Šta je novo?

Trolejbusi

Eko-autobusi su oni koje nisu na dizel, već na bio-gorivo, gas, električni, . . vodonik i sl. Trebalo bi napraviti analizu šta je perspektivnije u narednom srednjeročnom periodu 5-10god, šta je isplativije na duži rok.

A, ja nisam napisao da "znam", već da "verujem" da trolejbusi nisu ekonomski isplativi.
. . verujem da je bolje skinuti paučinu sa ulica od te el.mreže i ukinuti trolejbuse.
 
Главни проблем у планирању јавног превоза у Београду јесте то што се све гледа краткорочно. Од последње набавке тролејбуса увек се рачунало на то да је боље узети више аутобуса.
 
Al ajde da su makar onda uzeli kvalitetne autobuse. Nego uzeše krševe i viškove sa lagera iz bestragija.

Naravno, i tu su o najvažnijim stavkama odlučivali oni koji unutrašnjost javnog prevoza ni ne vide, a kamoli da ga koriste svaki dan.

Svako normalan bi precrtao BMC, bar ove zglobne, onog momenta kad uđe u njih i vidi koliko je sve skučeno i loše osmišljeno, i koliko su rukohvati visoki a klizavi/glatki.
 
Naravno, kao i kod 95% svih javnih nabavki te vrste, o kojima može da se priča u medijima.
 
Zabluda je da klasičan trolejbus kosta ko zna koliko vise od autobusa. Naravno oni sa baterijama i vrhunskom elektrikom su skupi, ali ih je glupo porediti sa autobusima šlj kvaliteta.
Npr cena ruskih trolejbusa je oko 200 hiljada evra, a toliko smo mi placali kineske autobuse ocajnog kvaliteta. Ni Rusi nisu poznati po kvalitetu, ali tesko da mogu biti gori od Kineza.
 
Autobusi mogu da se koriste na svim linijama, pa i prigradskim, a trolejbusi su ograničeni sa el.mrežom. A, kada se pokvare onda autobus mora da ih odvuče, a nisam čuo da je neki trolejbus odšlepao autobus.
Kako objašnjavaš ovo između dva mesta u Nemačkoj, gde se trola dopuni par sekundi na stajalištu pa ide dalje dok ne dođe do nastavka mreže? Izgleda da tamo nisu čuli za ovo tvoje pravilo. 🤔
d8503c4c-c6c8-4d8a-9993-5f3722cda6ee.jpeg

Ili u Holandiji gde se ova linija između dva mesta konvertuje u trolejbusku?
0093a99f-eb12-468c-814f-cebbe721939a.jpeg

Nije trolejbus samo BKM i Ziu, moram te razočarati. Molim te da ne lupaš više.
 
Ja sam pisao o situaciji u Beogradu, stanju naše el.mreže, a ne o modernim sistemima u inostranstvu. Drugo je pitanje da li bi mi trebalo da uložimo u takvu el.mrežu i takve nove trole ili u el.autobuse i mrežu za njih. Pošto je to podsistem sa malim učešćem u celokupnom prevozu, onda može lako da se zameni sa el.autobusima.

Zato sam i napisao da bi trebalo da se uradi jedna analiza srednjeročnog razvoja ili nap. organizuje višednevna konferencija sa nadležnim institucijama, fakultetima, institutima, . . i da se odluči u koji sistem bi trebalo ulagati.
A, da si pažljivo čitao šta sam pisao, ne bi napisao takvu glupost o mom "lupanju" na ovoj temi.
 
Poslednja izmena:
Zabluda je da klasičan trolejbus kosta ko zna koliko vise od autobusa. Naravno oni sa baterijama i vrhunskom elektrikom su skupi, ali ih je glupo porediti sa autobusima šlj kvaliteta.
Npr cena ruskih trolejbusa je oko 200 hiljada evra, a toliko smo mi placali kineske autobuse ocajnog kvaliteta. Ni Rusi nisu poznati po kvalitetu, ali tesko da mogu biti gori od Kineza.

Nisam ja toliko ni mislio na obične trole, jer si i ti sam kočio ovde da je običan solo Trolino oko 250000 evra, što je realno skromno za taj tip vozila. Dobro, to i nije bilo tako skoro. Sad su cene verovatno veće. Inače, sve i da je u svetu sve u redu, mislim da nema ovog rata, na ruske trole treba da zaboravimo, a ako mislimo da trolejbuski sistem ikad izdignemo iz šablona nužno nasleđenog vida javnog prevoza. Iako su cene znatno veće, trebali bi da se fokusiramo na trole sa baterijama, jer budućnost očigledno ide u tom pravcu. Mislim, pošto imaju dosta toga zajedničkog sa e-busevima, a taman i lepu prednost kad je u pitanju opšta fleksibilnost i upotrebljivost. Što bi se reklo, najbolje iz dva sveta. Širenje naravno, daleko lakše, mada ovde ne treba biti previše optimističan. Linija baš ima dosta za takav tip vozila. Stizali bi i brže i zasigurno znatno udobnije, a važi za linije tipa 31, 48, 59..., odnosno sve one sa dosta uspona na trasi.

