Šta je novo?

Air Serbia

Nije da podržavam Vučića, ali kako biste vi postupili u situaciji da imate aviokompaniju sa nasledjenim dugom od 230 miliona evra koji ima tendenciju blago ubrzanog rasta, čija je vrednost imovine daleko manja od dugova, i to u situaciji u kojoj je većina aviokompanija u bogatijim i većim državama u istim problemima? Ko bi uzeo takvu kompaniju? Drugo je Alitalija, kompanija koja godišnje preveze 25 do 30 miliona ljudi, koja ima više aviona trenutno i od samog Etihada i neuporedivo veći tržišni potencijal od Air Serbie. Problem je što su Jat, Zastava i mnoge druge kompanije toliko uništili da je prava sreća što smo ih uopšte udomili, bez obzira na "miraz". ti "mirazi" su neuporedivo manji od gubitaka koje bi takva preduzeća generisala u budućnosti, kao i od njihove likvidacije.
Srbija je već dvadeset pet godina izvan svetskih tokova tehnološkog i ekonomskog razvoja, i zbog te pauze mi sada moramo skupo da plaćamo kako bismo se nekad ponovo uključili u te tokove. Ne vidim drugi način.
E sad, zašto odmah to nije rečeno narodu ovako plastično i jednostavno? Ne samo što kod nas većinu naroda čine polupismeni i poluobrazovani ljudi kojima fali logika, koji su odlična publika za senzacionalističko novinarstvo, od isto tako diskutabilno obrazovanih novinara, često i plaćenih da pišu protiv nekoga ili nečega (autocenzura), pa mogu da mislim na šta bi ličilo da je Vučić prvog dana po sklapanju ugovora saopštio sve njegove detalje. Pa onda bi krenula nevidjena negativna kampanja, bolje reći hajka, koja bi drastično oborila i tržišni rejting Air Serbie i ugrozila njene razvojne planove. Industrija klevete i senzacionalizma u Srbiji cveta, sve je više medija, pogotovu štampanih i WWW sa sve lošijim kvalitetom, vode se nevidjene hajke protiv čitavih organizacija (čak sam i ja lično ugrožen jednom naručenom medijskom hajkom protiv odredjene ustanove, ali nećemo sad o tome, tema je Air Serbia).
Zaključak je: ne uzimajte u obzir kritike koje ne sadrže obrazloženje i predlog za neku bolju akciju.
 
tragac":2eyd2zt6 je napisao(la):
Nije da podržavam Vučića, ali kako biste vi postupili u situaciji da imate aviokompaniju sa nasledjenim dugom od 230 miliona evra koji ima tendenciju blago ubrzanog rasta, čija je vrednost imovine daleko manja od dugova, i to u situaciji u kojoj je većina aviokompanija u bogatijim i većim državama u istim problemima? Ko bi uzeo takvu kompaniju? Drugo je Alitalija, kompanija koja godišnje preveze 25 do 30 miliona ljudi, koja ima više aviona trenutno i od samog Etihada i neuporedivo veći tržišni potencijal od Air Serbie. Problem je što su Jat, Zastava i mnoge druge kompanije toliko uništili da je prava sreća što smo ih uopšte udomili, bez obzira na "miraz". ti "mirazi" su neuporedivo manji od gubitaka koje bi takva preduzeća generisala u budućnosti, kao i od njihove likvidacije.
Srbija je već dvadeset pet godina izvan svetskih tokova tehnološkog i ekonomskog razvoja, i zbog te pauze mi sada moramo skupo da plaćamo kako bismo se nekad ponovo uključili u te tokove. Ne vidim drugi način.
E sad, zašto odmah to nije rečeno narodu ovako plastično i jednostavno? Ne samo što kod nas većinu naroda čine polupismeni i poluobrazovani ljudi kojima fali logika, koji su odlična publika za senzacionalističko novinarstvo, od isto tako diskutabilno obrazovanih novinara, često i plaćenih da pišu protiv nekoga ili nečega (autocenzura), pa mogu da mislim na šta bi ličilo da je Vučić prvog dana po sklapanju ugovora saopštio sve njegove detalje. Pa onda bi krenula nevidjena negativna kampanja, bolje reći hajka, koja bi drastično oborila i tržišni rejting Air Serbie i ugrozila njene razvojne planove. Industrija klevete i senzacionalizma u Srbiji cveta, sve je više medija, pogotovu štampanih i WWW sa sve lošijim kvalitetom, vode se nevidjene hajke protiv čitavih organizacija (čak sam i ja lično ugrožen jednom naručenom medijskom hajkom protiv odredjene ustanove, ali nećemo sad o tome, tema je Air Serbia).
Zaključak je: ne uzimajte u obzir kritike koje ne sadrže obrazloženje i predlog za neku bolju akciju.


