To da su stara vozila najistrošenija je svakako zdravorazumsko tumačenje, ali problem je upravo u tome što ispada da ona nisu bila početni problem. Uzgred, ako je BKM 201 ono što mislim da jeste, to nisam video da prevozi putnike bar 5-6 godina, tako da njihovo (ne)postojanje možemo potpuno da izuzmemo iz računa.
Hronologija je sledeća:
- Do radova koji obuhvataju kolovoz na Trgu Republike imamo sistem u punom obimu. Trole ni na jednoj liniji ne menjaju autobusi.
- U martu-aprilu 2019. počinju navedeni radovi. Prvobitno se ostavlja prolaz trolama za garažu kroz zonu radova, a potom se nekoliko dana kasnije ta odluka poništava i skida se u tu svrhu montirana mreža. Trole se vuku kamionima iz garaže do dela trase na kom mogu da se uključe, a noće na okretnicama (gde imaju održavanje shodno toj genijalnoj zamisli).
- Tokom radova ukinute su 19, 28 i 41, a 21, 22 i 29 voze samo od Slavije. 40 jedina radi normalno (pojačana). Ono što je bitno za ovu diskusiju je da na tim linijama, shodno smanjenom obimu trol. saobraćaja i zdravom razumu, ostaju samo novija vozila.
- Dolazi jun, pa se i taj smanjeni broj trola u saobraćaju redukuje zbog letnjeg reda vožnje.
- Prvi septembar, pušta se sklepani trg, zimski red vožnje. Vraćaju se linije 19, 21, 22, 29 i 41 da voze normalno.
Vraćaju se i Trolze. 28 (i 40?) menjaju autobusi zbog radova na drugom punktu. Ne dobijamo priliku da saznamo da li bi se po završetku tih radova mreža vratila u normalu, jer posle par dana...
- ...kreće prevrtanje kocki, te se vraćamo na režim koji je bio na snazi tokom rekonstrukcije.
- Početkom novembra se konačno završava trg, a mreža ostaje bez dve linije, dok su dve skraćene (kasnije se vraća jedna, ali tako što na drugoj liniji počinju da voze autobusi). Zglobni BKM rade samo na liniji 40, bez neke preke potrebe u odnosu na 29 ili 41. Trolze najednom isparile sve do jedne.
Dakle, stara vozila ovde uopšte nisu sabirak. Ako su bila neispravna u novembru, bila su i u martu. U međuvremenu su stajala u garaži. Današnje stanje je svakako drugačije, prošlo je godinu i kusur dana, ali koren problema i dalje potiče iz ovog nerazjašnjenog perioda.
Pritom, mogao se malo smanjiti doživljaj sa kupovinom onih kineskih buseva (koji sada, između ostalog, menjaju i trole). Umesto 170 moglo se kupiti 150, a ta sredstva preusmeriti na nabavku nekog manjeg broja trola (ne znam sad kakav je odnos u ceni tačno).