa realnim takmacima, kao što su regionalne kompanije - dobri smo, a ako poredite sa evropskim gigantima, rekao bih da nismo loši. I to po svim parametrima - cene, bezbednost, osoblje, udobnost, ketering, prtljag... Jedino što se oseća stalno je ta zastarelost, i fali nekih tehničkih novotarija.

Sa obnovom flote, Jat bi itekako mogao da računa na poziciju broj 1. u regionu. Više nam i ne treba! Bar meni.
 
Ajde da se je*******emo statistikom.. :)

Statistics regarding airline punctuality (on time departure, arrival and flight regularity) have been published for 32 European airlines among which are the 3 leading carriers from the former Yugoslavia – Croatia Airlines, Jat Airways and Adria Airways. All three airlines have nothing to be proud of being in the bottom half for most of the categories. When it comes to on time departures (these are flights which arrive on time or within 15 minutes of the scheduled arrival time) Croatia Airlines is the worst offender with only 66.1% of its flights arriving on time. This means Croatia Airlines is ranked 29th out of 32 companies. Jat and Adria performed better than its Croatian counterpart with Jat having 71.5% of its flights on time (ranked 23rd) and Adria with 70% of its flights running on time (or a rank of 24). Interestingly SAS Scandinavian Airlines has most of its flights landing on time and is ranked number 1.

When it comes to on time departures the 3 EX-YU carrier line up one after the other. Adria ranks 24th (with 74.4% of flights on time), Jat Airways 25th (with 74.3% of flights on time) and Croatia Airlines (26th with 71.2% of flights on time). TAROM Romanian Airlines is the best performer when it comes to on time departures, coming in at first position.

http://exyuaviation.blogspot.com/2009/03/ex-yu-airlines-are-late.html

itd. itd.

442doBGD, to je bi odgovor na tvoje Pan Am reklame.. Koje su takođe iz sličnog perioda.

Ja sam ove godine leteo nekih 5-6 puta. JAT se ni po čemu nije razlikovao od drugih, naprotiv. Bio je mnogo bolji od US Airways-a, i mnooogooo bolji od Air France-a. A lošiji od Lufthanse (na interkontinentalnom), a od Minhena do Beograda isti su bili, s tim što su Luftini sendviči jezivo zasmrdeli čitav avion toliko mnogo da me je smrad probudio.
 
pa naravno da posluje sa gubicima, kao i najveci broj evropskih aviokompanija, a ove godine sve... ali avio kompanija nije ekonomska razbibriga i krava-muzara, vec drzavni projekat, onaj zbog koga je svajcarska izdvojila milijardu dolara za swiss odnosno rekonstruktuiranje swissaira, onaj zbog koga drzava hrvatska ima milijardu dolara duga za avione croatie airlinesa... sve ozbiljne drzavne avio kompanije ne prave svoje redove letenja samo po ekonomskom interesu svoje popunjenosti, vec po ekonomskom i politickom interesu cele drzave, odnosno njene citave ekonomije. zato je, kao i posta, ozbiljna aviokompnija drzavna stvar koja moze biti i vrlo us[pesna kada pravi vrlo velike gubitke, jer drustvu donosi mnogo vecu korist. a upravo zbog politickih i vazduhoplovnih diletanata, poput tebe koji ne razlikujes realno od pljuvackog i pristrasnog, nasa drzava je u poslednjih 8 godina potpuno zapostavila jat.
 
@lucifer

:gobb:



Znam da ce me mnogi ismejati, jer nemam izvor za informaciju, ali sam siguran da ima i onih koji se secaju:

Zahvaljujuci tadasnjem generalnom direktoru Predragu Vujovicu, Jat je od 2000. do 2004. zabelezio izuzetan skok u poslovanju. Stavise, 2003. bio je u samom vrhu evropskih kompanija po redovnosti letenja, ispred gotovo svih velikih igraca. Dok je Vujovic bio direktor, osecala se jasna poslovna politika i svaki dan Jatu je bilo sve bolje.

Onda je, nakon pobede Kostunicine koalicije, Jat pripao starim majstorima za unistavanje - Srpskom pokretu obnove. Dana odlucuje da direktor bude Aleksandar Milutinovic, koji ispunjava zadatak u rekordno kratkom vremenu: zaposljava nekoliko stotina stranackih aktivista, rodjaka, prijatelja... A kompanija je pocela da se strmoglavljuje. Odijum javnosti je bio toliki da su i poslovicno nepromocivi drparosi morali da ustuknu i smene Milutinovica, a postave Nebojsu Starcevica. Medjutim, bilo je kasno, jer se zamah izgubio. Tavorenje, bez jasne ideje sta dalje i bez jasne podrske drzave, nastavilo se i pod Vlaisavljevicem.

