Samo što Atinska povelja na kojoj je Novi Beograd baziran
ne obuhvata tramvaj po medijanu, već zelenilo. Sa druge strane autoputevi i široki bulevari sa prostranim raskrsnicama pogoduju fider troosovincima do metroa, baš onako jako je pokojni Brana Jovin, isprva najveći zagovornik ukidanja tramvaja i zamišljao. Ako može trosovinac može zglob i dvozglob (ovaj drugi s pratećom). Mislim po sokacima Linca se dvozglobne trole provlače, dok Beograd treba da krši osnovnu zamisao novog dela grada. Mislim šta reći.
Nije da se još tada nije grešilo. Atinka povelja, iako vođena osnovnim principima Korbizjeovog modela "Radiant City" prekršila zamisao separacije saobraćajnih od zelenih površina. Takoreći je ozelenila i puteve, što Korbizje nije predviđao. Njegov princip prate američki gradovi koji izbacuju zelena ostrva u gradovima kako bi iskoristili što više prostora za sam saobraćaj. Ubaciju betonske razdelne ograde po medijanu.
Kako bi taj model danas izgledao? Možda ovako:
https://www.clemensgritl.com/vi01
Na
ovoj slici nešto ne vidim mesto za tramvaj, iako ima mnogo prostora za troosovinca. Autor je umesto autoputa prikazao magistralu/expressway bez razdelne ograde. Nema zaustavne, samo spora desna traka na ulazima/izlazima.
https://lh3.googleusercontent.com/proxy ... M6SXIJxXCQ
Poneko delimično ostrvo, kružni tokovi. Dakle što se tiče JGP vodilo se logikom kombinovanja metroa sa fider autobusom od čega Jovin nije odstupao.
Najveća boljka Novog Beograda jeste nedostatak autoputnog koridora A2-Gagarinova-Omladinskih Brigada-VRO-Kožara-Zrenjaninski Put s delimično metroom po medijanu (Gagarinova i Kožara-Zrenjaninac dok bi ostatak bio uži s betonskom ogradom).
Osim toga, kako to da svima smeta usečen autoput, a nikom ne bode oči pruga na nasipu koja je presekla grad na pola? Kad stojite na ulici pored nje ne vidite ostatak grada. Blokra vam pogled. Ulice prelaze preko autoputa koji nije vidljiv sa zemlje. On uopšte nije presekao Novi Beograd, zapravo u starom delu grada je sve kanalisano na par uskih grla poput Mostara i Autokomande. Posle mi tu kukuleleču iako pola veka nije brljala moja pokojna baba.
Manite se tih tramvaja nego pravac Budimpešta, Beč da vidite kuda idu. Po koncentričnim krugovima uz presecanje radijalnog metroa. Lamentuju tramvaj, lamentuju zglobni, dvozglobni autobus, trolu. Pa da su vaši roditelji malo bučniji bili sprečili bi donošenje mnogih pogrešnih odluka zbog kojih danas mi ispaštamo.
Izvinjavam se Igoru na OT. Ukoliko smatra da ne je neprikladan, nek premesti post na odgovarajuće mesto iako se odnosilo na benderovu kritiku dvozglobnih autobusa praktično najpogodnijih za privremena rešenja, obzirom na situaciju u kojoj se nalazimo.
Dovraga, pa da se na vreme izdejstvovalo širenje trolejbuske mreže ka južnim brdskim delovima grada trolejbuski sistem bi toliki bio da se ne bi ni pomišljalo o ukidanju baš tamo gde su elektrobusi najproblematičniji.