Ajde da i ja saberem par reci na temu mosta. Pokusacu da budem objektivan. Ispravite me ako napisem nesto sto nije tacno.
Za pocetak svaka vam i svaka mi cast! Toliko ste ispisali u poslednje tri strane, a ja sam sve to procitao.
Jos taman kad sam se ponadao da je kraj citanja, @Vucko je bacio link na sve to. Tu sam stvarno prso i otisao na spavanje!
Elem.
Gazela i autoput preko pola Beograda.
Gazela je jedno velicanstveno arhitektonsko resenje. Bez diskusije je unapredilo zivot u Beogradu izuzetno. Autoput posebno. Kao urbanisticko resenje povezalo dve gradske celine na najkraci moguci nacin. Ja do danas nisam bio u gradu u kome cete citav grad prozujeti dozvoljenom brzinom od 80kmh bez i jednog semafora sem u Beogradu! Jedan fantastican beogradski kuriozitet. No rekoh da cu pokusati da budem objektivan. Autoputem je resen jedan problem i napravljeno gomila drugih, vrlo kriticnih za zivot u gradu.
Neki od problema su. Skretanje citavog regionalnog saobracaja u sam centar Beograda! Kao van konkurentna saobracanica citav Beograd ima tendenciju da zavrisi na Gazeli i autoputu u pokusaju da predje reku, sto uzrokuje enormne guzve na mestima ukrstanja gradskih saobracajnica sa autoputem. Medjutim po meni mozda i najkatastrofalniji uticaj tog projekta je stvarnje jos jedne reke u Beogradu. Ako bi smo hteli da odrzimo koncept autoputa kroz grad ne sme biti semforizovanih ukrstanja ( narocito ako zelimo da taj regionalni saobracaj ne ostane u Beogradu nego da iz njega isto tako brzo i izadje kao sto je i usao ). Komunikacija Juga i Severa je postalo ekstremno otezano u starom delu grada. Imamo raskrsnice kao sto su Mostarska petlja, Autokomanda. Raskrsnice ogromnih razmera i vrlo ogranicenog ucinka. Citav taj koncept je uslovio da sav saobracaj koj putuje iz pravca Juga na Sever zavrsi ili na Slaviji, ili u Kneza Milosa. Sarajevsku i Savsku cu namerno izostaviti jer je saobracaj iz tog pravca prirodno uslovljen prema centru rekom.
Premoscivanje reke autoput ce Beogradu zadavati jos dugo vremena glavobolje i sam koncept ce dugo vremena biti ogranicen kapacitetom, bar dok se ne prokopaju novi tuneli ili mostovi preko te reke! Novi Beograd je u toj trci sa starim gradom odneo svojom sistematskom arhitekturom znacajnu pobedu! Dva elipticna kruzna toka u samom centru Novog Beograda su daleko od beznacajnog arhitektonskog kurioziteta.
No da se vratim na most preko Ade da ne pomislite da sam cvrcnuo od citanja silnih postova. Doduse nije da nisam, inace bi ovaj moj post bio verovatno kraci za tri trecine( a jos ni ne znam koliki ce da bude )!
Pre nego sto se krene u pljuvanje magistralnog polu prstena i mosta preko Ade, po meni mora da se rascisti jedna elementarna cinjenica.
Naime znajuci da je Beograd Gazelom kao krunom svog drumskog saobracaja u potunosti prestao da razvija isti u onom funkcionalnom, a ne imaginarnom smislu poslednjih 30 godina! To je za posledicu ( jos mnogo pre dolaska ogromnog broja ljudi u devedesetim u Beograd ), dovodilo sam saobracaj do kolapsa! Devedesete i citava situacija je dovela do drasticnog pogorsavanja stvari. Srbija, Beograd su stali, a planeta je nastavila. Novi vek je umesto sustinskog poboljsanja doneo sustinsko pogorsanje. Nove migracije ljudi u Beograd. Beograd se pored rusenja i unistavanja sto bombardovanjem, sto pukim zapustanjem, sto groznom bahatoscu dosao na samu ivicu potpunog saobracajnog kolapsa. Narocito, sa u potpunosti nerazvijenim nezavisnim sinskim sistemom je situacija postala blago receno nepodnosljiva.
Mosta preko Ade je preko potreban udah vazduha koj ce Beogradu otvoriti vrlo tesan put kojim ce moci da ponovo potrci za Evropom i svetom. Drumsko tramvajski koncept je sustinski pogresan, jer ne funkcionise u sredini od dva miliona stanovnika! Medjutim Beograd je sebi dozvoli jedan pogresan ( na deseti ) koncept! Taj koncept je ne razvijanje urbane sredine i saobracajne infrastrukture 30 godina. Kao posledica tog, u najblazu ruku tuznog koncepta, je nastala potreba za necim kao sto je most preko Ade! Da se citava ova diskusija odigraval sredinom osamdesetih ili pocetkom devedesetih to bi imalo totalno drugaciji smisao. Nazalost u 2012 ( prekasno za skoro sve ) je taj most cinjenica, preko potrebna i preko neophodna! Cak citav poluprsten je po meni jako dobro ( preskupo ) resenje ogromnog problema nastalog filozofijom ( ne ) razvoja drumske infrastrukture u Beogradu!
Zasto?
Prvo da se vratimo na trecu beogradsku reku zvanu auto put i ukrstanja Autokomande i Mostarske Petlje.