Daj Boze da se sada nesto izmeni. Advokat Srdjan Radovanovic je iskusan kurjak, nezgodan igrac i veliki borac. A ume i da izlobira.

I jos nesto. Za Dubrovnik ne krivim Jat, vec hrvatske vlasti koje su obecavale mesecima da nece biti problema za dozvolu (kao sto nije problem ni za Pulu), pa onda kurvinski odbili da je izdaju, da bi posle desetak dana (kada je Jat vec progutao zabu) dali odobrenje. Da je u pitanju potencijalno dobar posao, govori 800 karata prodatih za par dana.
 
Sto se tice kasnjenja, tu nije uvek Jat kriv. Secam se jednog leta za Pariz, kada su svi putnici dosli i cekirali se ranije, boarding je izvrsen pre vremena, i pilot je bio sav srecan i objavio kako su svi na mestu i da polecemo 15 minuta ranije...a onda je 10 minuta nakon toga nadrkan saopstio da je osoblje na zemlji utovarilo pogresan prtljag tj. pobrkalo kofere sa dva leta, i da sad sve mora da se vadi i proverava...i naravno onda smo kasnili sat vremena. Takodje da malo bacim hejt i na pasosku kontrolu, em sto uopste ne gledaju red letenja pa npr. kada sleti 4-5 letova u roku od 15tak minuta sa prometnih destinacija (npr. Minhen, Cirih, Bec, Frankfurt) oni umesto da lepo unapred popune sve saltere cekaju da se na dva aktivna saltera napravi nenormalni red da bi im onda doslo iz dupeta u glavu da otvore jos jedan eventualno....i da tako secam se jos jednog leta za Pariz, gde spikerka panicno 15-20 minuta objavljuje "poslednji poziv za let za Pariz" dok nas 20 ceka na pasoskoj kontroli dok riba-pandurka kulira i sve opusteno...pije kaficu...pa onda odlazi sa saltera...pa onda proverava nekog tipa 100 godina, jer nesto nije u redu sa pasosem, pa zove koleginicu zbog toga pa odlazi (ko da njega nije mogla da gurne u stranu kod koleginice da rascisti zabunu a nas da pusti da prodjemo)...i tako dalje.

A i sami putnici znaju da budu krivi, jer je jelte opste poznato da "Jat uvek kasni" pa zasto onda da putnici dodju na vreme? Pa se tako desava da gospoda lezerno dolazi do gejta i ako ovi objavljuju polazak po 10. put (doziveo i takve slucajeve - prvo sam pomislio, u je, pa ovaj let je prazan - dok nisam shvatio sta se desava), pa tako Jatovo kasnjenje postaje samoispunjujuce prorocanstvo.

Tako da - nemojte uvek da krivite Jat ako kasnite. Ima i drugih razloga, ja sam samo naveo domace - da ne spominjemo kakav haos se odigrava na aerodromima tipa CDG, Heathrow (zbog guzve) ili u Rimu gde strajkuju svaki 3. mesec, tu tek nije Jat nista kriv.


Inace, po mom iskustvu, ako letite Jatom van sezone (naravno vecina ljudi leti u sezoni pa imaju odgovarujuce utiske), kasnjenja su vrlo retka, tj. kasnicete u proseku mozda 10-15 minuta. Problem se desava u sezoni - i tu mozemo da krivimo Jat - jer ima dosta cartera, kojima Jat daje prioritet (jer se tu najvise zaradjuje), a zbog ekonomskih pritisaka nema kao ranije jedan avion u rezervi da uskoci ako treba, tako da jedno ozbiljnije kasnjenje moze da poremeti ceo red voznje u jednom danu, a posto je prioritet na carterima redovne linije onda mogu da kasne po par sati. Tu jedino mozemo da kudimo Jat, ali oni se vode ekonomskom logikom u tom slucaju, zapostavljaju poluprazan redovan let zbog punog cartera.
 
