Šta je novo?

Železnice - putnički saobraćaj

Popravi se.

Ostavljeno je prostora da se ugradi i drugi, tako da se to vrlo lako može izvesti.
 
Da li je normalno da taj voz ima samo jedan pantograf, šta ako se pokvari?
Šta misiš da se dešava? Kraj vožnje. Ili još jedan Flirt da ga povuče, ili pomoćna spojnica i lokomotiva. Ako je parkiran u depu, onda ostaje tamo.

Ali novi Flirtovi imaju još jednu stvar. Nemaju "kese" na spojnici. Imajo Plastični poklopac. Bolji izgled, ali manje zaštitni u ekstremnoj hladnoći.
 
Rekao bih da podizanje drugog pantografa i nastavak vožnje zahtevaju mnogo manje vremena i novca od svih ostalih opcija. Možda su pare za pantograf otišle u dodatni WC pošto sad imaju dva.
 
Otkud Somborska 035/036 na Zvorničkom vozu?

Ispomoć?
Vidim pre nekoliko dana bilo otkazanih lokala Ruma-Šabac, pa pokušavam da povežem.
 

Na našim šinama novi švajcarski voz: Ovom trasom saobraća FOTO​

Prvi Flirt voz švajcarske kompanije Štadler krenuo je danas na relaciji Beograd - Užice, a ovi vozovi uskoro će saobraćati i ostalim elektrifikovanim prugama u Srbiji, saopšio je "Srbijavoz".


Na našim šinama novi švajcarski voz: Ovom trasom saobraća FOTO

TANJUG/ SRBIJAVOZ/ ĐORĐE KRSTIĆ/ nr
Kako se navodi, do kraja godine biće pušteno u saobraćaj 18 novih vozova tipa Flirt za unutrašnji saobraćaj, što, ističu u "Srbijavozu", predstavlja još jedan korak ka modernizaciji železničkog saobraćaja u celoj zemlji, a time se podstiče i ekonomski razvoj čitavog regiona.
Novi Flirt vozovi su modernog dizajna, klimatizovani i opremljeni bežičnim internetom i vending mašinama, kapaciteta 244 sedišta za putnike, od čega 16 u prvom i 228 u drugom razredu. Namenjeni su za vožnju maksimalnom brzinom 160 km/č.
Vozovi poseduju i poseban prostor za lica sa invaliditetom, kao i tri mesta za bicikle.
Kako se navodi, kompanija Srbijavoz posvećena je unapređenju kvaliteta korisničkog iskustva i usluga koju pruža putnicima, a saradnjom sa renomiranom kompanijom Štadler unapređena je efikasnost i udobnost putovanja širom Srbije.

 
Otkud Somborska 035/036 na Zvorničkom vozu?

Ispomoć?
Vidim pre nekoliko dana bilo otkazanih lokala Ruma-Šabac, pa pokušavam da povežem.
Tesko da je ona nisi nesto dobro video...U Somboru je vec duze vreme nije dugo isla u ispomoc, ovih dana je malo malo u VP-u,cekaju se dihtunzi glava pa dosta gubi rashladnu tecnost...Sutra stize 037/038 sa zamene osovina iz Sinvoza pa ce biti malo bolja situacija u Somboru i Subotici...
 
Tesko da je ona nisi nesto dobro video...U Somboru je vec duze vreme nije dugo isla u ispomoc, ovih dana je malo malo u VP-u,cekaju se dihtunzi glava pa dosta gubi rashladnu tecnost...Sutra stize 037/038 sa zamene osovina iz Sinvoza pa ce biti malo bolja situacija u Somboru i Subotici...

Ćorav sam, 029/030 je bila, oprosti 🤦‍♂️.

Mada ni ona nije Rumska, već Vršačka, tako da je Vršac ispomoć.
 
Često se vozim na realiciji Beograd Centar-Inđija. Zaista su ogromne gužve čak i u sinhronima koji idu vikendom. Da li bi bilo dobro rešenje da se uvedu sledeće linije?