A sto mora neko da je uzme. Ako imas toke dugove, lepo stavis katanac u bravu i pustis privatne avio kompanije da obezbede uslugu.

Ne vidim razlog zasto drzava toliko jako zeli da poseduje kompanije umesto da pravi trzisne uslove za poslovanje kompanija. Bez AirSerbia imala bi gubitak jednak 0eura a bila bi na dobitku iz poreza od ostalih kompanija i placanja raznoraznih taksi.

Umesto da se drzava bavi da poboljsa zakone, napravi odlicne uslove na trzistu, uredi sudstvo,... onda se bavi poslovanjem i direktno onemogucava razvoj privatnih kompanija koje bi joj donosile cist profit.
 
Ovaj picousti najavljuje vec godinu dana da ce objaviti ugovor, pa koga on zaje*******ava??
 
bojan87":3nk6nc65 je napisao(la):
A sto mora neko da je uzme. Ako imas toke dugove, lepo stavis katanac u bravu i pustis privatne avio kompanije da obezbede uslugu.

Ne vidim razlog zasto drzava toliko jako zeli da poseduje kompanije umesto da pravi trzisne uslove za poslovanje kompanija. Bez AirSerbia imala bi gubitak jednak 0eura a bila bi na dobitku iz poreza od ostalih kompanija i placanja raznoraznih taksi.

Umesto da se drzava bavi da poboljsa zakone, napravi odlicne uslove na trzistu, uredi sudstvo,... onda se bavi poslovanjem i direktno onemogucava razvoj privatnih kompanija koje bi joj donosile cist profit.

Jat airways jeste likvidiran, sa prebacivanjem svih upotrebljivih resursa u novu kompaniju. Isto su i Belgijanci svojevremeno uradili sa Sabenom, s tim što je izmedju likvidacije Sabene i formiranja Brussels Airlinesa prošlo nekoliko godina.
Stvar je što se izmedju "samo likvidacije" i ovakvog restrukturiranja bira opcija koja pruža veće razvojne mogućnosti. Kad (nadam se) Air Serbia dostigne profit i kontinuitet poslovanja, državi neče biti problem da proda svojih 51% (ili neki manji deo)i od tih para pokrpi zaostale dugove Jat Airwaysa, a verovatno bi joj nešto i ostalo. Takodje, gleda se i benefit po nacionalnu ekonomiju. Najvažniji kriterijum za to jeste devizni efekat investicije; koliko ta investicija iznese, a koliko unese stranih sredstava plaćanja. Tu imamo primer Zastave, koja je koštala budžet, ništa nije izvozila. Fiat je u startu takodje dosta koštao budžet, ali sad ima pozitivan efekat i na budžet (uplaćuje profit), kao i na platni bilans (više donese para izvozom kola nego što iznesu uvozom komponenti). Air Serbia nam može dosta doneti para, tj več sad donosi kroz tranzite putnika, to je u vreme Jat Airwaysa bilo beznačajno, i sada se ta mreža razvija i biče još značajnija kada nadam se dogodine krene long haul.
Pored čistog deviznog efekta gleda se i posredan uticaj na razvoj ekonomije. U 2014. BEG ima rast broja putnika za impresivnih 30%, a veću stopu rasta medju aerodromima u Evropi ima samo SAW (koji geografski, zapravo, i nije u Evropi). Računaj koliko je više stranih turista došlo u Beograd, ili bolje, samo prošetaj gradom i vidi koliko više ima stranaca nego prošle godine. Sumnjam da su oni došli autobusima, ili još manje, vozovima koji se svako godine smanjuju u dužini kompozicija i učestalosti.
Još jedno pitanje je, da li bi strane kompanije uopšte u nekoj ozbiljnijoj meri došle na BEG da je Jat likvidiran "bez zamene". Pa u vreme dok je Jat propadao, ostajao bez aviona i letova, BA i AF, su napuštale BEG. Sada imamo situaciju da se kompanije povlače i dolaze nove, otišao je Germanwings, Wizz i Swiss su smanjili operacije, ali su došli TAP, Vueling. Nemam podatke, ali ne sumnjam da ima i dosta putnika koji tranzitiraju preko BEG i drugim kompanijama, ili kombinuju Air Serbiu i druge kompanije preko BEG.
PS ne zaboravi da bi i instant likvidacija takodje koštala. Trebalo bi podići kredit od bar 50 miliona EUR samo za otpremnine u Jat Airwaysu i zavisnim preduzećima, a tu su i mnoge druge stvari koje bi morale da se odmah plate poveriocima, koji bi to zahtevali. Dug bi svakako ostao, i ostaje u svim mogućim scenarijima, jer Srbija nije Italija da nam ga Arapi otkupe.
Ono čega se ja jedino iskreno bojim je "sartid scenario", da Etihad izadje iz cele investicije i "proda kompaniju Srbiji za dinar" To bi nas prlično duboko pokopalo, ali rezultati poslovanja su za sad ipak u dovoljno bezbednoj zoni.
 