@dragan
Opet kažeš verujem sa jedne strane, a sa druge tražiš brojke. Ajde da se ne ponavljamo po tom pitanju. Trole u gruboj računici isplativije su za trećinu u odnosu na dizele. Razna bio goriva, fosilni metan ne spada u to, pa ni LNG, kojeg i ne koriste baš autobusi još uvek, verovatno najpozntiji bioetanol uz biogas, pa nema ga nešto u našem okruženju koliko znam. Ne znam na osnovu čega da pravimo analize. Bioetanol mahom koriste skandivaske zemlje. Ti stalno mašiš poentu da infrastrukturu za nešto već imaš. Pa valjda je lakše širiti nju, nego sad krenuti od nule sa autobusima na bioetanol. Vodonik, odnosno gorivne ćelije, nije značajno prisutan ni u najrazvijenim zemljama još uvek, a za razliku od električara na baterije. Znači, nije još vreme da mi petljamo sa tim, mislim na gorivne ćelije. Umesto da vodonik bude gorivo za dobijanje električne energije, možda u budućnosti bude direktno sagorevao u postojećim motorim sa unutrašnjim sagorevanjem, al to je tek daleko. Tvoja eko grupa vozila, poprilično je sužena za naše uslove, a trole se ipak još uvek dovoljno široko koriste. Nema tu mnogo filozofije. Ponegde mogu e-busevi, trole na postojećoj mreži uz mogućnost širenja, bolje putem autonomnih trolejbusa, za tramvaje se toliko već pisalo. Ne trebaju ti ne znam kakve analize. Grube procene su relativno dostupne. Svako koga to interesuje, u principu, može se dovoljno informisati.
 
Kesha, pročitaj moj predhodni post . . i šta sve predlažem u njemu u vezi analize prevoza.
 
Poslednja izmena:
Sapic ukida torle a vamo mjenja stubove za kontaktnu mrežu plus razvlačili mrežu u nemanjinoj i po dorcolu oce to kao ne njima je problem sto nznaju kako da se ugrade kod kupovine trola
Plus sto naravno treba da se kupe autonomne trole od minimum 25 km ili više
 
Nema potrebe za tolikom autonomijom. U Beogradu postoji samo 8 linija duzih od 20km , a treba da se i puni na delu trase tako da je i 10km vise nego dovoljno.
 
To je tačno. Nema baš potrebe za dometom preko 20km, al Direktor je u pravu za razvlačenje mreže preko Nemanjine i po Dorćolu, i to je skoro bilo, a ovamo stvarno razmatraju zamenu trolejbusa autobusima, ma kog pogona. To je baš planski onako. Sad kad rade mrežu u Kralja Milana, valjda će ipak obnavljati trolejbuski vozni park.

Ja sam pisao o situaciji u Beogradu, stanju naše el.mreže, a ne o modernim sistemima u inostranstvu. Drugo je pitanje da li bi mi trebalo da uložimo u takvu el.mrežu i takve nove trole ili u el.autobuse i mrežu za njih. Pošto je to podsistem sa malim učešćem u celokupnom prevozu, onda može lako da se zameni sa el.autobusima.

Zato sam i napisao da bi trebalo da se uradi jedna analiza srednjeročnog razvoja ili nap. organizuje višednevna konferencija sa nadležnim institucijama, fakultetima, institutima, . . i da se odluči u koji sistem bi trebalo ulagati.
A, da si pažljivo čitao šta sam pisao, ne bi napisao takvu glupost o mom "lupanju" na ovoj temi.

Pa trebalo bi da bude prvo upravo pitanje daljeg ulaganja u infrastrukturu, a ne ukidanje postojeće za koju samo treba nabaviti vozila. Mislim, i autobuse moraš kupiti, a obični trolejbusi nisu drastično skuplji. Da su bar nešto uzeli za ovih 13 godina, al avaj mnogo za očekivati. I onda kakvim analizama da se nadamo? Do sada upravo i pokazuju da većinu stvari lome preko kolena kad je JGP u pitanju. Nije to tako od juče. Malo su se i osilili zadnjih nekoliko godina. Niko im nije branio i do sad da se malo više obrate struci. I opet moram ponoviti, o isplativosti korišćenja trolejbusa u našim uslovima, apsolutno ne trebaju ne znam kakve analize. To znaju i inženjeri pogona Dorćol. Troškovi eksploatacije se lako svedu. I znatno skuplji električni Higeri, pa ostvaruju uštedu kroz potrošnju goriva/struje, i naravno kroz održavanje. Al tu je reč o malom broju vozila na dve linije, pa ta ušteda nije ne znam kako značajna u poređenju sa celokupnim sistemom javnog prevoza. A preko 100 trolejbusa, pa nije to baš tako malo za grad poput Beograda. Lako bi se potrebe povećale na dvestotinak vozila uz širenje infrastrukture na samo par novih koridora, a ta ulaganja uopšte ne bi bila velika. Oni nama ustvari treba nekako da dokažu da, makar i kratkoročno, znaju šta hoće i šta rade. Ovako samo prosipaju neke planove na svakih par meseci, a usput apsolutno ništa konkretno da urade.
 
