Šta je novo?

Trolejbusi

Nek vam je sa srećom sa gradskim prevozom. A ovima što bi da se igraju sa elektrobusima, da podsetim da nismo zaboravili za odustajanje od nabavki Škodinih troli ik da napomenem da nismo gadljivi ni na nabavku manjeg broj trola od Škode, za iste one pare koje su bile određene za nabavku.

P.S.
Da podsetim i da su isprobavani ranije elektrobusi na Vračarskim linijama i nisu se pokazali kao uspešno rešenje.​
 
Кешо, шта фали суперкондензаторима? Ми не знамо шта ћемо да радимо са Батеријама...
 
Stalo šest trola u Lole Ribara. Ne znam šta se desilo, izgledalo je kao da je prva crkla, ali ne znam zašto se nije otkačila da pusti ostale. U jednom trenutku su sve samo krenule kao da se ništa nije desilo.
 
Кешо, шта фали суперкондензаторима? Ми не знамо шта ћемо да радимо са Батеријама...

Ništa im posebno ne fali, al malo ko nudi tu tehnologiju od ovih renomiranih iz Evrope. Treba da steknemo iskustva i sa ovima na baterije. Super kondenzatori se moraju puniti dosta često, al se to postigne za kratko vreme. Za baterije se zna. Kod nekih rešenja, dopuna možda ne bi bila ni potrebna za celodnevni rad. Zavisi od mnogo faktora naravno. No, pantograf i mogućnost dopune baterija, obično spadaju u stvari koje se posebno traže i zahtevaju. To podiže i cenu. Imamo laganih linija u Beogradu, koje ne prelaze tako puno, i bile bi zgodne za električni pogon. Sve treba raditi postepeno, kao što već pisah.

Sole, već smo pričali o tome. Pitanje je šta se to loše pokazalo na vračarskim linijama. Ovaj zglob sumnjam da je u pitanju. Tu imam informacije iz prve ruke. Električni autobusi se kupuju uz dobro planiranje prema trasi, opterećenju itd. Opet iz gore napisanog, kondenzatori i baterije dve potpuno različite stvari. I ja sam za trole, ponavljam po ko zna koji put. No, između ovih lomova što nam uvaljuju i krštenih e-buseva, svakako ću biti pre za ove druge. Trole sa autonomijom i dalje najbolje rešenje. Samo ne treba gajiti toliku otpornost prema nečemu, samo zato što nismo sa tim upoznati. Tvrdi se unapred da nešto ne valja, a sa trolama zadnjih dvadeset i kusur godina stvarno imamo sjajna iskustva. Ironičan sam naravno. Mahom je to do vozila koja su kupovana. I sa trolama bi imali potpuno drugačija iskustva, da smo u nekom momentu dobili nešto normalno. Higer kakav god bio, ova druga serija, plus onaj zglob, svakako ostavljaju bolji utisak od bilo kog BKM-a, pa i kad je bio nov. Mislim i uopšte, ne samo sa aspekta putnika. Što se mene tiče, Škoda-Solarise mogu sutra da doteraju, i plus neka ih slobodno šire gde god mogu.
 
Što bi rekli neki forumaši, ti kupuj od svojih para elektrobuse, a mi ćemo od naših trole. Ponavljaš da si za trole, a toliko insistiraš na tim elektrobusima, da kad neko čita, stiče zaključak da za trole pišeš onako reda radi da si za njih.

Primera radi, ja ne gajim odbojnost prema elektrobusima, ali gajim odbojnost prema zameni trolejbusa elektrobusima i zameni zahtevnijih autobuskih linija elektrobusima. Kakav god da je elektrobus, nikada ne bi mogao da prođe na linijama poput 17, 18, 23, 25P, 65, 72, 74, 78, 95...​
 
DJI_0189.JPG
DJI_0198.JPG
DJI_0192.JPG
DJI_0193.JPG
 
Što bi rekli neki forumaši, ti kupuj od svojih para elektrobuse, a mi ćemo od naših trole. Ponavljaš da si za trole, a toliko insistiraš na tim elektrobusima, da kad neko čita, stiče zaključak da za trole pišeš onako reda radi da si za njih.

Primera radi, ja ne gajim odbojnost prema elektrobusima, ali gajim odbojnost prema zameni trolejbusa elektrobusima i zameni zahtevnijih autobuskih linija elektrobusima. Kakav god da je elektrobus, nikada ne bi mogao da prođe na linijama poput 17, 18, 23, 25P, 65, 72, 74, 78, 95...​

A vidim i do sad su nas pitali čime bi mi voleli da se vozimo, pa otud imamo ovaj šareniš na ulicama🙂 Nigde ja nisam napisao da želim da menjam trole za e-buseve, al s druge strane, BKM bih zamenio i e-busevima samo da im vidim leđa. Gore mnogo od njih ne može, kako god to neko protumačio. Ja nisam nikakav lobista elektro mobilnosti, već pišem ono što jeste, i kako stvari stoje u automobilskoj industriji. Neće Srbija sigurno diktirati trendove, niti će nas ko šta pitati. Nisam uopšte oduševljen do sada najvećom tranzicijom u automobilskoj industriji, al to se više ne može zaustaviti. Šta je tu je, i tome se moramo prilagoditi.