Ok jasno mi je sta pricas. Posle svega ovoga ostaje jos uvek nada da znaju sta rade i da ce za par godina imati profitabilno preduzece i da ce uspeti da ocuvaju biznis.
 
Ako je država sve to uradila i platila onda bi Jat/Air Serbia mogla i sama da održava dalje i da njime upravlja bez Etihada. Osloboditi kompaniju svih dugova (o svom trošku), dati joj ogromne popuste (od 50-100 posto) i dati joj prvilegije, pa onda ti ne treba niko sa strane da je vodi, i još da tom nekom pokloniš 49 posto tako očišćenog preduzeća, a sve to, navodno, zarad imena. Kao da joj Etihad nešto dodaje na renomeu. Šipak, pre bih rekao da izaziva srpdnje i podsmeh, a od stručne javnosti sumnje i oprez. Neće se, nažalost, ovo dobro završiti. Opcije su da Etihad pukne i odustane, posebno sad kad je maznuo Alitaliju, da Air Serbia bude označena od strane Evropske komisije kao nepoželjna kompanija i da počne da gubi pravo na letove, da kroz dve-tri godine kompanija dobije više stotina miliona evra penala od Evropske komisije na ime nelegalno dobijene državne pomoći koja je narušila konkurenciju i da nakon toga Etihad kaže "dalje nastavljate sami" i da onda kompanija bankrotira (kao Malev). Prethodno će Etihad pokupiti važne i skupe slotove, imaće zaseban terminal na aerodromu koji će npr. da zadrži pošto će ga sam finansirati pa će to da mu pripadne nakon raskida itd i ko zna šta još.
 
belgrey":1asprkkb je napisao(la):
...Osloboditi kompaniju svih dugova (o svom trošku)...
A, nego o čijem trošku misliš da treba???
Dakle, smatraš da ne treba o trošku onoga ko je sve te dugove i napravio, nego treba to prevaliti na leđa onome ko odluči da uđe u JAT?
Znaš li da je sa svakom firmom u Srbiji rađeno kao i sa Jat-om, tj. svaka je sa očišćenim bilansima od dugova išla na put traženja novog vlasnika/strateškog partnera? Svaka. Bez izuzetka svaka.
I, ne samo da je država rešavala pitanje dugova, nego je predviđala i novac u budžetu za tzv. socijalne programe, tj. za otpuštanja viška radnika. Ne samo da je čistila bilanse od dugova pred ''udaju'' preduzeća, nego je i sama snosila troškove otpuštanja viška radnika iz njih.
U čemu je onda problem što je to isto urađeno i sa Jat-om?

belgrey":1asprkkb je napisao(la):
...dati joj ogromne popuste (od 50-100 posto)...
A, kako ti misliš da treba?
Dakle, imaš situaciju da SRB treba da uloži deo para u kompaniju Air Serbia. Ali, para nema.
I, šta bi onda ti uložio kada pare nemaš??? Kilogram ili dva pasulja, krompira? Koje bi rešenje smislio?
Pošto naravno ne može da se smisli ništa drugo, onda je rečeno (tako napisano i u ugovoru sa Etihadom), da oni ulažu žive pare jer ih imaju, a mi (pošto ih nemamo) ulažemo popuste od Aerodroma (državno vlasništvo), i na cenu kerozina (dažbine). Iznos popusta je predviđen da se računa kao deo para koje SRB treba da investira, i svi ti popusti su vremenski oročeni.

belgrey":1asprkkb je napisao(la):
i dati joj prvilegije...
Na koje privilegije misliš?
Oko popusta smo već gore pisali...pa si ovo dodao u svoj post verovatno zato što misliš da ima još nešto...šta?
Nemoj samo sa Wizz lupetanjima o monopolu da kreneš.


belgrey":1asprkkb je napisao(la):
...i još da tom nekom pokloniš 49 posto tako očišćenog preduzeća
Kako si zaključio da se radi o poklonu? Na osnovu kojih činjenica?

belgrey":1asprkkb je napisao(la):
...pre bih rekao da izaziva srpdnje i podsmeh...
Meni npr. čitav tvoj post, čije delove sam citirao, izaziva sprdnju i podsmeh. Čudim se da neko ko bi trebalo da ima više od 2 grama mozga oko ovih stvari može uopšte da ga napiše.