Pančevo-Inđija
Šid/Sremska Mitrovica- Novi sad

Time bi se mogla povećati mobilnost i pružiti šansa ljudima iz Pančeva, ali i Sremske Mitrovice i Rume da imaju lakši pristup brzoj pruzi. Putnicima sa linije Pančevo-Inđija bi bilo lakše da prelaze na vozove na liniji za Šid, a za putnike iz Inđije bi putovanje do Beograda ili Pančeva bilo komotnije jer bi se smanjile gužve.
Dok nije ukinuta linija Novi Sad-Sremska Mitrovica, ti vozovi su imali solidnu popunjenost i time bi se rasteretio i pravac Inđija-Novi Sad.

Ne znam da li postoje nekakve statistike brojanja putnika, no moj je utisak da je Inđija stanica na kojoj uđe najviše putnika na celoj trasi BG-NS. Upravo sada (subota) izbrojao sam više od 60 putnika na peronu peronu za Beograd. Sama stanica ima treći kolosek pa je izvodljivo da voz iz Pančeva tu staje. Slušao sam direktora Srbijavoz-a da je u planu linija Sremska Mitrovica- Novi Sad, ali za liniju iz Pančeva, parafraziraću, ne znaju da li će ići do Stare Pazove ili Inđije. Suludo je da ide samo do Pazove, ne iskorišćavaju se svi potencijali i smanjuju benefiti mobilnosti. Sada kada imamo iole više voznih sredstava ovo je izvodljivo.

I u konačnici, red bi bio da vrate voz za Čačak

I Još jedna tema. Ne znam je l se kinez za 200 već vratio ili nije ni otisao na sertifikaciju, al' upravo sam ga video u TPS Zemun.
 
Danas u Zaječaru na jutarnjem vozu za Prahovo gaženje, direktno samoubistvo.

Iskočio čovek iz žbunja i stavio glavu na šinu, voz iz krivine, nije ni mogao da ga vidi na vreme, jer se sada tu vozi 70 km/h.
I sada mv iz neiskustva je gledao direktno umesto makar da zatvori oči ili gleda u stranu, i kada je zakočio odmah mu je gotovo pozlilo.
Kada se povratio, išao je od putnika do putnika sav u šoku, pitajući da li su videli kada se desilo, nije mogao čovek da se smiri, još najgore dali čoveku da vrati garnituru u stanicu, jedva je vozio..

Žao mi je čoveka, al mi kod samoubica nije jasno kako ne misle na mašinovođe kada ovo rade, ovo su traume za ceo život. 😔
 
Često se vozim na realiciji Beograd Centar-Inđija. Zaista su ogromne gužve čak i u sinhronima koji idu vikendom. Da li bi bilo dobro rešenje da se uvedu sledeće linije?

Pančevo-Inđija
Šid/Sremska Mitrovica- Novi sad

Time bi se mogla povećati mobilnost i pružiti šansa ljudima iz Pančeva, ali i Sremske Mitrovice i Rume da imaju lakši pristup brzoj pruzi. Putnicima sa linije Pančevo-Inđija bi bilo lakše da prelaze na vozove na liniji za Šid, a za putnike iz Inđije bi putovanje do Beograda ili Pančeva bilo komotnije jer bi se smanjile gužve.
Dok nije ukinuta linija Novi Sad-Sremska Mitrovica, ti vozovi su imali solidnu popunjenost i time bi se rasteretio i pravac Inđija-Novi Sad.

Ne znam da li postoje nekakve statistike brojanja putnika, no moj je utisak da je Inđija stanica na kojoj uđe najviše putnika na celoj trasi BG-NS. Upravo sada (subota) izbrojao sam više od 60 putnika na peronu peronu za Beograd. Sama stanica ima treći kolosek pa je izvodljivo da voz iz Pančeva tu staje. Slušao sam direktora Srbijavoz-a da je u planu linija Sremska Mitrovica- Novi Sad, ali za liniju iz Pančeva, parafraziraću, ne znaju da li će ići do Stare Pazove ili Inđije. Suludo je da ide samo do Pazove, ne iskorišćavaju se svi potencijali i smanjuju benefiti mobilnosti. Sada kada imamo iole više voznih sredstava ovo je izvodljivo.