Pre 25 godina Toyota izbaci čudo tehnike, svima dobro poznati Prijus. Tada se ko zna koliko ljudi tome smejalo, pa jel ima i jedan proizvođač da nema bar jedan pravi hibrid u ponudi danas. Nema, bar ne ozbiljnijih, a kod nekih određeni modeli imaju samo hibridni pogon. Neko je nekad imao odbojnost i prema struji, prema benzinu u motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, pa onda prema dizelu, koji dolazi kasnije, itd. Tako se i ovo dočekuje na nož, iako se o tome ne zna mnogo. A moralo bi dosta da se uđe u materiju, da bi se shvatilo o čemu pišem. Stvoreni su nikad veći koncerni, deli se sve i svašta da bi se opstalo u najvećoj tranziciji automobilske industrije. Zabrane uveliko najavljene, pa svi kopaju i rukama i nogama da što pre unaprede ono što već imaju duže vreme u proizvodnji. Bacaju milijarde, i prave igračke🙄 Sredstva za investiranje u proizvodnju, hteli ne hteli, moraju da usmeravaju na razvoj elektro pogona. Konvencionalni motori idu u drugi plan, s tim što se radi na sintetičim gorivima, plus na motorima, koji će sagorevati vodonik umesto benzina i dizela. Toyota je na nekih 60% razvoja, što znači da ima nade i za motore sa unutrašnjim sagorevanjem, al to ne važi za masovni urbani transport, gde struja ima najveću šansu za vrlo efikasnu primenu. Niču proizvođači manjih kamiona i dostavnih vozila sa pogonom na struju, kao pečurke posle kiše. Kinezi već godinama unazad izbacuju na ulice stotine hiljada električnih autobusa, pa vidim zbog toga peške idu po gradovima🙂 Evropa ovaj put mora da juri njih, a nije to baš dobro, jer je jedan vek utucan u razvoj motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Već sad se plasiraju i kamioni tegljači sa čisto električnim pogonom. Domet oko 500 kilometara (Volvo, Mercedes, MAN). Znači, i te kako mogu biti upotrebljivi na linijski planiranim rutama. Čak i u ovoj našoj zemlji nikao popriličan broj punjača. Do pre par godina, bilo bi rizično do Subotice električnim kolima, danas se može i do Hamburga, ako treba. Ne lupam napamet, pišem činjenice. Nekad se električni busevi kupovali eksperimentalno po par komada, danas se uzimaju na stotine. Na sve to mi ćemo da blejimo i da čekamo da dizel ponovo postane aktuelan. Nema veze što nestaje u automobilima neverovatnom brzinom poslednjih nekoliko godina, pa čak i kod SUV-a srednje klase. Ja to ne zagovaram, opet, kažem kako jeste. Zeleni su prevagnuli. Dal i koliko imaju pravo, pa teško je reći, al danas više skoro da nema proizvođača bilo kod tipa vozila, a da nema čistog električara u ponudi. Ima ih i po oglasima, pričam o polovnjacima naravno. Zato pišem da treba da se upoznajemo sa tom tehnologijom, jer ona je već sad u takvom povoju gde povratka više nema, a da proizvođači ne odu masovno u bankrot. Teraju ih vlade, uredbe, i na kraju tržište. Zabijanjem glave u pesak ništa postići nećemo. Uzgred budi rečeno, u Americi Van Hool pre nekoliko godina izbaci čak i električni turistički autobus. Znači, planiraju se i duže rute pod tim pogonom. Imalo se na mnogo mesta videti i slike Scania-jinih kamiona sa sve pantografom na vrhu kabine, kako se kreće putem kačeći se direktno na mrežu iznad. Poenta, espreimentiše sa svim mogućim opcijama, a to dosta i košta. No, zadovoljavajući rezultati i mogu doći samo iz opsežne primene u praksi. Posmatranje i praćenje konačno uklanja nedostatke, dok se na kraju ne dobije proizvod koji će bez problema poslužiti nameni.
 