Zamolio bih te da odgovoriš na svako od pitanja, nema ih mnogo:
- kako bi ti rešio pitanje dugova JAT-a, ako već smatraš da rešenje po kome pripadaju onome ko ih je i napravio nije dobro?
- kako bi ti rešio pitanje ulaganja Srbije u kompaniju Air Serbia kada nemaš pare za to...šta bi ti onda uložio, koji sistem smislio, a da se to može računati u investicije?
- na osnovu kojih činjenica si zaključio da je Etihadu poklonjeno 49%?


p.s.

belgrey":1asprkkb je napisao(la):
...da kroz dve-tri godine kompanija dobije više stotina miliona evra penala od Evropske komisije na ime nelegalno dobijene državne pomoći...

Možeš li mi objasniti razliku između državne pomoći avio kompanijama ukoliko je ta država u EU, i ukoliko ta država nije u EU? Ima li tu nekih razlika, ili nema? Evo npr. Adria i Slovenija, jesu li dobijali neke pare od države iako su u EU?
http://europa.eu/rapid/press-release_IP-14-788_en.htm
Adria Airways benefitted from three public capital injections in 2007, 2009 and 2010, amounting to around €15.2 million in total...
The European Commission has concluded that restructuring measures taken by Slovenia in favour of the national airline Adria Airways were in line with EU state aid rules...

Juuuu, vidi...nema penala, čak iako su u EU.
 
neshaoct":50vw59sw je napisao(la):
milos.tro":50vw59sw je napisao(la):
četvrtak 7.08.2014. | 13:48
BIRN: Koliko je platio Etihad, a koliko (Er) Srbija

Zar nisu nacrti sporazuma kačeni pre više meseci...tada su bili i komentarisani od članova foruma, kao što je bilo komentara i pre nacrta:

- 05 Avg 2013 12:02 pm
viewtopic.php?p=242818#p242818

- 13 Mar 2014 02:38 pm
viewtopic.php?p=271272#p271272

Čitaju barem raznorazni savetnici političara Beobuild,pa nemaju izbora
 
Srbija će u Air Serbiju uložiti skoro pola milijarde evra, a Etihad 40 miliona i to kroz kreditnu liniju. Dakle u PROJEKAT AIR SERBIA će Srbija uložiti 93% i biće vlasnik 51% kapitala, a Etihad će uložiti 7% i dobiće 49% akcija. Srbija formalno ima upravu, ali efektivno Etihad postavlja svog čoveka i svoje ljude, dakle manjinski (vanevropski) partner upravlja kompanijom. Fantastičan projekat. Nadam se da su Mali i Vučić uzeli koji dinar od ovog dogovora, jer ako nisu i ako su ovo uradili za dž, onda su imbecili!

Svako ko ima dva grama mozga će shvatiti koliko je ovaj sporazum štetan za Srbiju. A šta bih ja uradio nije ovde tema. Ali ako va baš zanima, svakako ne bih poklonio kompaniju. Očistio bih je od dugova, napravio totalnu racionalizaciju poslovanja, otpustio sve politički primljene radnike u poslednjih nekoliko godina, a posle ako bi bilo viška prema planu racionalizacije onda bih sproveo veoma darežljiv socijalni program. Međunarodnim konkursom bih zaposlio stručan, ino menadžment. Država bi potom dala garancije za kredit za nabavku novih aviona koji će pojeftiniti poslovanje. Kompanija bi obavezno bila brendirana, ali uz zadržavanje Jatove tradicije. Potom bih pod hitno pristupio nekoj od alijansi ili poželjnije našao strateškog partnera (sa velikim zadovoljstvom bi to mogao da bude Etihad). Kada kompanija postane profitabilna, kroz dve-tri-četiri godine, napravio bih novi petogodišnji plan i krenuo da tražim partnera kako bi kroz privatizaciju kompanija dobila neophodna sredstva za dalji napredak i za realizaciju projekata. U međuvremenu bi građani dobili obećane akcije nacionalnog avioprevoznika i tako bi postali npr. vlasnici do 20% kompanije.
 
belgrey":sat0gyzu je napisao(la):
Srbija će u Air Serbiju uložiti skoro pola milijarde evra, a Etihad 40 miliona i to kroz kreditnu liniju. Dakle u PROJEKAT AIR SERBIA će Srbija uložiti 93% i biće vlasnik 51% kapitala, a Etihad će uložiti 7% i dobiće 49% akcija.

Da li bi nam naveo činjenice koje ovo potvrđuju?
Pošto lupetanje nije poželjna stvar na ozbiljnom forumu kao što je Beobuild...onda bi mnogo bolje bilo navesti činjenice.