I u konačnici, red bi bio da vrate voz za Čačak

I Još jedna tema. Ne znam je l se kinez za 200 već vratio ili nije ni otisao na sertifikaciju, al' upravo sam ga video u TPS Zemun.
Добре су ти опсервације а потрудићу се да их и разложим и објасним. А питање да ли би додатне линије смањиле гужве је постављено из погрешне перспективе, па би и одговор био погрешан. Ми имамо проблем капацитета, а не линија.

Део 1 - „осећај гужве"
Ово су разлози:
  1. Инђија се ослања само на возове БГ-НС, што значи да постоје рупе од 2 сата између регио полазака. Велико оптерећење је поготово наглашено након те рупе у популарним терминима. Нпр. полазак из Београда у 15:15 је изузетно попуњен и то несразмерно очекивању само због тога што пре тога није било воза чак од 13:15. И највише људи наравно изађе у Инђији. Но, то не значи да је у Инђији била и највећа потражња. Нпр. Пазова је имала Шидски воз између тога који је задовољио ту потражњу и зато у Пазови није изашло толико људи у том термину, али када би се сабрала оба термина вероватно је изашло више људи. Овакве ствари умеју да заварају ако се гледа само површно.
  2. Гужве у синхронима настају искључиво због путника који користе регио на целој релацији од БГ до НС. То није реално мерило потражње, то је „преливање". Нема довољно капацитета на IC поласцима, и онда ти путници морају у Регио. Или други случај је да у вечерњим терминима само Регио поласци и постоје, тако да нема избора.

Део 2 - Инђија као највећи генератор железничких путовања
У Инђији појединачно улази највише људи из следећих разлога:
  1. желеничка станица је на локацији која је близу централне зоне, близу већине садржаја, и највеће је појединачно насеље на прузи.
  2. велика разлика у квалитету путовања између аутобуса и воза. Ка БГу аутобусу треба неких 70 минута (званично 37 полазака, у пракси због Ласте уме бити мање), а возу 30-35 минута у зависности од ранга воза и где се иде у БГу (18 полазака). Ка Новом Саду бусу треба 40 минута (званично 19 полазака), а возу 20 минута (18 полазака). То је скоро дупло дуже време аутобусом. Када се на то дода комфор, цена и поузданост, јасно је зашто је воз толико популаран.

Део 3 - Други кандидати
  • Пазове су следећи кандидати за највише железничких путника, али у Пазови је ситуација мало другачија.
  • Постоје шидски возови који попуњавају такт тако да из Пазове постоје поласци на оквирно сваких сат времена ка Београду, и ти возови „покупе" доста путника који би иначе били у возу БГ-НС и тамо правили гужву.
  • Ближа је Београду и аутобуски превоз више опстаје. Постоји 70 аутобуских полазака (барем званично) између БГ/Батајнице и Старе Пазове, као и чак 104 поласка (званично) између БГ/Батајнице и Нове Пазове.
  • Аутобус је још увек бржи на релацијама ка Земуну, ако се рачуна од врата до врата, а уме бити погоднији и за одређена путовања ка Београду. Зато ће ту аутобус увек имати своју улогу и опстати.
  • Последично, упркос томе што Пазова више гравитира Београду и има већи број путовања свеукупно, железница у тим путовањима не доминира у оној мери колико за путовања између Инђије и Београда.
  • Ка Новом Саду је ситуација другачија. Воз апсолутно доминира за путовања између Пазове и НС, али како Пазова мање гравитира Новом Саду у односу на Инђију, последично има и мање путовања. Уз напомену да се ово драстично мења. Од увођења воза број људи из Пазове који су запослени у НС, који су тамо уписали средње школе или факултете драстично расте. Раније за многе НС није био ни опција а сада када се стиже за 25 минута, стварају се потпуно нова кретања.
  • Поред свега овога треба узети у обзир и да овде причамо о две станице, Стара и Нова Пазова, које када се саберу укупно генеришу више кретања од Инђије, али нема баш смисла анализирати из те перспективе.