ne mislim da komuniciram neprimereno. diletant ne moze da bude uvreda ni za koga sa ovog foruma, jer ovde se ne okupljaju avio-eksperti... tuga je kada diletantni vode avio-kompaniju. na ovom forumu se ustaljilo da se ne persira; ko zeli da persira nemam nista protiv, ali treba da prihvati da se ponasa neuobicajno i nestandardno. a sto se tice sadrzaja kritike, stvarno je smesno da neko ko iz reda u red iz predrasuda i slepe mrznje prema domacem avioprevozniku dedukuje toboznje nedostatke, drugima koji iznose ozbiljna porednjenja sa zvanicnim tabelama kasnjenja, ulaganjima u druugim zemljama isl. kaze da govore naprazno. u evropskoj uniji je zabranjeno subvensionisanje cene karte, ali nije zabranjeno pokrivanje gubitaka iz drzavnog budzeta i upumpavanje razvojnog kapitala, uzimanje kredita za korist kompanije (kupovina aviona) - a upravo na to se u srbiji mrko gleda kada je jat u pitanju.
 
predlog za novu farbu aviona:
1516008.jpg

jedina prepravka bi bila zamena rasporeda boja zastave (plavo-belo-crvena -> crveno-plavo-bela) i crni nos. a u jajetu umesto JAT piše SAT a na trupu Serbian Airlines
 
Bezbedan avion sa odvrnutim šrafovima
Снимак на коме се види да је чак пет шрафова из панела крила ЈАТ-овог авиона одврнуто, аутентичан је, потврдили су у српској авио-компанији. Ипак, кажу да је авион био безбедан.

"ЈАТ Ервејс" потврдио је аутентичност снимка објављеног у "Блицу", на коме се види да је чак пет шрафова из панела крила одврнуто.

Овај пропуст у одржавању авиона на срећу није угрозио безбедност путника. У ЈАТ-у кажу да је, највероватније, узрок људски фактор и да ће истрагом коју ће спровести "ЈАТ техника" и Директорат за цивилно ваздухопловство, бити утврђено ко је, када и због чега одвртао спорни панел.

Не искључује се ни замена материјала пошто је авион стар 21 годину.

Снимак који је направио путник на линији Кос - Крит - Београд и који показује да су се шрафови панела, који се налази изнад мотора на крилу "боинга 737", одврнули, покренуо је питања о безбедноси Јатове флоте - колико су ови шрафови битни за безбедан лет и ко је био дужан да уочи недостатак на авиону.

У ЈАТ-у тврде да, поред пет одврнутих, панел држи још неколико десетина шрафова и да се овај панел с времена на време скида да би се авион сервисирао. И поред свега, кажу да је авион био безбедан.

"Боинг 737" на коме је уочен недостатак произведен је 1988. године и узет на лизинг до 2011. године од једне америчке компаније. У ваздуху је већ провео 45.000 сати и редовно је севисиран у "ЈАТ техници". Последњи пут овај авион је био на прегледу 5. августа, а уочени недостатак појавио се 14. августа и саниран је исте вечери после дневног лета.

Међутим, "ЈАТ техника" о томе није обавестила "ЈАТ Ервејз". У компанији сумњају да је људски фактор узрок догађаја, али најављују детаљну истрагу.

Против одговорних лица биће покренуте озбиљне дисциплинске мере које могу ићи до губитака дозволе за рад. Истрага мора показати чијим пропустом шрафови нису били на месту кажу у ЈАТ-у.

За седам до 10 дана, ЈАТ ће изаћи са комлетним резултатитима истраге. Како кажу, не постоји стари авион већ исправан и несиправан, а сви ЈАТ-ови авиони исправни су и редовно прегледани.
link sa fotkom i izjavama ljudi iz JAT-a

Izvor:RTS
 
kole":1raomoxu je napisao(la):
Mora covek samo da se navikne. Narocito ako leti Jatom :D
JAT je mala beba naspram Aeroflot-a što se tiče ovakvih stvari.

Neverovatan je osećaj voziti se u jednom od Tupoljev aviona.
Divne stvari, divno se raspadaju i kako im se samo vitoperi krilo dok letuckaju... <3

Boinzi su doista mnogo prijatniji i komforniji, ali su duplo sporiji.
Zato, između ostalog, i preferiram oldtajmere. :p
 
dikli frku oko šrafova ni zbog čega. ta oplata može da stoji na jednom šrafu, a oni se usrali zato što nema jednog šrafa
 
little lightning":290bpbks je napisao(la):
kole":290bpbks je napisao(la):
Mora covek samo da se navikne. Narocito ako leti Jatom :D
JAT je mala beba naspram Aeroflot-a što se tiče ovakvih stvari.