Evo npr. jedna činjenica..koji je to kredit Etihad dao novoj kompaniji od 40 miliona evra koji ona mora da vrati (kao što se vraća svaki zajam, kredit)? Ako ne mora da se vrati, to onda nije kredit, zar ne?
Eto, na tom primeru će se videti koliko lupetaš, a to nije dobro. Diskredituješ se i tako postaneš ''forumska luda'' čije postove o bilo čemu niko ne shvata ozbiljno.

==============================

belgrey":sat0gyzu je napisao(la):
...A šta bih ja uradio...
Očistio bih je od dugova...
To su i ovi uradili, tj. sve dugove je preuzela na sebe država jer ih je ona i napravila. Gomila tih dugova se ionako prebija jer se ne mogu vraćati dugovi Beobanci i sl. Ok, dakle sa tog aspekta, ti bi uradio isto kao što je i sada urađeno.

belgrey":sat0gyzu je napisao(la):
...napravio totalnu racionalizaciju poslovanja, otpustio sve politički primljene radnike u poslednjih nekoliko godina, a posle ako bi bilo viška prema planu racionalizacije onda bih sproveo veoma darežljiv socijalni program.
To su i ovi uradili.
Inače, ne postoji kategorija ''veoma darežljiv socijalni program'', nego možeš da daješ samo onoliko koliko je država već davala radnicima u drugim svojim preduzećima, a to je obično bilo 200 evra po godini staža. Ne može da bude ništa darežljivije za JAT jer ti se odmah pojave sa tužbama gomila radnika drugih preduzeća kojima si manje isplatio, i traže i oni taj ''veoma darežljiv socijalni program.''
Ok, dakle sa tog aspekta, ti bi uradio isto kao što je i sada urađeno.

belgrey":sat0gyzu je napisao(la):
...Međunarodnim konkursom bih zaposlio stručan, ino menadžment.
Dakle, opet isto što su i ovi sada uradili. Ili, možda misliš da se James Hogan ništa nije pitao oko novog menadžmenta, nego je rekao postavite koga hoćete, šta???
Ok, dakle sa tog aspekta, ti bi uradio isto kao što je i sada urađeno, tj. postavio kvalitetan strani menadžment.

belgrey":sat0gyzu je napisao(la):
Država bi potom dala garancije za kredit za nabavku novih aviona koji će pojeftiniti poslovanje.
Ovo je lošije od onoga što je urađeno. Pretpostavljam da si pod ''nabavkom'' mislio na lizing, kao što je i sada urađeno.

belgrey":sat0gyzu je napisao(la):
Kompanija bi obavezno bila brendirana, ali uz zadržavanje Jatove tradicije. Potom bih pod hitno pristupio nekoj od alijansi ili poželjnije našao strateškog partnera (sa velikim zadovoljstvom bi to mogao da bude Etihad).
Ovo prvo nemam pojma šta znači.
Ovo drugo je isto kao što je i urađeno.
JAT očišćen od gubitaka i udat za strateškog partnera koji je postavio profesionalan menadžment.

U svim stavkama ti bi ili uradio isto kao što je urađeno, a u jednoj bi uradio lošije.
Šta ti onda ustvari kritikuješ...što je neko uradio sve isto kao što bi i ti, sa izuzetkom da nije državu zadužio za nove avione (kao što bi ti uradio), nego je to Etihad preuzeo na sebe?
 
Problem nije u Air Serbiji već u našem katastrofalnom nasledju.
Peti oktobar 2000. je bio Vaterlo naše istorije, nadali smo se da ćemo dobiti više nego što smo imali pod Miločevićem, a izgubili smo sve.
Srbija ove godine kreće u tranziciju po treći ili četvrti put u poslednjih 25 godina.
Bolje od ovoga za nas nismo mogli da dobijemo. Da je Jat bankrotirao bez naslednika naša najveća "aviokompanija" bi bila Gea Tours (menam ništa protiv dotičnih, oni samo rade svoj posao i nude tražene usluge) koja bi kombijem feedovala TSR, BUD, SOF...Wizz bi i se možda širio uvodeći još linija čija su ciljna grupa gastarbajteri, razna norveška i švedska sela koja niti bi nudila mogučnosti konekcuije za long haul niti bi dovodili turiste kod nas. Naravno, to bi iskoristila Star Alijansa pa bi jedini glavni aerodromi na koje bi mogli da s ekonektujemo za long haul bili samo FRA, MUC, VIE i IST. Konkurencija bi bila manja, nigde se sa predatim prtljagom ne bi letelo ispod 200 evra za regionalne letove. I opet, dug starog Jata bi nam opet ostao, u istom iznosu. Nismo Italija koja ima 50 miliona radnika i penzionera sa primanjima od 1500 do 3000 eur, koja ima sedišta gomile velikih korporacija, koja ima gondole, krive tornjeve, koloseume koje privlače milione turista iz celog sveta pa da naša kompanija ima tržište vredno otkupa tolikog duga.
 
