Otkrivamo: Država gasi Jat i sa Turcima pravi 'Er Srbiju'?!
„Turkiš erlajnz" želi da sa državom Srbijom oformi zajedničku aviokompaniju, koja bi od posrnulog „Jata" preuzela osoblje i linije
Predstavnici „Turkiš erlajnza" predložili su srpskoj vladi da umesto posrnulog „Jat ervejza" zajedno osnuju aviokompaniju pod imenom „Er Srbija", saznaje Press! Turci su spremni da za 51 odsto vlasništva u ovom preduzeću ulože 10 novih aviona. Prema ovoj ideji Turci bi od „Jata" preuzeli pilote, sve potrebno osoblje, a država bi novoj kompaniji obezbedila tretman domaćeg avioprevoznika.
„Jat ervejz" bi po ovom predlogu otišao u stečaj sa svojim velikim dugovima i vlasništvom koje firma poseduje u nekretninama. Iz stečajne mase bi se zatim namirili dugovi koji, prema nezvaničnim procenama, iznose oko 150 miliona evra.
Vlada na potezu
Sagovornik Pressa upućen u razgovore dveju strana naglašava da bi u novoformiranom preduzeću podela vlasništva bila 51 prema 49 odsto u korist Turaka.
- Prema predlogu „Turkiš erlajnza", oni bi u sklopu novoosnovane firme preuzeli radnu snagu, pilote i postojeće linije „Jata", a uveli bi u saobraćaj 10 svojih novih aviona. Dugovi bi ostali na ime stare kompanije - ističe izvor Pressa i dodaje da Turci očekuju i određene državne povlastice u poslovanju.
Iako u Vladi Srbije juče nisu mogli da potvrde ove navode, Miodrag Miljković, pomoćnik ministra infrastrukture i član radne grupe koja se bavi prodajom „Jata", kaže za Press da je turska aviokompanija sa sličnom ponudom izašla još prošle godine.
- Osnivanje nove firme u kojoj bi imali većinsko vlasništvo bio je njihov zahtev još prošle godine, kada su takođe razgovarali sa predstavnicima „Jata", ali ne i sa predstavnicima Vlade. U kojoj meri bi turska kompanija imala udela u novom preduzeću, stvar je dogovora. „Turkiš erlajnz" je nabavio veliki broj aviona, tako da je bio plan da iskoriste tu svoju flotu, a da preuzmu radnu snagu i linije „Jata". Sigurno je i da upotrebljive avione „Jata" neće baciti - navodi Miljković i ističe da je Vlada upoznata sa najnovijim razgovorima između turske i srpske aviokompanije, ali da detalje ne može da iznosi u javnost.
Nacionalna aviokompanija pred stečajem... „Jat ervejz" tavori u gubicima
On najavljuje da će srpska vlada sledeće nedelje usvojiti konačan predlog o načinu privatizacije „Jata".
- Vlada je budžetom za 2010. godinu predvidela državne garancije za „Jat", da od komercijalnih banaka uzme kredit od 40 miliona evra za revitalizaciju kompanije. Takođe i 9,5 miliona evra za obnovu postojeće flote i tri miliona evra za uzimanje aviona na lizing. Ova odluka treba da prođe skupštinsku proceduru i očekujemo da se u toku aprila ili početkom maja krediti realizuju. Ovim novcem obezbedićemo zdravu flotu za „Jat". Dugovi kompanije stoje, a predlog je da se pitanje privatizacije i problem dugova reši u paketu - naglašava Miljković.
Tajni razgovori
Ekonomista Mahmud Bušatlija kaže da država nema jasnu strategiju o tome šta treba uraditi sa nacionalnom aviokompanijom.
- Plan revitalizacije „Jata" zasniva se na povećanju broja putnika u ovoj godini i to za 100 odsto, a da nije jasno navedeno kako će se to postići. Najveći problem „Jata", od koga svi beže, jesu dugovi koji su se gomilali tokom devedesetih godina, i teško je reći koliko tačno iznose. Osnivanje nove firme nije loš potez, ali jeste to da dugove treba da plati država. To znači da će ih platiti građani Srbije - smatra Bušatlija.
On kaže i da je važno da država, i ako proda deo „Jata", ne izgubi pravo da kontroliše ključne stvari.
- Ne treba se lako odreći nacionalne aviokompanije. Dobar primer za to je Italija, koja se suprotstavila standardima EU i iz budžeta izdvojila 200 do 300 miliona evra pomoći „Alitaliji" - navodi Bušatlija.
Inače, sa predstavnicima turske kompanije pre nedelju dana iza zatvorenih vrata razgovarali su generalni direktor „Jata" Srđan Radovanović i njegov zamenik Vladimir Ognjenović, a detalji se drže u najstrožoj tajnosti.
Jat: Postoji više zainteresovanih kompanija
U „Jatu" su potvrdili da su sa delegacijom „Turkiš erlajnza" nedavno vođeni ozbiljni razgovori.
- Postoji više od jedne zainteresovane svetske aviokompanije za uspostavljanje strateškog partnerstva. Sa delegacijom predstavnika „Turkiš erlajnza" nedavno su u Beogradu vođeni ozbiljni razgovori. „Jat ervejz" je nakon toga turskom avioprevozniku dostavio odgovarajuću pisanu dokumentaciju. Delegacija će na osnovu ove posete dostaviti svoju procenu upravnom odboru, koji će doneti odluku o daljim koracima.
Imovina „Jata"- 12 aviona u vlasništvu
- Dve poslovne zgrade na Novom Beogradu, četiri objekta na beogradskom aerodromu i nekoliko u Vršcu
- Veliki broj poslovnica u Beogradu, Nišu i Vršcu
- Poslovne zgrade u Amsterdamu, Londonu i Milanu
- Stanovi u Atini, Skoplju i na Ohridu