Šta je novo?

Air Serbia

Па Вијену називамо Беч, па шта да се ради... Мађари како зову Нови Сад?
 
Није то исто. Али користе Пекин(г) и Французи, Руси, Немци... Тешко се мења име кад се одомаћи.
 
Na Ex-Yu su se pojavila dva jako zanimljiva komentara:

"Dok traje C check prvog A330 rotacije ce biti 2xJFK i 2xTSN. Kad prvi A330 dodje sa checka rotacije sa dva A330 idu - JFK 7pw i 8pw kad je high season, ORD 2 pw i TSN 1 pw. To je scheduling za sad isplanirao. Sta ce se jos dodati i na kokim ce evropskim linijama A330 da se koristi videcemo. Ali od SS23 interkonti idu 11pw sa dva A330. Kada dodje treci A330 ide se na jacanje Cikaga na 6-7 pw i jos jedna kineska destinacija."

"Demand is exploding on China-Serbia market mostly by rotations of chinese workers and chinese tourists. All three applied to chinese directorate, Air China applied on Friday for Shanghai and Guangzhou, lets see the answer.
Problem is still very strict covid policy regarding entry/exit to China. As soon as measures are more relaxed flights should go to 14pw for all destinations. In general, JU did a calculation and SWOT and they could dry lease up to 3 A330 only for chinese market! However, still too big fish to fry for them, but third A330 is coming very soon after the second goes into service."

Nisam uspeo da nadjem pouzdanu informaciju vezanu za Air Chinu, ali bi bilo jako dobro ako bi pokrenuli letove za CAN i PVG.
 
Aman, za gradove za koje postoji ime na SrBskom to ime koristimo.
Beč, Solun, Peking,...
 
Да, али, мењају се и имена која користимо на српском. Па тако више нико осим досадне "Политике" не говори Тулуза већ Тулуз, Марсељ је доминантно Марсеј, већ рекосмо да је некадашњи Кантон - Гуангџоу. Менхетн је код нас до пре 50-ак година био Манхатан, па се побунио покојни Милан Влајчић (баш аргументом "Аман, људи...") и више није. Санкт Петербург смо пре 100 и пре 150 година овде сви одреда звали Петроград, а сад то чинимо нас неколицина. Итд.

Такође, има мало више од века како Пожун зовемо Братиславом, Ревал је Талин, а Цариград је Истанбул.

Треба рећи и да је Милошевићева Србија ономад истог дана прешла на ново име Бурме - Мјанмар, а да их неке западне земље још зову "по старом". Дакле, има ту и идеологије и политике. И стога...

...није ништа закуцано за век векова. Затражи ли Брат Си преко амбасадорке Чен Бо да се Пекинг назива на одређен начин, има сутрадан у Информеру и осталим Службеним гласницима да пише ново име, а РТС ће да се опире једно месец дана па ће да попусти (е тек кад нас Низоземци и Туркијеанци заједно притегну, онда смо н... аграбусили).
 
Само још мучени Елвис да и у Србији добије своје право презиме, и Бог да нас види.
 
Ja još nisam počeo da govorim ni Čekija niti Severna Makedonija. :D Ni mnogi ljudi koje znam. Tako da mogu već sutra da promene imena gradova (to jest izgovor u srpskom), opet će proći bar 10 godina dok se to ustali.
 
Е, за "Чекију" ми имамо решење - Чешка, него га на енглеском није било (пре Чехословачке звали су је - Бохемија). А Македонију и ја све време зовем по старом - али се заправо чудим колико се у јавности ипак поштује "Северна Македонија".

(Мудро збори Гоје за гос`н Преслија.)
 
Češka je na srpskom bila i ostala Češka. Brkate pojmove - greške u transkripciji imena / usvajanje anglicizama s jedne strane, i zastarele nazive sa druge. Ja lično ne vidim zašto bismo gurali Carigrad, Burmu, Požun i slično kada se objektivno mesta više ne zovu tako. A i ne vidim problem sa političkim razlozima za promenu imena - Svazilend se prekrstio u Esvatini zato što više nije kolonija, pa bi da se naziva na sopstvenom jeziku umesto na jeziku bivšeg okupatora, ne vidim problem ni u principu ni u potrebi da se setite novog naziva prva 3 puta pre nego što vam ne pređe u naviku.
A ako ćemo da se držimo starih naziva kao pijan plota, onda brat bratu ovo nije Beograd, nego Singidunum.
 
Ja zovem kako stignem i kako se setim u momentu, samo dok je razumljivo i dok druga strana zna o čemu pričam. XD Formalnosti i semantiku ne zarezujem ni 5%. :D

Naravno, priznajem da deo te, i inertnosti (pasivan otpor) i odbojnosti (aktivan otpor) prema tome proizilazi iz toga što sam za života gledao kako brojne ulice u mom gradu češće menjaju imena nego raspale kolovoze. Zatim, kako duplikati ulica po gradu se neguju i održavaju, umesto da se likvidiraju i ukinu, a u međuvremenu svake nedelje nastaju bespotrebni troškovi i problemi kada neki račun, pošiljka, posetilac ili pak hitne službe budu poslati na pogrešni duplikat. Dalje, kako se menjaju savršeno funkcionalna imena poznatih i starih ulica da bi se obavljale političke papazjanije. I za kraj, kako jedna država promeni tri imena za svega 16 godina.