blizu 300 miliona preuzetog duga, 130 miliona programa za otpremnine, plus ulaganja od nekoliko desetina miliona evra u transformaciju iz jata u air serbiju. sve u svemu izađe na oko 500 miliona koliko je srbija dala. piše u ugovorima koje vlada krije, sve do poslednje pare koliko srbija plaća.
 
uostalom, evo ima sve popisano. Jedan kolega forumaš sa jednog drugog foruma je sve to lepo popisao. pa izvolte, sabirajte i oduzimajte.

Dakle da rezimiramo:
Etihad investira
- 100 milijuna EUR i to kroz kredit koji će jednom morati vratiti Srbija

Srbija mora investirati
- 230 milijuna EUR u preuzimanje duga kompanije
- dodatnih 20 milijuna EUR koje su pronašli tijekom skeniranja knjiga a po potpisivanju ugovora
- 70 milijuna EUR duga u 2013.
- 93 milijuna EUR ostalih troškova pretvorbe (plače, restrukturiranje, premoščivanje gubitka...)
- 90 milijuna EUR početne investicije u 2013.
- 326 milijuna EUR (najmanje) investicije tijekom 2014-16.
= ukupno 829 milijuna EUR

+ odricanje svih prihoda od kerozina kod NIS-a (ovime se daje privilegirana cijena Air Serbiji spram ostalih prijevoznika u BEG, ali i država se odriče enormno visokog prihoda)
+ veliki popusti na BEG i ne plačanje dobrog dijela troškova na BEG (i opet će to netko morati snositi da bi BEG mogao funkcionirati)
+ besplatan hangar na BEG
+ Etihadu se plačaju visoke plače funkcionera koje su oni postavili i koje fakturiraju
+ Etihadu se plačaju leasing aviona
+ Etihadu se plača školovanje posada, i bog te pitaj što još i po kojoj cijeni
 
ček, već se znaj tačan iznos investicionog budžeta za 2015. i 2016?
I to napisano iz prve ruke na čakavskom dijalektu?
Inače ostatak ne sporim, ali se valjda nešto pokriva i iz prihoda osim operativnog poslovanja, tu pre svega mislim na plate viših menadžera. Ako dobijaju povlašćene cene goriva onda im je break even load faktor mnogo niži nego što je bio JATu.
Nisi spomenuo još neke pogodnosti koje Air Serbia ima od Etihada, a to je niža naknada za lizing aviona kao i povlastice za gorivo u AUH, što jeste malo ali nije beznačajno.
 
belgrey":15805e8u je napisao(la):
blizu 300 miliona preuzetog duga...
Dalje nisam čitao jer odmah na početku eto budalaštine.
Zašto pišeš gluposti po forumu, koja je korist od toga?
Zašto pokušavaš sa lažima oko nekih podataka koji su veoma lako proverljivi?

Dugovi JAT-a, neposredno pred sporazum sa Etihadom:

- 55 miliona evra državnim bankama koje su u stečaju.
- 70 miliona evra dugovanja za kredite koje je JAT uzeo uz državnu garanciju.
- dug Aerodromu Nikola Tesla, koji je 83% u državnom vlasništvu.
- dug JAT Tehnici za održavanje aviona, JAT Tehnika je u 100% vlasništvu države.
- dug NIS-u za gorivo (zbog čega je dugo bio u gorem položaju u odnosu na bilo koju drugu aviokompaniju jer mu je NIS počeo da računa veću cenu.)

Ukupno: 170 miliona evra (knjigovodstvenih)

===============================

belgrey":15805e8u je napisao(la):
...Jedan kolega forumaš sa jednog drugog foruma je sve to lepo popisao
Ne kaže se ''kolega forumaš'', nego ''Purger'', koji se naročito relativno skoro proslavio svojim ''neutralnim'' reviews-om AS.
I, ne kaže se ''sa jednog drugog foruma'', nego sa EX-YU Aviation bloga.

I, kaže se da je pomešao evre i dolare.
I, kaže se da je izlupetao još gomilu stvari.
I, na kraju se kaže da je on pre neki dan pisao ono o čemu se na Beobuild forumu pisalo pre više meseci, računalo čak i koliko dažbine učestvuju u ceni kerozina, pričalo o popustima od strane Aerodroma, klik ovde:
viewtopic.php?p=271927#p271927
viewtopic.php?f=17&t=989&p=272052#p272052
viewtopic.php?p=272071#p272071
 
neshaoct":g6xnz5b6 je napisao(la):
...