Ako se poluprsten zavrsi i ako se sprovede dobro povezivanje Banjice, Kanarevog Brda, Dedinja i Rakovice velika kolicina vozila ce biti skrenuta sa svog pohoda na ove kriticne beogradske raskrsnice! Banovo brdo, Cerak Ibarska itd... su vec prirodnim putem preko Radincke ulice povezane jako dobro sa tim mostom. Rasterecenje Gazele, brze stizanje u Novi Beograd.
Poluprsten. Zasto?
Resava sa Novobeogradske strane disperziju saobrcaja na sam centar Novog Beograda koj je u svojoj celini jako dobro povezan sa ostalim delovima Novog Beograda. Produzava saobracaj prema Bezaniji i odatle ce relativno lako saobracaj biti usmeren na novi most na Dunavu.
Sa druge strane reke poluprsten nece vrsiti toliko dobru disperziju saobracaja koliko sama petlja Radnicka i Hipodrom. Medjutim obezbedice jedno preko potrebno povezivanje naselja Banjice, Dedinja, Kanarevog Brda, Rakovice itd. sa pancevackim mostom i samim time skrenuti dobar deo saobracaja sa Autokomande i Slavije.
Medjutim... Uvek Medjutim. Zasto ne! poluprsten i zasto ne! Most na Adi?
Nazalost po mom misljenju ce neke jedinstvne gradske celine biti trajno izmenjene, da ne kazem upropastene. Bar do spustanja nekih deonica u tunele. Drugo taj projekat skrece razvoj grada sa onog razvojnog puta koj bi bio logican i gura ga u novu vrstu usiljenog razvoja. Medjutim Beograd je sam sebe doveo u neizlaznu situaciju i most na Adi je time postao neminovnost.
Moj licni stav i vizija daljeg razvoja Beograda.
Beograd kao grad na ekstremno znacajnoj geo-strateskoj poziciji ima obavezu da se dalje razvija u pravcu metropole. Ne moze biti bacen u zapecak ili biti zaboravljen. Ne mozes ga zaobici na svom putu iz Zapadne Evrope ka Bliskom Istoku. Beograd i Srbija kao drzava od ogromnog znacaja na tom putu ima obavezu prema Evropi, a narocito prema samoj sebi da se razvija. Beograd je srce Srbije, Beograd srce Balkana, Beograd je most izmedju istoka i zapada Srbija je organizam tog srca! Beograd i Srbija moraju da funkcionisu sinhronizovano. Nazalot upravo se u tome i ogleda citava promasenost vladanja nasih savremenih politicara.
Ali da se vratim razvoju Beograda.
Prvo i osnovno je preusmeravanje internacionalnog, regijalnog i lokalnog drumskog i sinskog saobracaja na obilaznice. Druga osnovna stvar je uredjivanje, stvaranje i usavrsavanje iskljucivo nezavisne gradske zeleznice.
Trece, isto vrlo bitno je stvaranja kargo centra i pretvaranje aerodroma NIkola Tesla u znacajni regionalni aerodrom. Cetvrto. Povezivanje drumskog, sinskog, vazdusnog, recnog i gradskog saobracaja sa tim kargo centrom!
Peto, apsolutno snabdevanje energetikom iz obnovljivih izvora. Ocuvanje i unapredjivanje ekoloske svesti i sredine. Reciklazom!!!
Dalje, kroz uredjivanje zeleznicke obilaznice i uredjivanje centralne zeleznicke stanice u samom gradu, osloboditi Savski amfiteatar. Stvarenje komunikacije sa levom obalom Dunava i stvaranje nove gradske celine. Uredjivanje dunavske obale od usca do Visnjice. Uredjivanje saobracajne komunikacije Obrenovca i Beograda...
Politika.
Evropska Unija, Srbija i korupcija i lazi.
Nazalost Beograd i Srbija je na svom razvojnom putu bila previse puta sputavana bas od vodecih drzava evropske unije. Danasnji model vladanja i vlasti u Srbiji i u Beogradu je do kostiju korumpiran i tom korupcijom vuce citavu naciju u to. Kao otrov u krvi, siri se po svakom delu tela i unistava svaku i najmanju celiju. Medjutim paradoksalno. Korupcija je upravo posledica modernog zapadno evropskog poretka i kvazi demokratskog uredjenja.
Od onog dela Evrope koj se trenutno pita ( sustinski i vekovni neprijatelj Srbije i pravoslavlja ) Srbija ne treba da ocekuje nista pozitivno. Na zalost ili na srecu upravo ta evropska elita danas svojim malverzacijama, manipulacijama i svojim jos od prvog svetskog rata fasistickim agendama vuce samu Evropu u propast, ili u najblazu ruku u sve drugo samo ne u demokratiju i prosperitet za veliki broj drzava. Srbija mora da redefinise svoju potrebu da trci za Evropom, treba da skine ljagu lazi koje su pristrasne drzave bacile na Srbiju i treba da se okrene ogromnom nacionalnom potencijalu ( ne mislim na nacionalizam, vec na resurse u vidu prehrane, energetike...) pre nego sto je u pokusaju da se priblizi evropi sama ta evropa opljacka... Medjutim necu daviti vise o politici da ne odem u politisanje previse.
Samo cu reci za kraj. Da odgovorni za svaku korupciju i malverzaciju trebaju da budu uhapseni bez obzira na njihov znacaj i uticaj. Dok se to ne postigne nema uspeha.
Ko je imao zivaca da procita svaka mu casta. Izvinite unapred za sve pravopisne greske, ai druge greske, nemam zivaca da radim reviziju teksta.
Odo spavati.
Laku noc