A vidim i do sad su nas pitali čime bi mi voleli da se vozimo, pa otud imamo ovaj šareniš na ulicama🙂 Nigde ja nisam napisao da želim da menjam trole za e-buseve, al s druge strane, BKM bih zamenio i e-busevima samo da im vidim leđa. Gore mnogo od njih ne može, kako god to neko protumačio. Ja nisam nikakav lobista elektro mobilnosti, već pišem ono što jeste, i kako stvari stoje u automobilskoj industriji. Neće Srbija sigurno diktirati trendove, niti će nas ko šta pitati. Nisam uopšte oduševljen do sada najvećom tranzicijom u automobilskoj industriji, al to se više ne može zaustaviti. Šta je tu je, i tome se moramo prilagoditi.
To šta se razvija u svetu nema veze sa Srbijom. Mi niti proizvodimo, niti ćemo proizvoditi elektrobuse. Čak i da se to čudo proizvodi kod nas, vrlo verovatno će da završi kao priča sa tramvajima. Imamo fabriku u Kragujevcu iz koje se izvozi u inostranstvo, dok sa druge strane zaposleni u GSP - u idu u isto to inostranstvo da mole da im se udeli koji tramvaj. Toliko o našem prilagođavanju.

Pre 25 godina Toyota izbaci čudo tehnike, svima dobro poznati Prijus. Tada se ko zna koliko ljudi tome smejalo, pa jel ima i jedan proizvođač da nema bar jedan pravi hibrid u ponudi danas. Nema, bar ne ozbiljnijih, a kod nekih određeni modeli imaju samo hibridni pogon. Neko je nekad imao odbojnost i prema struji, prema benzinu u motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, pa onda prema dizelu, koji dolazi kasnije, itd. Tako se i ovo dočekuje na nož, iako se o tome ne zna mnogo. A moralo bi dosta da se uđe u materiju, da bi se shvatilo o čemu pišem. Stvoreni su nikad veći koncerni, deli se sve i svašta da bi se opstalo u najvećoj tranziciji automobilske industrije. Zabrane uveliko najavljene, pa svi kopaju i rukama i nogama da što pre unaprede ono što već imaju duže vreme u proizvodnji. Bacaju milijarde, i prave igračke🙄 Sredstva za investiranje u proizvodnju, hteli ne hteli, moraju da usmeravaju na razvoj elektro pogona. Konvencionalni motori idu u drugi plan, s tim što se radi na sintetičim gorivima, plus na motorima, koji će sagorevati vodonik umesto benzina i dizela. Toyota je na nekih 60% razvoja, što znači da ima nade i za motore sa unutrašnjim sagorevanjem, al to ne važi za masovni urbani transport, gde struja ima najveću šansu za vrlo efikasnu primenu. Niču proizvođači manjih kamiona i dostavnih vozila sa pogonom na struju, kao pečurke posle kiše. Kinezi već godinama unazad izbacuju na ulice stotine hiljada električnih autobusa, pa vidim zbog toga peške idu po gradovima🙂 Evropa ovaj put mora da juri njih, a nije to baš dobro, jer je jedan vek utucan u razvoj motora sa unutrašnjim sagorevanjem. Već sad se plasiraju i kamioni tegljači sa čisto električnim pogonom. Domet oko 500 kilometara (Volvo, Mercedes, MAN). Znači, i te kako mogu biti upotrebljivi na linijski planiranim rutama. Čak i u ovoj našoj zemlji nikao popriličan broj punjača. Do pre par godina, bilo bi rizično do Subotice električnim kolima, danas se može i do Hamburga, ako treba. Ne lupam napamet, pišem činjenice. Nekad se električni busevi kupovali eksperimentalno po par komada, danas se uzimaju na stotine. Na sve to mi ćemo da blejimo i da čekamo da dizel ponovo postane aktuelan. Nema veze što nestaje u automobilima neverovatnom brzinom poslednjih nekoliko godina, pa čak i kod SUV-a srednje klase. Ja to ne zagovaram, opet, kažem kako jeste. Zeleni su prevagnuli. Dal i koliko imaju pravo, pa teško je reći, al danas više skoro da nema proizvođača bilo kod tipa vozila, a da nema čistog električara u ponudi. Ima ih i po oglasima, pričam o polovnjacima naravno. Zato pišem da treba da se upoznajemo sa tom tehnologijom, jer ona je već sad u takvom povoju gde povratka više nema, a da proizvođači ne odu masovno u bankrot. Teraju ih vlade, uredbe, i na kraju tržište. Zabijanjem glave u pesak ništa postići nećemo. Uzgred budi rečeno, u Americi Van Hool pre nekoliko godina izbaci čak i električni turistički autobus. Znači, planiraju se i duže rute pod tim pogonom. Imalo se na mnogo mesta videti i slike Scania-jinih kamiona sa sve pantografom na vrhu kabine, kako se kreće putem kačeći se direktno na mrežu iznad. Poenta, espreimentiše sa svim mogućim opcijama, a to dosta i košta. No, zadovoljavajući rezultati i mogu doći samo iz opsežne primene u praksi. Posmatranje i praćenje konačno uklanja nedostatke, dok se na kraju ne dobije proizvod koji će bez problema poslužiti nameni.
Kako ja da tebe shvatim ozbiljno kada prvo kažeš da nisi zadovoljan u kom smeru ide autoindustrija, a onda kritikuješ ljude koji kažu da nisu 100% za elektrobuse, jer ga tobože ne razumeju, i porediš ih sa ljudima koji su se plašili svega i svačega novog. Eto recimo da danas uzmemo i kupimo ta elektrovozila i oni nam budu 100% voznog parka što se tiče autobusa. Kroz 10 - 15 godina kada taj sistem bude zastareo zbog nestašice litijuma i drugih elemenata koji su potreni za baterije, šta ćemo onda?
 