Još jednom, zašto pišeš gluposti po forumu...zašto si postao forumska luda?
Je l te neko tera da izigravaš budalu onakvim postovima? Dobijaš li neku dnevnicu za to?
...

Zašto se ovako obraćaš? Ovo je vređanje i ništa osim toga. Ne znam ko si i krajnje je bezobrazno da anonimno vređaš bilo koga. Imam pravo na svoje mišljenje, ali nisam dužan da ti ga iskazujem. Ovaj forum zna da li sam ja forumska luda ili ne pošto sam na njemu od kad je nastao, ali u poslednje vreme sve ga ređe posećujem pošto se zbog takvih kao što si ti kulturna disukusija izgubila. Tvoj način komunikacije je agresivan i nasilnički i to je nedopustivo.
 
@neshaoct

izbacio sam iz tvog posta ovaj izrazito uvredljiv deo pa molim da nastavimo kako prilici
 
део планова Етихада за Алиталију садржи и повлачење 15 авиона из фамилије 320, тако да се можда може десити да се ти авиони расподеле међу остале чланове Етихадове алијансе, и Ер Србија добије још пар авиона. уз смањење средњелинијске флоте, биће и повећање дуголинијске флоте за 32%. имате овде детаљније
 
Meni najvise smeta ako je tacno preuzimanje terminala aerodorma i hangara za mufte se ostalo manje vise
 
belgrey":38sn5uy5 je napisao(la):
uostalom, evo ima sve popisano. Jedan kolega forumaš sa jednog drugog foruma je sve to lepo popisao. pa izvolte, sabirajte i oduzimajte.

Dakle da rezimiramo:
Etihad investira
- 100 milijuna EUR i to kroz kredit koji će jednom morati vratiti Srbija

Srbija mora investirati
- 230 milijuna EUR u preuzimanje duga kompanije
- dodatnih 20 milijuna EUR koje su pronašli tijekom skeniranja knjiga a po potpisivanju ugovora
- 70 milijuna EUR duga u 2013.
- 93 milijuna EUR ostalih troškova pretvorbe (plače, restrukturiranje, premoščivanje gubitka...)
- 90 milijuna EUR početne investicije u 2013.
- 326 milijuna EUR (najmanje) investicije tijekom 2014-16.
= ukupno 829 milijuna EUR

Ovo jednostavno nije tačno. Kolega Purger, kao i većina medija koji bombastično sipaju naslove o "arapskoj pljački stoleća", nikako nije u stanju da uklaviri da Etihadova investicija nije nikakav kredit koji će neko morati da vraća. Oni su pozajmili Er Srbiji 40 miliona $ u fazi restrukturiranja (pre zvaničnog preuzimanja vlasničkog udela) i taj iznos je prilikom preuzimanja vlasničkog udela konvertovan u 49% vlasništva. Zato se i zove convertible loan facility. Niko nije poklonio Etihadu 49% Er Srbije nego je tih 49% plaćeno 40 miliona $ i taj novac niko neće vraćati jer je iz kredita konvertovan u vlasnički udeo. Uporno ponavljanje da je u pitanju zelenaška pozajmica koju će prevarena Srbija vekovima otplaćivati slanjem dece u janjičare i prodajom žena u belo roblje, ne menja niti može da promeni činjenicu da je Etihad svoj udeo od 49% platio 40 miliona $.

Kolega Purger se dalje nalupetao kao maksim po diviziji. Prvo, "investicija u preuzete dugove" nije nikakva investicija u Er Srbiju. Er Srbija nema nikakve veze sa tim dugovima. Uz to, Purger kao i većina medija koji sipaju pomenute bombastične naslove, uporno odbija da malo prostudira strukturu tog duga. Kada bi to učinio, video bi da se 90% duga odnosi na pravna lica u vlasništvu Republike Srbije odnosno na bankarske garancije iza kojih stoji Republika Srbija. Ogroman novac duguje se državnim bankama koje su likvidirane 2003. godine i više ne postoje. Tu je zatim aerodrom i još nekoliko "živih" državnih firmi, dakle država koja je preuzela na sebe dugovanja Jata taj novac treba da vrati sama sebi jer ga ona potražuje u iznosu od nekih 90%. Najveći privatni poverilac Jata je NIS sa manje od 5% ukupnog iznosa.

Dodatnih 20 milijuna EUR ne postoje niti ih je bilo ko pronašao posle skeniranja knjiga.

Dug napravljen tokom 2013. godine takođe nije investicija u Er Srbiju jer je nastao pre zvaničnog ulaska Etihada. I opet se najveći deo tog duga odnosi na pravna lica u vlasništvu države.

