Šta je novo?

Zagađenje urbane sredine i kako ga se rešiti - izduvni gasovi, buka

da se oslobodimo smoga (dima) da spaljujemo jos vise .... :shok:
ah da filteri ... :lol:
Filter tema je zasebna problematika , naime dosadasnja praksa dokazuje
da se filteri uglavnom ne postavljaju, a oni postavljeni se blagovremeno NE zamenjuju
drugi segmet te problematike su iskorisceni zaprljani filteri
gde ih cuvati, kako ih se osloboditi a da pri tome ne nanesu jos vecu stetu
identican slucaj kao sa nuklearnim otpadom ...
pa sad ti budi Goldi i preseci cvor :x
 
Gledam i jutros Sepine izveštaje i zaista je bezobrazna mantra koju nadležni stalno ponavljaju da je saobraćaj jedan od glavnih uzroka zagađenja.

Drumski saobraćaj je od 2010. do 2018. učestvovao u PM10 i PM2.5 sa 3-6%. On je dominantan samo u NOx, ail dana sa povišenom koncentracijom NOx godišnje ima samo par na svakoj mernoj stanici (a negde ih i nema).

Razumem da prost narod krivi saobraćaj, ali postoje izveštaji, javno dostupni na http://www.sepa.gov.rs/index.php?menu=5 ... owExternal

Ima mnogo podataka, i zato se ne može sve objasniti u jednoj rečenici prostom narodu, ali neke stvari su očigledne, ali da bi se spoznale, potrebno je uporediti više stvari iz više dokumenata.

Prost narod (ne vređam ih, ali to su oni koji ne čitaju mnogo, ne mogu da pojme neke stvari što iz lenjosti, što iz nedostatka obrazovanja, što iz nemogućnosti da obrađuju više podataka odjednom) prihvata samo prosta objašnjenja tipa "naravno da ima zagađenja kada imamo duplo više vozila na ulicama" ili "ima duplo više vozila na ulicama jer nam je duplo bolji standard" i tu je već količina informacija dostigla kritični nivo u njihovom mozgu i za dalju razradu nema mesta.
 
Potpuno si u pravu. I ja sam dosao do istog zakljucka u vezi saobracaja.
To je izabrano jer je najlakse objasnjenje za tzv prost narod.


Vlast je perfidna, znaju kako da prevare prost narod.
Krivica je sto mi nemamo novinare, pa ni tzv intelektualce koj bi javno razotkrili istinu, koji bi pomogli tom protom narodu da shvati.
Oni cute u zavetrini svog piljarskog mentaliteta.
 
Izgleda da bi zagađenje najzad moglo početi da opada jer vetar ima jasnu tendenciju jačanja koje nije samo privremena. Upario sam dijagrame brzine vetra na nešto većoj nadmorskoj visini na kojoj se vidi njegova prava brzina jer mu ne smetaju zgrade i manja brda (stanica "Beograd Zeleno brdo" je na 240m visine) i PM zagađenje. Za sada izgleda da vetar utiče na smanjenje zagađenja samo ako je relativno konstantno, tj u nekom dužem periodu brži od 3 ili 4 m/s, i posle izvesnog kašnjenja. Mada bi nam ustvari trebala analiza korelacija u daleko većem periodu vremena i sa nekoliko različitih meteo uslova.

 
Evo samo jedna stavka (mislim da je pominjano već na forumu) od koje bi mnoog toga moglo da krene da se objašnjava i raspliće

"U termoelektrani 'Kostolac' ugrađen je filter za odsumporavanje 2017. godine ali podaci za 2018. govore da se emisije nisu smanjile. To nam nije razumljivo", rekao je Kopač.

Na prvi pogled, oni su rekli da su ga ugradili, ali su ili slagali, ili su ga ugradili a nisu uključili - dovoljno za skandal.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=699912#p699912:4i0ftmpj je napisao(la):
astrodule » 18 Jan 2020 09:35 am[/url]":4i0ftmpj]Ako ne želiš da učestvuješ - zašto onda pišeš?
Pisem, ali mi neko konstantno brise komentare.
 
Bio sma juce kod merne stanice stari Grad. To je na Stud. Trgu. Zaista tezak smrad na ugalj.
Medjutim, nize, na Dorcolu, bilo je daleko bolje.

Zgrade imaju veliki uticaj u sprecavanju vetra da odnese zagadjenje. Stud. trg je kao neki basen u koga se nakupljao dim.
Slicno je kod Kaleniceve pijace i u manjim vracarskim ulicama.
Zato su velike zgrade koje se grade na Nbgd na vodi, kao i ono sto planiraju na Uscu kad polako uniste park, pogubne.