Ja kao ljubitelj automobila nisam. Ne sviđa mi se sve što se dešava. Previše ekrana, asistenata itd. Ja volim da vozim, al to sam ja. Dolaze mlađi, možda zvuči glupo, al tako to ide. Tehnologija privlači kupce, pisao već o tome. Mogućnost personalizacije takođe. Čak i jeftiniji automobili mogu dobiti razne dodatke u opremi, ne bi li imali nešto što će se baš određenom kupcu dopasti.

Ne moramo praviti e-buseve ovde, a sa tramvajima tu nema poređenja. Daleko od toga da sam za konverziju celog voznog parka, niti je to moguće. Valjda sam bar toliko jasan. Stalno ponavljam postepeno, na par linija zarad sticanja iskustva, dok jednog momenta ne budemo zaista i morali da pređemo na njih. Nigde, takođe, nisam tvrdio da će sva vozila uskoro biti samo električna. To kažem prvenstveno za prevoz robe i putnika u urbanim sredinama. U tom pravcu ide industrija. I da hoće sve preko noći da prebace na struju, to prosto nije moguće. Automobila će biti još izvesno vreme sa svim mogućim pogonima, ne samo zbog infrastrukture, već i zbog resursa, al gradskih autobusa verovatno neće. Rekoh i zašto. Mora se pažljivo pročitati ono što pišem. Izostaju premijere dizel autobusa, neki naslednike više dobiti neće. Opet, da ne bude zabune, važi za one namenje prevozu putnika u gradu. Prilično jednostavna stvar. Svako ima pravo da misli kako mu volja. Niti koga kritikujem, niti namećem ne znam šta. Pišem, smatram argumentovano, i isto tako se nadam argumentovanim odgovorima. E-busevi su igračke, definitivno nije argument, već lični stav, paušalna ocena kako god. Da smo se ne znam kako susretali sa njima, pa u redu. Pominje se cena, a kad kažem da čak i ona nije više prepreka u poređenju sa konkurencijom sličnog alternativnog pogona, opet ne dobijem kontra argument. Za kraj da ponovim još jednom, pa ću valjda konačno biti shvaćen, da je poenta cele ove priče neophodnost da se upoznamo sa aktuelnim tehnologijama. Nešto što se u budućnosti očigledno neće moći izbeći, ne treba izbegavati, pa posle se češati i gledati šta i kako. Ako to čini velika većina evropskih gradova, ne vidim razlog da se mi posebno izdvajamo. Moskva koju i sam toliko iskritikovah, ima flotu od preko 1000 električnih autobusa, pa opet im opstaje javni prevoz. Nisam za to, preterano naglo i brzopleto, al kad kod njih to funkcioniše kako tako, u činjenica surovijim klimatskim uslovima, znači da nije nikakav poseban bauk. Sve se može. Nije više 2015 godina, već 2023 i mnogo toga se u međuvremenu izdešavalo u automobilskoj industriji.
 
Doduše, i trola je električni autobus, samo specifičan, pa ne znam što im je baš zapelo da joj prekrate život. A to će se verovatno desiti.
 
Pitao sam se i ja više puta to isto. Samo mreža mi može biti logičan razlog. Al sa baterijama i taj problem prestaje da bude tako velik. No, vraćamo se opet na cenu, jer tako se dobija e-bus i trolejbus u istom, a videli smo koliko to mora da se plati, pa nije atraktivno za svakoga. Ja bi ih vrlo rado dočekao u našem gradu. Žao mi je što je tender propao. GSP odavno vapi za novim trojelbusima. Al to sam već jedno 100 puta ponovio.
 
Baterije i jesu poenta. Da se skinu motke i da se stave baterije baterije ...elektro(litijumski) lobi gura prste gde god moze.
Baš sam danas hteo da napišem nešto na tu temu.

Čitajući ovdašnja pisanja, da na sajmovima komercijalnih vozila po svetu, zadnjih godina više ne mogu da se nađu nova vozila na dizel (bar ne od Evropskih Greta Thunberg proizvođača) ne mogu da ne napravim paralelu sa fenomenom koji se desio već pre pola veka, kada je svojevremeno naftaški lobi ubedio planetu da se što pre i u što većoj meri odrekne električnih i šinskih vozila i pređe na drumska i fosilna goriva. Iako ima ljudi koji tvrde suprotno, električarski lobi itekako postoji i svake godine je sve jači i masniji. Opet, slično kao svojevremeno sa naftašima.