Tako da sam valjda prirodno razvio refleks da kad god mi neko od političara ili ''struke'' kaže nešto u fazonu ''e, znate ono što smo do skora zvali tako i tako? E od sutra zovemo tako i tako'' da prirodno najpre reagujem ovako:
prefer-my-way.gif

😁

Zato što u 8 od 10 slučajeva, radi se o čistom majmunisanju ili političarenju (što mu u stvari dođe isto). A ja nekako nemam živaca i strpljenja da trpim i tolerišem politiku bilo gde gde to nije apsolutno neophodno i neizbežno. Pogotovu ako celom ili većem delu kolektiva puca do neba i nazad za neku promenu. I to nije tako samo kod nas, pre par nedelja videh meme, koji je pretpostavljam napravio neki Turčin, koji se sprda u fazonu ''Turskoj preti kriza, recesija, inflacija i politička nestabilnost. Erdoganovo rešenje i top prioritet: Promeniti Turkey u Turkiye''. 😄

Realno, takvim glupostima mogu da se bave samo političarski mozgovi i oni koji dobijaju plate pri svakoj promeni ili preispitivanju neke promene nekog imena (od ulice pa do države). 95% drugih ljudi zabole za takve stvari, i u Srbiji, i u Turskoj i u Češkoj. Doduše u ovom slučaju sa kineskim gradovima i letovima, verovatno bi naš aerodrom i firme brzo prešle na novi naziv, jer ipak se tu jelte očekuje preciznost u izražavanju i to je ok. Ali kapiram da bi 90% Srbije i dalje nastavilo da govori po starom još nekoliko godina.
 
Poslednja izmena:
Aman, za gradove za koje postoji ime na SrBskom to ime koristimo.
Beč, Solun, Peking,...
Beč potiče iz mađarskog (ili koje god porodice jezika potiče mađarski).

Edit
Mada sam sad našao da ima južno-slovensko poreklo prema nekoj tvrđavi.
Ali uglavnom mi i mađari koristimo taj naziv, ne znam da li neko drugi zove taj grad tako. Slovenci ipak Dunaj lol
 
Po mom mišljenju, da su krenuli Čikago od 2016, bilo bi daleko, daleko bolje.
 
Е, за "Чекију" ми имамо решење - Чешка, него га на енглеском није било (пре Чехословачке звали су је - Бохемија). А Македонију и ја све време зовем по старом - али се заправо чудим колико се у јавности ипак поштује "Северна Македонија".

(Мудро збори Гоје за гос`н Преслија.)
Па и турци званично променили име Турској, за енглеско говорно подручје, нису више "Ћурка".:cool:
 
Е, да. А заправо је у оквиру теме: да Енглези сами нису променили име наше земље на енглеском које су користили до 1918, можда би нам се компанија данас звала Air Servia.

Као што се звала једна велика лађа, прва која је направљена од челика.

Мада је у Америци већ неко време било Serbia.

Занимљиво је и Јатово енглеско име, Yugoslav Airlines: многи не знају да је на енглеском исправно и Jugoslavia, тј. да је пре рата то био доминантан начин писања - преживео касније углавном у лондонском Eкономисту - па је лако могло да буде Jugoslav Airlines. Једино је Аеропут сигуран... тј. Аероцеста:)
 
Poslednja izmena:

Nadam se da će Er Srbija i država vlasnik shvatiti da neki u Srbiji a tek mnogi po svetu ne prepoznaju lik Pupina a možda čak ni Tesle. Na YU-ARB avionu postoji mali natpis Nikola Tesla kod prednjih vrata pa je pitanje koliko je posmatrača na JFK i drugim aerodromima gde je taj avion sletao shvatilo da je lik na repu Tesla.

Da se ne bi isto desilo sa Pupinom na drugom A330 sada je vreme da Er Srbija planira pored lika i neki stiker na repu sa njegovim imenom ako već nema mesta za par reči tipa naučnik ili godine rođenja i smrti itd.

Ako stave samo portet, stići će ih zaslužena kazna u obliku reportera Nove koji pokazuje sliku Mihajla Pupina klincima po Knezu a 80% njih sleže ramenima, tipa nemam pojma itd.
 
Može, ali ne mislim da je baš potrebno. Radoznali će lako izguglati ko je čika na repu Er Srbijinog A330, a oni koje to ne zanima će iskulirati i sliku, i natpis itd.

A to što deca kod nas ne prepoznaju Pupinovu sliku je posebna priča..
 
Zasto se na IFE tokom leta ne ponudi dokumentarac o naucniku na repu? Mogla bi i knjiga da se prodaje na letu.

Za one koji se zale na sliku naucnika na repu - mozda je Serbia Creates bolja? :)
Salu na stranu, ne daj Boze tu odvratnu semu da vrate.

Takodje, danas je poleteo i treci ATR76 YU-ALX, medjutim ne mozete ga videti na FR24 jer ne prepoznaje ni registraciju, ni da je deo flote Air Serbie.
 
Ako već insistiraju na tome da avioni imaju neki fazon, (mada ja lično ne volim, al dobro) rep bi svakako trebalo da ostane "uobičajen". Rep i logo firme na repu su ono što je najprepoznatljivije, i što je svima univerzalno. To šta neko piše po trupu aviona, i gde, varira, ali svima je rep isti. Mogli bi da stave portret Tesle/Pupina, ili štagod već žele, na trup, a da rep ostane standardan. Primera radi:

5cc3722c8e646521190d522518c2bf40.jpg1523598936816.jpgCapture.PNGboeing-747-400-malaysian-special-livery-1567633.jpg

(Ne ulazim u to da li mi se ovi primeri ili custom livery kao koncept dopada ili ne, samo akcentujem da mi se kao princip više sviđa da se rep ostavi na miru, a da se na trupu igra sa crtežima)
 
Poslednja izmena:
Vrh