Ne cudimo se.
Takva je logika kapitala.
Kapital postaje entitet za sebe, on odrzava sebe u zivotu, na racun zivota i ispred zivota.
 
Budući da sam vlasnik alergijskih problema sa plućima, dugo pratim i AirVisual prikupljene podatke. Odavno sam čitao da su za Srbiju prikupljali podatke sa mernih stanica koje su bile donacija EU. Za Novi Sad su podaci bili prikupljani sa dva mesta, međutim od prošle godine, ne znam tačno kad, jedna merna stanica više nije u sistemu.
Na toj stanici koja ne postoji više na AV ali postoji na SEPA mreži se vidi da ne postoji prikaz PM10/2.5 čestica, i vazduh je ocenjen kao odličan.

Na drugoj stanici čiji se podaci mogu videti i na AV i na sajtu ministarstva, pm10 postoji na oba prikaza dok se pm2.5 može videti samo preko AirVisual mreže. Naši ga vode kao prihvatljiv dok na AV ima status nezdravog.
 
Nemoj tu skracenicu za AirVisual da koristis, molim te, muka mi pripadne.
 
PM10 i PM2.5 su najvažnije čestice za zagađenje i tamo gde se one ne mere vazduh je odličan, a realnost je najčešće suprotna.

Doduše, u Sepinim izveštajima PM čestice se mere gravimetrijskom metodom, ali to ne možemo da vidimo iz online podataka koji su podaci sa fiksnih mernih stanica.

Koliko kapiram to se radi "ručno" pomoću filtera. Naravno, što češće, to bolje.
 
Posto smo se slozili da su indiviualne peci (kucne peci i sporeti) jedan od ozboljnih zagadjivaca Obzirom na standard verujem da lignit iz Kolubare ima veliko ucesce u odnosu na ostale kvalitetnije vrste goriva jer je najjeftiniji.
Iz "Kolubare" godišnje se individualnom tržištu Srbije isporučuje i potrosi više od 800.000 tona uglja za ogrev.
Za isto vreme (recimo 5 meseci) samo TE NT spali 9.000 000 tona uglja. 6 blokova trose 2510 t /h
Odnos potrosnje kolubarskog lignita je da 90% elektrane 10% domacinstva i to u zimskom periodu.
Podatak o ukupnoj godisnjoj potrosnji uglja za domacinstva nisam nasao ali bi bilo interesantno uporediti sa potrosnjom uglja u svim termo elektranama u Srbiji za recimo 5 meseci. (novembar-mart)
Naravno nije ugalj jedino gorivo i tu treba dodati i drva za ogrev koja isto generisu PM cestice.
 
Treba imati u vidu da se svi ne plase zagadjenja.
Hrabri ljudi i patriote, najbolji ljudi medju nama misle da je to bas dobro za imunitet, cak i deciji i prkose zagadjenju.
Vidite:

Moje troje dece živi u najzagađenijem delu Srbije i Beograda, u Novom Beogradu,pa Vukana redovno izvodimo napolje, i mene su moji - rekao je Vučićna samom početku jutarnjeg gostovanja na Prvoj TV i dodao:
Problem je globalno zagrevanje, zatim povećanje drumskog saobraćaja. Povećanje standarda donelo je i veći broj automobila tako da danas u Beogradu ima čak 650.000 automobila, duplo više nego pre 10 godina. On je dodao da je situacija sa zagađenjem bila ista kad je i on bio dete.


Moze se zakljuciti iz njegovog izlaganja da je sve to zbog broja automobila.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=699942#p699942:37709qa5 je napisao(la):
astrodule » 18 Jan 2020 11:37 am[/url]":37709qa5]PM10 i PM2.5 su najvažnije čestice za zagađenje i tamo gde se one ne mere vazduh je odličan, a realnost je najčešće suprotna.

Doduše, u Sepinim izveštajima PM čestice se mere gravimetrijskom metodom, ali to ne možemo da vidimo iz online podataka koji su podaci sa fiksnih mernih stanica.

Koliko kapiram to se radi "ručno" pomoću filtera. Naravno, što češće, to bolje.
Postoji još jedan izvor nerealnih izveštaja o zagađenju.