Ono što posebno bode oči svakome sa dva grama mozga je da, u svetu koji ima naftnih rezervi za još bar 50 godina (a vrlo verovatno i preko toga), iz dana u dan, kako struja postaje sve skuplja i ''ređa'', tako iz dana u dan jača globalni napor da se ljudi ubede da u ovom momentu globalne nestašice i krize sa strujom, ono što nam je najpotrebnije su - sasvim nova vozila na struju. Umesto postoječih vozila na fosilna goriva i postojećih vozila na ''stare'' vidove električnog pogona. Ne znam za druge, ali meni to deluje kao baš velika slučajnost. Da se odjednom cela planeta (usiljeno) mobiliše da masovno prelazi na električna vozila BAŠ onda kada cena struje ide ka tome da sustine cenu antimaterije...

Sad, neko bi na sve ovo rekao da je to samo karma i prirodni balans, jer kao što je naftaški lobi pre pola veka ''ubio'' nemali procenat šinskih i električnih vozila, tako se sada kolo sreće okreće i dolazi nova era. Meni pak sve to deluje kao klasičan slučaj ''sjaši Kurta da uzjaše Murta''. Sad, da znam da će to biti i ostati samo konstantna borba dva ista lobija, dve iste suprotnosti - električara i naftaša, nekako bih se i pomirio sa time i rekao da mu to dođe kao neka smena Jina i Janga. Ali znajući ljudsku istoriju koja je prepuna ljudske gluposti i srljanja u bolesne ekstreme i neodržive ideje, mislim da je ovo samo uvod u jedan mnogo duži, višedecenijski, ako ne i viševekovni ciklus smenjivanja jednog hohštaplera drugim. Te kada se električarski lobi ispuva, zameniće ga neki novi na kome će se mlatiti debele, npr hemijski. Pa kad se on ispuva, naći će se neki novi dobar masan biznis. I tako u krug i u krug i u krug... Kao što sam prikazao u ovoj montaži koju sam nedavno kačio na temi ''Električna vozila i punjači'' gde sam bio dočekan kao partibrejker i hejter što uočavam ono što je svima pred nosom.

Ciklusi gluposti.jpg
 
Poslednja izmena:
A što se tiče naše situacije, čitam da svetski prevoznici mahom prelaze na električne autobuse, te da umesto da čekamo 2030. da prethodno konsolidujemo svoj raspali JGP koji ne može ni dizel vozila da održava, a kamoli električna... i gde se kaže da ako ne požurimo s time, rizikovaćemo da budemo među poslednjima u svetu koji će ostati na ''klasičnim'' trolejbusima koje onda nećemo imati kako da održavamo.

Kratkim pogledom na Wikipediju vidim da u svetu i dalje postoji desetine, ako ne preko stotinu prevoznika koji koriste klasične trolejbuse. Ne pratim to više kao nekad, ali neki zdrav razum i životno iskustvo mi govore da šanse da se svi oni zamene električnim autobusima pre 2030., pa da mi ostanemo jedini na svetu koji se uzdaju u motke i žice su... ekstremno male. A isto tako mi i razum govori da sve i da se desi da već sledeće godine svi oni odluče da pogase svoje klasične trolejbuse, to će napraviti toliki višak polovnih trolejbusa da sve i da svake godine 50 njih dođe do tačke pucanja i zrelosti za rashod, opet mislim da bi se bez problema za Beograd moglo naći - i održavati - jedno 100 do 150 trolejbusa za potrebe Beograda, računajući ovih sadašnjih 60ak koji su sada funkcionalni. Dakle nekako ne mogu da poverujem da kada bi Beograd odlučio da do 2030. se drži dosadašnjih podsistema i da prvo izleči svoj JGP, pa da ga onda tera da bude sav eco, green, spejs, new age, prolife... da ne bi mogao da održi vozni park od 100-150 trolejbusa narednih 7 godina, i da ne bi mogao da nađe rezervne delove za njih, mehaničare i infrastrukturu.

Ali očigledno je da je elektro-manija postala globalni problem i opsesija, tako da razumem da već neke druge i pametnije zemlje ne mogu da odole tom cunamiju gluposti i profiterstva, da će tek jednoj Srbiji biti još teže. Ja samo znam da dok se ovde fantazira o kojekakvim fensi delikatnim ulickanim elektro vozilima koji izgledaju kao pokretni LCD monitori, GSP i dalje ima problem da njegovi ljudi ne umeju da zavrnu šraf kako treba, a na to verujem da mu i dalje nestaju delovi iz pogona uzduž i popreko. Šta li će tek biti kada se u takvu poslovnu kulturu i okruženje dovedu mašine koje zahtevaju redovno pedantno lickanje i zamenu dela i za najmanji kvar (jer čisto sumnjam da to mož' se lemi tek tako ili da se oštećena baterija lepi lepkom), i koliko li će tek onda delova i materijala da nestaje iz pogona... vreme će pokazati.