Део 4 - Нове панчевачке линије
Проблематика са тим новим панчевачким линијама је следећа:
  1. Не адресирају се рупе у регио такту. Онако како су они накарадно смислисли да иду те линије, негде ПА-НС, негде ПА-СТП, негде уз постојеће поласке са 10ак минута размака, негде да попуне рупу, негде да је оставе, то не личи ни на шта. Прво је, пре било чега другог, потребно направити регио такт на сат да би се испеглале привидне неравномерности у потражњи. А онда тек користити продужетак линије од Новог Сада ка Панчеву да се омогући боља повезаност са зонама атракције у близини врачарског тунела.

    Није поента те панчевачке линије да дигне капацитет за људе из Инђије, то треба радити на друге начине. Поента те линије треба да буде да повеже и Нови Сад, и Инђију, и Пазову са Вуком и Карађорђевим парком, а уједно и да повеже Панчево и са Вуком, и са Новим Београдом, и са Новим Садом. Зато треба уводити такву линију и формирати ред вожње према томе. Тај патрљак до Инђије (или још горе до Пазове) је потпуно непотребан ако су остале ствари постављене како треба.

  2. Не адресира се уопште недостатак директног БГ-НС капацитета. Није проблем то што нпр. Бешка, Инђија или Пазова генеришу пуно кретања, јер у широј перспективи то и није толико пуно. Сва места на прузи између Београда и Новог Сада када се саберу, чак ни у тренуцима највеће нормалне потражње не могу да напуне цео један Флирт. Воз попуњавају они који иду из Београда, Земуна или Батајнице до Новог Сада. Њима линија Панчево - Инђија не би ништа значила, а они су уствари кључ.

    Гужве у возу праве Београђани и Новосађани. Зато било каква линија на тој прузи мора да иде целом том релацијом. Просторни прекиди токова путника готово да не постоје, већ се сви преклапају. Када воз долази из Београда у Пазову или Инђију изађе део људи, али одмах уђу други људи који иду ка НС. Нема ниједне деонице где је воз "празан" и где би било погодно прекинути линију због разлике у потражњи.

    Да закључим, нема потребе за „растерећивањем" деонице ни НС - Инђија, ни БГ - Инђија. Тамо проблема нема. Проблем је шири.

Део 5 - Нова митровачка линија
Линија Сремска Митровица - Нови Сад је у реду, ту нема шта пуно да се дискутује. Само је потребно направити смислен ред вожње, што онај из постојећег предлога није. Никакво преседање нигде није уклопљено, ни у Инђији, ни СМ, ни у НС, није се гледало да се на деоници НС - Инђија у шпицу дода други воз у сату отприлике на пола часа, није се гледало да поласци буду у иста времена у часу у правилним размацима (такт, макар двоипосатни или тросатни), није се гледало да се одради што више полазака гарнитуром већ има дуге паузе, није се гледало да се понуди смислен полазак за повратак са посла, није се гледало да се понуди вечерњи полазак за повратак из НС ка СМ, итд.​
Тако да има ту доста питања. Није довољно само увести линију, већ је треба направити тако да буде што кориснија.​

Све у свему, ово је закључак:
  1. Нема проблема у капацитету ка Инђији, постоји проблем у директном капацитету БГ-НС
  2. Патрљци линија не решевају ништа, мора се системски приступити томе. Прво такт на сат, па више синхрона и директног капацитета, а онда остало.
  3. Када се уведу нове линије, битно је да буду планиране у складу са стратегијом развоја реда вожње у будућим годинама, а не да се овако крпе и убацују накарадно као сада
 
Део 5 - Нова митровачка линија
Линија Сремска Митровица - Нови Сад је у реду, ту нема шта пуно да се дискутује. Само је потребно направити смислен ред вожње, што онај из постојећег предлога није. Никакво преседање нигде није уклопљено, ни у Инђији, ни СМ, ни у НС, није се гледало да се на деоници НС - Инђија у шпицу дода други воз у сату отприлике на пола часа, није се гледало да поласци буду у иста времена у часу у правилним размацима (такт, макар двоипосатни или тросатни), није се гледало да се одради што више полазака гарнитуром већ има дуге паузе, није се гледало да се понуди смислен полазак за повратак са посла, није се гледало да се понуди вечерњи полазак за повратак из НС ка СМ, итд.​
Тако да има ту доста питања. Није довољно само увести линију, већ је треба направити тако да буде што кориснија.​