Neverovatan je osećaj voziti se u jednom od Tupoljev aviona.
Divne stvari, divno se raspadaju i kako im se samo vitoperi krilo dok letuckaju... <3

Boinzi su doista mnogo prijatniji i komforniji, ali su duplo sporiji.
Zato, između ostalog, i preferiram oldtajmere. :p
vitopere kriva dok letuckaju i duplo brzi od boeinga ??? sta sve necu cuti
 
Kako vidim na Wiki, Boeing 767 ostvaruje maksimalnu brzinu od 913 km/h, dok Tupolev Tu-154 ostvaruje čak 950 km/h, tako da je moja tvrdnja osnovana.

Tupoljevim sam leteo okruglo dva sata, bez kašnjenja.
Boeingom 767 sam leteo 2 sata i 45 minuta. Dakle, 45 minuta kašnjenja.

U pitanju je relacija Beograd - Moskva.

I da, Tupoljevom su se krila pomerala gore-dole.
 
ma nisu mu se pomerala krila gore-dole bez veze. ima hidraulični istem ptičijih krila, da bi se držao u vazduhu i postigao traženu brzinu od 950 km/h
 
Krila velikih putnickih aviona se stvarno prave elasticna. Na tim duzinama krila ne bi izdrzala opterecenja. Kada covek sedi pored krila i posmatra krilo pri prolasku kroz jaku turbolenciju moze stvarno videti kako se krilo uvija i pomera gore dole, cak po nekoliko desetina santimetara.
Evo jednog primera kako to izgleda u Boingu 747

http://www.youtube.com/watch?v=_HQZ4kg48dE

Uzmite u obzir da se vrh krila nalazi na nekih dvadesetak metara od kamera.
Dakle. Da, putnicki avioni "masu" krilima i da nije tako avion tih velicina ne bi mogli uopste da polete. Da ne ulazimo mnogo u teoriju zasto je to tako.

Tupolev brzi od Boinga.

E tu mora malko u teoriju da se udje.
Maksimalna brzina, Putna brzina, Isplativa brzina., su samo od nekih pojmova koji se koriste u vazduhuplovstvu. Putnicki avioni lete uglavnom "isplativom brzinom" Na vecim visinam je vazduh redji, pa je isto tako i otpor vazduha manji. Sto je otpor vazduha manji, to se manje energije trosi. Dakle moze se leteti vecom brzinom. Na liniji Beograd- Moskva. Avion ima dovoljno vremena da se popne na vecu visinu nego na relaciji Beograd- Tivat. Dakle na relaciji Bg-Mo avion moze leteti brze, a da ne sprzi tone goriva. Ta razlika izmedju 913 i 950 je beznacajna posto je to brzina u msa uslovima koji u stvarnosti nisu izvodljivi. Par km gore ili dole je tu nebitno.
Razlika u trajanju leta se moze objasniti vetrom, koj je bitan faktor.
Na visinam na kojima putnicki avioni lete moze doci do pojave mlazne struje koja dostize u extremnim uslovima brzine i do 540 km/h .

http://en.wikipedia.org/wiki/Jet_stream

Svakako i obican vetar ima velikog uticaja na trajanje leta... Bla,bla,bla... Oduzih se. Jbg. Tema na koju mogu da pisem u nedogled.
P.S.
Jedini putnicki avioni koji su bili znacajno brzi su CONCORDE 2.405 km/h i TUPOLEV Tu 144, 2500 km/h

Steta samo da JAT nema neki od tih ptica, pa da ih ponudi jos u low cost varijanti. Pa jos to i da se isplati, a i da ne zagadjuju mnogo... Eh to bi bila prava stvar koja bi digla JAT ponovo u visine na kojima je leteo. Ovako. Mrka kapa...
 
Nadajmo se da su neimenovani izvori tačni, i da je nekom napokon stalo da JAT bude normalna kompanija.