Moj stav je oduvek bio ''ako nije pokvareno, nemoj da ga petljaš'' i da ''nije sve što je novo, automatski i bolje''. To sad izgleda više nije rezon u svetu. Imali smo ovde u BG autobuski podsistem koji je do skora funkcionisao odlično, s obzirom na uslove i to ko ga je vodio. Imali smo trolejbuski podsistem koji je funkcionisao solidno. Sad ćemo u kratkom periodu na silu da se ratosiljamo svega toga da bismo preko noći uveli tehnologije za koje GSP nije spreman, dok je JGP u najvećem čabru i krizi od 90ih. Stvarno ne vidim šta bi tu moglo da pođe po zlu i stvarno vidim mnogo argumenata i razloga da se s time toliko žuri da, kako ono beše reče Gremlin iz šahta, a što podržaše pojedinci ovde - ''da do 2030. Beogradski javni prevoz bude bez ijednog dizel vozila''. I time se grad spasi 700 auspuha. Nema veze što će opet ostati još 1000x više (ne preterujem, oko 700.000 vozila se vozi kroz Beograd svakog dana). Bitno je da se mi rešimo tih 700, nanu li im njihovu.
 
Poslednja izmena:
Ja kao ljubitelj automobila nisam. Ne sviđa mi se sve što se dešava. Previše ekrana, asistenata itd. Ja volim da vozim, al to sam ja. Dolaze mlađi, možda zvuči glupo, al tako to ide. Tehnologija privlači kupce, pisao već o tome. Mogućnost personalizacije takođe. Čak i jeftiniji automobili mogu dobiti razne dodatke u opremi, ne bi li imali nešto što će se baš određenom kupcu dopasti.

Ne moramo praviti e-buseve ovde, a sa tramvajima tu nema poređenja. Daleko od toga da sam za konverziju celog voznog parka, niti je to moguće. Valjda sam bar toliko jasan. Stalno ponavljam postepeno, na par linija zarad sticanja iskustva, dok jednog momenta ne budemo zaista i morali da pređemo na njih. Nigde, takođe, nisam tvrdio da će sva vozila uskoro biti samo električna. To kažem prvenstveno za prevoz robe i putnika u urbanim sredinama. U tom pravcu ide industrija. I da hoće sve preko noći da prebace na struju, to prosto nije moguće. Automobila će biti još izvesno vreme sa svim mogućim pogonima, ne samo zbog infrastrukture, već i zbog resursa, al gradskih autobusa verovatno neće. Rekoh i zašto. Mora se pažljivo pročitati ono što pišem. Izostaju premijere dizel autobusa, neki naslednike više dobiti neće. Opet, da ne bude zabune, važi za one namenje prevozu putnika u gradu. Prilično jednostavna stvar. Svako ima pravo da misli kako mu volja. Niti koga kritikujem, niti namećem ne znam šta. Pišem, smatram argumentovano, i isto tako se nadam argumentovanim odgovorima. E-busevi su igračke, definitivno nije argument, već lični stav, paušalna ocena kako god. Da smo se ne znam kako susretali sa njima, pa u redu. Pominje se cena, a kad kažem da čak i ona nije više prepreka u poređenju sa konkurencijom sličnog alternativnog pogona, opet ne dobijem kontra argument. Za kraj da ponovim još jednom, pa ću valjda konačno biti shvaćen, da je poenta cele ove priče neophodnost da se upoznamo sa aktuelnim tehnologijama. Nešto što se u budućnosti očigledno neće moći izbeći, ne treba izbegavati, pa posle se češati i gledati šta i kako. Ako to čini velika većina evropskih gradova, ne vidim razlog da se mi posebno izdvajamo. Moskva koju i sam toliko iskritikovah, ima flotu od preko 1000 električnih autobusa, pa opet im opstaje javni prevoz. Nisam za to, preterano naglo i brzopleto, al kad kod njih to funkcioniše kako tako, u činjenica surovijim klimatskim uslovima, znači da nije nikakav poseban bauk. Sve se može. Nije više 2015 godina, već 2023 i mnogo toga se u međuvremenu izdešavalo u automobilskoj industriji.
Prvo napišeš da nisi za konverziju celog voznog parka u elektrobuse i da to nije ni izvodljivo, a odmah posle toga napišeš da si za postepeno uvođenje elektrobusa. Pa u nekim drugim postovima istakneš kako si za trolejbuse, a onda čitav roman o tome kako moramo da počnemo da prelazimo na elektrobuse. Toliko si nejasan i kontradiktoran sa ovim pisanjima, da se ponekad zapitam da li ti uopšte možeš sam sa sobom da razgraničiš za šta si tačno.

