[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=802671#p802671:eu7okcsb je napisao(la):
peper.mint » Ned Dec 13, 2020 8:03 am[/url]":eu7okcsb]Po svemu sudeći plan reorganizacije Er Srbije koji treba da bude završen do kraja godine biće dobra vest za sve koji su zabrinuti zbog Er Srbije iz tri razloga:
Odlazak Etihada će biti veliko olakšanje za sve koji kažu da je Etihad samo bio paravan za pumpanje para Arapima. Ako Etihad prestaje da bude suvlasnik Er Srbije onda neće biti mesta brizi da se pare srpskih poreskih obveznika tajno presipaju u Abu Dabi.
Dobre vesti slede i onima koji tvrde da Er Srbija ima preveliki broj zaposlenih i da su mnoge linije neprofitabilne. Odlazak 300 zaposlenih, smanjenje plata, rezanje linija, smanjenje broja aviona i ostale očekivane mere štednje će delovati blagotvorno na sve one kojima briga zbog Er Srbija kvari miran san.
Najvažnije od svega, plan restruktuiranja i Covid19 pomoć mora biti odobrena od strane EU. Po pravilima EK pomoć ne sme ići za subvencije avio kompanijama koje su bile neprofitabilne pre pandemije (kao što mnogi tvrde za Er Srbiju) već isključivo za gubitke nanete padom prometa zbog kovida. Ako EK odobri plan pomoći za Er Srbiju to će biti neoboriva garancija profitabilnosti Er Srbije i melem na ranu za sve one koji su zabrinuti da je Er Srbija subvencionisani gubitnik koji preživljava samo zahvaljujući državnim dotacijama.
Posto osecam blag prezir u ovom postu prema svima koji sumnjaju u ne upitan uspeh nase avio kompanije, nek sagledamo malo cinjenice. Tacno je da je pozitivna strana udruzenja sa Etihadom bila to sto smo se konacno otarasili JAT'a i njegovih "gates" koje smo delili sa Al-Italijom. Svi mi zelimo da Er-Srbija bude uspesan i profitabilan avio-prevoznik, ali ne po cenu slepe nade. Naime, "Srpska nacionalna avio-kompanija Er Srbija objavila je da je u 2019. godini prevezla 2,8 miliona putnika i ostvarila neto dobit od 9,5 miliona evra, ocenivši godinu uspešnom". Ipak neto dobit prošle godine za skoro 30 odsto je manja nego prethodne, 2018. godine, kada je iznosila oko 12,2 miliona evra. Istovremeno, i 2018. i 2019. godine Er Srbija je knjižila donacije od države u iznosu od 2,46 milijardi dinara odnosno oko 21 milion evra.
S'obzirom da iznos subvencija znatno prevazilazi ostvarenu neto dobit pitanje je u kojoj meri ona zaista i postoji. Još ni u jednoj godini neto dobit Er Srbije nije nadmašila iznos godišnjih subvencija.. Od dobiti pre poreza koja je iznosila 1,3 milijarde dinara kompanija će morati da plati 176 miliona dinara poreza na dobit, što je efektivna poreska stopa od 13,57 odsto (zakonski propisana je 15 odsto).
Hocemo li dalje? Posto vidim da smetaju kritike o subvencijama i davanje pare etihadu. Država Srbija je kroz otplatu starog duga, donacije i subvencije tokom 2018. godine u Er Srbiju uložila oko 20,8 miliona evra, pokazuje finansijski izveštaj nacionalnog avioprevoznika za prethodnu godinu. Ovaj iznos identičan je kao i onaj iz 2017. tako da je država nastavila da finansijski pomaže Er Srbiju iako je po ugovorima bila u obavezi da bespovratno ulaže sredstva do kraja 2016. Prema ukupnim finansijskim rezultatima Er Srbija posluje pozitivno. Dobit u 2018. iznosi 11,4 miliona evra.
Međutim ukoliko se pogleda samo operativno poslovanje, odnosno izuzmu državna davanja, Er Srbija šestu godinu zaredom posluje u minusu. Država i dalje daje donacije Er Srbiji, dok Er Srbija od Etihada (i Komercijalne Banke) konstantno uzima kredite.