Све у свему, ово је закључак:
  1. Нема проблема у капацитету ка Инђији, постоји проблем у директном капацитету БГ-НС
  2. Патрљци линија не решевају ништа, мора се системски приступити томе. Прво такт на сат, па више синхрона и директног капацитета, а онда остало.
  3. Када се уведу нове линије, битно је да буду планиране у складу са стратегијом развоја реда вожње у будућим годинама, а не да се овако крпе и убацују накарадно као сада
Негде већ раније помињах да би тактови возова БГ-СУ требали да изгледају овако (у оба смера):
На непарни сат Соколи (5:00, 7:00...)
На парни сат Рексови(6:00, 8:00...)
На тридесети минут Регио(5:30, 6:30, 7:30...)
Сад број кориштених гарнитура би био ненормалан, али то је нешто потребно за коридоре. На осталим пругама би могао такт на сат, само што би један сат ишао брзи, а други који стаје на свим станицама. Свакако С. Митровица - Нови Сад је преко потребна.
 
Na šta ova pruga liči - užas i sramota.
Bolje i zelenilo nego pikavci i flaše na kolosecima.

Danas na de-fakto glavnoj stanici (Novi Beograd):
20240601_181751.jpg


Nažalost oba primera ukazuju na nekulturu, a drugi kako putnika tako i nadležnog preduzeća.

Železnice misle da ako mogu da zapuste prćije mogu i Novi Beograd, a i u pravu su jer ih u tome niko ne sprečava. Onaj ko ih finansira treba da snosi najveću odgovornost ako mene pitate. Pa nećemo sutra ovako da dočekujemo narod i uoči ekspa.

Btw. mnogo azijskih turista po drndavim kanticama u razrovarenoj Požeškoj. Još se kulturan narod izvinjava nama kada pita za pomoć oko snalaženja iako mi treba da se pokrijemo o išima što ne tučemo ove balkanske voline u (predizbornom) kupusu. Treba da nas je sramota stvarno, da ne bude danas Požeška, sutra aerodromska pruga.
 
Najjače je kada zauzmu prvu klasu, a pritom prekoputa zauzmu mesta i železničari. (Ne svi, ali dobar deo, pogotovo mislim na radnike Srbija Karga)

A kad smo kod Karga, sav kadar van mašinovođa im stalno bazdi na alkohol i to bilo gde po Srbiji. Brukaju železnicu gde stignu svojim ponašanjem u vozovima, malo im što se firma raspada.
 
Део 1 - „осећај гужве"
Ово су разлози:
  1. Инђија се ослања само на возове БГ-НС, што значи да постоје рупе од 2 сата између регио полазака. Велико оптерећење је поготово наглашено након те рупе у популарним терминима. Нпр. полазак из Београда у 15:15 је изузетно попуњен и то несразмерно очекивању само због тога што пре тога није било воза чак од 13:15. И највише људи наравно изађе у Инђији. Но, то не значи да је у Инђији била и највећа потражња. Нпр. Пазова је имала Шидски воз између тога који је задовољио ту потражњу и зато у Пазови није изашло толико људи у том термину, али када би се сабрала оба термина вероватно је изашло више људи. Овакве ствари умеју да заварају ако се гледа само површно.
Додао бих и да постоји несразмера у броју полазака од Инђије ка Бегораду у јутарњем шпицу и од Београда до Инђије у поподневном шпицу. У јутарњем шпицу ка Београду постоје два поласка на сат, а поподне ка Инђији само један (ако бисмо рачунали да шпиц почиње у 14:00, онда чак у том првом сату шпица ни не постоји полазак).

Додатак: Заправо, чини се да нису били доследни у прављењу целокупног реда вожње на прузи Београд - Нови Сад. У јутарњем шпицу готово да не постоје интерсити возови и све се своди на регио и регио експрес возове, док у поподневном постоје интерсити возови. Ако су у неком термину потребни интерсити возови, то је у шпицевима, што се види и по гужви на полацима у 16:00, 17:00 и 18:00 из Београда.
 