93 milijuna EUR ostalih troškova i 90 milijuna EUR početne investicije ne postoje. Ono, fantazija, šamanistička vizija. Kako je krenuo, mislio sam da će na kraju dodati i koju milijardu.

326 milijuna tijekom 2014-2016 jednostavno ne postoje. Potpuno izmišljena cifra.

Sve u svemu, tih 829 milijuna EUR su jedna od najvećih budalaština ikada odvaljenih na temu Er Srbije. Mogao je slobodno da stavi i 8 milijardi EUR, zašto bismo se ograničavali na milijune...

U investicionom planu koji je odavno procureo stoji da će do kraja 2016-te Srbija uložiti 115 miliona $ a Etihad 100 miliona $ (od kojih je 40 već uložio pa ostaje još 60). U istom planu je definisano da će Srbija, pošto pare nema, svoj deo uloga ostvariti kroz umanjenje operativnih troškova kompanije odnosno kroz državnu pomoć u vidu popusta na gorivo i aerodromske takse. Tako ostvareni popusti biće odbijeni od iznosa na koje se Srbija obavezala investicionim planom. Državna pomoć po planu treba da prestane 31.12.2016.

A u šta se sve to pretvara u kreativnoj interpretaciji polupismenih srpskih novinara i raznoraznih likova koji bi se lepo ogrebali kod stranih prevoznika ukoliko Jat odnosno Er Srbija ne bi postojala, druga je priča.
 
Autocenzura, agitacija i selektivno prikazivanje istine su se odomaćili u našim medijima. Više nemamo sredstva informisanja nego sredstva obmanjivanja javnosti.
 
bojan87":3n4e6awr je napisao(la):
A sto mora neko da je uzme. Ako imas toke dugove, lepo stavis katanac u bravu i pustis privatne avio kompanije da obezbede uslugu.

Ne vidim razlog zasto drzava toliko jako zeli da poseduje kompanije umesto da pravi trzisne uslove za poslovanje kompanija. Bez AirSerbia imala bi gubitak jednak 0eura a bila bi na dobitku iz poreza od ostalih kompanija i placanja raznoraznih taksi.

Umesto da se drzava bavi da poboljsa zakone, napravi odlicne uslove na trzistu, uredi sudstvo,... onda se bavi poslovanjem i direktno onemogucava razvoj privatnih kompanija koje bi joj donosile cist profit.

Ovo što si naveo u prvoj rečenici je legitimno stanovište i trebalo bi da predstavlja okosnicu diskusije o Er Srbiji. Postoji samo jedno suštinsko pitanje a to je da li Srbija treba ili ne treba da ulaže novac u postojanje svog nacionalnog avio prevoznika? Hoćemo li da upumpavamo pare kako bismo gubitaša pretvorili u profitabilnu firmu ili da se manemo ćorava posla i to zakatančimo? Oba pristupa imaju svoje razloge za i protiv i bilo bi dobro kada bi javnost mogla da ih čuje.

Na žalost, javnost ništa od toga neće čuti ali će zato pročitati gomilu naručene pljuvačine a "mediji" će je bombardovati nebuloznim ciframa i teorijama zavere. Sve to ide u sklopu one čuvene srpske politike da sve što je "naše" to je divno i u najboljem interesu naroda koji pljačkamo, a sve što je "njihovo" treba uništiti i razoriti po svaku cenu. Pa se Srbi posle pitaju zbog čega stalno tapkaju u mestu i vrte se u nekom začaranom krugu.

Uzgred, napomenuo bih dve stvari:

1. Strani prevoznici ne plaćaju nikakav porez državi Srbiji. Karte koje oni prodaju se ne oporezuju.

2. Domaći prevoznik, čak i ukoliko je gubitaš, plaća porez državi Srbiji. Tačnije, plaća porez na zarade zaposlenih kao i porez na svaku transakciju koju napravi sa brojnim dobavljačima. Er Srbija posrče 60 miliona evra goriva godišnje, kreni samo od poreza i akciza na to. Ako je domaći prevoznik profitabilan onda država ubire još i porez na dobit.

Sve su to stavke koje pametni ljudi u belom svetu uzimaju u obzir kada vagaju za ili protiv nacionalnih prevoznika. U Srbiji, pak, ništa od toga nije bitno. Bitno je samo da li je dil "naš" ili "njihov". I naravno neke sitne provizije koje zarađuju raznorazni zastupnici poslovnih i medijskih interesa stranih prevoznika (ima i Er Srbija svoje plaćene promotere naravno).
 
meni samo 1 argument smeta:
to što vi otpisane dugove od strane države (i firmi u državnom vlasništvu) nekako zanemarujete, puj pike ne važi. A nije baš tako.
 
Vrh