Gorstak89":y4xpbbcc je napisao(la):
@Gaga To je samo jedan od primera šta bi moglo sa 500 mil evra. Mislim da jeste pametnije uložiti to u metro. Naravno, neka se izvede neka studija o tome kako da se najoptimalnije potroše tolike pare koje pretpsotavljam da i onako nemamo? To je vrednost tri mosta na adi. pa valja razmisliti.
Prvo da vidimo o kojih 500 miliona evra je reč. Da li si mislio na onih 500 miliona evra koje pominje 2012?
2012":y4xpbbcc je napisao(la):
Tako je,samo i kako opravdati tunel do autokomande ,koji bi koštao više od pola milijarde evra,kada za taj novac može da se uradi prva etapa metroa,završi drumsko železnička obilaznica sa mostom kod Vinče?.....
Uzmi ovo sa rezervom, jer ne tako davno 2012 je napisao:
2012":y4xpbbcc je napisao(la):
WOW,šokirah se kada se u istom članku profesor saobraćajnog izrazio da je "most na Adi promašena investicija ako se ne naprave još barem dva tunela prema p,mostu što je vrednost oko 2,milijarde eur..wow..Jovine gde si..treba da spiskamo 3 metro linje za tunele za automobile?Wow..kakvi su to "experti"..wow..
Da se ne bi gađali brojkama, pokušaću da na osnovu koliko-toliko realnih primera procenim cenu tunela ispod Topčiderskog brda.
Tunel "Topčider" je zamišljen sa dve odvojene cevi, obe sa po dve trake od po 3.5 metra. Dužina ovog tunela je 2172 metra. Počinje kod raskrsnice kod Hipodroma, a završava se kod Partizanovog stadiona.
Grčka "Terna" na obilaznici oko Dimitrovgrada gradi dva tunela "Pržojna Padina i Progon". Oba tunela su sa po dve nezavisne tunelske cevi, koje su sa po dve trake širine 3.5 metra. Ukupna dužina ova dva tunela je 1700 metara, a ugovorena cena je 3.83 milijarde dinara što je po kursu u trenutku zaključenja ugovora (05.09.2011.) iznosilo tačno 38.000.000 evra. Ako ovu cenu projektujemo na dužinu tunela "Topčider", dobijamo da bi koštao 48.550.588 evra.
Bugarski Consortium Alliance X (ADVAL JSC i Road&Bridges ltd) između Grdelice i Vladičinog Hana gradi dva tunela "Predajane" i "Manajle". Oba tunela su sa po dve nezavisne tunelske cevi, koje su sa po dve trake širine 3.5 metra. Ukupna dužina ova dva tunela je 2900 metara, a ugovorena cena je 5.149.747.906,63 dinara što je po kursu u trenutku dodele ugovora (20.05.2013.) iznosilo tačno 46.815.890 evra. Ako ovu cenu projektujemo na dužinu tunela "Topčider", dobijamo da bi koštao 35.063.487 evra.
U medijima se mogu pronaći informacije da procenjena vrednost izgradnje 1900 m tunela sa četiri trake ispod Fruške Gore iznosi 38.000.000 evra. Ali da se ne bavimo procenama i potpisanim ugovorima koji često mogu da budu po damping cenama. Razmotrimo konkretne i najsvežije primere.
15. decembra 2010. je otvorena nova saobraćajnica u Crnoj Gori Žabljak - Risan. Na ovoj saobraćajnici postoji tunel "Ivica" sa dve trake dužine 2150 metara. Izgradnju tunela "Ivica" i proboj i kompletno urađenje denice od tunela "Ivice" do Žabljaka u dužini od 12.5 kilometara Crna Gora je ugovorila za 21.2 miliona evra. Obzirom da se ovde radi o dve trake, dupli profil kompletne saobraćajnice bi koštao 42.4 miliona evra.
5. avgusta 2013. godine je otvorena nova saobraćajnica u Republici Srpskoj kao rezultat radova na "Trajnom rešenju klizišta Čemerno". Potpuno nova saobraćajnica u dužini od 8.9 km je izgrađena na veoma komleksnom terenu kada su u pitanju geologija i geomehanička svojstva. U okviru ove saobraćajnice su izgrađeni tunel "Čemerno" dužine 2109 m (sa kompletnim instalacijama struje i ventilacije), tunel "Surdup" dužine 196 m (sa kompletnim instalacijama struje), most-vijadukt „Trnova Luka'' dužine 396 m sa stubovima koji dostižu visinu i do 50m, most-vijadukt „Vrba“ dužine 90 m, most-vijadukt „Hrštica“ dužine 37,36 m i most „Ždralov potok“ dužine 12 m i armirano-betonski potporni zidovi različitih visina u dužini od 1605 m. Vrednost projekta je bila 71.846.761,91 KM. Republika Srpska je priznala troškove u visini od 73.153.000,00 KM, a sam izvođač je imao dodatne troškove od 15.000.000,00 KM na račun rešavanja nepredviđenih problema tokom izgradnje (pre svega naknadna klizišta). Znači da su realni troškovi realizacije ovog složenog projekta iznosili oko 88.000.000 KM. Obzirom da se ovde radi o dve trake, dupli profil kompletne saobraćajnice bi koštao 88.000.000 evra.
Imajući sve gore navedeno u vidu, a vodeći računa o specifičnostima izgradnje tunela u Beogradu, nije bez osnova pretpostaviti da izgradnja tunela "Topčider" ne bi trebala da košta više od 60 miliona evra.
E sada, postavlja se pitanje, zašto sam se ja ovoliko trudio da napravim koliko-toliko realnu procenu. Baš iz razloga što pojedinci tako samouvereno bacaju bombe, da dobar deo ostalih učesnika to smatra za proverenu stvar i na osnovu toga formira mišljenje. Pokušajmo sada sa ovog stanovišta da procenimo da li za cenu tunela "Topčider" može da se izgradi ne znam koliko linija metroa, završi drumsko železnička obilaznica sa mostom kod Vinče ili izgradi ne znam ti koliko mostova preko Save.
U svakom slučaju, treba dobro proceniti pri izboru gde bi 60 miliona uloženih evra dalo najbolji efekat, ali to zasigurno nisu projekti čija je inicijalna cena za red veličina veća od sume kojom "raspolažemo".