Ja eto recimo smatram da nije argument to što ti pišeš za elektrobuse, već lični stav, a vezano za to da ćemo morati da se prebacimo na elektrobuse u jednom trenutku jer neće biti drugih (manje više se tako da shvatiti tvoje pisanje). Što reče @Пантограф i trola je neka vrsta električnog autobusa. A ja iskreno, đto više čitam tvoje pšostove na ovu temu, sve više mi iz njih izbija lična želja da imamo elektrobuse naspram trolejbusa. Sa određenim stvarima što je spomenuo @Bender Rodriguez u prethodna dva posta, bih se složio. I opet bih postavio pitanje, šta kada se za desetak do petnaestak, ajd nek bude i dvadeset, istroše rezerve litijuma i otalih elemenata potrebnih za baterije elektrobusa, šta onda? Jer kako se krenulo u agresivnu kampanju za elektrovozila, cenim da će u skorije vreme da ih potroše.

Za kraj, zašto moramo baš sada da se upoznajemo sa elektrobusima, umesto da se upoznajemo sa trolejbusima sa autonomijom, koji bi nam brže rešili problem gradskog prevoza? Ako se budemo takoh svači čas upoznavali sa novim vrstama napajanja autobusa, gradski prevoz ima da nam se svede na korišćenje sopstvenih nogu, bilo za nožne komande na ličnim vozilima, bilo na pedaliranje bicikala, bilo na pešačenje. Nama je stanje gradskog prevoza takvo da je neophodno da ga saniramo što pre sa onim sa čime smo upoznati, umesto izmišljanja tople (metaforički), jer smo došli u situaciju da ćemo vrlo biti u problemu da opslužujemo čak i one linije na kojima rade 1 - 2 vozila.​
 
Stalo šest trola u Lole Ribara. Ne znam šta se desilo, izgledalo je kao da je prva crkla, ali ne znam zašto se nije otkačila da pusti ostale. U jednom trenutku su sve samo krenule kao da se ništa nije desilo.
Stala prva ili ev. još neka iza prekidača na mreži (naišla na segment mreže bez struje).
Ostali staju u red iza i verovatno su ostale na delu sa strujom. Kud će bez struje?
 
Kako je krenulo, GSP neće ni dočekati funkcionalan, tu 2030. kao godinu konverzije. Sva ishitrena i iznuđena rešemja u ovakvim okolnostima, samo će mu ubrzati propast
 
Velika mana elektrobusa je i slabiji motor u odnosu na trole i dizel autobuse, zato mislim da je za nas mnogo bolje uzimati hibridna vozila koja bi išla na dizel na nekim većim usponima i kad je potreban veći gas, a u gradu gde je lagana i umerena vožnja, išao bi na struju. Na primer Mercedes je 2019 izbacio hibridnog Citara, a znam da ih ne proizvodila i Scania. Dobro je rešenje i kada bi se desio potencijalni kvar na elektromotoru, ili nestanak struje, ne bi stao na sred puta nego bi se aktivirao dizel motor i mogao bi da ode bar do garaže ili negde gde neće smetati. Sad vidim da Citaro stoji i u zvanicnoj ponudi Mercedesa https://www.mercedes-benz-bus.com/sr_RS/models/citaro-hybrid/efficiency/hybrid-technology.html
 
Pa dobro, to je ono što nisu svi baš upućeni u to. Ne postoji efikasniji motor od električnog, pa zato valjda i pokreću najveće mašine za kopneni saobraćaj na svetu. Lokomotive, na primer. Čak i dizelke su većinom dizel-električne, što znači da je poveći dizel motor samo generator, a točkove pokreće električni motor. Dizel svoju snagu razvija proporcionalno broju obrtaja, a električni motor daje konstantnu snagu i obrtni moment bez obzira na obrtaje.

Sole, moraš pažljivije pročitati ono što pišem, jer vidim da me ne razumeš. Zato i pišem romane, a mogu mnogo zaista na tu temu, da bi izneo što više informacija zarad boljeg razumevanja. Evo ukratko, nisam protiv trola, niti zagovaram njihovu zamenu električnim autobusima, već sam protiv svakolikog krša koji se zadnjih 30 godina kotrlja ovdašnjim ulicama, a ima motke na krovu. Rekoh da sam pre za kršteni e-bus, nego za BKM trolejbuse. Razloge pisao milion puta do sad. I pišem isto što i pre pet godina. Beograd ne zna šta je pravi trolejbus, bar ne od 80-tih na ovamo. Ziu 9 jeste i meni drag, al svi dobro znamo kakvo je to vozilo bilo u principu. Al ajde, bolji za ono vreme, nego ova čuda za ovo današnje. Trole je svojom politikom sahranio Grad, a ne GSP. Od kad znam za sebe, oduvek su bile daleko inferiornije u odnosu na autobuski vozni park. Niko im nikada nije branio da kupuju kvalitetnije trolejbuse.

