@Kesha
Na forumu me mnogo ljudi drži za nekog velikog "stručnjaka", tako se prema meni odnose i mnogi novinari, pa i neki političari, a ja sam, kao i vi, mnogo toga znam tek zahvaljujući svojoj radoznalosti i zainteresovanosti za temu, a procene iznosim koristeći samo dostupne podatke. Do vrednosti koje iznosim mi nisu potrebni algoritmi već tek četiri osnovne operacije i matematika za osnovnu školu. Samo po nekad mi je potrebna nešto složenija matematika i stvarno stručna znanja, kao kada sam iznosio da sa BG:VOZ zasnovanim na RVR možemo imati BG:VOZ za Batajnicu sa intervalom 20 minuta, i da kako bi vratili 15 minuta bez dodavanja koloseka ka Batajnici treba da imamo niskopodne nove vozove sa boljim ubrzanjem i više vrata, i da spustimo perone na Vuku i Pančevcu.
- Nisam u toku sa trenutnim cenama autobusa, trolejbusa i elektrobusa. Cene na sve vrste vozila su se jako promenile od februara 2022, i po tom pitanju baratam sa dosta zastarelim podacima.
- Nikada se sam nisam bavio održavanjem teških drumskih vozila. U firmi u kojoj radim se ni ne očekuje to od mene, i time se zanima moj kolega. Radimo trenutno sa konkretno šleperima hladnjačama isključivo.
- Ne znam tačnu cenu energenata za GSP. Ona se može ratlikovati u odnosu na cenu na pumpama, i cene struje za domaćinstva. Razlika minimalne i maksimalne cene goriva samo za prvih 7 meseci ove godine je 0.25 evra, makar van Srbije. U Srbiji je skupo gorivo, nikada tamo ne točimo, tako da ne znam kolike su tamo razlike.
- Kako si i sam pomenuo, višak vremena potrebnih na punjenje elektrobusa, smanjenje kapaciteta elektrobusa u odnosu na obični autobus se mogu jako razlikovati. Sada postoje elektrobusi sa i po 300km sa jednim punjenjem.
- Podaci koje imam o potrošnji su takođe jako neprecizni. Normirana potrošnja za šlepere u našoj firmi je 30 litara na 100km. Manja tolerancija ima leti za klimatizaciju kabine, ali ako je potrošnja prevelika pojavljuju se pretenzije ka zaposlenima. Imali smo i slučajeve krađe goriva. Podatak o 35L/km za solo 50L/km za zglobni sam imao iz vremena kada je srednja brzina gradskog autobusa još bila 17km/h. Odnos "boli me (biraj organ) koliko trošim" i podkradanje goriva vrlo moguće da postoji.
Ti si jako puno pričao o problemima sa održavanjem autobusa i trolejbusa iz Belorusije. Verovatno si se mnogo više bavio održavanjem, što poštujem. Sama žalba radnika da mu je "teže" da opravlja to ili ono vozilo, da ispunjava ovaj ili onaj zadatak, nije mi nikakav argument. Oguglao sam na to sa ševovske pozicije, na kakvim sam u Srbiji i Holandiji evo već 4 godine. Ako si pristao da radiš za tu i tu firmu, i ako si znao kakav te posao čeka, naravno da treba da prihvatiš i lakši i teži posao. Sasvim je drugo ako nedostaje alata i radnika po normi za tehničku operaciju (na primer antikorozivnu zaštitu). Praksu održavanja imam sa kolosekom, ali sam shvatio opšte pravilo za sva održavanja: "Kada uočiš nepravilnost ili deformaciju, što brže reaguješ, to će te jeftinije koštati". Sledeće pravilo održavanja je personalizacija odgovornosti za ono što se održava i postojanost te odgovornosti. To je jedan od razloga zašto su na ceni vozila tipa "prvi vlasnik". Tako se dešava da potpuno isti beloruski autobusi i trolejbusi u Belorusiji imaju eksploatacioni vek i preko 20 godina, a da nemaju invazivnu rđu. Moguće da je u pitanju kombinacija jeftinog vozila sa mnogo časova rada i potrošenog materijala/delova na održavanje, ali sve vreme čekam da daš konkretan podatak po kojem pravilno održavanje određenog jeftinog vozila prevazilazi razliku u ceni skupljeg vozila. Pogledajte šta se desilo sa "Japancima" (Turcima iz nemačke firme), kada je prošlo 10 godina sa iz donacije obezbeđenim rezervnim delovima.
Izbegavanje razbacivanja, i strateška podrška domaćoj proizvodnji su važni razlozi boljeg standarda i Nemačke i Belorusije u odnosu na Balkan. Nemac ima skupe mehaničare i svoj ugalj sa niskim sadržajem sumpura (ključno za bolji kvalitet čelika). Belorusija nabavlja jeftiniji ugalj i gvožđe, ima u devizama dosta niže plate, u ekonomskom je bloku gde se traže jeftini autobusi i trolejbusi. Ako je prvom potrebna antikorozivna zaštita nakon 750000km, a drugom nakon 150000km (fiktivne cifre), to znači da je prvi bolji za GSP?
I oslanjamo se na ideju da je u GSP nemoguće imati održiv plan održavanja? Ideja "bolje da kupimo skuplje, ali izdržljivije, zato što smo divlji i neodgovorni da bi duže izdržalo"?
Kao građanin-poreski obveznik, putnik koji plaća kartu želim obrazloženje određene javne nabavke, javno predstavljeni troškovi nabavke i održavanja. Moguće je, recimo, da se prilikom nabavke velikog kontigenta autobusa i trolejbusa namerno traži da se osim nabavke vozila napravi i depo-servisni centar, i da se u ponudu ubace rezervni delovi i redovno održavanje u narednih 10 godina. Pa ako u takvom poslu pobedi Kinez, Turčin ili Belorus (ako Belorusija nije pod sankcijama), pa neka plaća penale ako je manje od 85% parka radnim danom u špicu u saobraćaju.