Nije mi baš najjasnija ta fama o letovima kao ultra štetnim. Ukupno avijacija doprinosi 1,9% emisiji gasova sa efktom staklene bašte, od toga učešće u CO2 emisiji je 2,5%, i smanjuje se zbog napretka tehnologije motora. Ne treba zaboraviti da avion u jednom letu preveze veliki broj putnika, i veliku količinu tereta.
Naravno da je ekološki prihvatljivije ići peške ili biciklom, ali je malo nepodesno za udaljenosti od nekoliko hiljada kilometara, mislim nije nemoguće, ali...
S druge strane, jednom kada sam trebao da izračunam količinu goriva koje avion proguta za dva sata, zapravo sam ostao poprilično šokiran koliko je to danas smanjeno. Sve u svemu, A319 ima izračunatu prosečnu efikasnost od 2.95 L/100 km po putniku, računato za konfiguraciju od 124 sedišta. A319neo (kojeg AirSerbia nažalost nema) ima prosečnu efikasnost 1.93 L/100 km po putniku, računato u standardnoj konfiguraciji od 136 sedišta.
A319 koje AirSerbia koristi imaju 144 sedišta, tako da je verovatno njihova efikasnost između ove dve. Jer avion je suštinski isti, samo je konfigruacija sedišta gušća. Ok tu se mora dodatno uračunati težina dodatnih putnika, ali kako avioni imaju maksimalnu nosivost, onda se može pretpostaviti da je ukupni limit (putnici + kargo) nepromenjen - u tom slučaju efikasnost je već oko 2,54 l/100 km po putniku.
I sad, ako okvirno uzmemo 2,5 l na sto kilometara (da računamo da većina kompanija polako teži da se dokopa efikasnijih aviona), to znači da avion preveze dva putnika i još dodatne prtljage (što od ta dva putnika, što dodatni kargo) za 5 l / 100 km. To nije uopšte jako daleko od potrošnje automobilom. Ako su u automobilu dva putnika - ispada čak isto. Iako automobili mogu za istu količinu goriva prevesti obično 4 putnika, niska potrošnja je realno verovatna samo kod manjih automobila (dakle nepodesnih za duga putovanja), dok svi veći i sa većim kubikažama troše ipak više. Ako se uzme u obzir i uticaj konfiguracije terena, automobili sigurno jedan deo vožnje neće raditi u optimalnoj zoni (za razliku od aviona koji nakon uspinjanja skoro sve vreme radi baš tako), pa će to podići potrošnju još malo. Tako da za duge relacije avion jedino može po efikasnosti pobediti voz.
Naravno električni automobili menjaju priču, ali samo ukoliko je izvor te energije kojom su se punili neki obnovljivi izvor (ili nuklearke koje de facto nemaju u radu "karbonski otisak", ali imaju druge nerešene probleme). U našoj zemlji, gde 75% struje dolazi iz vrlo, vrlo prljavih termoelektrana (zastarela tehnologija i spaljivanje velikih količina uglja niske kalorične moći) elektroautomobili su zasad skoro sigurno gori po okolinu nego EURO 6 motori sa unutrašnjim sagorevanjem.