Уштеда времена: време лети
Одлика Олимпијских спортова дефинише се мотом: Брже, Више, Јаче.
Одлика зимског одржавања могла би се дефинисати мотом: Даље, Брже, Јефтиније. Ефикасно зимско одржавање обезбеђује да моторизовани учесници у саобраћају путују даље, брже и уштеде новац у читавом том процесу.
Ево како.
Овде ћемо показати једну студију која је открила да је на једној деоници од 60 km и са обимом саобраћаја од 4.000 возила/дан, са ограничењем брзине од 80 km/h, временска разлика при преласку деонице у случају када се пут посипа и у случају када се пут не посипа сољу, 25.000 возила-сати у 140 дана зимског периода. Ако је време новац, врло је лако видети уштеду која произилази из ефикасног
зимског одржавања.
| Уштеда горива: отпорност на клизање
Ваш посреднички и саветодавни посао као особе која се бави зимским одржавањем је да повећате трење. Када гума додирне пут, моторизовани учесници у саобраћају почињу да штеде гориво паметним коришћењем средстава за топљење леда (огољавају коловоз) и абразива (повећавају вучу на снегу и леду) који помажу да се повећа трење између точкова аутомобила и површине коловоза.
Студије обављене у Канади и САД показале су да возила која се крећу по утабаном снегу или леденом путу троше просечно 1/3 горива више, а у неким случајевима чак и за 50% више горива него у нормалним условима. Израчунато је да би потенцијална уштеда горива премашивала трошкове зимског одржавања.
ПОСИПАЊЕ СОЛИ НА РАНУ : :
• Четвородневна мећава 1996, која је парализовала североисточни део САД, коштала је $10 млрд. губитака у производњи и додатно $3-5 млрд. губитака у продаји.
• Јануара 1999, у Торонту, саобраћај је био потпуно паралисан услед незапамћене снежне олује. Градоначелник је прогласио општу опасност, јавни транзитни саобраћај био је обустављен, канцеларије у центру града евакуисане, а војска је дошла у град да помогне при чишћењу снега. Канадски најпрометнији аеродром Пирсон био је затворен стварајући кашњења широм целе Северне Америке.
Путне управе: трошкови пословања
Зиме 1995/1996. у САД, директни трошкови у борби против снега процењени су на $2,1 млрд. од стране Федералне путне администрације и $5 млрд. од стране Управе за истрживање саобраћаја.
У Канади су ти трошкови процењени на стотине милиона долара годишње.
Стављањем праве количине, правог материјала, на право место у право време, може се добити веома значајна уштеда у трошковима у току континуираног постизања безбедности на путевима.
Со за сољење путева има велики број потенцијалних утицаја на животну средину:
• Хлориди оштећују вегетацију поред пута, напр. сушење и опадање лишћа, пропадање дрвећа и биљака, смањење приноса воћа.
Солити Паметно: Посипање, Управљање, Количине и Време Примене
• Акумулација натријума у земљишту проузрокује смањење плодности земљишта у неким случајевима.
• Повећање салинитета површинских и подземних вода.
Преко 10% дрвећа на удаљености до 30 m од пута бива оштећено од утицаја путне соли, а у случају земљишта, оно бива оштећено до удаљености од 3 m од пута. Повећани салинитет преовлађује највише у потоцима и другим воденим реципијентима у близини путева који се соле.
Као што сте до сада запазили, не можете судити о кристалима путне соли на основу њиховог изгледа. То је комплексна супстанца која је или добра или лоша, или само представља трошак који треба редуковати, зависно од тога како гледате на ствари.
Путна со погоршава стање челика и бетона у случају мостова и гаража за паркирање аутомобила.
Министарство за саобраћај државе Онтарио проценило је да оштећења мостова и гаража за паркирање, проузрокована дејством путне соли, коштају око 216 милиона $ годишње. У САД се на превентивне и корективне мере у случају оштећења мостова и гаража дејством путне соли, сваке године потроши 1 млрд. $.
Мање соли = мање рђе = мањи трошкови. Једноставна математика.
Последње на шта ћете помислити када изађете на аутопут усред мећаве је то како се јони соли везују за молекуле воде. Хајде да изнесемо ово знање на лице места, односно на пут и ставимо га у одговарајући контекст.
Како се снег акумулира на путу и како постаје утабан због деловања саобраћаја, он почиње да се везује за коловоз правећи проблем због немогућности отклањања механичким средствима. Ако сте мислили да је веза између пушача и цигарете, односно између коцкара и слот машине веома јака, вероватно нисте пробали да раскинете везу између леда и коловоза усред јануара оштрицом вашег плуга.
Једини начин на који можете раскинуту везу лед-коловоз је уз помоћ хемијских средстава каква је путна со.
Током акције уклањања леда, со се примењује по врху утабаног снега: уколико је присутна довољна количина влаге и топлоте, која се најчешће јавља као резултат комбинације деловања сунца, саобраћаја и виших дневних температура, путна со ће се растопити и формирати раствор.
Зрнца соли која прелазе у раствор продираће кроз утабан снег све до површине коловоза, вршећи отапање целом својом дужином. Што се тиче услова за отапање, морамо имати и теже кристале соли, који ће имати довољно снаге да изврше топљење све до површине пута. Зависно од густине, сони раствор (слана вода) пролази наниже кроз утабан снег све, до површине коловоза.
Уколико је добро применити путну со на почетку снежне олује, тада можете очекивати да је ранија примена још и боља. Али сува со не треба да буде примењена на чист коловоз пре почетка снежне олује, зато што би је саобраћај одувао са пута; наношење суве соли пред снежну олују треба изврштити ван зоне кретања точкова аутомобила. Од посипања коловоза сољу треба се уздржати током снежне олује, ако је коловоз сув и уколико дување јаког ветра проузрокује да снег само прелази преко коловоза, а не таложи се и не глача на њему.
Деловање соли при оваквим условима ствара влажан коловоз проузрокујући да се снег лепи за њега. У том случају ви чешће постајете део проблема, него део решења.
Највећи број оперативних процедура углавном дефинише минимални период времена, од примене путне соли до чишћења плуговима, у циљу спречавања појаве одношења соли са пута, пре него што добије шансу да буде растворена.
Поред разумевања принципа фазне промене, треба такође да знате колико леда може да отопи путна со на различитим температурама. Табела 1 показује да на -1 °C, 1 кг соли отапа 45 кг леда. Међутим, како температура пада до -4 °C, 1 кг соли отопиће око 15 кг леда, а на -10 °C само 5 кг леда.
Путна со делује до -21 °C, али се њена примена не препоручује испод -10 °C.
Многе путне управе експериментисале су са алтернативама, али на крају су се обично враћале на поуздану, добру стару со. И то су увек радиле зато што со кошта значајно мање, зато што је руковање њом уходано и због предвидљивости у постизању безбедних услова вожње.