Šta je novo?

Trolejbusi

Eto, opet ista priča:
- Mana klasičnih trola pokvari se i blokira ulicu
- Pokida se mreža, sve stane, pa ni autobus ne može normalno da prođe
- Ako se radi ulica dugotrajno se prekida i menja autobusima

Ja razumem da su ovakvi stavovi vezani za ljude iz Srbije koji ništa drugo nisu videli ni doživeli. Nakon nešto više od 6 godina života u drugim evropskim zemljama, mogu sada već sa sigurnošću reći da takvi problemi nisu problem trolejbusa kao kategorije trolejbuskog sistema, niti inostranih proizvođača vozila i opreme, već isključivo kamenog doba u samoj Srbiji.

Evo, @Kesha stalno ponavlja da je veliki problem što su trolejbusi ŠLJ kategorije proizvođača, a šta je vidim živeći u toj ŠLJ državi? U toj ŠLJ državi nikada mi se nije desilo da se pokvari autobus ili trolejbus u kojem sam, ili da se zaglavi u nekom zastoju pa da nastavim peške. Za 2,5 godine mi se jednom desilo da ne dođe jedan polazak autobusa, kada je za nekoliko sati palo po metra snega, pa sam ušao na sledeći polazak (na svakom stajalištu je red vožnje, koji se izvršava sa greškom do 4 minuta maksimum). Takođe mi se desilo jednom da sam uzput video kvar na mreži, nagomilalo se 4 trolejbusa i ispred njih "kula" koja rešava. Kada su radili neku ulicu u centru, od 20:00 uveče do 5:30 ujutru je bio prekid rada trolejbusa da se spoji mreža sa paralelnom ulicom sa privremenom trolejbuskom mrežom, a za to vreme je radila jedna od 4 trolejbuske linije na tom delu sa trolejbusima sa autonomijom. Nikada nisam video ozbiljno prljavo vozilo, invazivnu rđu, slomljen inventar autobusa ili trolejbusa, neobeleženo ili nepravilno obeleženo vozilo. Za zaštitu vozača od jakog sunca nikada nisam video novine već jako uredne zavesice. Kako je teško obračunavati po evrima-dolarima tamo gde se cene jako razlikuju, uzeću indeks mleka za plate. GSP-Beograd su plate 600-700 litara mleka, dok su, tamo gde je po izveštaju Freedom House, BBC, CNN, @Analitičar najgori mogući uslovi, ljudi jedva preživljavaju, i sve što oni znaju bolje nego oni koji tamo žive, plata vozača je 1300-1400 litara mleka za rad u čistom i ispravnom vozilu.
 
Ja doduše nisam živeo u inostranstvu, al jesam solidno putovao, plus pola familije mi je u Nemačkoj skoro 50 godina. Da, i dalje stojim pri stavu da veliki problem trolejbusa kod nas, jeste decenijska kupovina samog dna ponude te vrste vozila. Cenim tvoje stavove Karlo, a čovek može dosta toga i da nauči od tebe, al prosto kroz samo održavanje vidiš koliko je BKM jeftino napravljen. Nije to neka filozofija. Nema opravdanja za toliko rđanje, jer prosto imamo i drugih vozila, pa neka ih pogoni i dizel. Karoserije su generalno preslabe, a još dodaj na to vešanje koje nije u stanju da apsorbuje skoro pa ništa od neravnina i manjih i većih rupa po ulicama. Nema tu održavanja koje će to da spase. Kod vas to sve globalno ostavlja, verovatno, bolji utisak, al uz mnogo više rada nego sa kvalitetnim vozilima. Nisu ni po Evropi svuda ulice ne znam kako ravne i baš u vrhunskom stanju. Vozilo predviđeno za dugogodišnji prevoz putnika, ipak mora biti u stanju da trpi mnogo. Kod nas uslovi nisu nikako povoljni, i baš zato je za nas na kraju jeftinije i bolje da u startu damo više, nego da posle to trošimo kroz krpež. Video mnogo puta uživo na šta konstrukcije liče kad se skine oplata. Tako neće izgledati sigurno ni kod jednog MAN-a, Mercedesa, VDL-a, Solarisa itd. Na kraju krajeva, i posle 10 godina ti na Solarisima teško da ćeš naći tragove dubinske rđe, pa čak i ove površinske. Dosta je i poprilično zdravih Ikarbusa, pa i posle skoro 10 godina rada, a BKM kao da je bacan u morsku vodu. To su prosto činjenice sa terena. Može to, a i mora mnogo kvalitetnije.

Slažem se da problemi održavanja mreže ne bi trebali biti toliko veliki, al uske ulice nekih delova grada, stvarno mogu jako zakomplikovati eksploataciju trolejbusa. Činjenica je da bez dodatnog pogona preko baterija staju svi. Naprave veliku gužvu, pa je teško i vozilu za intervencije da se probije. Da, može se reći što nije bolje održavana mreža, al pucanja se dešavaju svuda. Neretko je otkinu i vozači svojom greškom. Zato je bolje nabavljati trole sa baterijama za bar sedam osam kilometara samostalnog kretanja. Saobraćaj je, nažalost, u Beogradu takav kakav je. Krivaca ima na više strana, a realno najmanja je tu krivica operatera u javnom prevozu. Trase pojedinih autobuskih linija su stvarno izuzetno zahtevne i naporne za sve. Gužve su i sada, često, nesnosne, pa naravno da postoji i strah da bi klasični trolejbusi na takvim koridorima ponekad pravili još ozbiljnije kolapse, a zbog nemogućnosti brzih intervencija na kvarovima i puštanja autobusa u iole kraćem vremenskom periodu.
 
Prekjuče sam video desetak trola na Slaviji a juče je bila ova situacija posle što je skliznula trola u Vasinoj.


trole.jpg
 
U prethodnih nekoliko dana sam četri puta video pokvarenu trolu. Jedna kom Muzeja Jugoslavije, druga kod Rudog, treća kod Šumica i četvrta Medaković.​
 
Pa da nije bilo nezadovoljstva građana predviđenim rokom, radovi bi trajali 2 meseca, kako je i bilo predviđeno.

 
Zna li iko šta se u zadnje vreme dešava sa trolom 40 ? Ima već dobrih mesec dana kako je uopšte ne viđam po gradu, nema čak ni autobusa koji menja trolu što je bio jako čest slučaj ranije. Nisam skoro putovao njome, ali kada čekam na nekom njenom stajalištu i proveravam dolaske na aplikaciji, bude i po tri 41 u prvih nekoliko redova, a 40-ce po pravilu nema nigde iako joj je interval tek za nijansu ređi od 41. Otkud to? Na sajtu GSP nema obaveštenja da ta linija privremeno ne saobraća.
 
Tek sam sada našao vesti o tim radovima, rok za završetak je bio 28. jul. Nisu mislili na ovu godinu, naravno :kum: :mad: Mogli su barem da ažuriraju red vožnje na GSP sajtu; tamo i dalje piše da 29-ka privremeno ne saobraća, a da 40-ca saobraća najnormalnije.
 
Vrh