Део 2 - Инђија као највећи генератор железничких путовања
У Инђији појединачно улази највише људи из следећих разлога:
  1. желеничка станица је на локацији која је близу централне зоне, близу већине садржаја, и највеће је појединачно насеље на прузи.
  2. велика разлика у квалитету путовања између аутобуса и воза. Ка БГу аутобусу треба неких 70 минута (званично 37 полазака, у пракси због Ласте уме бити мање), а возу 30-35 минута у зависности од ранга воза и где се иде у БГу (18 полазака). Ка Новом Саду бусу треба 40 минута (званично 19 полазака), а возу 20 минута (18 полазака). То је скоро дупло дуже време аутобусом. Када се на то дода комфор, цена и поузданост, јасно је зашто је воз толико популаран.
Od Indjije do Bgd 70min busom?! Pa cime idu, jel ovim
KO-TO-TAMO-PEVA.jpg

Sa Reddita, zauzela gospoda 4 sedišta:
Pogledajte prilog 200353
Ovo jedino razumem ako devojka bas ne voli miliciju, u suprotnom je dalabu sto nije sela, i to bez "dobar dan, da li je slobodno"
 
Zato što polasci verovatno svraćaju u Pazove, ja sam od Karlovaca do Beograda putovao malo manje od 2h.

Pojačan je saobraćaj od Pazova do Beograda, ni kolima se ne stiže brzo.
 
Od 1. juna je završena promocija na relaciji Subotica - Segedin, gde su karte bile snižene za 20% sa 6.20 evra na 5.00, ipak srećom izgleda da je "nova stalna" cena 4.90 evra.

Kartu za relaciju Subotica - Budimpešta (ne uključuje rezervaciju sedišta, za najobičniji 2. razred) i dalje prodaju za 25.8 evra, bez ikakve promene između. Sa odvojenim kartama povratno se može proći za malo manje sa sve rezervacijom sedišta...
 
Poslednja izmena:
Od Indjije do Bgd 70min busom?! Pa cime idu, jel ovim
То уопште нису лоше комерцијалне брзине за приградску линију на прилазу милионском граду која иде кроз 43км густо насељеног подручја (а поготово кроз Батајнички друм и Земун). Некад 5-10 минута брже, типа рано ујутру или ноћу, а некад и по 15-20 минута спорије, када у БГу забоде неке гужва.

Zato što polasci verovatno svraćaju u Pazove, ja sam od Karlovaca do Beograda putovao malo manje od 2h.

Pojačan je saobraćaj od Pazova do Beograda, ni kolima se ne stiže brzo.
Тако је, бусеви иду старим путем односно покривају и Инђију и Пазове. Преусмеравање на аутопут до сада није имало пуно оправдања. Покушавано је кроз године са неким поласцима, али неуспешно. Због уштеде од неких 10-15 минута у вожњи изгубио би се значајан број путника (читај већина) а додали би се додатни километри. Ем што из Пазове има више путника бусем, па се тако „Инђијац" пуни, ем постоје локална кретања Инђија - Стара Пазова - Нова Пазова - Батајница, где између сваке те две станице постоји неки вид редовних дневних миграција. Односно ово није линија само за Београд (као нпр. младеновачка), она је значајна и локално, тако да је морао бити неки компромис. Поготово што директно опслужује сам центар сваког насеља, што воз или линија која иде аутопутем неће никад моћи да замени.

Но, да не залазимо превише у аутобусе, хтео сам само да допуним слику каква су кретања у питању и каква је ситуација.

На радост путника, сада имамо и воз који је више фокусиран на та кретања ка већим градовима, тако да сада постоји најбоље од два света. Сваки вид превоза нуди неку предност. Још кад би се ускладили, где би нам крај био.
 
Kartu za relaciju Subotica - Budimpešta (ne uključuje rezervaciju sedišta, za najobičniji 2. razred) i dalje prodaju za 25.8 evra, bez ikakve promene između. Sa odvojenim kartama povratno se može proći za malo manje sa sve rezervacijom sedišta...

Najbolje kupiti odvojeno Subotica - Segedin i Segedin - Budimpešta. Segedin - Budimpešta imaju za 2899 HUF (oko 7,5 evra) da se nađu karte preko sajta MAV.
 
Vrh