E-busevi treba da menjaju postepeno dizel autobuse, o tome pričam sve vreme. Ili toliko pominjani autonomni trolejbusi na kraju krajeva. Klasični prosto ne mogu svuda, i jesu jako ograničeni, tj nisu fleksibilni. Pucanje mreže, čak i kratkoročan nestanak struje, nemogućnost da se baš svuda postavi mreža itd. Sav taj proces može da traje i 15 godina. U međuvremenu biće tu možda i vodonika, ili neke druge alternative, al dizela u toj vrsti autobusa 90% nestaje i pre 2030. Bender ima pravo za lobi. Toga je uvek bilo i biće, al jednom kad se tako masivna industrija zaokrene, nema tu više povratka na staro. Za trojelbuse nije ni bilo reči dal će ih biti u proizvodnji, i do kada. To većinom zavisi samo od tržišta. Evropa ih neće zabranjivati tamo nekim uredbama sigurno. Nema razloga za to. Prevoznicima je uglavnom lakše da postavljaju infrastrukturu za električne autobuse, nego li trolejbuse, tako da je jasno šta će se više prodavati.

O zaokretu industrije još par reči, pa možda ne budem toliko kontradiktoran. Pisao i pre da jedna Alfa prestaje sa proizvodnjom klasičnih automobila već 2027, a to je faktički sutra. Ne, ne dopada mi se to, al takvi su planovi za sad. Jedan narodni brend, Renault, prestaje sa proizvodnjom Megana kakvog znamo tolike godine. Naslednik u vidu Megana i-tech je već tu. Ovaj aktuelni biće u ponudi još par godina i to je kraj. Austral, pobednik Auto besta, manje bitno, al ajde da pomenem i to, ima samo hibridni pogon. Mercedes celu gamu uveliko pokriva električnim modelima (C, E, S, SUV klase itd.). To su samo primeri, a ima ih koliko hoćete. Znači, i dalje treba tvrditi da bacaju pare u vetar, menjaju postavke u fabrikama bez veze, zatvaraju jedne, a otvaraju druge uz ogromne troškove. Jedna Mazda sa tolikim ulaganjima u konvencionalne motore, pa ne može da pobegne od elektro pogona. Koliko tu učestvuje lobi, manje bitno u odnosu na to šta se desilo u svega dve tri godine. Znaju svi oni da preko noći to ne može, al vršiće pritisak. To je evidentno. Litijuma koliko bude, doći će grafen, ili nešto treće, plus opet vodonik i sintetička goriva (prilično skupa proizvodnja za sad). Dizel i benzin neće držati primat u budućnosti. Ne može tolika industrija na sto frontova. Sve se na kraju vrti oko para, a ne voli niko da ih baca.
 
E-busevi treba da menjaju postepeno dizel autobuse, o tome pričam sve vreme. Ili toliko pominjani autonomni trolejbusi na kraju krajeva. Klasični prosto ne mogu svuda, i jesu jako ograničeni, tj nisu fleksibilni. Pucanje mreže, čak i kratkoročan nestanak struje, nemogućnost da se baš svuda postavi mreža itd. Sav taj proces može da traje i 15 godina. U međuvremenu biće tu možda i vodonika, ili neke druge alternative, al dizela u toj vrsti autobusa 90% nestaje i pre 2030. Bender ima pravo za lobi. Toga je uvek bilo i biće, al jednom kad se tako masivna industrija zaokrene, nema tu više povratka na staro. Za trojelbuse nije ni bilo reči dal će ih biti u proizvodnji, i do kada. To većinom zavisi samo od tržišta. Evropa ih neće zabranjivati tamo nekim uredbama sigurno. Nema razloga za to. Prevoznicima je uglavnom lakše da postavljaju infrastrukturu za električne autobuse, nego li trolejbuse, tako da je jasno šta će se više prodavati.
Da li ovo znači da umesto autobusa treba u jednom trenutku da imamo 100% elektrobuse?
 
Nije stvar dal treba, nego nas to čeka u jednom trenutku🙂 Nadam se ne tako skoro baš. Verovatno imamo još pet šest godina fore za nabavku i dizel autobusa, bar od ovih zvučnih imena. Nakon toga, izbor će biti sužen na struju, eventualno vodonik, i ako izmisle još neku alternativu do tad. Političari što pričaju, mislim na naše, da od 2030 nećemo imati više ni jedan dizel autobus, takođe je teška glupost. Imaćemo ih i nakon te godine. Radiće ovi što se budu nabavljali narednih nekoliko godina.
 
Vrh