Wednesday, September 16, 2009
The mysterious case of Boeing
“A girl certainly won’t become prettier in time, and now we have to put some makeup on her face and dress her up nicely”, Srđan Radovanović, Jat Airways CEO
There are conflicting media reports regarding Jat Airways’ fleet renewal. With a delegation from Boeing meeting with Jat representatives on Monday and the Serbian government on Tuesday many have said that Jat did not and will not discuss any aircraft orders. However, the true story is not so simple. According to insider news, Jat and Boeing on Monday discussed possible aircraft types the airline could order. Boeing proposed for Jat to order 5 Boeing B737 Next Generation aircraft. Boeing will also compose a “dream fleet” for Jat, meaning it will formulate an exact list of aircraft Jat should order based on its financial results, current fleet age and cabin occupancy indexes. The aircraft manufacturer did a similar study for Jat in 2004 when, among other aircraft, it proposed the purchase of 2 Boeing B787s. The Boeing delegation is also said to be extremely interested in making Jat Tehnika its European technical base. Bombardier similarly named Ljubljana as its European hub. On Tuesday the Serbian government announced that it is firmly with Boeing ruling out a possible purchase of Airbus aircraft. Serbia’s minister for infrastructure says that aircraft orders can be made only after Jat’s new business strategy, to be published on Friday, is carefully analysed. Jat’s management is said to be furiously working on diverting its 1998 order for 8 Airbus aircraft and replacing them with ATRs. The Boeing delegation will meet up with Jat’s management again today.

Meanwhile, in an interview to the Serbian edition of the Economist Magazine, Jat’s CEO Srđan Radovcnović said, “A lot of money has been spent at Jat. The classification of jobs includes even a shepherd with a flock of sheep in the city of Vršac. The former reorganisation was carried out hastily and in a wrong manner. It couldn’t have been otherwise, since someone made show business instead of real business”. He continues, “In Vršac, where we have a pilot academy stretching on about 400 hectares of land, there is a flock of sheep. While I was analysing balance sheets, I saw an item named ‘biological assets’. I was astounded, and started wondering whether it was possible that someone at Jat had purchased parrots or aquariums. Then I was told that Jat also had a flock of sheep and that there was a shepherd position in the job classification”. However, in spite of all of this, Jat is a valuable company, according to Radovanović, since the liquidation value of its property amounts to at least 250 million Euros. Jat’s shares have already been listed at the Central Securities Registry, and formally everything is ready for the distribution of free shares to citizens. "It seems that an experiment was carried out with the Montenegrin market. We left it to Montenegro Airlines, and it is not quite clear why we did it, since due to large scale passenger interest we could almost have organized regular tram-car transport”, Radovanovic says. Radovanović also states that Jat pays some of the highest prices for kerosene in the world, the highest handling fees at its hub airport Belgrade and that a Nigerian airline as well as MAT Macedonian Airlines owes Jat a large sum of money.
Izvor: EX-YU Aviation Blog
Link: http://exyuaviation.blogspot.com/2009/09/mysterious-case-of-boeing.html

edit: Inače, B737NG je:
679px-Westjet737_700atYQR.jpg

Ono što je zanimljivo da ih je isporučeno 2880, a naručeno 5000, kad bi JAT stigao na red?
Zanimljivo rešenje je navodno uzeti B737-700 (3-5 godina stari) od bankrotirane SkyEurope, koji su bili pod lizingom. To je između ostalog uradio Nikki Air, ili kako se zove od Nikija Laude.
 
The Boeing delegation is also said to be extremely interested in making Jat Tehnika its European technical base.

Ovo je najvažnija rečenica u tekstu. Mogućnost da se opravlja mnogo više aviona.
 
To ima i smisla, jer je Jat Tehnika oduvek bila ekspert za Douglas i Boeing avione (a posle su se te 2 firme spojile, tj. Boeing je "progutao" McDonnel-Douglas-a). Kada bi stigli Airbus-ovi, Tehnika bi morala da krene od nule, ili bi Jat morao negde drugde da servisira avione.


edit: btw, ja bi za Jat odradio stecajni postupak slican onom primenjenom za Alitaliju, Olympic ili Swissair. Da se osnuje nova kompanija, koja bi otkupila sve Jatovo sto vredi, ukljucujuci ICAO/IATA kodove (ono "JU" u broju leta), ta 2-3 aviona koja nisu blizu isteka radnog veka, slotove na medj. aerodromima, nepotrebne nekretnine, pilotsku akademiju itd. Ostatak nek se likvidira. Onda ta nova kompanija, neopterecena dugovima i starim obavezama prema zaposlenima, moze da kupi nove avione i da pozaposljava potreban broj starih Jatovaca, ali od nule i po kvalifikacijama.
 
Za nostalgicare, me included :)

[video]http://www.youtube.com/watch?v=38U0FyWvH-k[/video]
 
Vrh