Кешо, да ли би био оправдан аутономни тролејбус до Белог потока?
 
Pa u principu verovatno da bi, jer gde god ima uspona, čestog zaustavljanja itd, elektro pogon ima dosta prednosti. S obzirom na mali broj angažovanih vozila, ne preterano mnogo kilometara u pravcu, verovatno bi to bez problema pokrivao i Solaris kakav vozi u Novom Sadu, iako poseduje samo tri baterije ukupnog kapaciteta oko 92kw/h. Takve linije i jesu zgodne za električne autobuse, a treba imati u vidu da mreža postoji samo na kraćem delu trase kroz Banjicu. Pritom, ako dođe do kvara na mreži, avalski put nije baš zgodan za rad, i zbog postojanja samo dve trake, i zbog opterećenja i gužvi zadnjih desetak godina. Nekada je bio milina za vožnju. Danas do Avale uz gomilu semafora se baš dugo putuje. Doduše, i Vračar ima problem sa uskim ulicama. Elektro bus ako i stane, to je jedno vozilo, koje se odvuče kao i svako drugo. Punjači bi bili dovoljni na terminusima sigurno, a ako bi se to razmatralo u budućnosti, komotno i 401 može da funkcioniše po istom principu. E sad, možda si ti mislio o nekom produženju postojećih trolejbuskih linija od Banjice, mada nisam siguran koliko je prema Belom potoku potreban interval ispod 10 minuta.
 
Beograd nije u Italiji i glupo je porediti tek tako situacije u inostranstvu sa ovom u Beogradu.
. . да ли би био оправдан аутономни тролејбус до Белог потока?
Manite Beli potok. :) . . mene interesuje linija od Slavije preko budućeg novog mosta na Savi pa do aerodroma Nikola Tesla. . . i možda Nacionalnog stadiona i EXPO.

Koji bi tu bio optimalni sistem prevoza? Mora da se razmatra neki srednjeročni period od 5-10god., a ne da se gleda šta je danas moguće uraditi. . . i kače slikice iz inostranstva.
 
Poslednja izmena:
За то би најбоље било да се трамвај продужи дуж нове магистрале, па некако кроз Сурчин до Аеродрома.
 
Zašto da se ukida bilo šta umesto da se nadogradi? Elektrobusevi se pune na okretnici i nisu za frekventnije linije, nego samo za pojedine koje idu na 20 i više minuta, a nijedna sadašnja trolejbuska linija ne ide tako retko. Eko 1 na primer bi bio iskorišćeniji da ide češće, a mogao bi da ide češće jedino da je autobus ili trola.
 
Zašto da se ukida bilo šta umesto da se nadogradi? Elektrobusevi se pune na okretnici i nisu za frekventnije linije, nego samo za pojedine koje idu na 20 i više minuta, a nijedna sadašnja trolejbuska linija ne ide tako retko. Eko 1 na primer bi bio iskorišćeniji da ide češće, a mogao bi da ide češće jedino da je autobus ili trola.

Zašto samo za linije koje idu na 20 i više minuta? Mogu elektro busevi i na linije koje idu znatno češće. Pisano je već. Varijacija u opremi, punjenju i na kraju dometu je mnogo. Vidiš kakvih punjača sve ima. Za svega par minuta Solarisi u Novom Sadu se dovoljno dopune za ceo jedan pravac. U piku punjači dobacuju i do 600kw. Mi moramo prvo znati svoje potrebe, uslove na trasi, njenu konfiguraciju itd. Sami proizvođači će iznaći najbolje rešenje. To je Solaris preko svog distributera uradio u Novom Sadu. Inače, ugovor im je takav da je teret održavanja vozila punih deset godina na SDT servisu. Zato i pisah ranije da održavanje takvih tipova vozila uopšte ne mora biti niti skupo niti komplikovano.
 
Da su nam ovi majstori iz 1950tih koji su popravljali trolejbusku mrežu umesto ovih današnjih kojima treba 2 meseca da poprave trasu od Slavije do Studentskog trga pa 29 ide skraćeno.

Odrzavanje trolejbuske mreze 1950tih kod palate Albanija Terazija Kolarceva.jpg
 
Poslednja izmena:
Ma lose su organizovani moglo je to daleko bolje organizacija je pola posla
Trole su mogle da idu sve vreme dok ne stave nove stubove caki i nove poprečne nosače su mogli staviti i onda noću skidanje i stavljanje zica
 
Vrh