Prvi je kao što si i rekao. Kod nas je uglavnom veći problem PM zagađenje, pa na svim stanicama gde se ono ne meri stanje u izvešajima izgleda daleko bolje nego što jeste, budući da je ostale zagađivače koji se tamo mere obično lakše držati pod kontrolom.

Ali ima još jedan koji je malo komlikovaniji. PM2.5 je za naše zdravlje daleko opasniji od PM10. Zbog toga Svetska zdravstvena organizacija propisuju i dozvoljnu dnevnu granicu za PM2.5 od samo 25 µg/m3, i godišnju granicu od 10 µg/m3, dok je dnevna za PM10 50 µg/m3, a godišnja 20 µg/m3. Dakle obe granice za PM2.5 su DVA PUTA manja od obe granice za PM10. Što znači da ako je u nekom trenutku koncentracija PM2.5 i PM10 prekoračena, ali je recimo po vrednosti ista za oba, onda je škodljiva doza PM2.5 prekoračena 2 puta više od prekoračenja za PM10. Što je po zdravlje daleko gore.

Međutim naše i Evropsko zakonodavstvo pod politčkim pristiskom Poljske i drugih država koje koriste puno uglja nije propisalo obavezno ograničenje dnevne doze za PM2.5, kao što traži WHO, pa je za PM2.5 propisana samo godišnja granica. To znači da u izveštajima u Srbiji i Evropi vazduh izgleda manje zagađen nego što bi to bilo kad bi postojala i dnevna granica za PM2.5, tj kad bi se poštovale preporuke Svetske zdravstvene organizacije. Duplo veća osetljivost, odnosno duplo manja dozvoljena dnevna granica za PM2.5 bi sve izveštaje o kvalitetu vazduha DRASTIČNO pomerila nagore. Tj vazduh bi obično bio u goroj klasi nego što sada piše da je bio.

Nažalost, kako sada stvari stoje, upravo se ono na šta smo zdravstveno najviše osetljivi, dakle PM2.5, u izveštajima notira samo ako bude premašen prosek tokom cele godine, ali ne i ako prosečne DNEVNE koncentracije budu drastično premašene tokom većeg broja dana. Pošto mi međutim nismo izloženi GODIŠNJEM PROSEKU, nego obično pre maksimalnim koncentracijama u toku dana (jer smo baš tada napolju), taj godišnji prosek nije reprezentativan za stvarnu zdravstvenu opasnost, i to je ono WHO tvrdi u svojim strandardima.

WHO, Air quality guidelines – global update 2005

https://www.who.int/airpollution/public ... qg2005/en/
 
I koliko ljudi u Srbiji sada to može da razume? To je problem - ne možeš neke stvari dobro objasniti neukoj osobi. Ali zato ti neuki smatraju da sve znaju, a ima onaj odčičan grafikon gde se vidi kako postaješ svestan koliko malo znaš što se više edukuješ, ali na početku "misliš da sve znaš kada pročitaš jednu knjigu".
 
Postoje i ultra fine cestice - PM1 (1 μm i manje). Jos nedovoljno istražene i nedefinisane u zakonima EU. U jednom skorašnjem Kineskom istrazivanju, tvrde da su PM1 80-90% zagadjenja u Sangaju. Pretpostavljaju da su one najopasnije. Mislim da ih uredjaji kod nas i ne mere.
 
Pa logično je da su najopasnije zato što još dublje mogu da prodiru u naš organizam.

Lily je prvi objavio da imaju u prodaji maske - odličan marketinški potez (ostali mogu da raspuste svoja odeljenja za prodaju i marketing). Realno, nisu ni mogli da očekuju navalu dok zagađenje nije došlo u medije, tj, u Vladu.
 
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Jif-TFJUuM4[/youtube]

Snimak je sa Tvitera i samo piše Vreoci, Lazarevac (zanimljive snimke sa Tvitera prebacujem kod sebe na YT).

Ako je ovo aktuelni snimak, onda mislim da nemamo šta da pričamo više o ekologiji i nadležnima i ovoj zemlji :bash:
 
Da probam sa kratkom rekapitulacijom.

Tri su glavna izvora zagađenja vazduha: Termoelektrane zajedno sa drugim industrijskim postrojenjima bez filtera, individualno loženje zbog grejanja i saobraćaj.

Ako se gleda po ukupnoj količini emitovanih zagađujućih materija u Srbiji, daleko najviše zagađuju termolektrane i industrija, zatim grejanje i na kraju saobraćaj.

Ako se gleda po lokalnom doprinosu koncentraciji zagađenja u nekoj tački, obično mu najviše doprinosi onaj izvor koji je najbliži.

