Потписано...
Ер Србија узлеће
БЕОГРАД (Танјуг) - Вицепремијер Александар Вучић и први човек националне авиокомпаније Уједињених Арапских Емирата, Етихад, Дзејмс Хоган потписали су данас у Београду Споразум о стратешком партнерству, којим је Србија "приземљила" ЈАТ, а добила нову авиокомпанију Ер Србија.
Ер Србија биће, према Хогановим речима, најбезбеднији авиопревозник, који ће, према Вучићевим речима, до краја године учинити Србију лидером у региону и постати најмоћнија у радијусу земаља са готово 100 милиона становника.
Први потпредседник Владе Србије Вучић поручио је да је данас велики и важан дан за Србију, јер ће српски авион бити постављен на писту за узлетање, а уговор са Етихадом, агенцијом Уједињених Арапских Емирата, ће Србији омогућити технолошко и пословно окружење у којем ће 30 милиона путника добити поузданог превозника до значајних дестинације Европе и света.
Вучић је рекао да Србија мора да оправда поверење, јер ће се од данас рад мерити по критеријумима најразвијенијег дела света.
Вицепремијер је захвалио министру финансија и привреде Млађану Динкићу и другим сарадницима који су, како је рекао, уложили много енергије у прављењу нечега што представља почтак и ново лице земље.
Он је захвалио и ЈАТ-у који је имао "мудрости и зрелости" да препозна нову визију компаније и земље.
Вучић је казао да је захвалан свима који су "разумели да је Србија испред свих и испред свега, да је Србија важнија од свих нас и да ћемо прављењем овакве компаније, која ће бити несумњиво најзначајнија у региону, коначно моћи да кажемо да смо лидер, а да то не звучи патетично".
"Ово је први велики посао од више планираних којим у Србију увозимо технологију, јер имамо веру у наше људе, а оно што нам је недостајало је систем и заједнички ћемо направити велике резултат", поручио је Вучић и додао да ће авиони "Ер Србије летети дуго и високо и сигурно на сопственим крилима".
Он је изразио уверење и очекивање да ће, како је рекао, наш и њергов пријатељ шеик Мухамед, чија је визија и жеља да Србија буде и јача и модернија и успешнија, поново доћи у Србију и да ће бити реализовано још овако важних заједничких пројеката.
"Крила Србије, нова крила Србије ускоро полећу, већ пре краја ове године са 10 нових авиона", поручио је Вучић.
Први човек Етихада Џејмс Хоган поручио је данас да је авиокомпанија из Абу Дабија опредељена за то да Србија добије нову националну авиокомпанију и да Београд претвори у чвориште читавог Балкана.
"Не бисмо били овде да не верујемо да ће 'Ер Србија' имати узбудљиву будућност. Поставили смо јасне циљеве профитабилности.... Ово је велики дан не само за 'Ер Србију', већ и за Етихад", поручио је Хоган приликом потписивања Споразума о стратешком партнерству ЈАТ-а и Етихада, којом је Србија добила нову авиокомпанију.
Хоган је најавио промене, од менаџмента до флоте.
Како је објаснио, ново српско особље Етихада употпуниће постојеће особље ЈАТ-а.
Такође, најавио је да ће се фазно уводити нови авиони, а биће и нових дестинација - од Абу Дабија до Мелбурна, Сиднеја у Аустралији и Чикага у САД.
"Промене зависе од лидерства", рекао је Хоган, додавши да је новоименовани директор Дане Кондић, са 20 година искуства, "прави човек на правом месту".
Према Кондићевим речима, за нови бренд заслужна је српска студенткиња Тамара Максимовић.
Компанија ће имати и "мапу пута" - краткорочну, средњерочну и дугорочну.
Када је реч о флоти, Хоган је најавио најпре обезбеђивање 10 нових авиона "ербас" А319, али и план да и они у наредних 24-36 месеци буду замењени још модернијим авионима Боинг 737.
"Биће потребно донети и неке тешке одлуке, биће потребно унутрашње реструктурурирање", рекао је он.
Етихад је Споразумом купио 49 одсто Јата, а држава ће, са 51 одсто удела, остати већински власник националног авиопревозника са новим именом, који ће променити име у Ер Србија.
Ер Србија ће до краја године добити 10 нових ербас авиона, и запослити 50 пилота.
Стручњаци очекују да би удомљавање српског националног авиопревозника требало да донесе коначно решавање проблема у пословању Јата, који је оптерећен дугом од 195 милиона евра.
Етихад је успоставио редовне дневне летове од 15. јуна на линији Абу Даби-Београд, и Јат има свој код на тој авиолинији на основу споразума о комерцијалној сарадњи две компаније на више од 40 десетинација.
Блискоисточни авиопревозник је једна од најбољих фирми у тој бранши у свету.
Етихад је компанија са 77 авиона и има 10 милона путника годисње, а путнички и робни саобраћај обавља ка 94 одредишта на Блиском истоку, у Африци, Европи, Азији, Аустралији и америчком континенту са флотом од 77 авиона Ербаса и Боинга.
Има 29 одсто власничког удела у немачком "Ер Берлину", 40 одсто у "Ер Сејшелима", око три одсто у "Ер лингусу", девет одсто у компанији "Вирџин Аустралија" а у току је преузимање 24 одсто индијског Џет ервејза.
ЈАТ је основан пре 66 година, и данас је, после три процене капитала, цетири конкурса за стратеског партнера и покусаја да се да на управљање српским бизнисменима, коначно добио стратеског патнера. Претеца "Јата" је авиокомпанија "Аеропут", основана 1927. године. Две деценије касније, преименује се у Југословенски аеротранспорт.
Од 2000. године компанија се дели на висе јединица, "Јат" губи аеродроме у које је улагао у Београду, Подгорици и Тивту, одвајују се кетеринг, техника, хотели, а велика имовина стецена у прослости се растаце.
Јат тренутно има 1.200 радника од којих је, према проценама, велики део вишак који цма ће бити обезбеђен социјални програм.
Према пројекцијама, нова компанија могла би да има 22 авиона, летови спајати републике бивше Југославије и Европу са Блиским истоком, Аустралијом и Америком.
Значи, дугорочно ипак "боинг"...