I "Jat" traži partnera
MEĐUNARODNO udruženje za vazdušni saobraćaj (IATA) ocenilo je prošlu godinu kao najgoru u istoriji vazduhoplovstva. Titulu najteže, zbog visoke cene kerozina do sada je imala 2008, ali je u odnosu na tu godinu, lane zabeležen pad broja putnika za 3,5 i tereta za 10,1 odsto. Procenjuje se da su avikompanije u 2009. imale gubitak od 11 milijardi dolara. Taj minus trebalo bi u ovoj godini da se prepolovi. U borbi za svakog putnika aviokompanije će, smatraju stručnjaci, biti prinuđene da snize cenu svojih usluga.
Sudbinu svetskih avioprevoznika deli i "Jat ervejz". Ali, pozicija naše aviokompanije je još teža, i to, pre svega zbog stare flote, čije održavanje odnosi brdo para. Kada se podvuče crta, gubitak "Jata" za 2009. iznosiće između 14 i 15 miliona evra. Jedino rešenje za nacionalnog avioprevoznika je strateški partner. Za sada je najozbiljniji kandidat "Turkiš erlajns", a interes je, prilikom nedavne posete nemačke delegacije, pokazao i "Er Berlin". "Jat" će, smatraju u Ministarstvu infrastrukture, uspeti da "pregura" ovu godinu, ali će naredne morati da se "udomi".
Učešće nacionalne aviokompanije u prevozu putnika sa beogradskog aerodroma "Nikola Tesla" sa 46,2 odsto palo je na 40,2. Gotovo 78 odsto redovnog saobraćaja "Jat" je
obavio na tržištima gde je izložen direktnoj konkurenciji nacionalnih avioprevoznika tih zemalja. Na tim linijama "Jat" je imao 7,4 odsto manje obavljenih letova i prevezao je 15,3 odsto putnika manje. Konkurencija je imala 6,1 odsto manje letova i 0,5 odsto manje putnika.
Više putnika i letova "Jat" je imao ka Dizeldorfu, Štutgartu, Berlinu, Milanu, Trstu i Solunu. Pad je zabeležen ka Frankfurtu, Beču, Rimu, Parizu, Londonu, Atini, Istanbulu, Podgorici i Tivtu. Nacionalni avioprevoznik je, primera radi, ka Beču imao osam letova više, ali je prevezao 18,6 odsto manje putnika nego lane, dok je "Ostrijan erlajns" sa dva leta manje prevezao 10,7 odsto putnika više. Najdrastičniji primeri su, međutim, Istanbul, Podgorica i Tivat, gde je naš avioprevoznik "potučen".
Sa 10,9 odsto manje obavljenih letova nego 2008. godine, ka Istanbulu "Jat" je lane prevazao 27.427 putnika što je pad od 32,9 odsto. Sa druge strane "Turkiš erlajns" je imao 85 odsto više letova i 89,2 odsto više putnika (66.557 prevezenih putnika). Turski nacionalni avioprevoznik tako je preuzeo primat u prevozu na relaciji Beograd - Istanbul. Učešće "Jata" u prevozu putnika na ovoj liniji opalo je sa 54 na svega 29 odsto. Naš prevoznik je u proseku po letu imao 49, a "Turkiš" 102 putnika.
Ništa bolja slika nije ni na tržištu Crne Gore. Nacionalni prevoznici dve zemlje imali su manje letova i manje putnika. Ali, na liniji Beograd - Podgorica "Jat" je prevezao ukupno 57.121 putnika, a "Montenegro erlajns" gotovo tri puta više (143.076).
Do Tivta, srpska aviokompanija imala je 57.121 putnika što je za 47,5 odsto manje nego 2008. godine, a crnogorska ukupno 133.063 putnika, što je pad od devet odsto. Iako je "Jat" tokom godine nastojao da povrati svoje pozicije i postepeno povećavao ponudu, udeo na crnogorskom tržištu opao je sa 40 na 29 odsto.
POZITIVNO
Na liniji Beograd - London srpski avioprevoznik je imao više putnika od "Britiš ervejza". Sa 5,1 odsto više letova "Jat" je prevezo ukupno 72.310 putnika, što je za 1,9 odsto manje nego 2008. godine. "Britiš" je imao 1,3 odsto više letova i prevezao je ukupno 52.244 putnika što je pad od 7,3 odsto. Tako je "Jat" udeo na ovoj liniji sa 57 podigao na 58 odsto.
Izvor:
http://www.novosti.rs/code/navigate.php?Id=5&status=jedna&vest=169475