Tako u prometnim ulicama zagađenje od automobila može biti nekoliko puta veći izvor lokalnog zagađenja od bilo čega drugog. Kako se udaljavamo od ulica, primat kao izvor zagađenja polako preuzimaju inividualna ložišta jer emituju ukupno bitno veću masu zagađivača od saobraćaja, a ulice više nisu previše blizu da bi i dalje dominirao efekat zarobljavanja zagađivača u ulice-kanjone koje se loše provetravaju. Još dalje, izvan grada, na isti način počinje da dominira po obimu emisije i zato po daljini uticaja još veći izvor, termoelektrane i industrija. Naravno, svi ovi izvori se uvek i na svakoj tački sabiraju u zavisnosti od njihove koncentracije na baš toj udaljenosti od izvora, međutim njihov udeo, tj mera lokalnog doprinosa toj mešavini, zavisi i od ukupne mase koja je emitovana na njihovom izvoru i od toga koliko je taj izvor daleko, tj koliko se ta komponenta zbog daljine razredila.

To na primeru Beograda znači da u navećem delu njegove površine (izvan velikih saobraćajnica) lokalnoj koncentraciji zagađenja najviše doprinose individualna ložišta (pošto su termoelektrane ipak relativno daleko od njega).
 
@Dule, to je verovatno TE Kolubara. Pretpstavljam da rade neki od prva 4 "prastara" bloka. Peti, najnoviji sa kraja '70-ih ima filter, star nekoliko godina.

@Zuma To je to i ja tako razmisljam. Generalno, u Beogradu je zimi kućno loženje najveći zagadjivač vazduha, pa saobraćaj, TE i industrija.

Leti i u proleće je to saobraćaj, TE i industrija. Samo što tada zagadjenje vazduha retko ide preko gornje granice dozvoljene vrednosti iil prelazi u najlošije nivoe.
 
ja bih način na koji zagađenje dolazi do nas podelio još na ono koje dobijamo direktno sa izvora i ono koje nam je priroda servirala nazad putem vremenskih prilika - nedostatkom vetra i t.inverzijom. To zagađenje je formirano danima i nedeljama unazad, i ne podleže dnevnim fluktuacijama.

Mislim da je pod tim uslovima teško račlaniti šta odakle dolazi, bez poređenja sa povoljnijim vremenskim prilikama.

Prateći unazad nekoliko dana AirV, pm10/2.5 čestice nemaju dnevno noćnu izraženu fluktuaciju, dosta su konstantne.
 
Samo nije loše napomenuti da TENT A ima instaliranu snagu 1650,5 MW a Belchatow 5102. Poljska termoelektrana, jedna od najvećih na svetu i najveća u Evropi (bila najveća na svetu dok nisu Azijati počeli da dograđuju nove blokove) emituje 11,2x manje SO2 po MW instalirane snage. Od 12 starih blokova jedan je ugašen, dograđen novi duplo jači tako da sad proizvodi snagu ekvivalentnu starih 13 blokova. Stari blokovi imaju ugrađene sisteme za filtraciju, u suprotnom bi emitovali daleko više od TENT A s obzirom na razliku u snazi.

Takođe što se tiče poražavajućeg snimka Kolubare crn dim predstavlja očito čađ jer je SO2 nevidljiv. Još je TENT mala maca u odnosu na krntije stare više od pola veka poput Morave, Kostolca A, odnosno dela Kolubare A (K1-K4). To zagađuje po kWh kao požar na otvorenom. Izgleda kao da su zapalili gomilu uglja pored elektrane. Potpuno isto purnjaju i stara vozila. Jedan Kamaz (ruski kamion kiper) krajem prošle godine prošao Obrenovačkim Drumom uz gust crn oblak dima. Vozači nisu od dima mogli videti šta se nalazi ispred automobila. Takve slučajeve saobraćajna policija treba da isključuje iz saobraćaja.
 
Bilo..
da se potsetimo da ima svega a srecom bar ovog nema kod nas :)

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=yG0N58_dUuY[/youtube]


A ovo je iz Nemacke Bavarska

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=hkabWuZiEAI[/youtube]
 
Ovo iz Nemačke je parna lokomotiva, a imamo i mi Romantiku
43ab88bcb25ff0de36bda5ac8a8b494b.jpg
 
Слушао сам данас на телевизији да су главни извор загађења ваздуха у Србији индивидуална домаћинства.
 
Vrh